فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۴- تکنیکهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در سال ۲۰۰۶، چن و چن[۸۴]، عملکرد مدیریت دانش را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ در ۱۰۸ مقاله که از ۸۰ مجلهی ادبی مدیریت دانش بهدست آمده بود مطالعه نمودند. تجزیه و تحلیل کیفی و تجزیه و تحلیل کمی، تجزیه و تحلیل شاخصهای مالی، تجزیه و تحلیل شاخصهای غیرمالی، تجزیه و تحلیل عملکرد داخلی، تجزیه و تحلیل عملکرد بیرونی، تجزیه و تحلیل جهتگیری پروژه و تجزیه و تحلیل جهتگیری سازمانی همراه با قالبهای پیمایشی برای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش نشان داد که توانایی تغییر مداوم و بهدست آوردن بینشهای جدید در مورد قدرت مؤثر، عملکرد مدیریت دانش بودند(چن و چن، ۲۰۰۶).
در سالهای آغازین قرن ۲۱، مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته بهعنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه درآمده است. در واقع، در جهان امروز که تولید کالاها و ارائه خدمات بهشدت دانشمدار گردیدهاند، دانش، دارایی و کلیدی برای کسب مزیت رقابتی است(جعفری مقدم، ۱۳۸۲). در حال حاضر مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته بهعنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه میباشد. از سال ۲۰۰۰ به بعد، شرکتهای بزرگ اروپایی حدود ۵۵ درصد درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادهاند(حسن زاده، ۱۳۸۵). جدول(۲-۴) روند پیشرفت مدیریت دانش را به طور خلاصه نشان میدهد.
جدول۲-۴: روند پیشرفت مدیریت دانش منبع:(حسنزاده، ۱۳۸۶)
۱۹۷۰
فرم[۸۵] مدیریت دانش
۱۹۸۰
بر اهمیت مدیریت دانش افزوده شد و انتشارات مربوط به مدیریت دانش بهتر شد.
اوایل ۱۹۹۰
فعالیتهای شرکتهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش شهرت یافت.
اواسط ۱۹۹۰
شبکه های بینالمللی مدیریت دانش پدید آمد.
اواخر ۱۹۹۰
مدیریت دانش در زمرهی فعالیتهای تجاری شرکتهای بزرگ در آمد.
اوایل قرن ۲۱
شرکتهای بزرگ اروپایی، حدود ۵۵ درصد درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادند.
همان گونه که مشاهده شد بهتدریج بر میزان فعالیتها در زمینهی مدیریت دانش افزوده گردید که حاکی از اهمیت دانش و مدیریت آن در عصر حاضر است(حسن زاده، ۱۳۸۶).
شناخت دانش بهعنوان یک منبع سازمانی، نظریه های جدید رشد و ظهور سازمانهای دانشی، همگی کمک کردند تا حوزه جدیدی از مدیریت دانش در سیستمهای اطلاعاتی به وجود آید. این پیشرفتها نشان میدهد که دانش در شکلهای مختلف، یک سرمایه و دارایی انسانی است و سرمایهگذاری در آن، مستقیماً به کالاها و خدمات با فناوری بالا منجر میشود، برخلاف سایر عوامل تولید، دانش و قابلیت آن با درآمدهای در حال افزایش سازمان، مشخص میشوند(اکونی[۸۶]، ۲۰۰۱).
در دستهبندی که از سوی صاحبنظران کسبوکار ارائه گردیده؛ دهه ۱۹۸۰ را دهه جنبش کیفیت[۸۷](تأکید بر اینکه برای دستیابی به کیفیت بهتر، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند)؛ دهه ۱۹۹۰ را دهه مهندسیمجدد[۸۸](استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسبوکار و کاهش هزینه ها)؛ و دهه ۲۰۰۰ را دهه مدیریت دانش لقب دادهاند(جعفری و کلانتر، ۱۳۸۲).
تلاشهای اولیه برای تسخیر دانش در سازمان از طریق طراحی سیستمهای خودکار و مبتنی بر دانش صورت پذیرفته است. لیکن این تلاشها در ابتدا به علت عدم توجه به نقش انسان در فرایند تصمیمگیری تا حدی ناموفق بودند. کاوش داده ها و ذخیرهسازی آن همیشه منجر به دانش نمیشود. اینها تنها ابزارهای پردازش سنتی داده ها میباشند و ذخیره داده ها و اطلاعات را به صورتهای مختلف بهمنظور تسهیل تصمیمگیری و تجزیه و تحلیل کسب و کار در بر میگیرند(لومنز[۸۹]، ۲۰۰۲).
۲-۴- تکنیکهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ها
در این پژوهش، از تکنیکهای TOPSIS فازی، بهمنظور تعیین اوزان نیازها و راه حل های مدیریت دانش و تکنیک QFD فازی، برای تعیین میزان اثر¬گذاری هر یک از راه حلها بر نیازمندیهای مدیریت دانش و در نهایت تکنیک SAW، بهمنظور اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش، استفاده گردیده است که در ادامه مراحل سیستماتیک این تکنیکها توضیح داده میشود.
۲-۴-۱- منطق فازی
اولین بار پروفسور لطفیزاده که در جهان علم به پروفسورزاده مشهور است، صحبت از منطق فازی را به میان آورد. بنا به اعتقاد وی منطق انسان میتواند از مفاهیم و دانشی بهره جوید که مرزهای بهخوبی تعریفشدهای ندارند. منطق فازی طیف وسیعی از تئوریها و تکنیکها را شامل میشود که اساساً بر پایه ۴ مفهوم: مجموعه های فازی، متغیرهای کلامی، توزیع احتمال(تابع عضویت) و قوانین اگر- آنگاه فازی بنا شده است(ین و لنگری[۹۰]، ۱۹۹۹).
در موقعیتی که اطلاعات مورد نیاز، کمی باشند، به صورت عددی بیان میشوند اما زمانی که تحقیق درفضای کیفی انجام میشود و دانش در آن دارای ابهام و سربستگی است، اطلاعات نمیتوانند به صورت اعداد دقیق بیان شوند، بهطوریکه در اکثر تحقیقات، معلوم شده است که بیشتر مدیران نمیتوانند یک عدد دقیق را برای بیان عقیده و نظر خود ارائه دهند و به همین جهت از ارزیابی کلامی به جای ارزشهای عددی خاص، استفاده میکنند(بیچ و همکاران[۹۱]، ۲۰۰۰).
معمولاً یک عبارت کلامی مناسب بر اساس حیطه مسئله برای توضیح ابهام و سربسته بودن دانش تنظیم می شود. پس از آن مفهوم عبارات، توسط اعداد فازی مشخص میشوند که توسط فاصله[۰ و ۱] و تابع عضویت تعریف شدهاند. از آنجا که ارزیابی کلامی توسط افراد به صورت تقریبی انجام میشود، میتوان گفت که توابع عضویت مثلثی و ذوزنقهای برای تقابل با ابهام این نوع ارزیابیها مناسب بوده و تلاش برای دستیابی به مقادیر دقیقتر، غیرممکن و نیز غیرضروری است(دلگادو و همکاران[۹۲]، ۱۹۹۸).
۲-۴-۱-۲- اعداد فازی
اعداد فازی، زیرمجموعهی فازی اعداد حقیقی میباشند. تابع عضویت عدد فازی در یک مجموعه فازی، است. عدد فازی روی مجموعه مرجع R به عنوان یک مجموعه فازی نرمال و محدب تعریف میشود. عدد فازی مثلثی، از معمولترین اعداد فازی است. تابع عضویت و ویژگیهای عدد فازی مثلثی در فرمول(۲-۱) و شکل(۲-۱) نمایش داده شده است(چانگ و وانگ[۹۳]، ۲۰۰۹).
(۲-۱)
در غیر این صورت
شکل ۲-۱: تابع عضویت عدد فازی مثلثی منبع: (چانگ و وانگ، ۲۰۰۹)
بر طبق اصول و ویژگیهای مطرح شده توسط “زاده”[۹۴]، عملیات جبری اعداد فازی مثلثی و به شرح فرمولهای(۲-۲) تا(۲-۷) است(زاده، ۱۹۶۵)
جمع دو عدد فازی مثلثی (۲-۲)
تفریق دو عدد فازی مثلثی(۲-۳)
ضرب دو عدد فازی مثلثی(۲-۴)
تقسیم دو عدد فازی مثلثی(۲-۵)
ضرب هر عدد حقیقی در عدد فازی مثلثی(۲-۶)
معکوس عدد فازی مثلثی(۲-۷)
۲-۴-۲- روشهای تصمیمگیری چند معیارهی فازی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:53:00 ق.ظ ]
|