دانلود پایان نامه های آماده – d: میزان دقت احتمالی مطلوب می باشد که آنرا با ۰۶/۰ برآورد کرده ایم . – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
ازسوی دیگر، موبایل رسانه ای است با کاربردهای متعدد و متنوع (مولتی مدیا) که بر اساس مدل نظری تحول ارزشی اینگلهارت، میتواند در جهت جبران برخی کمبودات معنوی جوامع در حال توسعه عمل نموده و در دست ودل دانش آموزان جای گیرد و بر اساس نظریه گسر از شکل استفاده ابزاری از آن به سمت استفاده بیانگر و عاطفی و احساسی سیر نماید نتیجه این امر تشکیل هویتی تازه در دانش آموزانی است که از آن به میزان زیادتری استفاده میکنند (نظریه کاستلز)لذا این امر بر جامعه پذیری مدرسه ای که جنبه رسمی و هنجاری داشته وبا کارکرد انتقال ارزشها و هنجارها، از اهداف اصلی هر نظام آموزش و پرورشی است (نظریه پارسونز) تاثیر گذاشته،گاها آن را تضعیف نموده ویا با آن در رابطه و همبستگی معنادار باشد.
فرضیات پژوهش
حال با بهره گرفتن از ادبیات نظری وتجربیِ تحقیق فرضیات زیر قابل تدوین وارائه میگردند:
-
- جامعه پذیری مدرسه ایِ شاگردانِ استفاده کننده ازموبایل نسبت به آنانی که استفاده نمی کنندمتفاوت است.
-
- الگوی کاربری موبایل توسط دانش آموزان با جامعه پذیری مدرسه ای دارای ارتباط معناداری میباشند.
-
- میان الگوی کاربری موبایل با هریک ازمولفه ها وابعاد جامعه پذیری مدرسه ای رابطه وجوددارد.
-
- میزان استفاده (شدت ،ضعف) از موبایل توسط دانش آموزان با جامعه پذیری مدرسه ای رابطه معنادار دارد.
-
- نوع استفاده (ابزاری یا بیانگر ) ازموبایل توسط دانش آموزان با جامعه پذیری مدرسه ای رابطه معنادار دارد.
-
- موقعیتهای (مناسب یا نامناسب) استفاده از موبایل توسط دانش آموزان با جامعه پذیری مدرسه ای رابطه معنادار دارد.
- سابقه استفاده از موبایل توسط دانش آموزان با جامعه پذیری مدرسه ای رابطه معنادار دارد.
مدل نظری تحقیق
با توجه به فرضیات تحقیق، مدل نظری این پزوهش به شکل زیرارائه میگردد:
میزان استفاده از موبایل
نوع استفاده از موبایل
موقعیت استفاده از موبایل
سابقه استفاده از موبایل
میزان جامعه پذیری مدرسه ای
فصل سوم
روش شناسی تحقی
روش تحقیق
جامعه آماری
جمعیت نمونه وشیوه نمونه گیری
فرضیات تحقیق و تعریف عملیاتی متغیرها
ابزارتحقیق واعتبار و روایی آن
روش تحقیق
در این فصل روش پژوهش مورد بحث و کنکاش قرارمی گیرد. موضوعاتی که در این راستا مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از روش پژوهش ،جامعه آماری و نمونه ،تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته ، بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش .
از آنجایی که در مطالعه پدیدههای علوم اجتماعی کاربرد الگوی همبستگی و رابطه ای بیشتر متداول است ما نیز در این پزوهش این الگو را برای بررسی های خود در نظر گرفته ایم . درمجموع جهت تبیین و بررسی اهدا ف به دو روش زیر عمل شده است:
در بخش نظری با بهره گرفتن از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و مراجعه به مقالات لاتین و تحقیقاتی که طی سنوات گذشته در خصوص ابعاد اجتماعی –فرهنگی موبایل صورت گرفته سعی بر آن شده که ادبیاتی جامعه شناختی و متقن برای پژوهش فراهم آید . از آنجایی که توجه و تأمل به ابعاد اجتماعی فرهنگی موبایل حوزه ای جدید در مطالعات اجتماعی(خصوصاً در ایران) محسوب می شود بنابرین سعی بر آن شده ضمن حفظ جامعیت کار، بروز بودن و جدید بودن ادبیات و پیشینه حفظ گردد . دربخش تجربی تحقیق نیزبمنظور جمع آوری داده های لازم وبررسی و اندازه گیری آن ها – همانند اکثر تحقیقات اجتماعی- ازروش پیمایشی بهره گرفته ایم.
جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در پایه های دوم ، سوم وچهارم دبیرستان در سال جاری (۸۹-۹۰) شهرستان کوهدشت تشکیل می دهدکه تعداد مجوع آن ها بر اساس آمار واحد آمار و بودجه آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت ۵۰۳۴ نفر است. (پسر ۲۵۰۴نفرو دختر۲۵۲۹نفر) این تعداد دانش آموزان در۱۰ دبیرستان دخترانه و۹دبیرستان پسرانه که در سطح شهر و در قالب یک منطقه آموزشی پراکنده شده اند . از آنجایی که بازدهی نهاد آموزش وپرورش در زمینه جامعه پذیری در سالهای پایانی دوران دبیرستان بهتر قابل سنجش میباشد لذا در این خصوص تصمیم بر این شد که در نمونه آماری خود که متشکل از دانش آموزان سالهای دوم ،سوم و چهارم میباشند تعداد بیشتری به سالهای سوم و چهارم اختصاص داده شود که آمار مربوط به تعداد و درصد این نمونه ها در جدول مربوطه آمده است.
جمعیت نمونه و شیوه نمونه گیری
با در نظرگرفتن سطح اطمینان ۹۵%که در تحقیقات اجتماعی معمول است و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد نمونه ای که برای این پژوهش در نظر گرفته شده ۲۴۳ نفر خواهد بود که در جهت جلوگیری از آثار ریزشی حاصل از جمع آوری نمونه ها تعداد ۳۲ نفر دیگر به این آمار اضافه شده و نمونه ۲۸۰نفری رابرای این پژوهش تعیین شد.
برای تعیین مدارس موردبررسی درتحقیق ازشیوه های نمونه گیری تصادفی دومرحله ای استفاده شد به گونه ای که ازبین ۲۰ دبیرستان پراکنده در یک منطقه آموزشی تعداد ۱۰ دبیرستان انتخاب شد.(۵دبیرستان دخترانه و ۵ دبیرستان پسرانه ) .
لازم بذکراست که حضور در دبیرستانهای مذکور و انتخاب نمونه مورد نظر در هر یک از دبیرستانها و ارائه پرسشنامه به ایشان توسط شخص محقق و در طول بازه زمانیِ یک هفتگی صورت گرفته است. جدول زیر نمایانگر حجم و تعداد نمونه های مورد نظر در این پزوهش برحسب پایه و رشته و جنس میباشند.
حجم نمونه :
فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه به صورت زیر اعمال گردیده است.
۲۴۳٫۷ = n=
N=5025 n =243 d = 0/06 p =0/6 q =0/4 t = 1/96
N : جامعه آماری n : حجم نمونه t : سطح اطمینان
p,q: به ترتیب وجود صفت و عدم وجود صفت در جامعه آماری
d: میزان دقت احتمالی مطلوب میباشد که آن را با ۰۶/۰ برآورد کرده ایم .
رشته
پایه دوم
پایه سوم
پایه چهارم
جمع کل
زن
مرد
زن
مرد
زن
مرد
ریاضی و فنی
۱۰
۱۰
۲۰
۲۰
۱۰
۱۰
۸۰
علوم تجربی
۱۰
۱۰
۲۰
۲۰
۲۵
۲۵
۱۱۰
علوم انسانی
۱۰
۱۰
۱۰
۱۰
۲۵
۲۵
۹۰
جمع کل
۳۰
۳۰
۵۰
۵۰
۶۰
۶۰
۲۸۰
۶۰
۱۰۰
۱۲۰
جدول ۱:پرکندگی جمعیت نمونه بر اساس جنس،رشته و پایه تحصیلی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 12:01:00 ب.ظ ]
|