شکل شماره ۴-۳ ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم
شکل شماره ۵-۳ ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم
شکل شماره۶-۳ ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم
شکل شماره ۷-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین پیاده
شکل شماره ۸-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین
شکل شماره ۹-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین
شکل شماره ۱۰-۳ ، عدم استفاده از پل عابرین پیاده توسط مسافرین خطوط اتوبوسرانی
شکل شماره ۱۱-۳ ، توقف خودروها روی خط عابر پیاده و عدم توجه به حق عبور عابرین پیاده در تقاطع میدان انقلاب
۳-۳ – مطالعه خصوصیات رفتاری و مسائل عابرین پیاده
برنامه ریزی و مدیریت سیستم جابجایی پیاده در مجموعه حمل و نقل شهری مستلزم یک شناخت و آگاهی کامل نسبت به تمایلات و گرایشها و همچنین مکانیسم های تصمیم گیری عابرین پیاده بعنوان عناصر تعیین کننده سیستم است. مطالعات رفتاری تلاشی است در جهت کسب این آگاهیها و تدوین راهبردها، سیاستها و ضوابط برنامه ریزی، طراحی و مدیریت سیستم پیاده.
از آنجایی که محور این مطالعات شناخت ویژگیهای رفتاری عابر به عنوان یک انسان است کلیه پیچیدگیها و ظرافتهای علوم انسانی و اجتماعی بر آن مترتب می باشد. بعلاوه به علت سرشت تغییرپذیر رفتارها و تمایلات انسانی اینگونه مطالعات باید در مکانها و زمان های مختلف به عنوان جزء لاینفک برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل شهری تکرار شوند.
با توجه به طیف وسیع جنبه ها و خصوصیات رفتاری افراد در مواجهه با عوامل محیطی مختلف، امکان ارزیابی همه جانبه آنها حداقل در حد ریزنگری وجود ندارد. با این وجود میتوان در حد کلان تمایلات و گرایشهای عابرین را با بهره گرفتن از یک نمونه آماری از طریق مشاهده یا نظرخواهی بدست آورد.
بررسی سوابق مطالعاتی موجود در این زمینه نشان میدهد که علیرغم مطالعات وسیع و عمیق انجام شده در سایر نقاط دنیا، در کشور ما مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است.
هدف از این آمارگیری بررسی لزوم و اهمیت اجرای برنامه آموزشی رانندگان و عابرین پیاده بر اساس اطلاعات مربوط به عادات رانندگان و عابرین پیاده شهر تهران بوده است. آمار و اطلاعات مورد نیاز از دو طریق مصاحبه و مشاهده بدست آمده اند و نتایج مربوطه با یکدیگر مقایسه شده اند. آمارگیری در پنج نقطه با ویژگیهای مختلف ترافیکی و هندسی در سه روز کاری هفته (دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه) سوم تا پنجم خرداد ماه ۱۳۸۹ و در هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر صورت گرفته است.
برای مصاحبه با رانندگان و عابرین سه پرسشنامه تهیه شده بود که در آنها سئوالاتی در زمینه رعایت مقررات عبور و مرور در محل تقاطعهای چراغدار و گذرگاه عابرین پیاده مطرح شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این مطالعه رفتار ۱۸۱۸ راننده مشاهده و با ۲۳۴ راننده مصاحبه شد. همچنین رفتار ۵۴۰ عابر پیاده مشاهده و با ۱۶۹ عابر مصاحبه انجام شد.
۳-۴- تحلیل آماری رفتار عابرین پیاده شهر تهران
به منظور کسب یک تصویر کلان از خصوصیات رفتاری عابرین پیاده شهر تهران یک مطالعه رفتاری در چارچوب امکانات پروژه ترتیب داده شد. هدف اصلی این بررسی، آگاهی از برخی جنبه های کمی و کیفی سفرهای پیاده عابرین تهرانی و همچنین شناسایی اهم مسائل و مشکلات آنها بوده است.
اطلاعات مورد نظر شامل موارد زیر است:
۱- مشخصات عابر پیاده (جنسیت، سن، شغل، تحصیلات، وضعیت جسمانی، مالکیت خودرو)
۲- مشخصات سفر پیاده (منظور از سفر، متوسط تعداد و طول سفر)
۳- نظرخواهی (رفتار عابرین، مسائل و مشکلات پیاده روی)
– طرح آمارگیری و پرسشنامه
با توجه به اینکه برداشت یک نمونه معرف از کل جمعیت (شهر تهران) برای کسب آمار فوق نیازمند یک مطالعه مفصل و خارج از چارچوب این پروژه بود آمارگیری به روش نمونه‌ای مورد توجه قرار گرفت. در این روش کل جمعیت مورد مطالعه توسط یکسری برشهای عرضی لایه بندی میشود که در حقیقیت بدین معنی است که به چند
گروه تقسیم میگردد بطوریکه این گروه‌ها دو به دو مستقل و مجموعاً فراگیر کل جمعیت باشند. سپس در هر گروه به تعداد کافی نمونه گیری میشود. در اینصورت جمعیت کاهش یافته و با تعداد نمونه های کمتری میتوان به آمار مربوط به هر لایه دست یافت. آمار مربوط به کل جمعیت با توجه به آمار و ترکیب لایه ها قابل برآورد میباشد. در این مطالعه مشخصات عابرین پیاده بعنوان معیار برای لایه بندیها در نظر گرفته شده است. لایه بندی جمعیت برحسب هر مشخصه به ترتیب زیر بوده است:
۱- جنسیت (مرد- زن)
۲- سن (زیر ۱۸ سال، ۳۹-۱۸ ، ۵۹-۴۰ ، ۶۰ سال به بالا)
۳- شغل (محصل، خانه دار، کارمند، آزاد)
۴- تحصیلات (بیسواد- تا دیپلم متوسطه- دیپلم به بالا)
۵- وضعیت جسمی (سالم- ضعیف- معلول)
حداقل بعد نمونه لازم برای آنکه در هر ترکیبی از لایه بندی های فوق حداقل یک پرسشنامه وجود داشته باشد با فرض یکنواختی توزیع نمونه ها بر اساس مطالعات آیین نامه‌ای قوانین شهری امریکا از رابطه زیر بدست می آید:
( ۲ ) × ( ۳ ) × ( ۳ ) × ( ۴ ) × ( ۴ ) × ( ۲ ) = N (رابطه شماره ۳ )
گروه مالکیت * گروه جسمی * گروه تحصیلی * گروه شغلی * گروه سنی * گروه جنسی = حداقل بعد نمونه
۵۷۶ = Nmin
با در نظر گرفتن یک ضرایب اطمینان ۳۰/۱ تعداد کل پرسشنامه های لازم حدود ۷۵۰ برآورد میشود. نمونه گیری در هر لایه به روش اتفاقی صورت گرفته و در عین حال حداقل تعداد لازم به روش سبد آماری کنترل شده است.
روش اصلی آمارگیری مصاحبه با عابرین پیاده بوده است ولی از آنجایی که انجام مصاحبه در بعضی از گروه ها با مشکلات اجرایی همراه بوده یکسری از پرسشنامه ها توسط اشخاص بدون مصاحبه پرسشگر تکمیل و ارسال شده است.
– برنامه عملیات
پس از تهیه فرم اولیه پرسشنامه، تیم آماربردار سازماندهی شد و طی جلسات توجیهی در رابطه با اهداف پرسشنامه و روش مصاحبه آموزشهای لازم را دریافت نمود.
بر اساس طرح آمارگیری تعیین شده یک آمارگیری آزمایشی صورت گرفت تا علاوه بر آزمون پرسشنامه و رفع نواقص آن تیم آمار بردار نیز آشنایی بیشتری با جنبه های عملی آمارگیری کسب نمایند. بر اساس نتایج بدست آمده در این آمارگیری طرح و برنامه ریزی آمارگیری نهایی انجام شد.
برای آنکه آماربرداری در یک محدوده نسبتاً وسیع جغرافیایی صورت گرفته و عوامل اقتصادی- اجتماعی مختلفی ملحوظ گردد، تکمیل پرسشنامه عابرین پیاده در مکانها و زمان های مندرج در جدول ۹ انجام شده است.
پس از اجرای آمارگیری نهایی از طریق مصاحبه، کلیه پرسشنامه ها مورد بازنگری قرار گرفت و موارد مشکوک و ناقص از نمونه حذف گردید. همچنین کلیه لایه ها و طبقه بندیهایی که به تعداد کافی نمونه گیری نشده بود مشخص گردید تا در آمارگیری تکمیلی به روش ارسال پرسشنامه مد نظر قرار گیرد. نهایتاً تعداد ۴۷۸ پرسشنامه از طریق مصاحبه و تعداد ۲۷۳ پرسشنامه از طریق اشخاص تکمیل گردید.
در جدول ۱۰ توزیع جمعیت نمونه بر حسب گروه های جنسی، سنی، شغلی، تحصیلی و جسمی مختلف ارائه شده است. همانگونه که مشاهده میشود در کلیه گروه های حائز اهمیت به تعداد کافی آمار برداشت شده است و میتوان بر اساس اطلاعات مربوطه استنباط آماری نمود.
– نتایج آمار و اطلاعات پرسشنامه و پردازش اطلاعات
پس از اتمام مرحله برداشت آمار و بازبینی پرسشنامه ها عملیات کُد گذاری و ورود اطلاعات به کامپیوتر آغاز گردید و نهایتاً نتایج بدست آمده جهت تجزیه و تحلیل بعدی بصورت یکسری جداول و نمودار ارائه شد.
از آنجایی که این آمارگیری چند منظوره بوده و علاوه بر مطالعه رفتاری عابرین پیاده، در زمینه مطالعات کمی و کیفی مسائل پیاده روی نیز سئوالاتی را در برداشته است، نتایج هر قسمت در بخش مربوطه مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در این بخش نتایج مربوط به مطالعه رفتاری عابرین پیاده ارائه میشوند. زمان آمارگیری از ساعت ۶ صبح الی ۲۰ و وضعیت هوا برای همه معابر در زمان آمارگیری آفتابی بوده است. در جدول شماره ۳-۱ فهرست نقاط آمارگیری و امکانات موجود در این نقاط و حجم تردد عابرین برداشت شده قابل مشاهده میباشد.
جدول ۳-۱- فهرست مشخصات نقاط تکمیل پرسشنامه (مسائل و مشکلات پیاده روی)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...