پایان نامه درباره : شناسایی عوامل مرتبط با انتخاب یک کارگزاری از کارگزاری های بورس کالای ایران … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
اجازه دهید مشتریان از میان طرحهای مختلف چک طرح مورد نظر خود را انتخاب کنند یا حتی طرح دلخواهش را ارائه دهد.
نوارهایی که مشتریان باز میگردانند پس بگیرند.
در نظر نگرفتن برخی از اشتباهات مشتریان
در مورد مشتریان خوش حساب در صورتی که مبلغ چک بیش از میزان موجودی است آن را پرداخت کرده، بعداً با مشتری حساب کنید یا به او اطلاع دهید تا اقدام کند.
در صورتی که مشتری آشنا است نوار را به طور نسیه در اختیار او قرار دهید.
برخورد مناسب با مشتریان
به سؤالات مربوط به سود سالیانه پاسخ داده، طریقه محاسبه آن را برای مشتری توضیح دهید.
سلیقه مشتری را در نظر بگیرید و نوارهایی که ممکن است از آنها لذت ببرد به او پیشنهاد کنید.
ارائه اطلاعات مفید
جزوههایی درباره برنامهریزی مالی شخصی تهیه کرده به مشتری بدهید.
ماهنامه این شامل مشخصات نوارهای جدید به آدرس مشتریان دائمی بفرستید.
در نظر گرفتن راحتی و آسایش بیشتر مشتری
عابر بانک را در تمامی شعب قرار دهید و استفاده از تسهیلاتی مانند کارت های اعتباری و چک مسافرتی را به مشتریان پیشنهاد کنید.
اجازه دهید که مشتریان با تلفن سفارش دهند و از طریق پست وجه آن را بپردازند.
بعضی از سازمانها بسیار موفق بخش ویژهای برای خدمت به مشتریان ندارند، بلکه تمامی سازمان برای جلب رضایت مشتریان تلاش میکنند مدیران این سازمانها خدمت به مشتریان را مهمتر از آن میپندارند که فقط بخشی در پاسخ دادن به سوالات با حل کردن مشکلات اختصاص دهند مدیران باید اطمینان یابند که این بخشها واقعاً به مشتریان کمک میکنند. در بیشتر مواقع بخش ارائه خدمات سپری در برابر مشتریان ناراضی محسوب میشود.(روستا.۱۳۹۱: ۲۲۵)
۲-۷ اهمیت ارائه خدمات به مشتریان
ارائه خدمات به مشتریان همیشه اهمیت داشته است، اما برای مشتریان امروز نسبت به گذشته، آزادی انتخابی که بازارها برای هر محصول یا خدمت ایجاد میکنند به طور فراوان ای رقابتی تر است. در دوران گذشته افراد از مغازههای خواروبارفروشی محلشان خرید میکردند، اما امروزه افراد حق انتخاب دارند که یا به خیابان بالاتر از محل سکونتشان بروند و یا به یکی از مغازههای زنجیرهای که در خارج از شهر است مراجعه کنند.
استفاده از خدمات تنها موضوعی نیست که افراد در مورد خریدهای خودشان تصمیم میگیرند اما یکی از موضوعات بسیار مهم است. در بسیاری از مطالعات، در زمینههای خریدهای تجاری و خریدهای مصرفی، ارائه خدمت در اولویت های افراد، اغلب نسبت به قیمت رتبه بالاتری به خود اختصاص میدهد. خدمت میتواند هم به یک شرکت مزیت رقابتی بدهد و هم دیگر خصوصیاتش را انتشار دهد. حال این سوال مطرح میشود که چرا این موضوع اهمیت دارد که مشتریان بهوسیله ارائه خدمات خوب، حفظ شوند؟
یک دلیل بسیار روشن برای وفادار ساختن مشتری وجود دارد. دلیلش این است که معمولاً حفظ مشتری فعلی، بسیار ارزانتر از بهدست آوردن مشتری جدید است که میتواند هم گران و هم یک فرایند مشکل باشد. بنابراین آسانتر و سودمندتر است که با مشتری فعلی سروکار داشته باشیم، تا اینکه در هرزمان که شرکت نیاز به فروش محصولاتش دارد، مجبور به یافتن مشتری های جدید در خارج شرکت باشیم. اما این واقعیت نیز وجود دارد که اگر مشتری بهوسیله خدماتی که به او ارائه میشود، راضی گردد نسبت به شرکت وفادار خواهد ماند.(هایس، دردگ.۱۹۹۸) بنابراین میتوان گفت که مشتریان راضی منبع سود شرکتها هستند. شرکتهایی که نمیتوانند مشتریان را راضی نگهدارند در دراز مدت در بازار باقی نخواهند ماند. عرضه محصولات با ارائه خدمات به مشتریان در سطح عالی به طور مستمر موجب ایجاد مزیتی رقابتی[۱۰] برای شرکت میشود. از جمله ایجاد موانع رقابتی، وفاداری مشتریان، تولید و عرضه محصولات متمایز، کاهش هزینههای بازاریابی و تعیین قیمتهای بالاتر.
بنابراین با توجه به مطالبی که بحث شد، موارد ذیل را میتوانیم بهعنوان مزیت های رقابتی ارائه خدمات باکیفیت ذکر کنیم:
۱- ایجاد موانع رقابتی: هنگامی که راجع به موانع رقابتی صحبت میکنیم معمولاً نتایج فیزیکی سرمایهگذاری های استراتژیک مانند کارخانه، مراکز توزیع و تسهیلات خرده فروشی را در نظر میگیریم. ارائه خدمات به مشتریان ممکن است هنگام ورود رقبا به بازار موانع بزرگی ایجاد کند.
۲- وفاداری مشتریان[۱۱]: شرکتهایی که به ایجاد وفاداری مشتریان توجه دارند، اهمیت حفظ یک مشتری را در ماورای هر خرید در نظر میگیرند. آنها مشتریان را دارایی های ارزشمند میدانند و از تمام کارکنان خود میخواهند که برای راضی نگه داشتن و در نتیجه وفادار شدن و یا وفادار ماندن مشتریان هر کار انجام دهند.
۳- محصولات متمایز: بسیاری از محصولات و خدمات به طور فزایندهای شبیه به یکدیگر شدهاند.
اگر محصولی را که عرضه میکنید کاملاً شبیه محصول رقباست چگونه میتوانید مشتریان را متقاعد کنید که محصول شما را انتخاب کنند؟ ارائه خدمات به مشتریان از راههای مؤثر برای انجام دادن چنین کاری است. چون به محصول فیزیکی شما ارزش مضاعف میبخشند. صاحب نظران معتقدند که انواع محصولات بسیار ساده را میتوان با توجه به ارائه خدمات به مشتریان متمایز ساخت.
۴- کاهش هزینههای بازاریابی: ارائه خدمات به مشتریان ممکن است هزینههای بازاریابی و فروشی را به طور چشمگیری به سه دلیل کاهش میدهد اول اینکه هزینه بهدست آوردن یک مشتری جدید میتواند تا پنج برابر هزینه حفظ یک مشتری کنونی باشد، چون برای حفظ مشتری کنونی فعالیتهای فروش کمتری انجام میپذیرد. دوم اینکه مشتریان راضی میتوانند به علت توصیه به فامیل، دوستان و همسایهها بهترین منبع آگاهی باشند، زیرا تأثیر تبلیغ مشتریان بسیار بیشتر از تبلیغاتی است که شرکتها بابت آنها پول میدهند. مشتریان بالقوه به کسانی که میشناسند اعتماد بیشتری دارند و این امر عدم اطمینانی را که هنگام خریدیم محصول یا خرید از یک عرضه کننده وجود دارد، کاهش میدهد. دلیل سوم برعکس دلیل قبلی است. مشتریان ناراضی میتوانند یک کسب و کار را نابود کنند. مشتریانی که از محصولات خریداریشده یا خدمات ارائهشده راضی نیستند تجربه خود را به دیگران منتقل میکنند. تحقیقات انجامشده در این
۵- قیمتهای بالاتر: در صورتی که مشتریان از خدمات شرکت راضی باشند میتوان به سود بالاتر دست یافت. بسیاری از شرکتهایی که به خدمت برتر درست یافتهاند، قیمتهای بالاتری نیز تعیین میکنند. تحقیقات بازاریابی نشان میدهد که شرکتهایی که خدمات بهتری به مشتریان ارائه میدهند، میتوانند حدود ده درصد قیمت بالاتری تعیین کنند.(روستا.۱۳۹۱: ۲۲۷-۲۲۵)
۲-۸ روندهای اخیر در ارائه خدمات به مشتریان
بروز تغییرات چندی در چندین سال اخیر و در محیط اقتصادی اهمیت بازاریابی در صنایع خدماتی را افزایش داده است. ما تأثیر این تغییرات را مورد بحث قرار میدهیم و نشان میدهیم که چگونه ارزیابی میتواند سازمانها را در تطبیق با اوضاع جدید یاری دهد.
۱- قوانینی کمتر
به طور سنتی صنایع خدماتی بسیار قانونمند بودهاند و شرکتهای دولتی اغلب تعهد سطوح قیمت، مناطق توزیع محدود شده حتی ترکیب های تحت نظارت محصولات آتی داشتهاند. با این وجود گرایش در ایالات متحده و سرتاسر جهان به سمت قانون زدایی خدمات عمده است. بدین معنی که محدودیت های کمتری در مورد فعالیت رقابتی در خطوط هوایی، راه آهن، حمل با کامیون، بانکداری، بیمه و ارتباطات وجود خواهد داشت. یک روندی که اخیراً به وجود آمده است، حرکت به سمت نیرومند کردن تشکل های حرفهای برای حذف ممنوعیتها در فعالیتهای ترفیعی و تبلیغاتی است. این امر منجر به استفاده بیشتر از آگهی های اطلاع دهنده و قیمت رقابتی تر میشود.
۲- خصوصی سازی[۱۲]
با رشد کسر بودجه دولتی روندی در جهت بازگرداندن خدمات با مالکیت بخش دولتی به بخش خصوصی به وجود آمده است. در انگلستان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن حرکتی برای تغییر و بازگرداندن ارتباطات و هواپیمای ملی به بخش خصوصی ایجاد شده است. فرمانداریها و فرودگاههای خود را به فروش میگذارند و برای حمل و نقل زبالهها با شرکتهای خصوصی قرارداد میبندند، ماحصل تأکید بیشتر بر قطع هزینههای اضافی و مطلوب تر کردن ارائه خدمات بهوسیله مالکان جدید در جهت نیل به نیازهای خدماتی مشتریان است.
۳- ایجاد مراکز سودآور خدماتی
بسیاری از شرکتهای شناخته شده در صنایع کامپیوتری و الکترونیکی مراکز سودآور خدماتی جداگانهای تنظیم کردهاند. خدمات فرعی از قبیل مشاوره، دادن اعتبار، حمل، آموزش و تعمیر و نگهداری که برای کمک به تجهیزات فروش رفته طراحی میشوند. اکنون بهعنوان خدمات سودآور ارائه میگردند.
۴- فشارهای مالی بر سازمانهای غیرانتفاعی
قطع حمایت دولتی از موزهها، کتابخانهها، شرکتهای غیرانتفاعی را به اتحاد روشهای شبه تجاری تر بهمنظور کسب سود و مدیریت آن واداشته است. اکنون استفاده بیشتری از نمایشگاههای عتیقه فروشی، کاتالوگ های سفارشی پستی و … در این سازمانها را شاهدیم همچنین آنها در مورد بخش بندی بازار هدف اختیار بیشتری داشته و گرایش های بازاریابی بیشتری را در فعالیتهای قیمت گذاری و ترفیعی اعمال میکنند.(پرسون.۲۰۰۰: ۲۱۰-۲۰۸)
۲-۹ بازاریابی خدمات
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 03:14:00 ق.ظ ]
|