۳-۲-۱- در اجرای تحقیق ، مراحل زیر پیگری شده است :
۱- تدوین چار چوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط .
۲- تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری ، پیشینه تجربی تحقیق .
۳- بررسی و تحلیل و استخراج مطالب مربوط به فرایندهای آموزش و پرورش
۴-مدل سازی فرایند های جاری و مورد استفاده در مدل سازی با بهره گرفتن از نرم افزارهای شبیه سازی
۵- مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن ، سؤالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سؤالات تحقیق بوده است .
۶- طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی اساتید محترم راهنما و سایر صاحب نظران و جمع آوری اطلاعات بر اساس چار چوب نظری و فرضیه های تحقیق .
۷- نتایج بدست آمده و یافته های تحقیق با بهره گرفتن از دانش موجود و با راهنمایی استاد محترم راهنما و اساتید مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است .
۸- پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است .
۳-۳- جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق: بررسی تاثیر مدل سازی هدف گرای فرایندهای سازمانی با رویکرد تقسیم و غلبه در آموزش و پرورش
قلمرو مکانی تحقیق : اداره آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق در سال ۱۳۹۳ می باشد
۳-۴- بر آورد حجم نمونه
جامعه آماری این پژوهش را همه مدیران، و خبرگان و تصمیم گیرندگان آموزش وپرورش در سطح مناطق استان مرکزی در سال تحصیلی۹۴-۹۳ تشکیل می دهند. مصاحبه و نظر سنجی از دست اندرکاران نشان می دهد که حجم جامعه محدود است و ۱۵ مدیر اداره در ۱۵منطقه استان وجود دارند که صلاحیت اظهارنظر درباره عملکرد این حساب و سوالات این پژوهش را دارند
۳-۵- معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر عبارتند از : مصاحبه و پرسسشنامه
۳-۵-۱-مصاحبه
مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن . سؤالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سؤالات تحقیق قرار داشته و منجر به طراحی پرسشنامه تحقیق شده است .
۳-۵-۲- پرسشنامه
۳-۵-۲-۱- معرفی پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق حاضر حاصل مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن و در قالب کلی فرضیه ها و سؤالات تحقیق قرار داشته و با بهره گرفتن از طیف لیکرت در « پرسشنامه ارزیابی نگرش » و به منظور ارزیابی نگرش مجموعه مدیران تهیه شده است .
برای اطمینان از جمعآوری پرسش نامه ها به تعداد مزبور ۱۵ پرسش نامه بین خبرگان توزیع شد و ۱۵ پرسش‌نامه کاملا پاسخ داده شده دریافت شد. از این رو سوالات پژوهش براساس پاسخ‌های ۱۵ خبره و صاحب نظر مورد آزمون قرار گرفت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵-۲-۲- چگونگی طراحی نهایی پرسشنامه
از بین مدل های مشهور لیکرت، اوزگود، بوگاردوس، تریستون و گاتنم، از طیف لیکرت که کارآمدترین طیف ارزیابی نگرش در میان طیف های موجود است، استفاده شده است.
هدف این طیف اندازه گیری گرایش به یک موضوع بر اساس ارزش های جامعه می باشد و کاربرد این طیف نیز در جهت بررسی گرایش ها نسبت به مسئله سیاسی اجتماعی و اقتصادی می باشد که در سطح ترتیبی نیز مورد سنجش قرار دارد گویه ها در این طیف حداقل ۱۵ تا ۳۰گویه و بیشتر تدوین می شود. در تدوین گویه ها باید سعی شود از گویه های بی تفاوت ،بی ربط و ابهام آور جلو گیری شود تعداد گویه هائی که گرایش مخالف و موافق دارند باید تقریبا ًبه یک اندازه باشدو نیز طیفی که به پاسخگو داده می شود معمولاً از ۵ قسمت تشکیل شده است (بسیارزیاد- زیاد – متوسط – کم– بسیارکم ) که براساس هدف و روش تحقیق می توان کلمات گویه ها را عوض نمود.
در تدوین گویه ها باید دقت شود تا گویه های بی تفاوت و بی ربط و ابهام آور حذف گردند گویه مستقیما ًپس از تحقیقات مقدماتی پخش می شوند. پس بهتر است بعد از تدوین پرسشنامه مقدماتی حداقل با ۳۰ نمونه گرفته شود تا بعد از بررسی کمی (روایی) و کیفی (اعتبار) آن گویه های ابهام انگیز حذف گردد.
در این روش نیز تعدادی گویه که نشان دهنده نحوه نگرش نسبت به رویدادی خاص هستند آماده می شود. این گویه ها با ترتیب اتفاقی در اختیار پاسخگو گذاشته می شود. در اینجا پاسخگو در خواست می شود که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه بر مبنای یک طیف بیان کنند. این طیف که معمولاً از پنج قسمت تشکیل شده است :
پاسخگویان گویه ها را بر مینای این طیف بررسی می نماید اما این طیف با اعداد مشخص نشده است تا بر روی پاسخگویان تأثیر نگذارند. لذا پس از بازگشت پرسشنامه ها از طرف پاسخگویان، طیف با اعداد شماره گذاری می شود. طرز شماره گذاری به طور دلخواه است یعنی در یک طیف پنج قسمتی می توان به کاملاً موافق نمره۱ و کاملاً مخالف عدد ۵ یا به جای عدد یک از صفر استفاده کرد. مجموع نمرات که پاسخگویان بدست می آورند بیانگر گرایش آنهاست. به همین دلیل این طیف را طیف مجموع نمرات نیز می نامند.
در مقیاس لیکرت حداقل تعداد پاسخگویان مورد نیاز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر تخمین زده شده است. در این طیف فواصل بین درجات،یک اندازه پذیرفته شده است. مثلاً فاصله بین کاملاً موافق تا موافق به همان اندازه فاصله بین بی تفاوت تا موافق فرض شده است در صورتی که عموماً این واقعیت ندارد مثلاً اگر شخص(A) به یک گویه پاسخ بی تفاوت،شخصB موافق و شخصC کاملاً موافق پاسخ دهد. تفاوت گرایش C,B به همان اندازه تفاوت گرایشB,A نیست.
به طور کلی طیف لیکرت نسبت به طیف های قبلی دارای مزایای زیادی است چون نه به تعداد زیادی گویه نیاز دارد نه به قضاوت داوران و در عین حال نتایج حاصله از دقت و اعتبار بیشتری بر خوردار است. لذا این طیف برای بسیاری از تحقیقات میدانی وسیع، در علوم اجتماعی و خصوصاً جامعه شناسی کاربرد دارد و می توان به وسیله آن انواع مسائل (گرایش های سیاسی، مذهبی، نژادی، شغلی و…..) را سنجید.
۳-۶-روایی (Validity ) و پایانی ( Reliability )
در هر تحقیق علمی به روش تجربی ، وسیله اندازه گیری باید روا و پایا باشد .
۳-۶-۱- روایی / اعتبار
روایی از واژه «روا » به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است . مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری به تواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد . اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های ناکافی و نا مناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و نا روا سازد . روایی را به شکل های مختلف طبقه بندی کرده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود :
طبقه بندی نوع اول : الف – اعتبار تجربی ب- اعتبار مفهومی
طبقه بندی نوع دوم : روایی محتوایی ، روایی نمادی ( ظاهری ) ، روایی مربوط به ملاک ، روایی موافق ، روایی متضمن پیش بینی ، روایی سازه ، روایی همگراف روایی متمایز کننده .
در تحقیق حاضر ، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است . زیرا هنگامی که اعتبار تجربی امکان پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه یا بافته اعتبار کسب کرد اعتبار مفهومی استفاده شده است و در واقع از طریق گواه و معیار ها محقق در پی آن بر می آید که نشان دهد که روا است مفهومی را اندازه گرفت
محقق با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه گیری خود ، در سنجش متغیر های تحقیق اطمینان حاصل نموده .
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات

    1. بررسی و دسته بندی مطالب
    1. مدلسازی: مدل سازی با بهره گرفتن از ابزار rational rose و با هدف بهبود در درک صحیح از فرآیندها انجام خواهد گرفت.

۳٫ در مرحله مطابقت و صحت سنجی برای بررسی پژوهش از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شده است. میانگین پاسخ سوالات پرسش‌نامه براساس میانگین پاسخ به هر گزینه( )
در نظر گرفته شده است. بنابراین با بهره گرفتن از نرم افزار spss پاسخ‌های خبرگان با میانگین ۳ مقایسه شده و آماره t به روش مقابل حساب شده است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...