تشویق و بستر سازی فعالیتهای فوق برنامه در مدارس با تخصیص بودجه فرهنگی
افزایش جذابیت مدارس از لحاظ امکانات آموزشی، پرورشی و تربیتی،
افزایش استقلال معلمان و مدیران
۴-۴-۳٫ استراتژی نوع سوم، تنوع، کنترل محیط(ST)
این استراتژی بر نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز است. این استراتژی، نقاط قوت و فرصت‌ها را روی محیط منفی خارجی (در مقابل تهدیدهای خارجی) مشخص می‌سازد و عناصر مثبت مناطق آموزش و پرورش را به چالش می­کشاند. این استراتژی، زمانی به کار گرفته می‌شود که تهدیدهای خارجی، چنان، فراگیر و محدودکننده باشند که مناطق آموزش و پرورش مجبور باشند تمامی قوت ها و فرصت های خود را به کار گیرند تا اثرات این تهدیدها را به حداقل ممکن برسانند. به عبارت دیگر برای احتراز از تهدیدات از قوتها استفاده می شود. در این استراتژی، باید بر روی تهدیدهای شناسایی شده در جدول (۴-۴۴) برنامه‌ریزی کرد و برای به حداقل رساندن این تهدیدها از متغیرهایی که به عنوان نقاط قوت و فرصت شناسایی شده‌اند، استفاده نمود.مناطق واقع در این استراتژی شاهین‌دژ، سیلوانا، چایپاره، سردشت، میاندواب و پلدشت، می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در ارائه استراتژی‌های نوع سوم برای، مناطق شاهین‌دژ، سیلوانا، چایپاره، سردشت، میاندواب و پلدشت علاوه بر استفاده از استراتژی های نوع اول و دوم، می توان استراتژی های زیر را جهت برخورداری این مناطق از شاخص‌های توسعه آموزش و پرورش و به تبع آن کاهش نابرابری و نیل به توسعه پایدار بکار برد.
انتصاب مدیران و معاونان آموزشی و پرورشی متخصص و با تجربه با تحصیلات مرتبط در این زمینه‌های آموزشی و پرورشی.
برنامه ریزی صحیح و دقیق به منظور استفاده مناسب از فضاهای بالقوه آموزشی در مناطق مورد نظر در جهت احداث و ایجاد پژوهشکده های دانش آموزی و مراکز پژوهشی
استفاده از جو مساعد مدارس از نظر عاطفی و ارتباطی در جهت بهبود یادگیری
ایجاد صمیمیت بین دانش آموزان و کادر مدرسه از طریق برنامه ریزی برای فعالیتهای فوق برنامه ملی و مذهبی و اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی
افزایش تعداد معلمان خانم
بستر سازی و تشویق دانش آموزان برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی به منظور تضمین اتحاد ملی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی
استفاده از نیروهای بومی مناطق و تلاش در جهت محرومیت زدایی از معلمان و بهبود و افزایش سطح رفاه آنان؛ این امر موجب تمرکز فکری بیشتر معلمان در امر تعلیم و تربیت می‌شود که نتیجه آن افزایش بازدهی امر آموزش و پروروش و به تبع آن پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد و نیز از مهاجرت معلمان مجرب به مرکز استان و یا سایر استانها جلوگیری می کند.
برنامه ریزی برای توسعه نیروی انسانی از نظر کمی و مهم تر از آن از نظر کیفی و به ویژه نیروهای فنی . در این راستا نیازسنجی دقیق پیشنهاد می شود.
فرهنگ سازی برای آموزش دختران و نیز برنامه ریزی برای آموزش دختران و به ویژه دخترانی که در سن پایین ازدواج می کنند
تشویق مدارس به اجرای فعالیتهای فوق برنامه
۴-۴-۴٫ استراتژی نوع چهارم، تدافعی (کنترل عوامل منفی)(WT)
این استراتژی، تلفیقی از استراتژی نوع دوم و سوم است که بر اساس نقش دوگانه قوت‌ها و فرصت‌ها برای کاهش ضعف‌ها و تهدیدها بنا شده است. این شیوه، زمانی بکار گرفته می‌شود که ضعف‌ها و تهدیدها قوی هستند. در این شرایط، ممکن است عوامل مثبت داخلی و خارجی، آن قدر قوی نباشند، ولی باید تمام امکانات و منابع برای خنثی‌سازی و محدود کردن عوامل منفی بسیج شود. مناطق واقع در این استراتژی، نازلو، شوط، اشنویه، پیرانشهر و صومای برادوست می باشد. به همین منظور، در این مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نقاط ضعف باید کاهش یابد و از تهدیدات پرهیز شود یعنی ابتدا باید نقاط قوت و فرصت شناسایی شده و برای خنثی‌سازی و محدود کردن تهدیدات بیرونی و از بین بردن عوامل داخلی (ضعف) استفاده شود.
در استراتژی نوع چهارم برای مناطق تمام استراتژی های نوع اول، دوم و سوم جهت برخورداری و رسیدن به توسعه مناطق آموزش و پرورش به کار برده می شود.
تجهیز کلاس‌ها درس به تکنولوژی آموزشی روز به‌ویژه فناوری اطلاعات از قبیل تخته‌های دیجیتال (برد هوشمند)،
برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان مطابق با علم و تجربیات روز، به عنوان مثال، معلمان بایستی از دانشگاه‌های ویژه مراکز تربیت معلم فارغ التحصیل شده باشند که دوره‌های ویژه نحوه تدریس و کلیات و روانشناسی تدریس و آموزش را طی کرده‌اند.
وجود بخشنامه های شفاف به منظور بهبود عملکرد مدارس
استفاده از امکانات مربوط به مناسب بودن تعداد زیاد مدارس و سرانه کلاسی کم
استفاده از امکانات موجود مناطق
تشویق به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی
تخصیص بودجه ویزه برای فعالیتهای فوق برنامه به منظور جلوگیری از تاثیر منفی شرایط بالقوه مناطق در جهت تهدیدات امنیتی
برگزاری دوره های آموزش خانواده به منظور افزایش النگیزه تحصیل در خانواده ها و دانش آموزان
تجهیز کتابخانه های مدارس
ابتکار عمل در برنامه‌ریزی صحیح و از پیش تعیین شده در هنگام آغاز سال تحصیلی جدید و و به تبع آن شروع به موقع تدریس از ابتدای سال تحصیلی برای افزایش پیشرفت تحصیلی،
استفاده مناسب از الگوگیری دانش آموزان از شخصیت معلمان به علت وجود روابط خوب بین معلمان و دانش آموزان در مدارس این مناطق
بسترسازی برای توسعه فعالیتهای فوق برنامه در مدارس
برای برگزاری برخی دوره‌های آموزشی لازم جهت به روز کردن مهارت معلمان،
برنامه‌ریزی و تلاش در جهت افزایش توانمندی و ایجاد تفکر خلاق در دانش‌آموزان.
افزایش امکانات فیزیکی مدارس از قبیل سالن، آزمایشگاه و لابراتوار تخصصی و مجزا در رشته‌های مختلف در دوره متوسطه و قرار دادن متصدی متخصص برای هر یک از رشته‌ها
زمینه سازی برای ادامه تحصیل معلمان جهت افزایش تعداد معلمان با مدرک فوق لیسانس و دکتری،
افزایش فضاهای فیزیکی مدارس به ویژه فضاهای ورزشی،
افزایش جذابیت مدارس از لحاظ امکانات آموزشی، پرورشی و تربیتی،
استقلال معلمان در ارزشیابی نمره مستمری و نهایی دانش‌آموزان. برای کاهش سیاست موهوم درصد قبولی و نمره دهی،
اعمال مقررات و ضوابط انظباط آموزشی در محوطه‌ها و سالن‌های و راهروهای مدرسه به ویژه مداریس دوره دبیرستان پسرانه.
انتصاب مدیران و معاونان آموزشی و پرورشی متخصص و با تجربه با تحصیلات مرتبط در این زمینه‌های آموزشی و پرورشی.
نظارت بیشتر به فعالیت مدیران و معاونان آموزشی و پرورشی و تربیتی تا آثار حضور آنها در مدرسه بیشتر مشهود گردد.
ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر مدیریت مدارس با انجمن اولیاء و مربیان برای نظارت بیشتر و جلوگیری از به تعطیلی کشاندن زود هنگام مدارس توسط دانش‌آموزان، قبل از ایام امتحانات و فرا رسیدن سال نو.
تلاش در جهت محرومیت زدایی از معلمان و بهبود و افزایش سطح رفاه آنان؛ این امر موجب تمرکز فکری بیشتر معلمان در امر تعلیم و تربیت می‌شود که نتیجه آن افزایش بازدهی امر آموزش و پروروش و به تبع آن پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد.
فصلپنجم
بحثونتیجهگیری
۵-۱٫ مقدمه
در فصل‌های قبل، وضعیت مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از نظر شاخص های آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. در این فصل، به بحث و نتیجه‌گیری ،ارائه پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق پرداخته خواهد شد. قبل از پرداختن به بحث و نتیجه گیری خلاصه یافته ها ارائه می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...