ریسینگر و ترنر در بررسی­هایشان نشان دادند که مقیاس طیف لیکرت دامنه گسترده­ای از پاسخ­ها رابرای بالا بردن تغییرپذیری آماری پاسخ­ها فراهم می ­آورد (Yvette Reisinger & Turner, 2006). برای تعداد ۲۲ سوال اصلی در مورد ابعاد از مقیاس پنج بخشی لیکرت از بسیار خوب (۵) تا بسیار ضعیف (۱) استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در تحقیقات میدانی در رابطه با زبان چینی به این نتیجه رسیدیم که برای سوال­های بخش نهایی پاسخ سوالات باید به صورت بله و خیر باشد. اما با توجه به روند تحقیقات گذشته و نظر اساتید، پاسخ سوالات به صورت کاملا موافقم (۵) تا کاملا مخالفم (۱) در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد برای تحقیقات آینده بهتر است در رابطه با چنین سوالاتی از بله و خیر استفاده شود.
ویژگی­های مقصد از طریق مطالعات قبلی که در مورد ابعاد و جاذبه­های مقصد و تصویر از مقصد انجام یافته بود، انتخاب شدند. باتوجه به اینکه پژوهش در مورد انتظارات قبل از سفر و رضایتمندی آنها پس از سفر به اصفهان بود، دو پرسشنامه طراحی شد. پرسشنامه شماره یک شامل ۳۴ سوال برای گردشگران چینی در حین ورود و پرسشنامه شماره دو شامل ۳۷ سوال برای گردشگران چینی درحال خروج از اصفهان می­شد. پرسشنامه مربوط به گردشگران درحال خروج فقط درمورد رضایت و پرسشنامه مربوط به گردشگران درحین ورود در مورد انتظارات­شان از مقصد بود. گردشگران پاسخ­دهنده درحین ورود و در حال خروج در هر دو محل یکی بودند. بدین صورت که در همان ابتدای حضور گردشگران در اصفهان در هتل پرسشنامه شماره یک ارائه شده و پس از پایان سفر یا هنگام خروج گردشگر از اصفهان پرسشنامه شماره دو ارائه می­شد. البته به خاطر اینکه بخش اطلاعات عمومی پرسشنامه شماره دو با عدم استقبال گردشگران چینی همراه شد در ادامه فقط ۲۵ سوال اصلی در مورد رضایتمندی ارائه شده است.
پرسشنامه شماره یک شامل ۲ بخش کلی است که در مجموع ۳۴ سوال در آن مطرح شده است و شامل بخش­های زیر است:

    1. انتظارات گردشگران چینی در مرحله قبل از سفر به شهر اصفهان
    1. اطلاعات عمومی شامل سوالات جمعیت شناسی و اطلاعات رفتاری سفر

بخش اول شامل ۲۲ سوال در مورد انتظارات قبل از سفر با طیف ۵ گزینه­ای لیکرت ( از گزینه شماره ۱ کاملا مخالفم تا گزینه شماره ۵ کاملا موافقم).
بخش دوم شامل ۱۲ سوال در مورد متغیرهای جمعیت شناختی مربوط به گردشگران شامل : جنسیت، سن، شغل، وضعیت تاهل، تحصیلات، و اطلاعات رفتاری سفر شامل نوع سازماندهی، همراهان، مدت اقامت، هدف و انگیزه، منابع اطلاعاتی مورد استفاده جهت سفر به اصفهان می باشد.
پرسشنامه شماره دو شامل ۳ بخش کلی است که در مجموع ۳۷ سوال در آن مطرح شده است و شامل بخش­های زیر است:

    1. رضایتمندی از سفر به شهر اصفهان
    1. تمایلات رفتاری آتی سفر
    1. اطلاعات عمومی شامل سوالات جمعیت شناسی و اطلاعات رفتاری سفر

بخش اول شامل ۲۲ سوال در مورد رضایتمندی از سفر با طیف ۵ گزینه­ای لیکرت ( از گزینه شماره ۱ کاملا مخالفم تا گزینه شماره ۵ کاملا موافقم).
بخش دوم در مورد تمایلات رفتاری آتی سفر شامل : تبلیغات دهان به دهان و توصیه به دیگران و خرید مجدد.
بخش سوم شامل ۱۲ سوال در مورد متغیرهای جمعیت شناختی مربوط به گردشگران شامل : جنسیت، سن، شغل، وضعیت تاهل، تحصیلات، و اطلاعات رفتاری سفر شامل نوع سازماندهی، همراهان، مدت اقامت، هدف و انگیزه، منابع اطلاعاتی مورد استفاده جهت سفر به اصفهان می­باشد.
۳-۹-۱- سنجش روایی پرسشنامه
منظور از روایی ( اعتبار) یک ابزار آن است که ابزار مورد نظر واقعا بتواند خصیصه یا صفت مورد نظر را و نه متغیری دیگر را اندازه بگیرد (Torghi, 1389). در تحقیق حاضر، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شده است. اگر سوال­های پرسشنامه معرف ویژگی­ها و شاخص­ هایی باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتواست (Sarmad.Z et al., 1376). در این تحقیق برای افزایش اعتبار و روایی صوری، از اساتید و افراد صاحب نظر در این زمینه هم نظرخواهی و با توجه به اظهارات آنان و بررسی نتایج پرسشنامه­ اولیه، اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال شد تا پرسشنامه برای توزیع آماده گردد. البته سوالات طرح شده در پرسشنامه پس از بررسی ادبیات موضوع و تحقیق­های مرتبط و با توجه به نحوه­ طرح سوالات در پرسشنامه ­های استاندارد طراحی گردیده است و همچنین با توجه به اینکه پرسشنامه حاضر از یک پرسشنامه استاندارد استخراج نشده است، سپس به تایید اساتید این حوزه رسید.
۳-۹-۲- سنجش پایایی پرسشنامه
میزان پایایی یک ابزار اندازه گیری را می­توان با روش­های مختلفی برآورد کرد، در این زمینه روش آلفای کرونباخ مهم­ترین و پرکاربردترین روش محاسبه میزان پایایی ابزار اندازه گیری در نرم افزار SPSS است. ضریب آلفای کرونباخ بین صفر و یک نوسان دارد که بر اساس آن، هرچه مقدار این ضریب به عدد یک نزدیک تر باشد، بهتر است (Torghi, 1389).

جدول شماره ۳-۲ سنجش پایایی پرسشنامه شماره یک با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ

جدول شماره ۳-۳ سنجش پایایی پرسشنامه شماره دو با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ
۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
محقق اطلاعات جمع­آوری شده را، سازمان­دهی و طبقه ­بندی می­ کند و به ارزیابی اطلاعات به دست آمده می ­پردازد و یافته­های حاصله را تفسیر و از آنها نتیجه گیری می­ کند. یعنی به سوالات تحقیق پاسخ می­دهد (Torghi, 1389). داده ­های گردآوری شده با بهره گرفتن از آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی تحلیل شد. به این ترتیب که با بهره گرفتن از داده ­های جمع­آوری شده از بخش اول پرسشنامه، به کمک روش آمار توصیفی، اطلاعات جمعیت شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در بخش آمار استنباطی، به منظور پاسخ­دهی به سوالات تحقیق، روش آزمون مقایسه زوجی به کارگرفته شده است. براساس قضیه حد مرکزی همچنان که n بزرگ­تر می­ شود، تمایل توزیع مجموع داده ­های نمونه به سمت نرمال بیشتر می­ شود. بسیاری از نویسندگان بر اساس یک قائده سرانگشتی معتقدند که صرف نظر از توزیع جامعه­ آماری حداقل یک نمونه­ ۳۰ تایی لازم است تا بتوان گفت توزیع آماره­ی X نرمال است (Azar.A & Momeni.M, 1387).
آزمون مقایسه زوجی و یا نمونه­های وابسته بر مبنای توزیع T یک آزمون پارامتری می­باشد که در آن به بررسی میانگین یک جامعه در دو حالت پرداخته می­ شود. از این آزمون٬ از آن‌جایی که با دو حالت سرو کار داریم٬ برای آزمون فرضیه‌های تفاوتی استفاده می‌شود (GMI6, 1390). همچنین روشی که برای ارزشیابی پیش آزمون و پس آزمون به کار می­رود، روشی است که در آن از مشاهدات مربوط به نمونه­های غیرمستقل استفاده می­ کنند. آزمون فرضیه­ای که بر مبنای این نوع داده ­ها قرار دارد به “آزمون مقایسه­ زوج­ها ” معروف است (Azar.A & Momeni.M, 1387). در راستای اهداف این تحقیق، تحلیل ابعاد اصلی با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS انجام گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
مقدمه
بعد از مرحله جمع­آوری داده ­ها و اطلاعات، باید مجموعه­ داده ­ها و اطلاعات جمع­آوری شده، طبقه ­بندی شود تا از حالت پراکندگی و گستردگی خارج شود. سپس اطلاعات جمع­آوری شده با توجه به ضابطه­هایی مورد ارزیابی قرار گیرد. در انتها محقق باید بر اساس این اطلاعات استدلال و استنتاج کند و نتایج و برداشت­های خود را ارائه نماید؛ یعنی به سوالات تحقیق پاسخ دهد یا در مورد فرضیه ­ها به قضاوت بپردازد (Torghi, 1389).
این تحقیق در مقوله بازاریابی می­باشد و بر انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی متمرکز است. به این منظور پرسشنامه ­های مربوطه در بین گردشگران چینی، توزیع و جمع­آوری شد و سپس این پرسشنامه ­ها به منظور تجزیه و تحلیل، وارد نرم افزار SPSS شد. برای تحلیل یافته­های تحقیق، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تحلیل­های توصیفی و استنباطی به شرح زیر انجام گرفته است. همچنین از مدل معادلات ساختاری برای آزمایش مدل ساختاری پیشنهادی و سوالات تحقیق استفاده شده است. در نهایت محقق به سوالات تحقیق پاسخ داده و به ارزیابی و قضاوت پرداخته است.
۴-۱- بررسی و توصیف اطلاعات حاصل از داده ­های جمعیت شناختی اعضای نمونه
۴-۱-۱- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان برحسب جنسیت
همانطور که در جدول (۴-۱) ملاحظه می­ شود، پاسخ ­دهندگان مرد و زن نسبت یکسانی دارند. همچنین براساس تحقیقات میدانی محقق از هتل­ها و راهنمایان تور، ترکیب گردشگران چینی از لحاظ جنسیت تقریبا یکسان بوده و معمولا تعداد زن و مرد برابر است. از داده ­ها می­توان استدلال کرد که بین انتظارات و رضایتمندی زن و مرد تفاوتی وجود ندارد اما به طور دقیق نمی­ توان به این نتیجه کلی رسید. البته این موضوع خارج از حیطه تحقیق قرار دارد و می ­تواند خود به عنوان یک موضوع مورد پژوهش قرار گیرد.
جدول ۴-۱- توزیع فراوانی گردشگران چینی در اصفهان بر حسب جنسیت

ردیف

جنسیت

فراوانی

درصد

۱

مرد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...