راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد پیش بینی مشکلات رفتاری دانش ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۱-۳- علل اختلالهای یادگیری
مطالعات عصبشناختی بیان می کند که دانش آموزان با اختلالهای یادگیری ساختارهای متفاوتی از یکدیگر دارند. تحقیقات زیادی به نقش عوامل ژنتیکی و ارثی به عنوان عامل مهم در علت اختلالهای یادگیری اشاره می کنند. همچنین عوامل محیطی و دارویی عواملی هستند که در علت اختلال یادگیری به آنها اشاره می شود(روریچ[۳۰]، ۲۰۰۸).
۲-۱-۳-۱- ساختار مغزی
برخی بر این اعتقاد هستند که اختلال یادگیری ناشی از تفاوت در ساختار مغزی میباشد و نقش عوامل عصبشناختی بیشتر از عوامل محیطی است(روریچ، ۲۰۰۸). تفاوتهای ساختاری، به مواردی از قبیل اندازه نواحی گوناگون مغز، اشاره دارد و کارکرد آن، به فعالیت در مغز اشاره می کند(هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸). در نواحی مغزی دانش آموزان با اختلال یادگیری و دانش آموزان بدون اختلال یادگیری تفاوتهایی مشاهده شده است. تصاویر مغزی و مطالعات عصبروانشناختی دلالت بر این دارند که در لوب پیشفرونتال و فرونتال افراد با اختلال یادگیری ناهنجاریهای سوختوسازی رخ میدهد. بنابراین محققان زیادی معتقدند که رابطه قوی میان اختلال یادگیری و بدکارکردی مغز وجود دارد(روریچ، ۲۰۰۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
یادگیری به ارتباط میان نورونها بستگی دارد. ارتباطهای میان نورونها در مغز کودکان بیشتر از مغز بزرگسالان است. روند رشد نورونها بین سن ۲ تا ۱۱ سالگی به اوج خود میرسد ولی متأسفانه دانش آموزان با اختلال یادگیری قبل از ورود به مدرسه و یا حتی تا پایه سوم یا چهارم نیز شناسایی نمیشوند. گاهی بدکارکردی بیوشیمیایی که بر انتقالدهندههای شیمیایی اثر میگذارند ممکن است با اختلال یادگیری رابطه داشته باشند(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).
۲-۱-۳-۲- ژنتیک
برخی معتقدند که احتمال بروز اختلال یادگیری در خانوادههایی که پدر و مادر اختلال یادگیری داشتند بیشتر اتفاق میافتد تا خانوادههایی که والدین عادی دارند. حدود ۴۵-۳۵ درصد از خویشاوندان نزدیک(والدین، خواهران و برادران) فرد دارای اختلال یادگیری، اختلال در خواندن دارند(هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
محققان بیان می کنند که کروموزوم ۶ و ۱۵ در اختلال خواندن نقش دارد(روریچ، ۲۰۰۸). تأثیر ژنتیک در اختلالهای خواندن در دختران بیشتر از پسران است(بل، فاستر و مش[۳۱]، ۲۰۰۵).
۲-۱-۳-۳- عوامل محیطی
عوامل محیطی نیز نقش مهمی در بروز اختلال یادگیری دارند. فرزندپروری نامناسب می تواند فرزندان خانواده را در معرض اختلالهای یادگیری قرار دهد. شرایط اقتصادی اجتماعی نیز عاملی است که در توانایی یادگیری افراد تأثیرگذار است(روریچ، ۲۰۰۸). خانواده در موفقیتهای تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی دارد. حمایتهای عاطفی قوی میان اعضای خانواده فرایند یادگیری را تسهیل می کند. مادران دانش آموزان با اختلال یادگیری نسبت به تواناییها و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان انتظار و توقع کمتری دارند(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).
۲-۱-۳-۴- عوامل دارویی
عوامل قبل از تولد، دیابت، مننژیت، مشکلات قلبی، سوء مصرف الکل و غیره میتوانند در اختلال یادگیری نقش داشته باشند(روریچ، ۲۰۰۸). همچنین، تراتوژنها عواملی هستند که اگر افراد در معرض سطوحی از آنها قرار گیرند، اگر مقدار آن در حدی نباشد که فرد دچار کمتوانیذهنی شود ولی همین مقدار ممکن است باعث اختلال در یادگیری گردد(هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱-۴- مشکلات رفتاری
۲-۱-۴-۱- تعریف دولت فدرال
یکی از تعاریفی که در مورد اختلال رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد، تعریفی است که قوانین و مقررات دولت فدرال حاکم در اجرای قوانین آموزش افراد با ناتوانی به شرح زیر مطرح کرده است:
“منظور از این اصطلاح وجود شرایطی است که دارای یک یا چند مورد از ویژگیهای زیر بوده و به طور طولانیمدت و با شدت ظهور کنند و بر عملکرد تحصیلی کودک تأثیر منفی بگذارند:
نارسایی یادگیری که از عوامل هوشی، حسی یا جسمی ناشی نمی شود
ناتوانی در ایجاد یا حفظ روابط رضایتبخش با معلمان و همسالان
وجود انواع رفتارها و احساسات نامناسب تحت شرایط عادی زندگی
خلق غمگین و افسردگی فراگیر
نشان دادن علائمی نظیر ترس یا علائم بدنی در مواجهه با مسائل شخصی و تحصیلی”(وستوود، ۲۰۰۹؛ ترجمه همتی علمدارلو و شجاعی، ۱۳۹۱).
۲-۱-۴-۲- تعریف شورای کودکان استثنایی
شورای کودکان استثنایی نیز تعریف زیر را ارائه می کند که فراتر از تعریف موجود در قانون آموزش افراد با ناتوانیهاست:
اختلالهای هیجانی یا رفتاری به شرایطی گفته می شود که در آن پاسخهای رفتاری یا هیجانی فرد در مدرسه با هنجارهای پذیرفته شده و براساس سن، قومیت یا فرهنگ، تفاوت زیادی دارد، بهگونه ای که بر عملکرد تحصیلی آنها در زمینه های مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری شخصی، پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی یا سازگاری شغلی اثر میگذارد.
اختلالهای هیجانی یا رفتاری شرایطی فراتر از پاسخهای موقتی به فشارهای روانی موجود در محیط کودک یا نوجوان است که با وجود مداخلههای فردی همچون بازخورد به فرد، مشاوره با والدین یا خانواده و یا اصلاح محیط آموزشی، همچنان پایدار میماند. تصمیم گیری در این رابطه نیز براساس منابع چندگانه درمورد کارکرد رفتاری یا هیجانی فرد صورت میگیرد. اختلالهای هیجانی یا رفتاری باید دستکم در دو موقعیت متفاوت مشاهده شود که، حداقل یکی از این دو موقعیت باید به مدرسه مربوط شود.
اختلالهای هیجانی یا رفتاری ممکن است با سایر شرایط معلولکننده که در جای دیگر این قانون به آنها اشاره شده است، همراه باشند. این طبقه ممکن است شامل کودکان و نوجوانان با اسکیزوفرنی، اختلالهای عاطفی یا دیگر اختلالهای پایدار سلوک، توجه، یا سازگاری شود (به نقل از هاردمن و همکاران، ۲۰۰۲؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱-۵- طبقه بندی
نظام طبقه بندی روانپزشکی و نظام طبقه بندی ابعادی دو روش عمده جهت تشخیص و طبقهبندی مشکلات رفتاری کودکان میباشند که در زیر به توصیف مختصری از آنها میپردازیم.
۲-۱-۵-۱- نظام طبقه بندی روانپزشکی
نظام طبقه بندی روانپزشکی که بیشتر مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان قرار گرفته است، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی[۳۲] است که توسط انجمن روانپزشکی امریکا تهیه شده است و اختلالهای مربوط به کودکان و نوجوانان را به هفت گروه تقسیم کرده است:
اختلالهای رشدی فراگیر
اختلالهای نارسایی توجه و آزاررسانی[۳۳]
اختلالهای اضطرابی
اختلالهای خوردن و تغذیه
اختلالهای تیک
اختلالهای دفع
سایر اختلالهای شیرخوارگی، کودکی یا نوجوانی(هاردمن و همکاران، ۲۰۰۲؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱-۵-۲- نظام طبقه بندی ابعادی
نظام طبقه بندی ابعادی میزانی از رفتار است که کودکان از خود نشان می دهند و رفتار کودکان به صورت پیوستاری است که رفتار عادی را از غیرعادی جدا می کند. نمره های افراد با نمره های هنجار گروه مقایسه می شود و درک رفتار کودک آسانتر است(شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶). افرادی چون کوای[۳۴] و پترسون[۳۵](۱۹۸۷)، آخنباخ[۳۶] و ادلبروک[۳۷](۱۹۷۷) و کانرز، گویت و اولریچ(۱۹۷۸؛ به نقل از شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶) برای طبقه بندی رفتار کودکان از نظام طبقه بندی ابعادی استفاده کردند.
کوای و پترسون(۱۹۸۷) با بهره گیری از مقیاسهای درجهبندی رفتاری که با کمک آموزگاران و پدر و مادران تهیه شدند، ویژگیهایی که کودکان در شرححال خود نوشتهاند و پاسخهایی که به پرسشنامه ها دادهاند، شش بعد رفتاری مرتبط با یکدیگر را تشخیص دادند که عبارتند از: ۱) اختلال سلوک، ۲) اضطراب- انفعال[۳۸]، ۳) مشکلات توجه- ناپختگی، ۴) پرخاشگری اجتماعی، ۵) رفتار روانپریشی[۳۹]، ۶) حرکات اضافی[۴۰].
“آخنباخ و ادلبروک(۱۹۷۷) نیز ابعاد متفاوتی از اختلالهای رفتاری را برای کودکان ارائه دادهاند. آنها به دو بعد کلی با عنوان بروننمود و دروننمود دست یافتند(به نقل از شهیم، یوسفی، قنبری مزیدی، ۱۳۸۶).”مشکلات بروننمود وابسته به بیرون است و شامل برونریزی، بیاعتنایی و رفتارهای تخلف از قانون میباشد. مشکلات دروننمود بیشتر وابسته به درون است و شامل پسکشیدن یا عقبنشینی، افسردگی و اضطراب میباشد(گیمپل و هالند[۴۱]، ۲۰۰۳).
کودکانی که دارای ویژگی بروننمود هستند، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه دارند و رفتارشان با آنچه کوای و پترسون(۱۹۸۷) از اختلال سلوک و پرخاشگریهای اجتماعی توصیف کرده اند، نزدیک است. کودکانی که به عنوان دروننمود طبقه بندی میشوند، دارای رفتاری ناپخته هستند و اغلب گوشهگیر میباشند. رفتار این گروه از کودکان همانند کودکانی است که کوای و پترسون در ابعاد اضطراب- انفعال و ناپختگی توصیف کرده اند(به نقل از شهیم، یوسفی، قنبری مزیدی، ۱۳۸۶).
کانرز هم اختلال رفتاری را به پنج بعد مشکلات سلوک، مشکلات یادگیری، مشکلات روانتنی، بیشفعالی تکانشگری، اضطرابخجالتی تقسیم کرده است(شهائیان، ۱۳۸۶).
۲-۱-۵-۲-۱-اضطراب
اختلالهای اضطرابی شایعترین اختلالهای هیجانی میباشند. وقتی از کودک خواسته می شود فعالیت اجتماعی را انجام دهد، در کلاس به سؤالهای معلم پاسخ دهد و با دوستانش ورزش کند، ممکن است دچار اضطراب شود. این ترس و اضطرابها در دوران کودکی زمانی اختلال محسوب می شود که شدید، طولانی و مشکلآفرین باشد. نشانه های اختلال اضطرابی شامل دلدرد، سردرد، تنش عضلانی، تعریق، رفتار وحشتزدگی یا احساس خفگی میباشد (یارمحمدیان، ۱۳۸۹).
اختلالهای اضطراب فراگیر، وحشتزدگی و فوبی مکانهای باز جزء اختلالهای اضطرابی میباشند و اختلالهای فوبیک و استرس پس از سانحه جزء دستهی اختلالهای ترس محسوب میشوند. فردیکه اختلال ترس دارد درواقع از یک موضوع ویژه و خطرناکی میترسد ولی در اختلالهای اضطرابی موضوع ویژهای فرد را تهدید نمیکند اما فرد همیشه مضطرب است(یارمحمدیان، ۱۳۸۹). در اختلال یادگیری، مشکلات اضطرابی هم مشاهده می شود و این افراد تحمل هیچ رابطه سازگاری را ندارند. فوبی ویژه در افراد با اختلال یادگیری رایج میباشد(تیاگاراجا[۴۲]، ۲۰۰۷).
مطالعات شیوعشناسی نشان میدهد که اختلالهای اضطرابی در دختران بیشتر از پسران رایج است و این تفاوتها در طول دوره نوجوانی برجستهتر می شود. در دختران اختلالهای اضطرابی سریعتر از پسران رشد می کند. دختران نسبت به پسران مشکلات بیشتری در عوامل روانشناختی مرتبط با رشد اضطراب دارند و همچنین، در شیوع اختلالهای اضطرابی تفاوتهای جنسیتی وجود دارد. ترس از اجتماع که با رویدادهایی در طول زندگی مرتبط است در زنان ۱۵% و در مردان ۱۱% گزارش شده است. در مجموع، ۶/۶% از زنان و ۶/۳% از مردان اختلال اضطراب فراگیر دارند. اختلالهای اضطرابی ممکن است به تنهایی اتفاق بیفتد ولی اغلب اوقات با مشکلات رفتاری دروننمود مانند افسردگی همراه است. همچنین اضطراب کودکی با نقص در عملکرد مدرسه، روابط خانواده و عملکرد اجتماعی همراه است. معمولاً اختلالهای اضطرابی در اوایل کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه دارد(بل، فاستر و مش، ۲۰۰۵).
۲-۱-۵-۲-۲-پرخاشگری
یکی از مشکلات رفتاری بروننمود، پرخاشگری میباشد و به رفتاری اشاره می کند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فرد یا افراد دیگر آسیب وارد کند. پرخاشگری شامل پرخاشگری کلامی(فحش دادن، تهدید کردن، مشاجره کردن)، پرخاشگری فیزیکی نسبت به دیگران(ضربه زدن، لگد زدن، قلدری کردن)، پرخاشگری فیزیکی نسبت به اشیاء و پرخاشگری فیزیکی نسبت به معلمان میباشد. کودکان پرخاشگر ممکن است نسبت به سرنخهای خنثی در محیط تفسیر خصومتآمیز داشته باشند و به صورت پرخاشگرانه واکنش نشان دهند. رفتارهای پرخاشگرانه در کودکی گاهی تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند و منجر به طرد توسط همسالان، افسردگی، بزهکاری و کاهش اعتماد به نفس در فرد میشوند(وستوود، ۲۰۰۹؛ همتی علمدارلو و شجاعی، ۱۳۹۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 04:23:00 ق.ظ ]
|