پروژه های پژوهشی درباره : بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی برکارآیی همیاران پلیس ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۳-۶- جامعه ی آماری ونمونه تحقیق:
جامعه آماری این تحقیق را میتوان کلیه کارشناسان،معلمان و مدیران مدارس، خبرگان علمی و عملی عرصههای ترافیکی و آموزشی در سطح کشور فرض کرد که پرتعداد هستند. با توجه به محدودیتهای مختلف،محقق با مشورت اساتید محترم راهنما و مشاور، تصمیم گرفت تا افراد نمونه را از میان آن تعداد پرشمار انتخاب نماید. بدین جهت از افراد نمونه در دسترس، که درشهر تهران مستقر بودند و در هر دو زمینه ترافیکی و آموزشی تصمیمگیر و صاحب نظر و دارای تجربه و بعضا از متولیان اصلی طرح همیاران پلیس بودند، استفاده شد.بنابر این در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد مطالعه عبارتند از: ۱۸۰ نفر از افسران جزء و افسران ارشد پلیس راهور ناجا و تهران بزرگ، کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان و مدیران مدارس ۶ منطقه آموزش و پرورش شهر تهران.
۳-۷- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه:
نمونهگیری یکی از مراحل تحقیق علمی است که اگر درست و با رعایت اصول و قواعد مربوطه انجام شود به پژوهشگر این امکان را می دهد که با صرف کمترین هزینه و حداقل زمان ممکن به نتایج مطلوب تر دست یابد.
با توجه به گستردگی جامعه مورد نظر، برای انتخاب اعضای نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده خوشه ای استفاده شد. حجم نمونه با اطمینان ۹۵% و خطای آزمون۰۵/۰ و حجم نمونه اولیه از رابطه:
N=جامعه
حجم نمونه
محاسبه شد. در رابطه بالا s2 واریانس نمونه، میانگین حجم خوشه ها را بیان می کند. بنابر این حجم نمونه نهایی برای انجام استنباط آماری از طریق رابطه بدست می آید ولی چون حجم جامعه بزرگ می باشد ۳۰ ‹ N ، بنابر این n0 ≈n (یعنی حجم نمونه به طور تقریبی با حجم نمونه اولیه برابر است)از این رو با توجه به نمونه اولیه اخذ شده۱۲۷۱ ≡ ، واریانس نمونه ای ۷۵۷۲≡ S2 محاسبه شد و از طریق فرمول بالا حجم نمونه به طور تقریبی برابر ۱۸۰ نفر محاسبه شد.
از این تعداد حجم نمونه: ۲۵ نفر افسران ارشد و ۵۹ نفر افسران جزء شامل کارکنان پلیس راهور ناجا(شهرک آزمایش)و راهور فاتب، ۲۴ نفر کارشناس شامل کارشناسان وزارت آموزش وپرورش و مدارس انتخاب شده، همچنین ۲۴ نفر مدیر و ۴۸ نفر معلم، مربوط به مدارس انتخاب شده هستند.
۳-۸- روش و ابزار گردآوری داده ها :
برای جمعآوری اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع از کتب و مقالات تخصّصی، پایان نامه های دانشجویی، پایگاههای اینترنتی، سایت های مرجع مجلات علمی و غیره استفاده گردیده است. همچنین برای سنجش متغیّرهای تحقیق از پرسش نامه استفاده شده است. پرسشنامه ای که برای کل جامعه آماری(افسران راهور ,کارشناسان آموزش و پرورش , معلمان و مدیران مدارس) یکسان تنظیم شده است حاوی ۳۲ گویه و ۴ سؤال باز:
۱-در حوزه محتوای آموزشی دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه ۹ گویه (۱تا۹)؛
۲-تأثیرآموزش نظری مقررات راهور با ۶ گویه (۱۰تا ۱۶)؛
۳- تأثیرآموزش عملی مقررات راهور با ۱۰ گویه (۱۷تا۲۶) ؛
۴-نقش زمان ارائه آموزش مقررات با ۵ گویه (۲۷تا۳۱) ؛
۵- نقش مکان ارائه آموزش مقررات با ۱ گویه (۳۲)؛
۶-سوالات باز با ۴ سوال(۳۳تا۳۶) می باشد.
دراین پرسشنامه ازطیف ۵ گزینهای لیکرت استفاده شده است. این پرسشنامه در ضمیمه پایان نامه ارائه شده است.
(جدول شماره ۱-۳)جدول گویه های پرسشنامه
تاثیر محتوای آموزشی دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه بر کارآئی همیاران پلیس
تأثیر آموزش نظری مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارآئی همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان
تأثیر آموزش عملی مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارآئی همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان
نقش زمان ارائه آموزش بر کارآیی همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان
نقش مکان آموزشی برای آموزش همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان
سوالات باز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:21:00 ق.ظ ]
|