فایل های دانشگاهی| ۲-۱-۳ پیشینهی مهندسی معکوس – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱-۳ پیشینهی مهندسی معکوس
در بخش حاضر نخست به مطالعه تاریخچهای راجع به استفاده از روش مهندسی معکوس در صنعت میپردازیم. سپس به بررسی مطالعاتی که بهلحاظ حقوقی در مورد مهندسی معکوس و چالشهای روبروی آن شده پرداخته و بهاختصار تاریخچهای از قانونگذاری در این زمینه را ارائه میدهیم.
۲-۱-۳-۱ پیشینهی فنی
در صورتی که بخواهیم پیشینهای جامع از مهندسی معکوس و سیر تاریخی آن ارائه دهیم، باید از نخستین روزهای تلاش بشر برای شناخت ابزارآلات و دستساختههای همنوع خود آغاز کنیم. با این نگاه متوجه میشویم مهندسی معکوس روشی نوین یا طراحی شده توسط افراد خاصی نظیر مهندسان نیست. کنجکاوی و شوق به یادگیری خصیصهی بشری است چنان که یک کودک یا انسان بالغ در مواجهه با دستگاه رادیو با از هم جدا کردن آن در پی یافتن کارکرد و دانش نهفته در آن است. اما باید به خاطر داشت که مهندسی معکوس بهعنوان یک روش صنعتی و ابزاری برای افزایش دانش، تجربه، پیشرفت اقتصادی و کسب قدرت برای یک سازمان یا کشور، با از هم جدا کردن متفاوت است. چنان که پیشتر در فرایند مهندسی معکوس آمد، تحلیلگر مهندسی معکوس برای انجام این اقدام به نحو سازمان و سامان یافته و بهمنظور تحصیل قطعی نتیجه مطلوب، تمهیداتی میاندیشد، حین مهندسی معکوس از رویه ها و استاندارهای مهندسی پیروی می کند و نتایج حاصله را مستندسازی می نماید. نظر به اینکه روش سازمانیافته مهندسی معکوس، ابعاد و آثار وسیعتری از اقدام سادهی از هم جدا کردن دارد، با چالشهای فنی، اقتصادی و حقوقی مواجه شده و ما را بر آن داشته تا در اینباره پژوهش کنیم. بدین منظور پیشینهی فنی نیز متمرکز بر بهکارگیری این روش در صنعت و در سطح سازمانی و ملی است.
مهندسی معکوس با ابعاد پیشگفته، روشی است که به طور گسترده توسط کشورهای شرق آسیا و نیز تعدادی از کشورهای اروپایی در خلال و بعد از جنگ جهانی دوم استفاده شده است.
ژاپن اولین کشوری بود که برای کم کردن فاصله فناورانهی خود با کشورهای توسعهیافته در دهه های اول قرن نوزدهم اقدام به نسخهبرداری ماشینآلات نساجی انگلیسی کرد و در کنار روشهای دیگر مانند دعوت از متخصصان و دانشمندان کشورهای پیشرفته، راهاندازی مراکز تحقیقات صنعتی و کاربردی، بالا بردن فرهنگ تحقیقات صنعتی، حمایت همه جانبهی دولت از دست آوردهای صنعتی و ایجاد پارکهای علمی و پژوهشی شتاب سریعی را در دسترس به فناوری بهدست آورد. این کشور در روند مهندسی معکوس محصول آنچنان دقیق، ظریف و عمیق عمل نمود که سریعتر و بهتر از کشورهای صاحب فناوری به اصلاح و نوآوری در فناوری نائل گردید. مصداق این پیشرفت را میتوان در صنعت خودروسازی این کشور جستجو کرد. [۳۶]
تولید انبوه خودرو در ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۲۰ بهوسیله کارخانه های “ایشی کاواجیما” آغاز شد که مدل ژاپنی فورد آمریکایی را نسخهبرداری و به شکل تولید انبوه به بازار عرضه کرد.
همچنین شورلت ژاپنی جزء اولین خودروهای نسخهبرداری شده آمریکایی توسط ژاپنیها بود که به تعداد زیاد تولید می شد. سپس با تلاشهای فراوانی که انجام شد، مهم ترین کارخانهی خودروسازی ژاپن یعنی “تویوتا” در سال ۱۹۳۲ فعالیت خود را با ساخت خودرویی با موتور “کرایسلر” آغاز کرد.
در سال ۱۹۳۴، نوع دیگری از خودرو را با موتور”شورلت” ساخته و وارد بازار نمود. از سال ۱۹۳۶، اولین تلاشها برای ساخت خودرویی تمام ژاپنی آغاز شد. البته تا مدتها ژاپنیها مشغول نسخهبرداری از اتومبیلهای آمریکایی و اروپایی بودند.
آنها خودروی پاکارد و بیوک آمریکایی، رولزرویس، مرسدس بنز و فیات اروپایی را نیز تولید کردند. همین تولیدها زمینهساز گسترش فعالیت خودروسازی ژاپن شد و سرانجام در دهه ۱۹۶۰ میلادی پس از سعی و کوشش فراوان ، اولین اتومبیل تمام ژاپنی که ضمنا دارای استاندارد جهانی بود، تولید و به بازار عرضه شد.
چین دومین کشور بعد از ژاپن و اولین کشور در دهه های ۵۰ و ۶۰ قرن بیستم است که دسترسی به تکنولوژی را از طریق مهندسی معکوس محصول با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان و کشور خود، در سرلوحهی اقدامات صنعتی خود قرار داد. چین نیز در کنار روشهای مناسب دیگری که منطبق با خصوصیات کشور خویش است مانند بومیسازی تکنولوژی، دسترسی به تکنولوژی کاربر، حمایت همهجانبهی دولت در برنامه های بلندمدت از صنایع و راهاندازی مراکز تحقیقات صنعتی به کاهش سریع شکاف تکنولوژی خود و کشورهای توسعه یافته پرداخت به طوری که اکنون در بعضی از منابع جزء کشورهای توسعهیافته قلمداد می شود. [۳۷]
در دهه های اخیر کشورهایی نظیر کره شمالی، مالزی، اندونزی و ایران از روش مهندسی معکوس در بعضی از زمینههای صنعتی با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی، اقتصادی، صنعتی و نظامی خود استفاده کرده اند. تعدادی از سیاستگذاران و برنامهریزان صنعتی ایران نیز با توجه به شکاف عظیم فناورانهی موجود با کشورهای توسعه یافته، داشتن صنایع مصرفی مونتاژ، تحریمهای اقتصادی و صنعتی و وجود روحیه و انگیزه های خودکفایی و استقلال صنعتی بعد از انقلاب اسلامی روش مهندسی معکوس را به عنوان یکی از اصولیترین روشها در خطمشیهای دسترسی به تکنولوژی قرار داده اند.
جالب است که مهندسی معکوس حتی توسط تولیدکنندگان اصلی نیز به کار گرفته می شود. به عنوان مثال در کشور آمریکا، مهندسی معکوس توسط شرکت «جنرال موتورز» بر روی محصولات کمپانی «فورد موتور» و نیز بر عکس برای حفظ وضعیت رقابتی و رفع نواقص محصولات بهکار برده شده است. [۳۸]
به دلایل متعددی، نقشههای مهندسی اولیه با ابعاد واقعی قطعات مخصوصا زمانی که قطعات چندین سال پیش طراحی، ساخته و به دفعات مکرر اصلاح شدهاند، مطابقت ندارد لذا مهندسی معکوس زمان اصلاح را به نصف، کاهش می دهد. بسیاری از مدیران شرکتهای آمریکایی، هر روز بازدیدی از جدیدترین محصولات عرضه شده در فروشگاهها ونمایشگاههای برگزار شده انجام می دهند. آنها جدیدترین محصولات عرضه شده مربوط به محصولات شرکت خود را خریداری و به واحد تحقیق و توسعه تحویل می دهند تا نکات فنی مربوط به طراحی وساخت محصولات مذکور و آخرین تحقیقات، هر چه سریعتر در محصولات شرکت فوق نیز مورد توجه قرار گیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 12:08:00 ب.ظ ]
|