بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته‌های روز بازار
تلاش برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا

توجه به تشکل‌گرایی و هم‌گرایی در بازار
ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع‌کنندگان و مشتریان
۸- توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل‌های مختلف
حضور هدفمند در نمایشگاه‌ها و انجام تبلیغات هدفمند
۱۰- توجه به خدمات فراگیر (خدمات قبل از فروش، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش)
مطالعه جدی در مورد بهره‌وری و مدیریت کیفیت و ا استانداردهای بین‌المللی
آشنایی و استفاده از فن‌های مدرن فروش ازجمله تجارت الکترونیکی[۶۴]
استفاده از قدرت روابط عمومی خود برای ایجاد ارتباط با مقامات و تصمیم‌گیرندگان و هسته‌های قدرت
حساس شدن به عوامل محیطی و برون‌سازمانی
مدیریت و واکنش سریع در مقابل عملکرد رقبا
به‌طورکلی می‌توان گفت: صادرات یک سیستم است با اجزاء مختلف و همه اجزاء بایستی باهم فعالیت کنند تا سیستم به‌خوبی کار کند.
۵-۸-۲ مشکلات صادرات:
۱-۶-۷-۲ مشکلات داخلی صادرات:این مشکلات اصولاً به تولید، کیفیت، قیمت، حمل‌ونقل داخلی، بازاریابی و بسته‌بندی بر می‌گردد.
۲-۶-۷-۲ مشکلات بین‌المللی:محور بودن اقلام صادراتی، کشش‌پذیری کالاها، وجود رقبا، عدم انجام به‌موقع تعهدات، عدم شناخت فرهنگ مصرفی کشورهای خریدار و ضعف تبلیغات ازجمله مشکلات بین‌المللی صادرات می‌باشند.
۶-۸-۲ مراحل انجام صادرات:
۱ – بازاریابی (شناخت بازارهای خارجی و راه‌های نفوذ به آن)
۲ – کسب مجوز صدور که در حال حاضر صدور اغلب کالاها نیاز به مجوز ندارد و فقط کالاهای خارجی نیاز به مجوز دارند.
۳ – تعیین قیمت صادراتی توسط گروه پنج‌نفره نرخ‌گذاری.
۴- صدور پیش‌برگ (سندی که توافقات اولیه فروشنده و خریدار را نشان می‌دهد)
۵ – تهیه و تدارک و بسته‌بندی کالا
۶ – دریافت گواهی بازرسی کالا از اداره استاندارد
۷ – صدور برگ خرید و اخذ گواهی مبدأ
۸ – سپردن پیمان ارزی
۹ – عقد قرارداد حمل‌ونقل و بیمه
۱۰ – اظهار کالا به گمرک
۱۱ – ارسال کالا
۱۲ – دریافت واریز نامه یا تصدیق صدور
۷-۸-۲ نقش اطلاع‌رسانی در صادرات
در سیستم اطلاع‌رسانی مهم‌ترین ویژگی این است که موقعیت هر کس را در بازار شناخت و الگوبرداری کرد و نوآوری نمود و الگوی جدید ارائه داد.
یک سیستم اطلاع‌رسانی در صادرات و بازاریابی بایستی علائم زیر را دارا باشد.
جذابیت ظاهری[۶۵]
علاقه‌های مشتری[۶۶]
کشش و جاذبه ایجاد کردن[۶۷]
انجام فروش کالا[۶۸]
رضایت مشتری[۶۹]
فردی در سیستم اطلاع‌رسانی موفق است که یاد بگیرد هر چیزی را لازم است دریافت کند و خوب پردازش دهد و خوب در اختیار متقاضیان قرار دهد
در مورد اطلاع‌رسانی می‌توان گفت ۲۰% از اطلاعات ما ۸۰% نقش را در فعالیت‌های ما خواهد داشت و بنابراین بایستی رفت و این ۲۰ درصد اطلاعات کلیدی را به دست آورد که شامل تجزیه‌وتحلیل رقبا، تجزیه‌وتحلیل شرکت، تجزیه‌وتحلیل محیط و تجزیه‌وتحلیل بازار است.
الف) تجزیه‌وتحلیل رقبا:
– شناخت رقبای اصلی و اهداف و رفتار آنان در بازار.
– سهم رقبا در بازار و میزان رشد آنان.
– کیفیت خدمات رقبا در بازار.
– جایگاه بازار رقبا.
– عملیات رقبا در بازار.
– منابع و امکانات رقبا در بازار.
ب) تجزیه‌وتحلیل شرکت:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...