منابع دانشگاهی برای پایان نامه : بهره وری منابع انسانی در فاز اجرایی چرخه حیات ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
پایین بودن تخصص و مهارت نیروی کار.
عوامل متعددی می تواند در این مورد نقش داشته باشد از جمله سطح سواد، میزان تحصیلات مرتبط با کار، عدم استفاده از دوره های آموزشی و یا هزینه بر بودن این دوره ها. همگی این عوامل می تواند در بهره وری منابع انسانی تاثیر گذار باشد و پروژه را تحت تاثیر مثبت و یا منفی خود قرار دهد.
عوامل مهم مدیریت تیم پروژه
عدم ارتباط مناسب بین دفتر فنی و کارگاه.
در مورد این عامل، معرفی نکاتی که دخیل در این باره هستند بهتر می تواند عامل را توجیه نماید:
ضعف مدیریت پروژه در مدیریت صحیح ارتباطات به منظور شفاف سازی.
شرح وظایف و مسئولیت های گروه های کاری مختلف.
عدم تناسب تجربه و تخصص گروه های اجرایی با پرسنل دفتر فنی.
عدم تناسب بین افراد دوگروه، به طوریکه عموماً افراد گروه اجرایی کارگاه عملیاتی و از بدنه کارگری هستند ولی پرسنل دفتر فنی متشکل از افراد کارشناس و مهندس هستند.
عدم اعتماد عملی گروه اجرایی به پرسنل دفتر فنی.
عدم اعتماد عملی دفتر فنی به گروه اجرایی.
به عنوان راهکار می توان:
از بکارگیری مدیران با صلاحیتی که آشنا با اصول مدیریت پروژه هستند و یا آموزش مدیران به منظور ارتقاع سطح دانش آنها .
بکارگیری نیروهای دارای تجربه اجرایی در دفتر فنی.
نیروهای دفتر فنی زمان بیشتری در کارگاه و در کنار نیروهای اجرایی حضور داشته باشند تا درک متقابل و تعامل بیشتری بین دوگروه حاصل شود.
ارزشیابی عملکرد اعضای تیم.
در بخش به روز رسانی های سرمایه های فرایندی سازمان، این عامل مورد توجه قرار گرفته است. ارزشیابی برای اعضای تیم می تواند از روش های مختلفی صورت بگیرد از جمله نمونه برداری از کارهای انجام شده، بررسی راندمان کاری، نظر خواهی از سایر اعضای تیم در مورد این موضوع.
عدم برنامه ریزی و کنترل پروژه مناسب.
برنامه ریزی پروژه عواملی مانند نوع فعالیت، حجم و اندازه فعالیت، مدت زمان اجرا، منابع مصرفی و … را برای فعالیت ها پیش بینی می کند و کنترل پروژه، در صورت لزوم آنها را در عمل می آورد.
همچنین برنامه ریزی پروژه، انگیزه لازم را به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در کارکنان
ذی ربط ایجاد می کند و کنترل پروژه، در صورت رسیدن به اهداف تعیین شده برای تشویق آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
تعامل سازنده و متقابل کارفرما، مشاور و پیمانکار.
هر سه رکن اصلی مرتبط با یک پروژه عمرانی باید با یکدیگر در تعامل باشند. این تعامل می تواند به روش های مختلفی باشد از جمله:
ملاقات حضوری به صورت جلسات منظمی که از قبل برنامه ریزی شده باشد.
برگزاری جلسات با حضور نمایندگان این سه رکن.
تعامل به صورت مکاتبات اداری و یا تلفنی.
روش اجرای نامناسب.
پیشنهاد روش اجرای نامناسب از سوی پیمانکاران به دلیل ضعف فنی آنها و کمبود نیروی متخصص فنی و اجرایی در پروژه می باشد و یا حتی ممکن است به علت خطاهای طراحی و یا خطاهای اجرایی و نظارت بر اجرای آنها باشد.
خطاهای طراحی:
۱- دقت نا کافی در مطالعات اولیه و نادیده گرفتن واقعیتها در این مرحله ناشی از بی تجربگی یا سهل انگاری.
۲- عدم توجه کافی به معیارهای مورد نیاز طرح.
۳- خطا در آنالیز طرح و محاسبات مربوطه.
۴- خطا در تهیه نقشه ها.
۵- خطا در تهیه مشخصات فنی و اجرائی.
۶-ارزیابی نادرست اثر تغییرات دما، عوامل جوی و غیره.
خطاهای اجرایی و نظارت بر اجرا:
۱-انتخاب نا مناسب مصالح.
۲-انتخاب نامناسب تجهیزات.
۳-انتخاب نا مناسب نیروی انسانی برای تهیه مصالح و تجهیزات.
۴-انتخاب نا مناسب نیروی نظارتی.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 08:26:00 ق.ظ ]
|