دقیق­ترین روش برای مدلسازی برخورد وزنه، استفاده از فرمولاسیون تماس بین دو یا چند جسم می­باشد. مسئله تماس یکی از مسائل خطی مشکل است. مسائل تماس از تماس بدون اصطکاک و تغییر شکل­های کوچک تا مسائل با اصطکاک و تغییر شکل­های بزرگ را شامل می­ شود. با وجود یکسان بودن فرمولاسیون، حل مسئله در حالت تغییر شکل­های بزرگ بسیار مشکل­تر از حالت تغییر شکل­های کوچک است. با بهره گرفتن از این روش، غیر خطی بودن مسئله محدود به غیر خطی بودن مصالح و هندسه نمی­ شود و غیر خطی بودن ناشی از شرایط تماس را نیز شامل می­گردد، که بر پیچیدگی مسئله می­افزاید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۸-۳ مدلسازی برخورد با در نظر گرفتن شرایط سرعت اولیه
سرعت وزنه­ای که از ارتفاع H به صورت آزاد سقوط می­ کند، در هنگام برخورد با سطح زمین برابر است. سقوط وزنه در پروسه تراکم دینامیکی تقریباً به صورت آزاد است. بنابراین سرعت وزنه در هنگام برخورد به زمین از رابطه ذکر شده قابل محاسبه است. در برخی از پروژه های تراکم دینامیکی برای آفزایش راندمان عملیات تراکم، وزنه در حالتی که جرثقیل به آن متصل است رها می­ شود. در این حالت سرعت برخورد وزنه اندکی از سرعتی که از رابطه فوق محاسبه می­ شود، کمتر است.
برای مدلسازی پروسه تراکم دینامیکی می­توان المان­های وزنه را به صورت متصل با المان­های خاک در نظر گرفت. سپس در تمام المانهای وزنه، سرعت برخورد وزنه با سطح خاک به صورت شرایط اولیه به برنامه معرفی گردد و تحلیل مسئله آغاز شود. پن و سلبی برای مدلسازی برخورد وزنه با سطح خاک از روش مزبور استفاده کردند.
از مزایای این روش ساده بودن آن است، ولی سختی­­های متفاوت خاک و وزنه و همچنین تمرکز تنش در گوشه­های وزنه می ­تواند باعث بروز مشکلات عددی شود. همچنین نقاط تماس وزنه با سطح خاک از لحظه برخورد تا لحظه توقف وزنه به صورت پیوسته در حال جابجایی است؛ حال آنکه در این روش وزنه به صورت متصل با خاک مدل می­ شود که با واقعیت مطابقت ندارد.
۳-۹ ایجاد تغییرات در مدل
پس از هر ضربه، با توجه به ایجاد تغییر شکل­های بزرگ در محل برخورد کوبه، باید تغییراتی در مدل ایجاد کرد. این تغییرات شامل حذف یا اضافه کردن المانها، اصلاح مختصات گره­ها و غیره می­باشد. در نرم افزار FLAC امکان ذخیره سازی اطلاعات در هر مرحله و فراخوانی مجدد آن در مراحل بعدی وجود دارد.
فصل ۴
نتایج و تفسیر آنها
۴-۱ مقدمه
در این فصل برای بررسی درستی عملکرد شبیه سازی، نتایج محاسبه شده با نتایج بدست آمده در سایت مقایسه شده است، سپس عوامل گوناگونی مورد ارزیابی قرار گرفته­اند که در ادامه شرح داده می­ شود.
۴-۲ معرفی منطقه مورد مطالعه
۴-۲-۱ موقعیت جغرافیایی
مجتمع کشتی سازی شهید محلاتی بوشهر در شرق محوطه شرکت ملی حفاری و در ساحل “خورپور” واقع است. بندر بوشهر در ساحل شمالی خلیج فارس در حد فاصل طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۱ درجه و ۳۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه و ۳۰ دقیقه و ۲۹ درجه قرار دارد.
۴-۲-۲ وضعیت ژئوتکنیکی
به منظور شناخت نوع وخصوصیات زیر سطحی اقدام به حفاری ژئوتکنیکی گردید. با توجه به گمانه­های حفاری شده در بخش­های مختلف این مجتمع، مجموع گمانه ها دلالت بر ضعف قشرهای فوقانی خاک از لحاظ ظرفیت باربری و پتانسیل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...