منابع کارشناسی ارشد با موضوع : نقش ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مدی نظری علل اجتماعی کجرفتاری زنان
X1 گسیختگی خانواده والدین
X2 محیط زندگی
مدل نظری جرم زنان
SES X3
X5 میزان دین داری
X6 سن ازدواج
بند چهارم- تبیین روان شناختی کژ رفتاری های اجتماعی
بسیاری از روانشناسان و روانکاوان علل رفتارهای انحرافی را بر حسب نقص شخصیت فرد کجرو توجیه و تبیین می کنند و بر این باورند که برخی از گونه های شخصیت بیشتر از گونه های دیگر گزینش به جرم و تبهکاری دارند .
در واقع آنان کژرفتاری را ناشی از تجربه های تلخ دوران کودکی می دانند که معلول روابط ناسالم فرد و محیط اجتماعی است.
آنان در تکوینی شخصیت دو عامل زیستی و اجتماعی را موثر می دانند و عوامل زیستی معمولاً به ارث می رسند و عوامل اجتماعی محصول محیط اجتماعی هستند.
گفتار سوم- نظریه های جامعه شناسی انحرافات
در قلمرو جامعه شناسی نظریه های مختلفی در باب کجروی و انحرافات می باشد. جامعه شناسان علل و عوامل گوناگونی را باعث شکل گیری و انجام عمل کجروی در جامعه توسط انسانها معرفی نموده اند.
از اهالی حوزه های جامعه شناسی ریشه های انحراف و علل آن را نه در درون فرد بلکه در بیرون از او در واقعیت های اجتماعی نهادها، ساختارها، روابط اجتماعی و نظایر آن جستجو می کنند.
۱ـ نقطه آنان از جامعه و ساخت اجتماعی است.
۲ـ افعال و کنش های فرد را در قبال جامعه می سنجد.
۳ـ واحد تحلیل آن جمع است نه فرد
۴ـ جرم و بزهکاری را امری ناخواسته به شمار می آورند که از سوی نظام اجتماعی بر فرد تحمیل گردیده است»[۱۶]
بند اول- نظریه های آنومی
تبیین همه صور کجرفتاری از جمله انحرافات و جرایم زنان به وسیله مفهوم آنومی (بی هنجاری) امکان پذیر می باشد. «از نظر لغوی آنومی از دو جزء ترکیب یافته است. ۱ـ «نومیا» و «نومی» که در زبان یونانی به مفهوم ناموسی و قانونی است و دلالت بر قاعده روال رفتار، هنجار، سنجه، قانون، رسم روش و مانند آن ۲ـ «آ» به مفهوم نفی آن.
همچنین ساروخانی می نویسد: «بی هنجاری از نظر ریشته لغوی فقدان هنجارها یا قوانین را می رساند و در آغاز توسط دورکیم به منظور تشریح بعضی از رفتارهای جانیان و افراد غیر اجتماعی به کار رفت»[۱۷]
بند دوم- نظریه آنومی دورکیم:
نظریه آنومی دورکیم یکی از مهمترین و اساسی ترین و پرآوازه ترین نظریات جامعه شناسی در باب بزهکاری و کجرفتاری می باشد.
آنومی در نظر دورکیم اشاره به بی سازمانی، گسستگی و از هم گسیختگی اجتماعی، اختلال، و اغتشاش در نظام جمعی دارد وقتی اجماع بر سر پذیرش هنجارهای اجتماعی و اهداف و انتظارات جامعه نباشد، بی هنجاری یا آنومی شکل می گیرد.
با توجه به بحث آنومی دورکیم می توان چنین بیان کرد که آنچه که دورکیم در ارتباط با آنومی و رفتار انحرافی مطرح نموده است شامل انحراف یا کجرفتاری زنان هم می شود.
بنابراین براساس این تئوری هر گاه آنومی یا بی هنجاری اجتماعی افزایش یابد و هنجارها و قواعد رفتار در جامعه دچار ستیز و از هم گسیختگی شوند و یا اینکه فرد بر اثر فقدان هنجارها و الگوهای رفتار، دچار سرگشتگی و پریشانی شود و بر اثر چنین حالاتی احساسات جمعی تضعیف شود و ضمانت اجرائی خود را از دست بدهد کجرفتاری های اجتماعی از قبیل سرقت، قتل، فحشاء، اعتیاد و غیره افزایش می یابد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همچنین براساس این تئوری بین فرد گرایی و افزایش جرم یا کجرفتاری رابطه وجود دارد یعنی اگر همبستگی اجتماعی در اثر از هم گسیختگی و انفکاک بین اعضاء خانواده ضعیف شود و اعضاء خانواده خوب جامعه پذیر نشده باشند، در نتیجه نمی توانند قواعد و قوانین و آداب و رسوم و ارزشهای اجتماعی جامعه را درونی نمایند لذا، نمی توانند خود را همراه و همساز با اعتقادات و اخلاقیات و عقاید و قواعد پذیرفته شده جامعه بنمایند و احتمال اینکه دچار کجرفتاری اجتماعی شدند بسیار است.
بند سوم- نظریه آنومی رابرت مرتن
مرتن معتقد است که فقر باعث رفتار انحرافی می شود. چرا که فشار ساختاری جامعه به افراد از طریق تشویق ها و تبلیغاتی که درباره اهداف فرهنگی انجام می دهد باعث کجروی می شود.
آنومی و بی هنجاری در دیدگاه مرتن زمانی اتفاق می افتد هنجارهای اجتماعی با واقعیت اجتماعی در ستیزند و از این طریق بر افراد جامعه فشار وارد می شود.
مرتن شیوه های انطباقی دارد که پنج حالت می باشد.
۱ـ سازگاری ، همنوایی و تطابق
۲ـ بدعت و نوع آوری
۳ـ سنت گرایی و یا عادت گرایی
۴ـ عقب نشینی انصراف
۵ـ شورش و طغیان
مرتن می گوید که در جامعه چگونه ساختار اجتماعی و ارزشهای اجتماعی موجب انحراف افراد جامعه می شوند. در تناقض واقعیت با هنجارها به افراد فشار وارد می آید و افراد برای رسیدن به هدف های تاکید شده ناچار به راه های غیر مشروع روی می آورند. البته شیوه واکنش افراد به پایگاه اجتماعی او و چگونگی جامعه پذیری افراد بستگی دارد. در نهایت اهمیت تئوری مرتن در این است که به رفتار فرد توجه ننموده بلکه جنبه های اجتماعی که روی را در نظر دراد که متأثر از ساختار فرهنگی اجتماع است.
بند چهارم- نظرات رابرت آگینو و مسنرو روز نفلد:
پس از مرتن افرادی چون رابرت اگینو[۱۸] و مسنر[۱۹] و روز نفلد[۲۰] هم در باب انحراف کارهایی را انجام داده اند خلاصه نظرات آنها به قرار ذیل می باشد:
الف) رابرت آگینو: اگینو می گوید تاکید عمده نظریه فشار اجتماعی از جمله نظریه مرتن توجه به اهمیت روابط اجتماعی منفی است. اگینو معتقد است سه منشأ کلی فشار وجود دارد که باعث انحراف میشود:
۱ـ عدم موفقیت در دستیابی به اهداف با ارزش از نظر اجتماعی
۲ـ حذف وقایع با ارزش از نظر اجتماعی ، مثلاً از دست دادن نزدیکان
۳ـ تجربه وقایع منفی از نظر ارزشهای اجتماعی که شامل تجربیاتی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان ، قربانی شدن در یک واقعه جنایی، تنبیه های لفظی یا جسمانی اگینو معتقد است که این فشار ها تمایل به کج رفتاری را در افراد ایجاد می کند.
ب) مسنرو روزنفلد: مسنرو روزنفلد نظریه مرتن را در باب کج رفتاری طبقه پایین و نظر جامعه شناسان معاصرتر را نسبت به اینکه کج روی فقط منحصر به طبقه پایین نیست بلکه طبقات بالا و متوسط هم ممکن است دست به کج رفتاری بزنند را مورد توجه قرار دادند.
مسنرو روزنفلد می گویند علت عدم هماهنگی بین اهداف اجتماعی و راه های نهادی شده در جامعه آمریکا بویژه دست یافتن به پول ، اقتصاد بازار آزاد است که مبدل به نهاد اصلی اجتماع گردیده است نهادهای دیگر مثل مدرسه، کلیسا، خانواده در مقابل آن ضعیف هستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:40:00 ق.ظ ]
|