دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با بررسی عناصر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
سرآمد فضلای زمانه دانی کیست
جمال ملت و دین خواجه جهان سلمان
(حافظ، ۱۳۷۹: ۱۴۵)
با این حال از میان انواع مختلف شعر که سلمان طبع خود را بدانها آزمود به تصدیق همه اکابر در قصیده تواناتر است» (صفا، ۱۳۶۳: ۱۰۱۱). «البته از موفقیت و مهارت سلمان در غزل سرایی نمیتوان چشمپوشی کرد چرا که «سلمان در غزل از جمله شاعران موفق است. فصاحت گفتار و مضمونیابیهای او در آمیختن افکار عاشقانه و عارفانه در غزل باعث شده که وی در ردیف بهترین غزلسرایان قرن هشتم درآید» (همان: ۱۰۱۳).
از سلمان نزدیک به یازده هزار بیت باقی مانده است که کلیات دیوان او را تشکیل میدهد که جدای از قصیدهی خارج دیوان او موسوم به «بدایع الاسحار» (یا الابحار) میباشد.
دیوان او شامل قصیده، غزل، قطعه، ترجیعبند، ترکیببند و رباعی و دو مثنوی به نامهای «جمشید و خورشید» و «فراقنامه» است. اشعار او سوای قصایدش بالغ بر پنج هزار بیت میگردد. در اهمیت سلمان و شعرش همین بس که «قسمتی از غزلیات او به واسطه شباهت بسیار به غزلهای حافظ به اشتباه در دیوان حافظ گنجانیده شده است.
عمده شهرت سلمان در ساختن قصاید مصنوع و سلیس و فصیح و غرّ است. «سلمان در غزل از جمله شاعران موفق است. فصاحت گفتار و مضمونسابیهای او و آمیختن افکار عاشقانه و عارفانه در غزل باعث شده است که وی در ردیف بهترین غزلسرایان قرن هشتم قرار گیرد. غزلهای سلمان در بسیاری از موارد صورت استقبال از غزلهای سعدی و در موارد متعدد دیگر چاشنی عرفانی و گاه لحن قلندرانه دارد و در همه آنها زبان استادانه شاعر جالب دقت خواننده است» (صفا، ۱۳۶۳: ۱۰۱۳).
قطعات سلمان چندان قابل ملاحظه نیست. مخصوصاً پس از مقایسه با قطعات شاعر معاصرش «ابن یمین» که نکات اخلاقی و فلسفی بسیار در بردارد. قطعات سلمان برای وظیفه و مدح اشخاص است به اندازهای سقوط کرده است که غیر از مداحی چیز دیگری در آن یافت نمیشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در دیوان سلمان ترکیببندی است که از حیث شکل، مانند آن در شعر فارسی دیده نشده است. به این ترتیب که به بیت آخر هر بند به جای اینکه مطابق معمول، مستقل باشد بیتی است از یک قصیده مرتبی که تا آخر ترکیببند ادامه مییابد. سایر ترکیبات و ترجیعات او مطابق معمول است.
سلمان راجع به ترجیعات خود سخن شیرینی دارد:
طرز ترجیعبند من یکسر
راست ماند به شاخ نیشکر
کز سرش تا به پا فرو رفتم
بود بندش ز بند شیرین تر
(سلمان، ۱۳۸۹: ۳۶)
رباعیات سلمان بخش کوچکی از دیوان او را فرا گرفته است. سلمان نیز با گفتار خیام انس داشته و چند رباعی در دیوانش دیده میشود که شخص را بیاختیار به یاد خواجه عمر خیام میاندازد. از جمله:
خواهم که مرا مدام آماده بود
جام می و شاهدی که آزاده بود
چندان بخورم باده که چون خاک شوم
این کاسهی سر هنوز پر باده بود
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:50:00 ق.ظ ]
|