همچنین صرفه­اقتصادی و کاهش هزینه سرانه دانش ­آموزان این نظام نسبت به آموزش سنتی از­جمله دلایل دیگری ‌می‌باشد که آموزش و پرورش ایران را به سمت بهره­ گیری از این شیوه آموزش سوق می­دهد(الحسینی، ۱۳۸۴).

۲-۱-۱۴: دانشگاه ­های مجازی در ایران

مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش­های مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش­های مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و در بهمن ماه ۸۳ در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته ″فن­آوری اطلاعات و مدیریت″، ″معماری کامپیوتر″، ″مدیریت فن­آوری اطلاعات پزشکی″، ″مهندسی مخابرات (ICT)″ اقدام به پذیرش دانشجو نمود. در اسفند ماه ۱۳۸۴ چهار رشته کارشناسی ارشد دیگر به سایر رشته­ ها افزوده شد. در اردیبهشت ۱۳۸۷ مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش­های مجازی ۵۸۰ دانشجو ثبت­نام نموده که ۷۰ نفر از این تعداد تا­کنون فارق­التحصیل ‌شده‌اند.

دانشگاه مجازی جامعه­المصطفی

جامعه­المصطفی­العالمیه با هدف بهره­ گیری هوشمندانه از آخرین فناوری ­های آموزشی روز در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی اقدام به تأسیس مرکز آموزش غیرحضوری نمود.

دانشگاه مجازی المصطفی، در قالب گروه ­های علمی، معاونت­های آموزشی، پژوهش و تولید محتوا، اجرایی، گروه فن­آوری اطلاعات، گروه مطالعات توسعه، واحد ارتباطات و بین ­الملل، و هیئت تحریریه سایت مشغول فعالیت است.

دانشگاه غیر­انتفاعی مهرالبرز

دانشگاه غیردولتی مهرالبرز با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه ­های مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت اجرایی از اوایل سال ۱۳۸۲ شروع به کار نمود . در سال ۱۳۸۴ موافقت قطعی فعالیت خود را از شورای آموزش عالی کشور دریافت کرد. این مؤسسه‌ توسعه خدمات آموزشی خود را در قالب آموزش الکترونیکی و دوره ­های کارشناسی ارشد با ملحوظ نمودن تأمین نیازمندی­های حرفه­ای جامعه مبتنی بر اقتصاد دانایی- محور به انجام می­رساند.

هدف اصلی دانشگاه مهر البرز ارائه خدمات آموزشی در بستر الکترونیکی با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای ایرانیان در داخل و خارج کشور ‌می‌باشد.

مؤسسه‌ آموزش عالی نور طوبی

مؤسسه‌ آموزش عالی غیرانتفاعی نورطوبی به منظور تربیت مدیران متعهد و متخصص در رشته­ های مدیریت، متخصصان موفق در حوزه تجارت الکترونیک و همجنین تربیت حقوق ‌دانان برجسته در رشته­ های حقوق شکل گرفته­ است.

دانشگاه مجازی قرآن و حدیث

دانشکده علوم حدیث یکی از مراکز رسمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری از سال ۱۳۷۸ در جوار حرم مطهر محدث بزرگ، حضرت عبدالعظیم (علیه­السلام)، فعالیت آموزشی خود را آغاز ‌کرده‌است.

یکی از دستاوردهای این مرکز، ایجاد دانشکده مجازی قرآن حدیث در شبکه جهانی اینترنت است. این دانشگاه الکترونیکی از تابستان ۱۳۸۳، پیش از سایر مراکز کشور، دوره ­های آموزشی خود را در شبکه جهانی اینترنت آغاز و طی سال­های گذشته هزاران تن از مشتاقان فراگیری علوم اسلامی و تحصیلات دانشگاهی را از خدمات خود بهره­مند ‌کرده‌است. در حال حاضر بیش از دوهزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رسمی در این دانشکده تحصیل ‌می‌کنند. این دانشجویان با بهره گرفتن از دروس چند رسانه­ ای و تعاملی، کلاس­های مجازی، تالار­های گفتگو و دیگر امکانات الکترونیکی، دروس رشته­ های مصوب دانشگاهی را فرا می­ گیرند و در پایان دوره مدارک رسمی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت ‌می‌کنند. در این شیوه آموزشی بسیاری از محدودیت­ها از جمله مرزهای جغرافیایی از میان برداشته و شرایط مناسبی برای ورود به عرصه ­های بین ­المللی فراهم می­ شود. بر این اساس، طراحی و اجرای دوره­­های آموزشی به زبان­های خارجی در دستور کار این مرکز قرار گرفته و در نخستین مرحله با ایجاد پایگاهی مستقل به زبان عربی، شرایط بهره­ مندی مسلمانان دیگر کشورهای جهان از دوره ­های آموزشی دانشکده فراهم شده است.

دوره ­های آموزشی

با راه ­اندازی دانشکده مجازی قرآن حدیث همهعلاقمندان می ­توانند در هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانه­روز به پایگاه اینترنتی دانشکده مراجعه و از امکانات و دروس آن استفاده کنند. این برنامه در قالب دوره ­های رسمی و آزاد عرضه می­ شود.

دوره ­های رسمی

دوره ­های رسمی دانشکده در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می­ شود. به دانش­آموختگان این دوره­ ها مدرک رسمی مورد تأیید وزارت علوم اعطا می­گردد. بر این اساس، تمامی ضوابط و مقررات آموزشی دوره ­های دانشگاهی بر این دوره­ ها حاکم است و پذیرش دانشجویان از طریق آزمون­های سراسری دانشگاه­ها یا آزمون­های اختصاصی است که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می­ کند.

دوره ­های آزاد

به منظور پاسخ به نیاز و اشتیاق علاقه­مندانی که امکان شرکت در دوره ­های رسمی و مصوب دانشکده را ندارند، خدمات متنوعی در قالب دوره ­های آزاد در اختیار عموم قرار گرفته است. دوره ­های رایگان عمومی، آموزش­های ضمن خدمت و دوره ­های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه­ها نمونه ­هایی از دوره ­های آزاد است که از طریق این پایگاه اینترنتی در دسترس عموم قرار دارد.

ویژگی­ها و امتیازات این دانشکده

یکی از مهمترین ویژگی­های دروس الکترونیکی و روش آموزش این دانشکده حفظ بازده و کیفیت یادگیری است. در تولید دروس و طراحی نرم­افزار مدیریت آموزشی، علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی آموزش الکترونیکی، با بهره گرفتن از بهترین اساتید، نظارت­های علمی، امکانات چند رسانه­ ای، تعامل مستمر با دانشجویان و دیگر ابزارهای فنی تلاش شده است. بیشترین اطمینان از فراگیری مفاهیم و معارف موردنظر به دست آید. در این مرکز هرگز به ارائه متون درسی از طریق اینترنت اکتفا نمی­ شود و ارائه جذاب و جندرسانه­ای دروس و خدمات پشتیبانی آموزشی و فرهنگی، کیفیتی متفاوت و فضایی بانشاط، معنوی و صمیمانه را در این محیط مجازی ایجاد ‌کرده‌است.

استفاده از صوت، تصویر و پویانمایی، امکان ارتباط سریع و زنده با استاد و راهنمای آموزشی، دسترسی به بانک پرسش­ها و پاسخ­های احتمالی، امکان نگارش و ذخیره جزوه و یادداشت شخصی، امکان دسترسی آسان به متن کامل جزوه هر درس، پرسش­ها و آزمون­های متناوب و ثبت و گزارش نتایج آن، امکان تکرار و بازبینی هر بخش از درس، فعال و جدی بودن تالارهای گفتگو و تشویق دانشجویان به مباحثه، از جمله ویژگی­های روش آموزشی این دانشکده مجازی است.

لوح فشرده و دروس اینترنتی

شیوه ارائه دورس در دانشکده مجازی قرآن حدیث کاملاً اینترنتی است و ثبت حضور، غیاب، فعالیت­ها و تمارین درسی از همان طریق انجام می­ شود. لیکن با توجه به ضعف زیرساخت­های مخابراتی که مشاهده دروس به صورت برخظ را بعضاً با دشواری مواجه می­سازد، نسخه غیر برخط دروس نیز طراحی و در قالب لوح فشرده عرضه شده است تا دانشجویان و کاربران بتوانند بدون نیاز به ارتباط اینترنتی از آموزش­ها و امکانات درسی بهره­مند شوند و پس از مشادهده درس با برقراری ارتباطی کوتاه با شبکه اینترنت، حضور و فعالیت ­های خود را ثبت کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...