دانلود پایان نامه و مقاله | ۲-۵-۳-چهارده اصل دمینگ – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
برنامه ریزیکنید: برنامه ریزی با انتخاب مشکل آغاز می شود.
اقدام کنید: راه حل یا تغییر در فرایند را، به شکل آزمایشی هم که شده، اجرا کنید
پیاده کنید: نتایج تغییر بررسی و ارزیابی کنید. کنترل کنید که آیا راه حل ارائه شده، اثر مورد نظر را دارا است و به هر پیامد پیشبینی نشده ای توجه کنید.
ارزیابی کنید : بر اساس تجارب به دست آمده، اقدام کنید. اگر موفق بود، تغییرات فرایند استاندارد میشوند و در اختیار همه کارگران قرار می گیرند و به عنوان روش های جدید آموخته میشوند.
شکل: (چرخه بهبود کیفیت دمینگ ۱۹۹۳)
۲-۵-۳-چهارده اصل دمینگ
بعداز جنگ جهانی دوم که از کشور ژاپن ویرانهای بیش نمانده بود و تنها امید و دلبستگی این کشور به مردم و مدیرانی بود که بتوانند با رهبری و هدایت صحیح، ژاپن را به کشوری پیشرفته تبدیل کنند. توصیه های بزرگانی همچون دکتر دمینگ بسیار مؤثر واقع شد. بهطوری که اجرای صحیح و به موقع ۱۴ اصل مدیریتی دکتر دمینگ سبب ایجاد مدیریتی نوین و کارساز در ژاپن شد و باعث شد این کشور در کمتر از ۵ سال متحول گردد و آن چنان رشد فزایندهای را طی کند که در سال ۱۹۸۰ فیلمی از شبکهCNN آمریکا پخش شد تحت عنوان “اگر ژاپن میتواند پس چرا ما نتوانیم” . در این فیلم مستند یکی از عوامل اساسی پیشرفت و توسعه ژاپن، اجرای ۱۴ اصل مدیریتی دکتر دمینگ معرفی شده بود. از این سال به بعد، آمریکاییها هم که به عناوین مختلف از توصیه های این اندیشمند بزرگ آمریکایی استفاده نکرده بودند ادامه پیشرفت و توسعه خود را درعمل کردن به توصیه های دکتر دمینگ دانستند و از سال ۱۹۸۰ این اصول در آمریکا و سایر کشورهای جهان نیز مورداستفاده قرار گرفت.( دمینگ ، ۱۹۹۲ ،ص ۱۱، ۱۵)
اصل اول) بهبود محصول و خدمات را هدف ثابت خود قرار دهید.[۱۰]
هر سازمانی دارای اهداف مختلفی است که لازم است کارکنان درجهت رسیدن به آن اهداف تلاش کنند. اما آنچه مهم است این است که در دنیای رقابتی امروز برای بقای سازمان و رقابت با دیگر مؤسسات باید مهمترین و ارزندهترین هدف سازمان بهبود مستمر محصول باشد. در این راستا لازم است سازمان موقعیت و جایگاه خود را در زمینه استانداردهای جهانی شناسایی کرده سپس با تعیین بهبود مستمر محصولات به عنوان یک هدف ثابت و مشخص، بهترین راه رسیدن به آن را نیز شناسایی کرده و درجهت دستیابی به آن تلاش کند. کسی که هدف را نشناسد نمیتواند راه رسیدن به آن را بیابد و کسی که موقعیت خود را نشناسد نمیتواند هدفی را تعریف کند.
اصل دوم) ایجاد فلسفه جدید مدیریت در سازمان[۱۱]
هدف شما شما چیست؟ اگر از مدیریان اجرایی این سوال پرسیده شود ؛ قطعات خواهند گفت پول( کسب درآمد) . دکتر دمینگ اعتقاد دارد بهترین روش برای کسب درآمد ساختن کیفیت است . هدف اصلی شما در شرکت باید کیفیت باشد . فلسفه جدید کیفیت است.[۱۲]دکتر دمینگ میگوید:” هزینه زندگی با کالا و خدمات که پول برایش پرداخت می کنید نسبت معکوس دارد. سرویس قابل اعتماد هزینه را کاهش میدهد. تأخیر و اشتباه هزینه را افزایش میدهد”.
از آنجا که مدیران ما عمدتاًً دارای تجاربی هستند که بر اساس آن ها سالیان سال است که به امر مدیریت مشغولند و مسلماًً تغییر دادن این ذهنیات هم کار سادهای نیست ، لازم است بعداز مشخص کردن هدف اصلی سازمان (بهبود مستمر محصولات) فرهنگ صحیح اجرای اصول دمینگ در سازمان ایجاد شود تا مدیران آمادگی لازم را برای پذیرش این اصول پیدا کنند. کیفیت بایددرتمام سازمان یکپارچه اجرا شود. این شامل خدمات، تولید، مدیریت و پشتیبانی است. با تمرکز مداوم روی بهبود کیفیت .
اصل سوم) به منظور بهبود کیفیت به بازرسی اتکاء نکنید [۱۳]
بسیاری از مدیران براین عقیدهاند که به منظور بهبود کیفیت باید مراحل بازرسی را افزایش دهیم و با دقیقتر کردن بازرسیها، کیفیت محصولات را افزایش دهیم. این طرز تفکر که از دهها سال پیش بیان و اجرا شده است در سالهای متمادی هم در کشور ما مورداستفاده قرار گرفته است و مشکلاتی همچون موارد ذیل را به وجود آورده است.
الف) اختلاف بین کارکنان تولید و بازرسی؛
ب) تبانی بین کارکنان قسمت تولید و بازرسی؛
ج) افزایش هزینه های همچون دوبارهکاری، ضایعات و غیره؛
د) اشتباه در شناسایی عامل یا عوامل اصلی ایجاد محصولات معیوب.
بههمینمنظورلازماستبهجایبازرسیصددرصدمحصولاتبا اعمالنظارتوکنترلدقیقتررویفرایندتولیدازتولید محصولات معیوب جلوگیری کرد نه اینکه بعداز تولید با جداکردن محصولات معیوب از محصولات سالم سعی کنیم که کیفیت آن ها را بهبود بخشیم.
شما چطور می توانید بازرسی را از بین ببرید؟ ابتدا نیازمند ساخت محصول با کیفیت هستید وساخت محصول با کیفیت از مرحله طراحی شروع می شود. اگر تولید از مرحله طراحی گذشته ، شما می توانید با بهره گرفتن از نمودار پارتو عیوب را دستهبندی کنید و برای از بین بردن عیوب بالا متمرکز شوید. با بهره گرفتن از روش حل مسئله ۸D ایرادات را کاهش دهید. البته این به معنای حذف کامل بازرسی نیست ،بازرسی نمونه ای و کنترل محصول نهایی و فرایند لازمست
اصل چهارم) برچسب قیمتها عامل تعیینکننده در انتخاب تامینکنندگان نیست[۱۴]
گاهیاوقاتبنابهدلایلمختلفهمچونکمبودبودجه،کاهشدادنهزینهمواداولیه،عدمتخصصلازمدرقسمتتدارکات و غیره اقدام به خرید مواد اولیه و محصولات موردنیاز با قیمت ارزان تر میشود. این عمل اگرچه به ظاهر سبب کاهش هزینه مواد اولیه میشود ولی درعمل باعث کاهش کیفیت محصولات شده و نامرغوب بودن مواداولیه سبب افزایش ضایعات و دوبارهکاریها و در واقع افزایش هزینه ها میشود. به همین منظور توصیه میشود تا حد امکان یک تامین کننده انتخاب شود تا بتوان با ایجاد رابطه صحیح و بیان نیازهای واقعی، مواد با کیفیت و قیمت مناسب را خریداری کرد. همچنین درصورت امکان ،بهتر است از تامین کنندهدعوت شود تا با بازدید از خط تولید و محصولات و نحوه استفاده ازمواد خریداری شده،در زمینه کاهش هزینه مواداولیه بامدیران سازمان همکاری کند.با اجرای این اصل هنگام خرید فقط به “قیمت کمتر” توجه نمیکنیم بلکه درجهت کاهش دادن قیمت تمام شده حرکت خواهیم کرد و تلاش میکنیم تا رابطه پایدار، همراه با اعتماد و وفاداری با تامینکنندگان ایجاد کنیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:05:00 ق.ظ ]
|