شکل (۳-۷): سهم وسایل نقلیه مختلف در جابجایی مسافر
*مأخذ: (معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه)
شکل (۳-۸): متوسط تعداد سرنشین به تفکیک وسیله نقلیه
*مأخذ: (معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه)
به بیان دیگر، تقاضای سفر در محدوده مورد مطالعه به دو بخش عمده تقاضای سفر (مسافر و کالا) تقسیم می­ شود. هدف مطالعه حمل و نقل کالا از تعیین نوع کالای حمل شده، مشخصات وسایل نقلیه حمل­کننده کالا (نوع و ظرفیت) و مبدأ و مقصد کالای حمل شده می­باشد. صنعتی بودن شهر کرمانشاه (وجود پالایشگاه نفت و کارخانه سیمان و قند، مراکز متعدد وابسته به محصولات کشاورزی و بسته­بندی) پتانسیل بالای کشاورزی و دامپروری منطقه و استقرار شهر کرمانشاه در مسیر شبکه راه های اصلی کشور موجب اهمیت حمل و نقل باری در این شهر شده است. حدود ۸۸۰۰ وسایل نقلیه باری در جهت ورود به شهر و حدود ۹۳۰۰ وسیله نقلیه باری در جهت خروجی از شهر روزانه می­گذرد که وانت­بار بخش عمده حجم وسایل نقلیه باری را دارا می­باشد (بیش از۵۱%). پراکندگی نقاط تولید و جذب سفر حمل کالا در میدان­تره­بار، شهرک­دولت­آباد، دیزل­آباد، پارک­ دریاچه­قره­سو، پالایشگاه نفت و میدان آزادی است.
به طور کلی، درصد حجم وسایل نقلیه عبوری در کلان­شهر کرمانشاه را وسیله نقلیه سواری تشکیل می­دهد. پس از آن وانت و تاکسی قرار دارند. در مجموع ۹۶/۸۷ درصد وسایل نقلیه عبوری سبک و ۴۰/۱۲ درصد وسایل نقلیه عبوری سنگین هستند (مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه،۱۳۸۴).
۳-۱۸. وضعیت و میزان برخورداری از خودرو شخصی در شهرکرمانشاه
مطابق آمارهای موجود در اغلب کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی برای هر ۲ نفر ۱ خودرو سواری وجود داشته و در ایران برای هر ۶ نفر یک خودرو وجود دارد. با توجه به روند رشد تاریخی طی ۱۰ سال پیش برای هر ۱۶ نفر یک وسیله نقلیه وجود داشته است، لذا سرانه تعداد خودرو در ایران به سرعت در حال افزایش بوده و محدودیت فضای شهری، تراکم بیش از حد جمعیت و افزایش تعداد خودرو اغلب شهرهای ایران، مشکلات روزافزون ترافیکی آنها را بیش از بیش افزایش داده است (خبرگزاری ایمنا،۹۳). با توجه به این موضوع میزان سرانه مالکیت خودرو شخصی در شهر کرمانشاه طی سالهای ۱۳۹۰-۱۳۷۰ و برآورد آن تا سال ۱۴۰۰ در جدول (۳-۱۱) به شرح ذیل آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول (۳-۱۱) : نتایج و برآورد سالانه سرانه مالکیت اتومبیل شخصی کرمانشاه تا سال ۱۴۰۰

*مأخذ: (معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه، ۱۳۸۴)
جدول (۳-۱۲): وسایل نقلیه موتوری شماره‌ گذاری شده (دستگاه) استان کرمانشاه در پایان سال ۱۳۹۰

*مأخذ: (سالنامه آماری استان،۱۳۹۰)
میزان سرانه وسایل نقلیه موتوری شماره­گذاری شده در شهر کرمانشاه جدول (۳-۱۲) طی سالهای ۱۳۹۰- ۱۳۸۵ مورد بررسی قرار گرفته است که نشان­دهنده افزایش سریع خودرو شخصی می­باشد. وجود عواملی از قبیل قیمت نسبتاً ارزان سوخت و همچنین تسهیلات خرید اتومبیل شخصی موجب گسترش بیش از پیش استفاده از اتومبیل شخصی در این شهر شده است.
معمولاً، تقاضای حمل و نقل چنان است که حجم زیاد در مسافتهای کوتاه و برای مسافتهای طولانی، حجم کم وجود دارد. به همین دلیل، سرعت زیاد فقط برای سفرهای طولانی در نظر گرفته می­ شود. چون انواع جابجایی در حجم­های مختلفی انجام می­گیرد و به ازای طول سفرهای متفاوت سرعتها هم مختلف­اند، انتخاب وسیله­ جابجایی عموماً تابع حجم و سرعت حمل است، که جایگاه آن وسیله در مجموعه سیستم حمل و نقل به شمار می ­آید (امینی،۶:۱۳۸۳).
در حمل و نقل درون شهری مسافر در مسافتهای کوتاه تا متوسط معمولاً از وسایل نقلیه موتوری استفاده می­ شود، در حالیکه می­توان برای طی این مسافتها به راحتی از دوچرخه بهره گرفت. با توجه به توانایی ناخودآگاه انسان در برقراری ارتباط بین مسافت با زمان، جایگاه عملکردی برخی سیستمهای حمل و نقل مطابق جدول زیر به دست می ­آید. این جدول نشان می­دهد که با دو برابر شدن زمان سفر، مسافت طی شده ۱۰ برابر خواهد شد، در حالیکه سرعت ۵ برابر می­ شود. این پدیده، منجر به حاکم شدن سه شیوه حمل پیاده روی، استفاده از خودرو، و استفاده از هواپیما و در نهایت بروز شکافهای حمل و نقل شده است (امینی، :۸:۱۳۸۳).
جدول (۳-۱۳) : جایگاه عملکردی شیوه ­های ترابری

وسیله­ های ترابری
سرعت جابجایی نظری
() زمان
t(min)
مسافت
d(km)
پیاده­روی

۸/۴

۵

۴/۰

اتوبوس(شهری)

۱/۹

۶/۶

۱

تراموا یا دوچرخه

۲۴

۱۰

۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...