تحقیق-پروژه و پایان نامه – ۳-۲-جامعه آماری ،نمونه آماری و روش نمونه گیری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
کاسیدی (۲۰۰۰) در پژوهشی تحت عنوان «پیشینه اجتماعی، انگیزش پیشرفت، خوش بینی و سلامت» به این نتیجه رسید که زمینه خانوادگی مانند وضعیت اجتماعی اقتصادی، اندازه خانواده و استخدام والدین پیشبینی کننده سلامت روانی، انگیزش پیشرفت و خوش بینی میباشد. انگیزش پیشرفت از نقشی میانجی گر بین زمینه خانوادگی و سلامت روانی برخوردار است.
فونتاین و همکاران (۲۰۰۱) در پژوهش خود تحت عنوان «فرهنگ و انگیزش پیشرفت در ورزش: مطالعه کیفی بر روی دانش آموزان مغربی وفرانسوی» به این نتیجه رسیدند که دانش آموزان مغربی بیشتر مدرسه را به خاطر موقعیت های اجتماعی پیشرفت انتخاب میکنند، در حالی که دانش آموزان اروپایی مدرسه را به دلیل امکان انجام ورزش و فعالیت های هنری انتخاب می نمایند. همچنین پسران در مقایسه با دختران کمتر اهداف مهارتی را نشان میدهند و بیشتر در پی موقعیت های اجتماعی پیشرفت میباشند. این موضوع بیشتر در بین دانش آموزان مغربی صادق بود. در این پژوهش تحلیل اطلاعات نشان داد که موقعیت های اجتماعی پیشرفت باعث انگیزش درونی یا بیرونی در دانش آموزان می شود.
در پژوهشی که توسط گراب (۱۹۷۹) انجام شد، روابط بین انگیزه پیشرفت تحصیلی، تلاش و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تلاش مناسب به طور فزاینده ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد (به نقل از توحیدی،۱۳۸۱).
در پژوهشی که ولرند (۱۹۹۷) در کانادا بر روی دانش آموزان دبیرستانی انجام داد، مقیاس انگیزش تحصیلی را بر روی آن ها اجرا نمود. نتایج نشان داد که دانش آموزانی که انگیزش درونی بالاتری دارند، از پیشرفت تحصیلی بالاتری نیز برخوردارند. همچنین در این تحقیق مشخص گردید که دختران نسبت به پسران از انگیزش درونی بالاتری برخوردارند (به نقل از توحیدی،۱۳۸۱).
در مطالعه لی(۲۰۰۵) نیز اثر مستقیم اهداف عملکرد -گرایش بر راهبردهای یادگیری۰۳/۰- و بر پیشرفت تحصیلی ریاضی ۱۷/۰ و اثر اهداف عملکرد -اجتناب بر راهبردهای یادگیری۰۸/۰- و بر پیشرفت تحصیلی ریاضی ۰۵/۰ به دست آمد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱-روش تحقیق
روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود.یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع را تعیین و گزارش میکند. یک نمونه متعارف تحقیق توصیفی شامل ارزیابی نگرش ها یا عقاید نسبت به افراد سازمان ها رویدادها یا رویه ها میگردد.(خاکی ۱۳۸۲ ص ۱۲۵)
تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند وبه شرایط یا روابط موجود عقاید متداول فرایندهای جاری آثار مشهود یا روندهای درحال گسترش توجه دارد. (خاکی به نقل از جان بست: ۱۳۷۱ : ۱۲۵)
در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) و جود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است؟ هدف از مطالعات همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه یا نبود آن و به کارگیری روابط در در انجام پیشبینی ها باشد.مطالعات همبستگی تعدادی از متغیرهایی را که تصور می رود با مسئله مرتبط هستند ارزیابی میکند.(همان:۲۱۸)
۳-۲-جامعه آماری ،نمونه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان حاجی آباد است. این دانش آموزان مطابق اعلام مدیریت آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد ۳۳۶۱ نفر اعلام شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و حجم نمونه تعداد۳۴۶نفر تعیین شد و روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای میباشد.
۳-۳-روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد که مطابق زیر است.
پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس : در این پژوهش برای ارزیابی انگیزه پیشرفت از آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده می شود. هرمنس (۱۹۸۷) بر اساس روش های تجربی و نظریات موجود درباره انگیزه پیشرفت پرسشنامه ای را تهیه کرد. نحو نمره گذاری پرسشنامه به این صورت است که به گزینه ها بر حسب انگیزش پیشرفت از زیاد به کم و یا از کم به زیاد، نمره های ۱ تا ۴ یا ۴ تا ۱ تعلیق می کیرد. نمره های بالا نشان دهنده انگیزه پیشرفت بالا و نمرات کم نشان دهنده انگیزه پیشرفت کم است. ابوالقاسمی در پژوهش های خود در سال (۱۳۸۱) به منظور هنجاریابی آزمون انگیزش پیشرفت بر روی دانش آموزان ضریب اعتبار پرسشنامه را با روش آلفای کرونباخ ۷۹/۰ گزارش داده است.
پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) : این پرسش نامه یک ابزار خودگزارش دهی است و نخستین بار برای اندازه گیری اسنادهای افراد برای رویدادهای غیرقابل کنترل توسط پیترسون و سلیگمن (۱۹۸۴) ساخته شد . پرسش نامه سبک اسنادی دربرگیرنده دوازده موقعیت فرضی (شش رویدادخوب و شش رویداد بد) است. برای هر رویداد چهار پرسش مطرح شده است . نخستین پرسش که درباره مهم ترین علت این رویداد است، اگرچه در نمره گذاری به کار برده نمی شود اما ضروری است تا آزمودنی به سه پرسش بعد بر حسب موارد زیر پاسخ دهد . این موارد شامل درونی یا بیرونی، پایدار (باثبات) یا ناپایدار (بی ثبات) و کلی یا اختصاصی بودن رویداد میباشد. نمره ها را می توان برای هر یک از سه بعد یادشده در نظر گرفت، برای نمونه بعد درونی – بیرونی از مجموع نمر ه های پرسش اول به دست میآید . بریج (۲۰۰۱) برای پرسش نامه سبک اسنادی ضریب آلفای کرونباخ ۸/۰ را گزارش کرده و سلیمی نژاد (۱۳۸۱) آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه را ۷۴/۰ گزارش کردهاست.
پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی : این پرسشنامه بر نظریه شناختی-اجتماعی بندورا مبتنی است که جری جینگ و بی مورگان آن را هیه کردهاند. این پرسشنامه ۳۰ گویه دارد. ضریب پایایی این پرسشنامه در مطالعه ظهره وند (۱۳۸۹)برابر با ۶۵/۰ گزارش شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:46:00 ق.ظ ]
|