دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 18 – 7 |
متاسفانه این توضیح، به سختی نشان میدهد که تمامی موانعی که با تعیین حملکننده در قرارداد حمل چند جانبه مرتبط است، مدنظر قرار گرفته است.[۱۶۴] هنگامی که قرارداد متضمن یک مرحله (حمل) از راه دریا است (مثلاً بارنامۀ کشتی دارا میباشد) ممکن است تمامی انواع شروطی را که معیّننمودن حملکننده را دچار مشکل میکنند (ما را در این کار گیج میکنند) از قبیل شروط تعیین حملکننده[۱۶۵] یا شروط انتقال[۱۶۶] را دارا باشد. در این زمینه، ظاهراًً قانون هلند درمورد تعیین حملکننده طبق بارنامۀ کشتی، در مادۀ ۴۶۱: ۸ این وضع را بدتر میکند و میگوید بسته به شرایط و اوضاع و احوال، ممکن است بیش از ۱ نفر حملکننده محسوب شود.[۱۶۷] اصطلاح حملکننده مندرج در بند ۴ مادۀ ۴ کنوانسیون رم، بهتر است که به طور مستقل تفسیر شود؛ نه اینکه بهوسیلۀ اصول حقوق داخلی آن را تعبیر کنیم.
هنگامی که حملکننده معلوم باشد دیگر تعیین ارسالکننده مشکل ندارد. مخصوصاً اگر توضیحات موریس و دیسی[۱۶۸] را مدنظر قرار دهیم که میگویند بهموجب مادۀ ۴ کنوانسیون رم فقط شخصی که با حملکننده قرارداد میبندد باید ارسالکننده محسوب شود و نه شخصی که در واقع کالا را به حملکننده میدهد (که برخی سیستمهای حقوقی این نظر را دارند).[۱۶۹] اما گزارش گیلیانو نشان میدهد که پیشنویسان کنوانسیون رم، این قصد را داشتند که اصطلاح «ارسالکننده» در بند ۴ مادۀ ۴ کنوانسیون رم، به تمامی افرادی که عملاً کالا را به حملکننده تسلیم میکنند اطلاق شود. در نتیجه، دامنۀ بند ۴ مادۀ ۴ گستردهتر از تفسیر محدودی است که از اصطلاح «ارسالکننده» میشود.[۱۷۰] بنابرین قراردادهای بیشتری از حمل کالا در بند ۴ مادۀ ۴ قرار میگیرند؛ مثلاً قرارداد حمل ۷ در اسپانیا آغاز نشده و در هلند خاتمه یابد و محل فعالیت حملکننده در پرتغال باشد؛ در حالی که محل اصلی فعالیت طرف قراردادش در هلند است، تفسیر محدود از اصطلاح «ارسالکننده» باعث میشود که قرارداد، تحت شمول مادۀ ۴ واقع نشود و این بند بیتأثیر باشد؛ اما اگر تفسیر بیشتری شود، پارگراف ۴ قانون پرتغال را قانون قابل اعمال بر قرارداد میداند؛ در صورتیکه مرکز اصلی فعالیت فردی هم که عملاً کالا را به حملکننده داده در پرتغال باشد. قطعاً، تفسیر گستردهتر دامنۀ اعمال بند ۴ مادۀ ۴ را به طور حاشیهای افزایش میدهد؛ زیرا معمولاً مرکز اصلی فعالیت ارسالکننده در کشوری است که کالا در آنجا بارگیری میشود و در این اوضاع و احوال، تفسیر وسیعتر از واژۀ «ارسالکننده» تأثیری به وجود نمیآورد.
۴-۱-۱-۲- تعیین محل اصلی اقامت
بعد از تعیین حملکننده و ارسالکننده باید محل اصلی فعالیت را معیّن نموده. گزارش گایلینو میگوید که برای تغییر محل فعالیت که باید باعث ایجاد اغتشاش و مشکل نشود، بند ۴ مادۀ ۴ به وضوح بیان میکند که محل اصلی فعالیت حملکننده در زمان انعقاد قرارداد باید مدنظر قرار گیرد. این امر دربارۀ سه عامل دیگر نیز صدق میکند. تعیین محل اصلی فعالیت حملکننده در قراردادهای حمل چندوجهی همیشه کار آسانی نیست. اگر حمل از راه دریا باشد هم باز مشکل بیشتر میشود؛ زیرا در حمل دریایی، تعیین مرکز اصلی فعالیت با مسائل پیچیدهای روبهرو میشود. اگر امکان دارد در این شرط با مرکز اصلی فعالیتی که بند ۴ مادۀ ۴ کنوانسیون رم معیّن میکند، مطابقت نداشته باشد،[۱۷۱] سؤال مشکلی ایجاد میشود که آیا اشخاص ثالث به طور توجیهپذیر به اطلاعات مقررشده توسط شرط و پیامدهای مرتبط با قانون قابل اعمال تکیه نمودهاند یا نه؟
بهعلاوه، غیرواقعی به نظر میرسد که مرکز اصلی فعالیت حملکنندۀ (دریایی) را همان محلی بدانیم که وی (در دفتر ثبت شرکتها) ثبت نموده است. این امر به مالکان کشتی این میل را میدهد که در مناطق امن دریایی از قبیل پاناما محل را ثبت نمایند تا کشتیای با پرچم غیر را به دست آورند.
Flag of convenience کشوری که اجازۀ نامنویسی کشتی که مالک آن خارجی است یا تحت کنترل مالک خارجی است را تحت شرایطی و به دلایلی هم که برای افرادی که کشتی را نامنویسی کردهاند مناسب است.[۱۷۲] امکان دارد کسی آدرس مرکز شرکت حمل ازطریق کشتی در ایالتهایی از قبیل مونرویا[۱۷۳] یا لیبریا[۱۷۴] را مرکز اصلی فعالیت بداند که عملاً بیشتر فعالیتهای عمدۀ شرکت آنجا اجرا میشود؛ مخصوصاً اگر شرکتی را نام ببرند که مثلاً Rotterdam یا Piraeus مدیر آن باشد.
شرکتهای تککشتی مانع موجود در این زمینه میباشند که عمدۀ فعالیتشان در عرشۀ کشتی اجرا میشود.[۱۷۵] هرچند این مشکل مستقیماً در حمل چندوجهی وجود نیست؛ زیرا شرکتهای تککشتی معمولاً خدمات حمل چندوجهی ارائه نمیکنند. به جای اینکه محل ثبت حملکننده را برای تعیین محل اقامۀ دعوا در نظر بگیریم بهتر است، همان طور که دایسی و موریس اشاره کردهاند، محل اصلی فعالیت حملکننده را ملاک قرار دهیم. بنابرین استفاده از این قواعد برای تعیین محل اصلی فعالیت حملکننده محسوب شود که همزمان چند کشور محل اصلی فعالیت با او باشند که به نظر میرسد در پرتو بند ۴ مادۀ ۴ کنوانسیون رم تا حدی گسترده و گیجکننده باشد. مهمتر این است که اگر حملکننده چند محل تجارت داشته باشد باعث میشود که مقررۀ بند ۴ مادۀ ۴ کنوانسیون رم قواعد چند رژیم حقوقی را قابل اعمال بر قرارداد بداند که باید از آن اجتناب شود.
مرکز اصلی فعالیت حملکننده همچنین به صلاحیت مقررات کنوانسیونهای ورشو و مونترال اشاره میکند.[۱۷۶] با توجهبه نظریۀ اسکیمد و گیمولا،[۱۷۷] مرکز مهم فعالیت در این مقررات الزاماًً با محل شرکت یکی نیست.[۱۷۸] مادۀ ۵۴ نسخۀ واحد معاهده درمورد عملکرد اتحادیه اروپا (TEC)[179] نیز به محل اصلی فعالیت اشاره میکند. این ماده تفکیک قائل میشود بین:
۱ ) دفتر ثبتشدۀ شرکت؛
۲ ) مدیریت مرکزیاش؛
۳ ) مرکز اصلی فعالیت.
که این سه مورد ترتیب بدین معنا هستند:
۱ ) محلی که شرکت به طور رسمی آنجا ثبت شده است،
۲ ) محلی که تصمیمات در آنجا اتخاذ میشود،
۳ ) محلی که فعالیتهای عمدۀ شرکت در آنجا انجام میشود و دارایی اساسی و عمده از قبیل پرسنل، منابع و وجوه در آنجا قرار دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:56:00 ق.ظ ]
|