• هزینه‏ی پیشگیری: این گروه، شامل کلیه هزینه‏هایی هستند که برای ایجاد سیستم، فرهنگ و مدیریت کیفیت جهت پیشگیری از وقوع ایرادت در محصولات و خدمات نهایی صرف می‏شوند. هزینه‏ های طراحی سیستم کیفیت، هزینه‏ های آموزش و هزینه‏ های گزارش‏گیری در این گروه قابل دسته ‏بندی هستند.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • هزینه‏ های بازرسی: شامل کلیه هزینه‏ های کنترلی از قبیل بازرسی و آزمون مواد ورودی به خط تولید، مواد حین تولید و محصولات نهایی، ارزیابی و ممیزی سیستم کیفیت و ارزیابی پیمانکاران می‏گردد. فعالیت‏های ارزیابی برای حصول اطمینان از اجرای طرح‌های مشخص‌شده در بخش طرح‏ریزی صورت می‏گیرند.
  • هزینه‏ های شکست:

الف) هزینه‏ های شکست داخلی[۶۵]: هزینه‏ های شکست داخل درواقع هزینه‏ های نرسیدن به کیفیت در فرایندهای پیشگیرانه است. این هزینه‏ ها در دو گروه زیر دسته ‏بندی می‏شوند: اول هزینه‏هایی که در داخل سازمان ایجاد می‏شوند از قبیل هزینه‏ های ضایعات و دورریز، هزینه‏ های اصلاح مواد و قطعات فاقد کیفیت، هزینه‏ های فروش محصول باقیمت کمتر، هزینه‏ های متروک شدن اقلام انبارشده، هزینه‏ های تورم نیروی کار، کنترل و ارزیابی کیفیت و سپس هزینه‏ های مشابه که در داخل سازمان به‌صورت مستقیم پرداخته می‏شوند.
ب) هزینه‏ های شکست خارجی[۶۶]: هزینه‏ های شکست خارجی شامل آن دسته از هزینه‏هایی هستند که پس از خروج محصول از شرکت به دلیل برآورده نشدن انتظارات مشتریان به شرکت وارد می‏آید. برخی از هزینه‏ ها عبارت‌اند از هزینه‏ های قطعات و مواد تضمین یا ضمانت کیفیت کالا، هزینه‏ های بازگرداندن محصول، هزینه‏ های تعمیر محصول در دست مشتریان، هزینه‏ های از دست دادن اعتبار در بین مشتریان.
مدل‏های مدیریت هزینه کیفیت از دهه‏ی ۱۹۵۰ وجود دارند (فیبنگاوم[۶۷]، ۱۹۸۳) و در ۴ گروه ذیل توسعه‌یافته‌اند: [۱۱]

  • مدل PAF[68](پیشگیری، ارزیابی و شکست)
  • مدل هزینه فرایند[۶۹]
  • مدل هزینه-فایده[۷۰]
  • مدل تابع زیان تاگوچی[۷۱]

هرکدام از این مدل‏ها برحسب مورداستفاده و محیطی که در آن به کار می‏روند، نقاط ضعف و قوت خاص خود رادارند (هوانگ و آسپیوال[۷۲]، ۱۹۹۶). [۱۶]
PAF، در شناسایی دلایل مشکلات کیفیتی و مدل هزینه فرایند در مرتبط ساختن هزینه‏ های کیفیت به برنامه‏ ریزی استراتژیک مدیریت ارشد در یک سطح سازمانی، ضعیف عمل می‏کنند. موسگرو و فاکس[۷۳] (۱۹۹۱) بدین نتیجه رسیدند که مشکلات کیفیتی و دلایل آن‌ها می‏توانند توسط همه مدل‏ها به‌جز PAF تعیین گردند.
پلانکت و دیل[۷۴] (۱۹۸۸) به‌نقد مدل‏های هزینه کیفیت پرداختند. مدل PAF که در شکل (۲-۱) نشان داده‌شده است از قدیمی‌ترین مدل‏های هزینه کیفیت است که توسط فیبنگاوم (۱۹۵۶) توسعه‌یافته است. هزینه‏ های شکست به دو گروه هزینه‏ های شکست داخلی و خارجی تقسیم‌شده‌اند. این مدل یکی از بهترین مدل‏هایی است که در صنایع خدماتی و تولیدی کاربرد فراوان دارد. در یک مقاله (بمفرد و لند[۷۵]، ۲۰۰۶) از مدل هزینه‏هایی کیفیت PAF در یک کارخانه تولیدکننده کفش استفاده‌شده است و توضیح داده‌شده است که چگونه شرکت از هزینه کیفیت، جهت ایجاد داده برای تصمیم‌گیری استفاده می‏کند و در انتها این نتیجه گرفته‌شده است که هزینه کیفیت بر روی بهبود عملکرد کسب‌وکار تأثیر فراوانی می‏گذارد. [۱۱]
شکل ‏۲‑۱-مدل PAF برای دسته ‏بندی هزینه‏ ها [۱۱]
ارزیابی
پیشگیری
خارجی
شکست
داخلی
دالگارد[۷۶] و همکاران (۱۹۹۲) هزینه‏ های کیفیت را به دو گروه هزینه‏ های مشهود و نامشهود طبقه‏بندی کرده‏اند. هزینه‏ های نامشهود، هزینه‏هایی هستند که در اثر از دست دادن حسن نیت تولیدکننده یا فروشنده (از دست دادن فروش آینده‏ی آن‌ها) و یا هزینه‏هایی که ناشی از بی‏کفایتی‏های داخلی است، به وجود می‏آیند و هزینه‏هایی هستند که نه‌تنها به‌آسانی قابل‌مشاهده نیستند بلکه محاسبه و تخمین آن‌ها بسیار دشوار است. این محققان توصیه می‏کنند که باید تلاش‏هایی در جهت درک این مفاهیم برای ارزیابی هزینه کیفیت و بررسی وقوع فعالیت‏های مرتبط به آن برای کمینه کردن هزینه صورت گیرد. [۱۲]
هوانگ و آسپینوال (۱۹۹۶) مدل‏های گوناگونی از هزینه کیفیت را در عمل مرور کرده‏اند و نقاط ضعف و قوت هر یک را با یکدیگر مقایسه کرده‏اند و کاربردهای آنان را در حوزه ‏های مختلف نشان داده ‏اند. [۱۶]
اگر به ابزارها و تکنیک‏ها توجه شود، چرخه‏ی برنامه‏ریزی_اجرا_بررسی_اقدام[۷۷] دمینگ که برای صنایع خدماتی و تولیدی به کار می‏رود و می‏تواند برای بهبود فرایندهایی به کار رود که دارای هزینه‏ی بالای عدم تطابق هستند و این کار را با افزایش هزینه‏ی پیشگیری یا هزینه‏ های ایجاد انطباق انجام می‏دهد. تکنیک‏های کنترل فرایند آماری[۷۸] و شش سیگما[۷۹] نیز به‌طور گسترده‏ای در ادبیات کیفیت به‌کاررفته است. شبیه‏سازی سیستم‏های کیفیتی در محیط‏های خاص توسط برخی از محققان مانند گاردنر[۸۰] و همکاران (۱۹۹۵)، فریمن (۱۹۹۵)، دیرویتر[۸۱] و همکاران (۲۰۰۲) انجام‌گرفته است. درحالی‌که برخی از این مدل‏های دیگر هستند، اصول شبیه‏سازی شامل تکرار محیط تولید و تخصیص هزینه به عناصر هزینه‏ های PAF هستند.
در مطالعات تجربی، اینتر[۸۲] (۱۹۹۶) فرضیه‏هایی را بررسی کرده است که بیان‌کننده‌ی این مطلب بوده‏اند که هزینه‏ های انطباق باید در طول زمان افزایش یابند تا هزینه‏ های شکست به‌صورت مستمر با بررسی رفتار سری‏های زمانی هزینه‏ های کیفیت کاهش یابند. او بدین نتیجه رسید که کاهش مستمر در هزینه‏ های عدم انطباق (هزینه‏ های شکست داخلی و خارجی) با نگه‌داشتن هزینه‏ های پیشگیری و ارزیابی در سطح اولیه و پایین‏تر حاصل می‏گردد. به‌طور مشابه، گوپتا و کمپبل[۸۳] (۱۹۹۵) نیز بدین نتیجه رسیدند که شرکت‏ها با پیاده‏سازی مؤثر برنامه‏های هزینه کیفیت می‏توانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند درحالی‌که هزینه‏ های کیفیت را کاهش می‏دهند. در مقاله‏ی آن‌ها روش‏هایی بیان می‏گردد که این امر را محقق می‏سازد. [۲۷، ۲۸]
واپلی و همکاران (۱۹۹۹) به طرح سؤالاتی در مورد ویژگی‏های از شرکت‏ها پرداخته‏اند که بر روی استفاده از هزینه کیفیت در شمال شرقی انگلستان اثر می‏گذارد. آن‌ها به نتایج جالبی در مورد چگونگی ارتباط هزینه کیفیت با پیچیدگی و میزان مدیریت کیفیت در شرکت‏ها دست یافتند. هزینه کیفیت ۷% گردش مالی و ۱٫۶% فروش خالص می‏باشد.
هوانگ و آسپینوال (۱۹۹۹) هزینه‏ های کیفیت را در شرکتی بررسی می‏کردند که تسهیلات ارتباطات از راه دور را تولید می‏کند. در مطالعات آن‌ها هر دو مدل‏های PAF و هزینه فرایند برای بررسی هزینه‏ های کیفیت به کار گرفته‌شده‌اند. باربر[۸۴] و همکاران (۲۰۰۰) هزینه‏ های شکست را در دو پروژه‏ی راه‏سازی محاسبه کرده‏اند. آن‌ها در مقاله‏ی خود روش جمع‏آوری داده و طبقه‌بندی آن‌ها به گروه‏های قابل‌تعریف و همچنین چگونگی محاسبه‏ی هزینه‏ی هر یک از این گروه‏ها را توضیح داده ‏اند و بیان کرده‏اند که هزینه‏ ها را نمی‏توان بدون تغییرات اساسی در نگرش‏ها و هنجارهای رفتاری در صنایع و بهبود هماهنگ بودن مدیریت در فعالیت‏های زنجیره‏ی تأمین ریشه‏کن کرد.
جوران و گراینا (۱۹۹۸) مدلی را برای هزینه کیفیت در نظر گرفتند که در شکل (۲-۲) نمایش داده‌شده است که با بهره گرفتن از این مدل می‏توان پس از بررسی کلیه فرایندها بدین نتیجه رسید که کدام فرایندها باید بهبود و کدام‌یک باید ارزیابی گردند تا هزینه‏ی کل کیفیت حداقل شود. [۸]

شکل ‏۲‑۲-مدل جوران برای دسته ‏بندی هزینه‏ ها (جوران و گراینا، ۱۹۹۸) [۸]
منحنی هزینه کیفیت، به سه منطقه بهبود، بی‌تفاوتی و ارزیابی تقسیم‌شده است. از متمایزترین ویژگی‏های ناحیه بهبود که در سمت چپ تصویر نشان داده‌شده است هزینه‏ های شکست می‏باشد که بیش از ۷۰% هزینه‏ی کل است درحالی‌که هزینه‏ های پیشگیری کمتر از ۱۰% هزینه‏ی کل می‏باشد. در چنین حالتی فرصت‏هایی برای کاهش هزینه‏ی کیفیت کل با بهبود کیفیت انطباق وجود دارد که این امر نیازمند رویکردی برای شناسایی پروژه‏های خاص بهبود و پیگیری آن‌ها جهت بهبود کیفیت انطباق است؛ بنابراین هزینه‏هایی که به علت کیفیت پایین حاصل می‏گردند، به‌ویژه هزینه‏ های شکست، کاهش می‏یابند. منطقه‏ی بی‏تفاوتی در مرکز این شکل قرار دارد. در این ناحیه هزینه‏ های شکست، نصف هزینه‏ های کیفیت است درحالی‌که هزینه‏ های پیشگیری ۱۰% هزینه‏ های کیفیت می‏باشند. در منطقه‏ی بی‏تفاوتی، هزینه‏ های بهینه به دست می‏آیند. منطقه‏ی هزینه‏ های ارزیابی در سمت راست شکل قرار دارد و دارای این ویژگی است که در آن هزینه‏ های ارزیابی از هزینه‏ های شکست تجاوز می‏کنند.
ناوه و هالوی[۸۵] (۱۹۹۹) مدل هزینه‏ی کیفیت را در سطح ملی توضیح می‏دهند که از ۴ بعد تشکیل‌شده است:

  • هزینه‏ی عدم کیفیت ایجادشده در فرایندهای داخل سازمان‏های صنایع تولیدی و خدماتی بعلاوه هزینه‏ی پیشگیری و حفظ کیفیت.
  • هزینه‏ی عدم کیفیت ایجادشده در ارتباطات میان سازمان‏ها (به‌عنوان‌مثال شرکت A به علت بی‏کفایتی شرکت B دچار ضرر و زیان می‏گردد).
  • هزینه‏ی عدم کیفیت ایجادشده در فرایندهای موجود در بخش دولتی.

هزینه‏ی عدم کیفیت ایجادشده توسط خدمات و محصولات نامناسب که به شهروندان متحمل می‏گردد. [۱۵]
مرور بر ادبیات هزینه‏ی کیفیت در زنجیره‌ی تأمین
رامودهین[۸۶] و همکاران در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار از هزینه‏ی کیفیت در طراحی زنجیره‌ی تأمین استفاده کردند. آن‌ها مدلی برای زنجیره‌ی تأمین توسعه دادند که از سه بخش تأمین ‏کنندگان، کارخانه‌ها و مشتریان تشکیل‌شده است و هدفش کمینه کردن هزینه‏ی عملیات و کیفیت است. تأمین ‏کنندگان نیز به‌عنوان قسمت اصلی زنجیره‏ در نظر گرفته‌شده‌اند و هزینه‏ی تولید و سایر هزینه‏ های عملیاتی تأمین ‏کنندگان نیز در زنجیره حساب‌شده است. در این زنجیره یک کالا تولید می‌شود که این کالا از مواد اولیه‏ی مختلفی تشکیل‌شده است. درنتیجه، کلیه هزینه‏هایی که در این مدل موردنظر هستند عبارت‌اند از: هزینه تولید که تأمین‌کنندگان باید بپردازد، هزینه‏ های حمل‌ونقل از تأمین ‏کنندگان به کارخانه، هزینه‏ی کیفیت تأمین‌کنندگان، هزینه‏ی تولید کارخانه و هزینه‏ی حمل‌ونقل از کارخانه‌ها به مشتریان. هزینه‏ی کیفیت که آن‌ها در مدل خود بدان اشاره کردند، مربوط به هزینه‏ی پیشگیری و ارزیابی موادی است توسط تأمین ‏کنندگان تأمین می‏گردد و آن‌ها هزینه‏ های شکست را در نظر نگرفتند. هزینه‏ی کیفیت موجود در مدل آن‌ها، با توجه به درصد خرابی‏های موادی که توسط تأمین ‏کنندگان تأمین می‏گردد، تعیین می‌شود. درنهایت درصد بهینه‏ی خرابی‏هایی که از هر تأمین‏کننده برای موادی که عرضه می‏کند، تعیین می‌شود. درنهایت درصد بهینه‏ی خرابی‏هایی که از هر تأمین‏کننده برای موادی که عرضه می‏کند، تعیین می‌شود. مدل برنامه‏ ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی تک هدفه‏ی آن‌ها توسط نرم‌افزار لینگو حل‌شده است. [۱۹، ۲۰]
این نویسندگان در مقاله‏ی بعد خود صنعت هوافضا را به‌عنوان مطالعه‏ی موردی خود برگزیدند و به طراحی زنجیره‌ی تأمینی پرداختند و دوباره بحث هزینه کیفیت را وارد زنجیره‏ی‏ تأمین کمک می‏کنند که با توجه به هزینه‏ های عملیاتی و هزینه‏ های عدم انطباق کیفیت، تصمیم‏ گیری نمایند. آن‌ها مدل خود را در صنعت هوافضا پیاده‏سازی کرده‏اند، زیرا در این صنعت، کیفیت، نقش کلیدی را بر عهده دارد. مدل غیرخطی آن‌ها به‌وسیله‌ی روش ابتکاری حل‌شده است (آلزامن[۸۷] و همکاران، ۲۰۱۰)[۶۸]
یولگاگ[۸۸] و همکاران (۲۰۰۸)، دو مدل متفاوتی از زنجیره‌ی تأمین را ارائه دادند که هر دو هزینه کیفیت را لحاظ کرده‏اند. مدل اول پیوسته و مدل دوم گسسته می‏باشد. مدل اول پیوسته و مدل دوم گسسته می‏باشد. مدل اول آن‌ها که یک مدل غیرخطی است که سطح کیفیت بهینه را برای هرکدام از تأمین ‏کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می‏دهد. مدل دوم محدودیت‏های مدل اول را با معرفی پارامترهای گسسته‌ای برطرف می‏‏کند که دارای سطوح کیفیتی مجزا در زنجیره‌ی تأمین هستند. این دو مدل حل‌شده‌اند و نتایج هر مدل ارائه و با یکدیگر مقایسه شده‏اند.
لسریواستاوا (۲۰۰۸) نیز از نگاه مدیریتی، هزینه‏ی کیفیت را در زنجیره‌ی تأمین در نظر گرفته است. او عناصر گوناگون هزینه‏‏ی کیفیت را در نظر گرفته و آن‌ها را در سه گروه (پیشگیری، ارزیابی و شکست) طبقه‌بندی کرده هزینه‌ای که هرکدام از این گروه‏ها در بردارند را نیز محاسبه کرده و از متدولوژی استاندارد تعریف-اندازه‏ گیری-تحلیل-بهبود-کنترل[۸۹] استفاده کرده است. او نتایج تحقیقات خود را در یک زنجیره‏ی تأمین بهداشت و درمان مورداستفاده قرار داده است.
فرانکا[۹۰] و همکاران (۲۰۱۰) هزینه‏ی کیفیت را به‌صورت ضمنی در تابع هدف دوم در نظر گرفته است. مدل آن‌ها، شامل دو تابع هدف بیشینه نمودن سود و کمینه نمودن تولید کالاهای معیوب است که بحث هزینه‏ی کیفیت به‌صورت آشکار موردبررسی قرار نگرفته است.
مرور بر ادبیات به‏کارگیری کیفیت در زنجیره‌ی‌تامین
شرایط رقابتی شرکت‏ها را مجبور کرده است که بر روی ابعاد رقابتی خاصی تأکید بورزند و همه توانایی‏های خودشان را به‌کارگیری چنین ابعادی بکار گیرند تا از سایر رقبای خود عقب نمانند. ابعاد رقابتی می‏توانند شامل هزینه، کیفیت، تحویل و انعطاف‏پذیری باشند. یکی از عواملی که هر زنجیره‏ی تأمینی به دنبال آن است توجه به کیفیت کل زنجیره است تا در پی آن مشتریان زنجیره‏ی تأمین راضی و خشنود گردند. (رامودهین و همکاران، ۲۰۰۸) [۱۹، ۲۰]
کیفیت را می‏توان شایستگی برای استفاده یا حدی دانست که یک محصول می‏تواند به‌صورت موفقیت‏آمیزی همه خواسته‏های مشتری را برآورده نماید. (جوران و همکاران، ۱۹۷۴). بهبود کیفیت عامل مهمی جهت دست‏یابی مزیت رقابتی شرکت‏ها می‏باشد که امروزه دنیای رقابتی بسیار بدان توجه می‏گردد (تلیس و جانسون[۹۱]، ۲۰۰۷). [۸]
پژوهش‏های زیادی به موضوع کیفیت توجه کرده‏اند و آن‌ها به دنبال این موضوع بوده‏اند که با توجه به پیچیدگی زنجیره‏ی‏ تأمین کیفیت را در آن حفظ نمایند. محققان به دنبال عواملی بوده‏اند که بتوانند کیفیت را در زنجیره‏ی تأمین حفظ کنند و آن را ارتقاء دهند. هماهنگی زنجیره‏ی تأمین[۹۲] (براس[۹۳] و همکاران، ۲۰۰۳؛ لوکامی[۹۴] و همکاران، ۲۰۱۰؛ چاو[۹۵] و همکاران، ۲۰۰۹؛ ژو[۹۶] و همکاران، ۲۰۰۷)، کاربرد تکنولوژی (انگلاس[۹۷]، ۲۰۰۵؛ ویبلمن[۹۸] و همکاران، ۲۰۰۸؛ شیفر[۹۹]، ۲۰۰۶؛ مرادیان، ۲۰۰۸)، مدیریت ریسک (تانگ[۱۰۰] و همکاران، ۲۰۰۶؛ کنبلات[۱۰۱] و همکاران، ۲۰۰۸؛ وو[۱۰۲] و همکاران، ۲۰۰۹) و تضمین قابلیت اطمینان[۱۰۳] (توماس[۱۰۴]، ۲۰۰۲؛ شن و همکاران، ۲۰۰۸؛ لین[۱۰۵]، ۲۰۰۹) از جمله عناصری هستند که برای بهبود مستمر کیفیت زنجیره‏ی تأمین در نظر گرفته‌شده‌اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...