مطالب درباره تبیین-رفتار-مصرف-کنندگان-حقوقی-در-حوزه-ی-خدمات-نوین-بانکی-براساس-مدل-پذیرش-فناوری- فایل ۷ - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچهسازی کلیه فعالیتهای یک بانک از طریق به کارگیری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر فرآیندهای بانکی، منطبق بر ساختارسازمانی بانکها است که امکان ارائه کلیه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میسازد. بانکداری الکترونیکی یعنی فراهم آوردن امکاناتی برای مشتریان که بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک و با بهره گرفتن از واسطههای ایمن بتوانند به خدمات بانکی دسترسی یابند. در تعریفی دیگر بانکداری الکترونیک را ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه های کامپیوتری عمومی قابل دسترس (اینترنت، اینترانت و …) یا شبکه های خاص مانند سیستم شتاب که از امنیت بالایی برخوردار است؛ دانسته و در واقع بانکداری الکترونیک نوع خاصی از بانکداری است که جهت ارائه سرویس به مشتریان از یک محیط الکترونیکی (اینترنت، موبایل و غیره) استفاده می کند. در این روش، تمامی عملیات بانکی اعم از دریافت یا واریز پول، تأیید امضاء، مشاهده موجودی و دیگر عملیات بانکی به صورت الکترونیکی انجام می شود. در تعریفی جامع، بانکداری الکترونیکی عبارت است از استفاده از کانالهای تحویل الکترونیکی بانکداری که در واقع زیرگروه تأمین مالی الکترونیکی است. مهمترین کانالهای تحویل الکترونیکی اینترنت، شبکه های ارتباطی بیسیم، ماشینهای خودپرداز(ATM) و تلفنبانک و سایر کانالهای ارائه خدمات بانکی میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بانکداری الکترونیک دارای سطوح مختلف میباشد. هر قدر به سمت سطوح بالاتر حرکت کنیم، عملیات دستی کمتر، سیستمهای کامپیوتری متمرکزتر، شبکه قابل دسترسی گستردهتر، محدودیت زمانی و مکانی کمتر و در نهایت، امنیت اطلاعات بانکی بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیک را می توان استفاده از فناوری پیشرفته شبکه های ارتباطی و مخابراتی جهت انتقال وجوه در سیستم بانکداری معرفی نمود.
آنچه که در جدول ۲-۵ ملاحظه مینمایید، مقایسه ای بین ویژگیهای بانکداری سنتی و بانکداری نوین (الکترونیکی) است. در این بین آنچه که اهمیت فراوانی دارد، این است که بانکداری الکترونیکی با وجود چالشهایی که برای پیشرفت و توسعه پیش روی خود دارد، می تواند به عنوان پدیده بسیار موثر و غیرقابل انکار، امور تجاری و مالی را برای تمامی گروه های ذینفع تسهیل نماید. (علیخانزاده, ۱۳۸۷, ص. ۳۱-۳۲)
جدول۴ مقایسه ویژگیهای بانکداری سنتی و الکترونیکی
مقایسه ویژگی های بانکداری سنتی و الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی
بانکداری سنتی
بازار نامحدود از نظر مکانی
ارائه خدمات گسترده و متنوع و براساس نیاز مشتری
تمرکز بر کاهش هزینهها و رشد درآمدها
تاکید بر کسب درآمد از طریق کارمزد
ارائه خدمات به طور شبانه روزی
وجود رابطه تنگاتنگ بین بانکی
کاهش بهره گیری از نیروی انسانی وبروکراسی اداری مبتنی بر اسناد و مدارک کاغذی
بازار محدود
رقابت بین بانکها
ارائه خدمات محدود
ارائه خدمات متکی بر شعب
تمرکز بر کاهش هزینهها
کسب در آمداز طریق حاشیه سود(تسهیلات اعطایی )
ارائه خدمات در ساعت خاص (محدودیت ساعت اداری )
متکی بر ساختار اداری مبتنی بر سناد و نیروی انسانی متعدد
آنچه حائز اهمیت و درخور توجه است ویژگی فعال و آیندهنگری خصوصیات بانکداری الکترونیک در مقایسه با بانکداری سنتی است. بانکداری سنتی بیشتر با یک دید محافظه کارانه سعی مینماید به شیوه های مختلف هزینه های بانک را کاهش دهد. در صورتی که بانکداری الکترونیکی ضمن ارائه جامع خدمات بانکی در فکر توسعه و تحول بر مبنای جلب رضایت مشتری و افزایش درآمد بر مبنای ارائه خدماتی است که در قبالش کارمزد دریافت میدارد. به طور کلی بانکداری الکترونیکی عبارتند از فراهمآوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان، مبتنی بر شبکه مخابرات که با بهره گرفتن از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز از طریق کانالهای ارتباطی ایمن عملیات بانکی خود را انجام دهند. (محمدی و نجفی, ۱۳۸۹, ص. ۳۱)
بانکداری الکترونیکی در شاخهها و انواع مختلف ارائه میشودکه برخی از آنها شامل بانکداری اینترنتی، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، بانکداری تلفنی، بانکداری مبتنی بر نمابر، بانکداری مبتنی بر دستگاههای خودپرداز، بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش و بانکداری مبتنی بر شعبههای الکترونیکی میباشد
از مهمترین اهداف در توسعه بانکداری الکترونیکی کاهش و یا در حالت مطلوب حذف حضور فیزیکی افراد در شعبههای بانکها است. به این از ترتیب از اتلاف وقت و هزینه و انرژی مشتریان و کارکنان جلوگیری می شود و کارایی، کیفیت و سرعت ارائه خدمات بالا میرود. از طرف دیگر وابستگی مبادلههای مشتریان به ابزارهای پرداخت کاغذی مانند چک و اسکناس کاهش مییابد. کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر اسکناس برای دولت ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.
بانکداری الکترونیکی در سادهترین حالت به معنای ارائه اطلاعات درباره یک بانک و خدمات آن از طریق یک صفحه وب است. خدمات پیچیدهتر بانکداری الکترونیکی این امکان را به مشتریان میدهد تا به حسابهای خود دسترسی پیدا کرده، قادر به جابجایی پول میان حسابهای مختلف باشند و بصورت الکترونیکی وام بگیرند و پرداختهای خود را انجام دهند. در مفهوم بانکداری الکترونیکی، ارسال الکترونیکی خدمات به این معنا است که یک مشتری به واسطه کانالهای الکترونیکی آنلاین مانند اینترنت بتواند معاملات خود را انجام دهد. بسیاری از بانکها و سازمانهای دیگر نسبت به استفاده از این کانال برای ارائه خدمات خود اشتیاق نشان می دهند، زیرا هزینه های آن پایین بوده، فروش آن بالاست و توانایی بیشتری در عرضه تسهیلات به مشتریان دارد. بسیاری از مردم از ایجاد بانکداری الکترونیکی به عنوان یک تحول انقلابی یاد می کنند. اما میتوان از بانکداری الکترونیکی به عنوان قدمی دیگر در سیر تکاملی بانکداری نام برد. این تصور که بانکداری الکترونیکی به طور کامل جای روشهای موجود را خواهد گرفت، ممکن است واقعبینانه نباشد. تجربه نشان می دهد، آینده آمیزهای از بانکداری الکترونیکی و سنتی است. اگر چه هزینه های راه اندازی بانکداری الکترونیکی زیاد است، اما می تواند به سرعت سودآور باشد. (محمدی و نجفی, ۱۳۸۹, ص. ۳۲-۳۳)
در سال ۲۰۰۵ تحقیقی توسط Tech web news انجام گرفته است که نشان میدهد بانکداری الکترونیکی پرسرعتترین رشد را میان فعالیتهای بازرگانی در اینترنت داشته است. گسترش بانکداری آنلاین با توسعه اتصالهای باندهای پهن پرسرعت و افزایش بلوغ فکری کاربران اینترنت همراه شده است. فاکتور دیگری که در رشد بانکداری الکترونیکی نقش دارد، این است که بانکها متوجه فواید بانکداری الکترونیکی شده اند و اشتیاق بیشتری برای ارائه آن به مشتریان نشان می دهند.
مزایای بانکداری الکترونیکی
توسعه بانکداری الکترونیکی دارای مزایای قابل توجهی است؛ که برخی از آنها عبارتند از :
بازار نامحدود از لحاظ زمانی و مکانی: بانکداری الکترونیکی برخلاف بانکهای سنتی محدودیتی برای انجام فعالیتهای بانک در چارچوب زمان فعالیت بانک ندارد. با گسترش اینترنت و رواج بانکداری در محیط الکترونیکی می توانند فارغ از زمان و مکان به نقل و انتقال وجوه از حساب خود به حساب دیگری و برعکس بپردازد و به این ترتیب بدون حضور فیزیکی از خدمات بانک بهرهمند شوند.
امکان ارائه خدمات متنوع و گسترده: مشتریان میتوانند برای پرداخت قبوض مختلف، افتتاح حساب، خرید سهام، دریافت یا حواله انواع چک، نظارت بر حساب شخصی، مبادلات پول و … از خدمات بانکداری الکترونیکی بهرهمند شوند.
کسب درآمد از طریق کارمزد: نظام بانکداری الکترونیکی همواره به دنبال توسعه و ارائه خدماتی است که در قبال آنها رضایتمندی مشتریان را افزایش داده و با دریافت کارمزد، درآمد خود را نیز افزایش دهد.
تمرکز بر هزینه و رشد درآمد: نظام بانکداری سنتی با بکارگیری راه حل های گوناگون، بیشتر سعی در کاهش هزینه های خود دارد. در صورتی که نظام بانکداری نوین علاوه بر تمرکز روی کاهش هزینهها، با نگاه جامع و آیندهنگر سعی در ارائه خدمات جدید و کسب درآمد از این طریق را دارد.
از دیگر مزایای بانکداری الکترونیکی میتوان به موارد زیر نیز اشاره نمود:
کاهش حجم استفاده از کاغذ و نیروی انسانی؛
ایجاد رابطه نزدیک میان بانکها؛
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:47:00 ق.ظ ]
|