۷- ثبات و سیاست در خلاقیت: نه تنها تمام کارکنان و کارشناسان بایستی آگاه باشند که نوآوری بخشی از سیاست سازمان است. بلکه باید نسبت به تداوم این سیاست اطمینان خاطر پیدا کنند تا خلق ایده ها و راه کارهای جدید برای مسائل سازمان به صورت یک عادت و فرهنگ ظهور نماید (علیرضایی و تولایی، ۱۳۸۷؛۷۰).

۵-۲٫ پیشینه تحقیق:

۱-۵-۲٫ تحقیقات داخلی

جدول ۵-۲

عنوان

سال

نویسندگان

شماره

بررسی تأثیر سبک رهبری خدمتگزار مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

۱۳۹۳

حسینی مدرسی

۱

رابطه خودرهبری و توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت شغلی دبیران

۱۳۹۳

شهبازی جدا

۲

بررسی رابطه ویژگی های رهبری خدمتگزار مدیران با تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان

۱۳۹۲

سالاری

۳

بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار مدیران و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان سمنان

۱۳۹۲

میرزایی

۴

بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار مدیران و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان سمنان

۱۳۹۲

میرزایی

۴

بررسی ارتباط رهبری اصیل با خلاقیت با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

۱۳۹۲

خلیلی باهر

۵

بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار و اثربخشی سازمانی در دستگاه های اجرایی

۱۳۹۲

حسن زاده زورمند

۶

الگوی رهبری خدمتگزار در تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی

۱۳۹۱

دلخوش کسمایی

۷

رابطه مؤلفه‌ های سرمایه روانشناختی و مؤلفه‌ های سازمانی

۱۳۹۱

هویدا و دیگران

۸

رابطه رهبری خدمتگزار و خلاقیت با اثربخشی در بین مدیران ابتدایی ناحیه ۳ شیراز

۱۳۹۱

محکم

۹

بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر عملکرد کارکنان با تأکید بر توانمندسازی کارکنان در وزارتخانه جهاد کشاورزی

۱۳۹۰

اسدی

۱۰

بررسی ارتباط سرمایه روانشناختی و رضایت شغلی با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی

۱۳۹۰

تقی زاده

۱۱

بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان های دولتی

۱۳۸۸

حضرتی

۱۲

۲-۵-۲٫ تحقیقات خارجی

جدول ۶-۲

عنوان

سال

نویسندگان

شماره

رهبری خدمتگزار و مدیریت سرمایه انسانی

۲۰۱۵

لی و دیگران

۱

آیا رهبری خدمتگزار باعث افزایش خلاقیت و نوآوری می شود؟

۲۰۱۴

یوشیدا و همکاران

۲

ارتباط بین تیپ شخصیتی وتوانمندسازی ویژگی های رهبری خدمتگزار

۲۰۱۴

گریزلی و بوکارنی

۳

رهبری اصیل ارتقا دهنده سرمایه روانشناختی و خلاقیت

۲۰۱۱

رگو و دیگران

۴

مثبت گرایی برای عملکرد خلاق

۲۰۱۰

آوی و لوتانز

۵

کاربرد مثبت گرایی، رهبری تحول آفرین و توانمندسازی برای مقابله با منفی گرایی کارکنان

۲۰۰۹

آوی، هوگس و همکاران

۶

کاربرد مثبت گرایی، رهبری تحول آفرین و توانمندسازی برای مقابله با منفی گرایی کارکنان

۲۰۰۹

آوی، هوگس و همکاران

۶

رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی با نقش میانجی اعتماد

۲۰۰۸

اسمیت و همکاران

۷

ارتباط بین سرمایه روانشناختی و خلاقیت و عملکرد سرپرستان: یک تحلیل مطالعاتی چندگانه

۲۰۰۸

آوی

۸

تفاوت های فردی در رهبری خدمتگزار: نقش ارزش ها و شخصیت

۲۰۰۶

واشنگتن و فیلد

۹

رهبری خدمتگزار: یک مدل نظری

۲۰۰۵

پترسون

۱۰

۶-۲٫ جمع بندی و معرفی مدل تحقیق:

منظور از طرح نظری مسئله تحقیق، نگرش و چشم انداز نظری است که تصمیم گیری می شود برای بررسی مسئله ای که در پرسش اصلی تحقیق مطرح است، پذیرفته شود.

در انتخاب چارچوب نظری به دو صورت عمل می‌کنند؛ یا آن را به صورتی کاملا نو مطرح می‌کنند و یا اینکه آن را در چارچوب نظری ای که در جریان مطالعات اکتشافی متون مختلف کشف ‌کرده‌است، مطرح می‌کنند چارچوب نظری یا مدل مفهومی تحقیق به عنوان شالوده و استخوان بندی تحقیق به شمار می‌آید و با بسترسازی تئوریک تحقیق، چشم انداز کلی از تحقیق و ارتباط منطقی بین مفاهیم مدل را نشان می‌دهد.

مدل ارائه شده بر گرفته از مدل رگو و همکارانش (۲۰۱۲) می‌باشد که در این تحقیق به جای رهبری معتبر، تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه روانشناختی و خلاقیت کارکنان بررسی می شود.

خلاقیت کارکنان

سرمایه روانشناختی کارکنان

رهبری خدمتگزار

شکل ۲-۲ مدل محقق ساخته

در این فصل از تحقیق محقق به بررسی مبانی نظری در ۴ قسمت پرداخته است. در قسمت اول محقق به بررسی تاریخچه و ماهیت و ابعاد تئوری رهبری خدمتگزار به عنوان متغییر اصلی تحقیق پرداخته است. همان‌ طور که اشاره شد تئوری رهبری خدمتگزار شامل مهرورزی، خدمت رسانی، تواضع و فروتنی و قابلیت اعتماد می‌باشد.

قسمت دوم به بررسی ماهیت و ابعاد سرمایه روانشناختی به عنوان متغییر میانجی می پردازد. همان‌ طور که اشاره گردید سرمایه روانشناختی نیز شامل ۴ بعد خودکارآمدی، امید، خوش بینی و تاب آوری می شود که هر کدام از آن ها مورد بحث قرار گرفت. در قسمت سوم نیز به بیان تعاریف و دیدگاه های خلاقیت پرداخته شد و در قسمت آخر به بررسی پیشینه تحقیق و سابقه پژوهش های موجود پرداخته شد.

فصل سوم

روش تحقیق

۱-۳٫ مقدمه

دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی صورت پذیرد. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاورد های تحقیق تحت تأثیر روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است (خاکی، ۱۳۸۴؛ ۲۰۱). روش های تحقیق در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار می‌روند. در هر تحقیق، محقق تلاش می‌کند دیگر قوانین واقعیت را کشف کرده و روابط موجود بین متغیرها را نشان دهد. ‌بنابرین‏ شناخت واقعیت های موجود و پی بردن به روابط میان آن ها مستلزم انتخاب روش تحقیق مناسب است. در واقع می توان گفت که اثربخشی یک کار پژوهشی موکول به انتخاب روش تحقیق است که متناسب با آن پژوهش خاص باشد.

روش شناسی تحقیق عبارت است از فلسفه یا اصل کلی که راهنمای تحقیق خواهد بود. به عبارت دیگر، رویکرد جامع مطالعه موضوع تحقیق می‌باشد و مواردی از قیبل محدودیت ها، وضعیت های دشوار و انتخاب های اخلاقی که در طی تحقیق با آن ها مواجه خواهیم شد را در بر می‌گیرد.

در این فصل ابتدا فرایند تحقیق در قالب مباحثی چون روش تحقیق، جامعه آماری، شیوه جمع‌ آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل داده ها بررسی می‌گردد. سپس نحوه گردآوری اطلاعات لازم، مراحل شناسایی و بررسی ارتباط بین متغیرها تشریح می‌گردد.

۲-۳٫ روش تحقیق:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...