کاریون و همکاران [۳۰](۲۰۰۴)، در تحقیقی به بررسی موانع عمده انجام پژوهش پرداختند ، نتایج تحقیق حاکی از آن است، ویژگی­های محیط کار و مشخصات فردی، از عمده این موانع می­باشند .

تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۴ توسط همسلی – برون[۳۱]انجام شد که نتایج این تحقیق حاکی از آن است که عواملی از جمله؛ قابلیت دسترسی به نتایج تحقیق، اطمینان و اعتبار کم به نتایج تحقیق، شکاف بین محققان و استفاده کنندگان و عوامل سازمانی از اصلی­ترین موانع به کار­گیری یافته ­های پژوهشی به شمار می­روند .

کمیسیون جامعه اروپا [۳۲](۲۰۰۳)، در تحقیقی به بررسی موانع به کار­گیری مؤثر پژوهش­ها پرداخت. به برخی از موانع مانند نبود ساختار توسعه یافته در دانشگاه­ها برای مدیریت و اداره نتایج پژوهش­ها، بی ­اعتمادی بسیاری از محققان به مورد استفاده قرار دادن نتایج تحقیقات و پژوهش­ها و ناآشنایی بسیاری از دانشگاهیان با واقعیت­های اقتصادی تحقیق و پژوهش اشاره نموده است.

نتایج پژوهش کوهن وجنینگ [۳۳](۲۰۰۲) دلالت بر آن دارد که در صد قابل توجهی از وقت اعضای هیئت علمی صرف آموزش می­ شود وبه همین دلیل، اکثر اعضای هیئت علمی در کشورهای در حال توسعه، وقت کافی برای انجام پژوهش ندارند .

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۰۱ توسط کوک[۳۴] انجام شد، نتایج تحقیق حاکی از آن است: ابهام در حوزه وظایف مدیران پژوهشی وبه دنبال آن ابهام در تعیین معیارهای آزمون اثر بخشی فعالیت­های این حوزه از جمله موانع توسعه پژوهش دانسته است .

پژوهشی در سال ۱۹۹۶ توسط رایت براون[۳۵] و اسلومن[۳۶]انجام شد نتایج تحقیق حاکی از آن است: محدودیت مالی – زمانی ودسترسی نداشتن به نیروهای انسانی متخصص و ناکارآمدی نیروی انسانی یکی دیگر از موانع کاربست یافته های پژوهشی است .

بنیس[۳۷](۱۹۹۱) در تحقیق خود، ضعف ونا کا­رآمدی مدیریت را ویژگی مشترک اغلب سازمان­ های پژوهشی ذکر کرده، معتقد است آن ها نیز مانند بسیاری از سازمان­ های دیگر نتوانسته­اند گام­های مؤثری برای غلبه بر موانع و مشکلات خود بردارند.

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

مقدمه

هر پژوهش در بدو امر، طرح مشکل یا یک مسأله که به نوعی مورد توجه سازمان است را مدنظر قرار می‌دهد. در این بین سؤال­ها، فرضیه ­ها و ابهاماتی مطرح می­شودکه محقق به دنبال ‌پاسخ‌گویی‌ به آن موارد است. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف­ها، ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش­های تحقیق است در واقع تحقیق را ‌می‌توان تلاش منطم و سازمان یافته برای بررسی مسئله­ای خاص که به یک راه ­حل نیاز دارد توصیف کرد.( شریعتمداری ،۱۳۸۸)

در این فصل پیرامون روش تحقیق، جامعه مورد پژوهش، نمونه وروش گزینش آن، روش جمع ­آوری اطلاعات، ابزار مورد استفاده در تحقیق، بررسی اعتبار و پایایی ابزار تحقیق و روش­های آماری مورد استفاده در تجزیه وتحلیل داده ­ها بحث شده است .

۱-۳ روش تحقیق

انتخاب روش ونوع تحقیق بستگی به معیار­های بسیاری همچون اهداف، ماهیت تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد بنابر­این هنگامی ‌می‌توان ‌در مورد نوع تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع مورد تحقیق، هداف و نیز وضعیت دامنه تحقیق مشخص باشد ( نادری و سیف نراقی،۱۳۸۹).

با توجه ‌به این که پژوهش حاضر در راستای آسیب­شناسی موانع پژوهش از دید­گاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) و ارائه راه­کار­هایی برای رفع این موانع انجام شده، لذا این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش توصیفی – پیمایشی ‌می‌باشد

۲-۳ جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ اعضای هیاًت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس­ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران) می­باشند که در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ مشغول به تدریس بوده و تعداد آن ها ۱۶۸ نفر گزارش شده است .

۳-۳ تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری

با توجه ‌به این­که حجم یا اندازه اکثر جامعه های تحقیق بزرگ است، بنابر­این اندازه ­گیری ویژگی مورد بررسی برای تک تک اعضای جامعه ضروری نمی ­باشد، انتخاب و اندازه ­گیری نمونه ­ای از جامعه و برآورد ‌در مورد کل جامعه بر اساس یافته ­های نمونه کافی است ( دلاور، ۱۳۸۹).

در این پژوهش با بهره گرفتن از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و گرجسی (۱۹۷۰) حجم نمونه تحقیق برای جامعه ۱۶۸نفری ۱۱۷نفر برآورد شده است، همچنین نحوه­ انتخاب افراد به روش نمونه گیری طبقه­ای نسبی و به صورت تصادفی ساده ‌می‌باشد .

۴-۳ شیوه گرد­آوری اطلاعات

در این تحقیق برای گرد­آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ­ای و می‌دانی استفاده شده است.

    • روش کتابخانه ­ای: جهت بررسی ومطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات اولیه با بهره گرفتن از کتب، مقالات، پایان نامه­ ها و نشریات داخلی وخارجی و همچنین استفاده از شبکه جهانی اینترنت به منظور دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع از این روش استفاده گردید.

  • روش می‌دانی: برای گرد­آوری داده ­های پژوهش از پرسشنامه با طیف پنج گزینه­ای لیکرت و برای سنجش موانع پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته ۴۰گویه­ای استفاده شد.

۵-۳ ابزار اندازه گیری اطلاعات

در این پژوهش به منظور گرد­آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد، ولی چون در این زمینه (موانع پژوهش) پرسشنامه استاندارد موجود نبود، محقق ضمن بهره­ گیری از پرسشنامه­هایی که قبلاً در رابطه با موانع پژوهش وجود داشت و با بهره­ گیری از نظرات استاد راهنما و مطالعات خود اقدام به تنظیم و ساخت پرسشنامه نمود .

پرسشنامه شامل دو بخش ‌می‌باشد

    • بخش اول اطلاعات جمعیت شناختی استادان شامل: جنس، مدرک، گروه درسی، محل خدمت، سابقه خدمت، ساعات تدریس، تعداد طرح های پژوهشی، تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی می‌باشد.

  • بخش دوم شامل: ۴۰ گویه، در مقیاس گزینه­ای لیکرت تنظیم گردیده است که این گویه ­ها درشش دسته موانع مالی، موانع امکاناتی، موانع شغلی، موانع علمی، موانع فردی و موانع سازمانی – مدیریتی دسته بندی شد.

.جدول شماره۱-۳شاخص های پرسشنامه موانع پژوهش

مؤلفه
شماره سؤالات
تعداد سؤال
مالی
۱ – ۲ – ۳ – ۴ – ۵ – ۶ – ۷
۷
امکاناتی
۸ – ۹ – ۱۰ – ۱۱ – ۱۲ – ۱۳
۶
شغلی
۱۴- ۱۵- ۱۶-۱۷- ۱۸- ۱۹
۶
علمی
۲۰ – ۲۱ – ۲۲ – ۲۳ – ۲۴ – ۲۵ – ۲۶
۷
فردی
۲۷ – ۲۸ – ۲۹ – ۳۰ – ۳۱ – ۳۲
۶
مدیریتی سازمانی
۳۳ – ۳۴ – ۳۵ – ۳۶ – ۳۷ – ۳۸ – ۳۹ – ۴۰
۸
تعدا د سؤالات
۴۰

۶-۳تعیین روایی [۳۸]و پایایی [۳۹]ابزار پژوهش

منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیر­ها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد ( شریعتمداری ،۱۳۸۸ص۱۶۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...