* برای احتساب فاصله جانبی که معمولاً میان عابرین و موانع وجود دارد باید به میزان ۵/۱ تا ۱ فوت (۴۵-۳۰ سانتیمتر) به عرض اشغالی موانع افزوده گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

* * فاصله جدول یا تماس ساختمان تا لبه مانع
۵- بررسی روابط جریان ترافیک در شرایط ایران(تهران)
به منظور آگاهی از روابط میان پارامترهای فوق تعدادی مشاهده روی فیلم‌های ویدئوریی برداشت شده از جریان ترافیک پیاده در نقاط مختلف شهر تهران صورت گرفت. جزئیات عملیات آمار برداری در سوابق مطالعات [۶] شرح داده شده است.
اندازه‌گیری متوسط چگالی با شمارش تعداد کل عابرین موجود در قطعه در لحاظات ابتدایی و انتهایی مشاده و سپس تقسیم این تعداد برمساحت مؤثر قطعه (طول × عرض موثر) انجام شد. میانگین این دو مقدار متوسط چگالی عبور در نظر گرفته شد. لازم به ذکر است که برای بدست آوردن عرض مؤثر از عرض کل پیاده‌رو مقادیری مطابق توصیه HCM و با توجه به مشاهده شرایط محل کسر گردید.
سرعت متوسط عابرین پیاده از تقسیم نمودن فاصله دوشاخص بر میانگین زمان عبور (سرعت متوسط مکانی) کلیه عابرین پیاده در مدت مشاهده بدست آمده است.
در تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نخست انطباق رابطه اساسی جریان ترافیک D × V=Sبا اطلاعات استخراج شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نتیجه کاملاً مثبتی بدست آمد. در مرحله بعد رابطه دو بدوی این پارامترها مورد مطالعه قرار گرفت.
در شکل ۱-۲ نمودار سرعت پیاده‌روی برحسب چگالی نشان داده شده است. علیرغم پراکندگی نقاط بدست آمده یک روند نزولی مشاهده می‌شود. علت پراکندگی نقاط کوتاه بودن مدت مشاهده (۱۰ ثانیه) است که برداشتها را شبه – لحظه‌ای نموده و خطای اندازه‌گیری زمان (با دقت ثانیه) را افزایش داده است. با وجود این از برازش یک خط بر این نقاط میانگین حداکثر سرعت آزاد پیاده‌روی در حدود ۲۵/۱ متر برثانیه بدست می‌آید که با نتایج بدست آمده در آماربرداری سرعت جریان آزاد پیاده‌روی مطابقت کامل دارد. در فضای حرکت بالاتر از ۵/۲ مترمربع برای هر نفر تأثیر چگالی در سرعت ناچیز است. مطابق رابطه سرعت – حجم حداکثر حجم تردد پیاده برابر ۶۸ نفر بر دقیقه در هر متر عرض پیاده‌رو است که در سرعتی معادل ۶۷/۰ متر بر ثانیه بوقوع می‌پیوندد.
شکل ۲- ۱ ، نمودار سرعت پیاده‌روی برحسب چگالی
رابطه تردد – فضای حرکت پیاده در شکل ۲-۲ نشان داده شده است. شکل عمومی این نمودار مشابه نمودارهای ارائه شده در HCM است با این تفاوت که مقدار اوج آن در فضای حرکت ۶/۰ مترمربع برای هر نفر و حجم عبور ۶۸ نفر بر دقیقه در هر متر عرض است.
شکل ۲-۲ ، رابطه تردد – فضای حرکت پیاده
۶- سطح سرویس و ظرفیت معابر پیاده
طرح هندسی فضاهای پیاده‌روی ترکیبی است از کاربرد اصول مهندسی ترافیک و ملاحظات مربوط به راحتی انسان و محیط زیست. علی‌الاصول محیط‌های مختلف نیازمند استانداردهای طراحی کیفی و همچنین کمی متفاوتی هستند، زیرا هر یک دارای شرایط ترافیکی، محدودیت‌های فیزیکی و نیازهای زیست‌محیطی مختص به خود است. از سوی دیگر حداکثر ظرفیت عبور نیز نمی‌تواند به عنوان تنها ملاک طراحی هندسی بدون توجه به سایر ملاحظات درنظر گرفته شود. بنابراین ضروری است که استانداردهای طراحی براساس سطوح سرویس مختلف مناسب برای فضاهای پیاده‌روی تدوین گردد.
مفهوم سطح سرویس برای نخستین بار برای توصیف وضعیت جریان وسایل نقلیه در بزرگراهها مطرح گردید و سپس به سایر تسهیلات نیز تعمیم یافت. در کتاب راهنمای ظرفیت راه ها [۷] برای طبقه‌بندی سطوح سرویس از مقیاسی با شش تراز (A , B , C , D , E , F) استفاده شده و برای هر تراز یک یا چند معیار کمی یا کیفی تعریف شده است.در شکل ۵ سطوح سرویس پیاده روها براساس میانگین مساحت موجود برای هر عابر در جریان ترافیک پیاده نشان داده شده است. ظرفیت عملی پیاده‌رو در ۱= V/C برابر ۸۲ نفر عابر در هر متر عرض بر دقیقه است. [۷]
شکل ۲-۳ ، سطوح سرویس پیاده روها
وضعیت محل‌های انتظار مانند ایستگاههای حمل و نقل عمومی و صف‌بندی عابرین در گوشه تقاطع‌های چراغدار نیز برحسب سطح سرویس توصیف می‌شود. اکثر محل‌های انتظار نیازمند به فضای کافی برای ایستادن و یک فضای اضافی برای جابجایی محدود افراد هستند. در فضاهای کمتر از ۳/۰ مترمربع برای هر نفر تماس‌های بدنی غیرارادی رخ می‌دهد و در مقادیر کمتر از ۲/۰ مترمربع برای هر نفر ازدحام به حد خطرناک می‌رسد. افراد ایستاده معمولاً فضای آزاد بیشتر از این مقدار را ترجیح می‌دهند. مشاهده صف راه‌پله و آسانسور مقدار ۴۶/۰ مترمربع بر هر نفر و برای جمعیت منتظر در کنج تقاطع‌ها برای تغییر چراغ مقدار ۶۴/۰ مترمربع برای هر نفر را نشان داده است.
راه پله نسبت به پیاده‌رو دارای کارایی کمتری است و مواجهه افراد می‌تواند منجر به ایجاد صف و تأخیر گردد. ایمنی مهمترین مسئله در طراحی راه‌پله است. مهمترین اشکالاتی هک در ارتباط با طراحی راه پله ممکن است باعث بروز حوادث شوند عبارتند از: غیریکنواختی در عرض و ارتفاع پله‌ها، بلند یا باریک بودن بیش از حد پله‌ها، عدم وجود یا نامناسب بودن دستگیره کنار راه‌پله، وجود یک یا دو پله در محل‌های غیرمنتظره. ابعاد پیشنهادی برای ارتفاع پله ۲/۱۵ ت ا۸/۱۷ سانتیمتر، عرض کف پله ۹/۲۷ تا ۵/۳۰ سانتیمتر و برای دستگیره استوانه‌ای به قطر ۸/۳ سانتیمتر است.
جدول ۱۲-۲- سطح سرویس عابرین در پیاده‌رو [۷]

سطح سرویس

فضا
فوت مربع بر نفر (متر مربع بر نفر)

سرعت و جریان مورد انتظار

متوسط سرعت (S) فوت بر دقیقه (متر بر دقیقه)

نرخ جریان (V)
نفر بر دقیقه بر فوت (نفر بر دقیقه بر متر)

نسبت حجم به ظرفیت V/C

A
B
C
D
E
F

(۱/۱۲) ۱۳۰
(۷/۳) ۴۰
(۲/۲) ۲۴
(۴/۱) ۱۵
(۶/۰) ۶

(۳/۷۹)۲۶۰
(۲/۷۶)۲۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...