۲-۱۰ خلاصه فصل
در عصر حاضرکه تغییر و تحول از ویژگی های بارز آن است ، دولت ها متحول شده اند و وظایف خطیری را فراتر از اعمال تصدی و حاکمیت یافته اند.بعد از جنگ جهانی دوم اکثر کشورهای توسعه یافته به منظور همگامی باتحولات جهانی و حفظ مزیت های رقابتی به تعدیل و اصلاح دیدگاه ها ، استراتژی ها ، ساختارها و نگرش خود به بخش عمومی ا قدام کردند.اندازه دولت و منطقی نمودن آن و ایتلاف سازی به عنوان یکی از اولویت های اغلب کشورها درآمده است. توجه بسیاری از دانشمندان به اندازه مطلوب دولت و مبانی نظری مربوط و کنترل آن معطوف گردیده است.زیرا امروزه دولت ها ، نه فقط به عنوان هدایت کننده جریانهای اقتصادی جوامع بلکه به عنوان عامل اقتصادی در صحنه فعالیت های تولیدی حضور دارند.
بنا براین منطقی سازی اندازه دولت بطور فزاینده سهم عمده ای از تحولات کشورهای مختلف ، بخصوص کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص می دهد، . جای تأمل است.چرا که بررسی های علمی پیرامون اجرای برنامه ها نشان می دهد که برخی در اجرا ، موفقیت چندانی بدست نیاورده اند.مسلما برای یافتن علل این موضوع باید مطالعات و تحقیقات وسیع و همه جانبه ای صورت گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به رویکردهای جدید سازمان در خصوص توسعه بازار هدف به صورت جهانی، بررسی عدم اطمینان فاکتورها و شاخص های بازاریابی و تاثیرات متخذ از آن، در این تحقیق بر انیم که نتایج دقیق تری برای برنامه ریزی های بازاریابی به دست اوریم. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عدم اطمینان بر استراتژی آمیخته بازاریابی صادرات است که هلم (۲۰۱۴) و کریک (۲۰۰۵) همین نظریه را با مطالعه موردی متفاوت دنبال می کنند. استفاده از کار افرینی و استفاده از شبکه ها را کوکسال (۲۰۰۸) و دیامانتوپولوس و همکاران (۱۹۸۹) با مطالعه موردی متفاوت دنبال کردند. همچنین عناصر امیخته بازاریابی که متخذ از عدم اطمینان در مدل پژوهش می باشد مشابه با شفیعیان، ۱۳۹۰و جعفری ثالث ۱۳۹۱ می باشد.
به هدف توسعه صادرات مستلزم گزینش صحیح راهکار بازاریابی خارجی می باشد. راهکار اصلی بازاریابی به وسیله سطح انطباق پذیری فعالیت های بازاریابی با شرایط بازارهای هدف مختلف از هم متمایز می شوند. انتخاب هر یک از این راهکار ها بیش از هر چیز از نوع نگرش سازمان به فعالیت در بازار خارجی متأثر می شود. در شرایطی که سازمان می خواهد به یک هدف معین برسد و می خواهد که محافظه کارانه عمل کند پیشنهاد می شود که از استراتژی استفاده شود که در همه محیط ها معنادار است. برای دستیابی به چنین استراتژی هایی باید سناریوهای متعددی محیطی شناسایی شوند و گزینه های استراتژیک در برابر سناریوهای محیطی بررسی شوند و گزینه استراتژیکی به عنوان استراتژی انتخاب شود که کمترین تأسف و حساسیت را نسبت به سناریوهای مختلف دارد. در این فصل به بررسی تعاریف کارآفرینی بین الملل، آمیخته بازاریابی صادرات، مفهوم صادارت پرداخته شد. پس از آن به بررسی پیشینه تحقیق و تحقیقات صورت گرفته مبادرت ورزیده شده است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق عبارتست از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین بنابراین تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به ان شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل انها به یافته ها. تحت عنوان روش شناسی یاد می شود. (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳: ۴۵).مراحل عمده روش علمی یا روش تحقیق به شرح ذیل است :
۱- پی بردن به مساله
۲- جستجوی پیشرفته
۳- تدوین فرضیه
۴- مشاهده و آزمون فرضیه
۵- پذیرش، رد یا تعدیل کردن فرضیه (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳: ۷۴).
در این پژوهش نیز از این فرایند تبعیت شده است و بنابراین در این فصل به منظور تشریح علمی این روش، جامعه آماری و علل انتخاب آن، نمونه آماری و نحوه انتخاب آن، روش گردآوری اطلاعات از نمونه ها، روش و نوع وسیله جمع آوری اطلاعات، روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل نتایج اطلاعات به طور مفصل ذکر شده است.
تحقیقات پیمایشی را به سه دسته به شرح زیر تقسیم می کند: (بورگ وگال، ۱۹۸۹: ۴۵)
الف) روش مقطعی ؛ ب) روش طولی؛ ج) روش دلفی
این تحقیق پیمایشی از نوع مقطعی باشد. روش مقطعی به منظور گردآوری داده ها درباره یک یا چند صنعت در یک مقطع از زمان (یک روز، یک هفته، یکماه، یکسال) از طریق نمونه گیری از جامعه انجام می شود. اینگونه پژوهشها به توصیف جامعه براساس یک یا چند متغیر می پردازد (سرمدو دیگران، ۱۳۸۳: ۲۵).
همچنین از آنجایی که این تحقیق درباره یک موضوع واقعی، عینی، زنده و پویا صورت گرفته است و از نتایج آن می توان بطور علمی استفاده کرد، یک تحقیق کاربردی نیز می باشد. هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.
۳-۲ روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق یا به عبارت دیگر این که از روش های تحقیق برای یک مطالعه خاص بهترین روش کدام است، بستگی به شیوه تعریف مساله و تدوین فرضیه ها دارد (خاکی، ۱۳۸۸، ۱۳۵-۱۳۴). تحقیقات را بر اساس معیارها و مبناهای مختلفی می توان دسته بندی کرد:
۳-۲-۱ طبقه بندی بر اساس هدف
این که پژوهش مورد نظر به چه هدفی خواهد رسید و چه کاربردی خواهد داشت و تا چه میزان تعمیم پذیر خواهد بود، می تواند تعیین کننده نوع پژوهش از نظر هدف باشد. پژوهش از نظر هدف را می توان به پژوهش بنیادی[۵۲] (پژوهش ناب یا محض)، پژوهش کاربردی[۵۳] (پژوهش کاربسته) و پژوهش عملی[۵۴] (پژوهش بالینی در علوم پزشکی و غیره) طبقه بندی کرد. (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۰۲). به عبارت دیگر، پژوهش کاربردی یا کاربسته به بررسی ساخت های نظری در یافته ها و موقعیت های عملی و واقعی می پردازد و به روش[۵۵] می انجامد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، چرا که به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.
۳-۲-۲ طبقه بندی بر اساس روش
روش تحقیق پژوهش حاضر براساس ماهیت، توصیفی و پیمایشی وعلّی است. پژوهش توصیفی[۵۶] به پدیده هایی می ­پردازد که به صورت طبیعی رخ می دهند و در آن هیچ دستکاری آزمایشی صورت نمی گیرد. بنابراین “پژوهش توصیفی شامل مجموعه فنونی می شود که برای مشخص کردن نمایش با الگو، با توصیف پدیده هایی که به صورت طبیعی و بدون دستکاری آزمایشی رخ می دهند، به کار می روند.” (همان منبع، ۷۴) در حقیقت در پژوهش های توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شی یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر این پژوهش وضع موجود را بررسی می کند(حافظ نیا، ۱۳۸۵، ۵۸).
پیمایشی[۵۷] پژوهشی است توصیفی- تبیینی که براساس انتخاب نمونه ای تصادفی که معرف افراد جامعه­ پژوهش باشد و پاسخ آن­ها به یک مجموعه پرسش با بهره گرفتن از پرسشنامه، نظرسنجی و یا روش­های دیگر است که به مطالعه وضع موجود اعم از نگرش­ها، عقیده­ها، رفتارها و به­طورکلی استخراج اطلاعات درباره شرایط زندگی و مقوله­ هایی که افراد را معین و متمایز می­گردانند، می پردازد(خاکی، ۱۳۸۸، ۲۱۲). بنابراین، این تحقیق پیمایشی است زیرا درباره این­که گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند یا چه کاری انجام می­ دهند، تحقیق شده است.
پژوهش علّی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می­پذیرد. در پژوهش همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تاکید می­ شود. این­ها اطلاعاتی است که درخصوص یک متغیر در دو جامعه یا دو موقعیت گردآوری­ لشده، یا اطلاعاتی است که درخصوص دو یا چند متغیر در یک جامعه تهیه شده است. در این تحقیقات محقق می خواهد بداند که آیا بین دو چیز یا دو گروه اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر و اگر چنین ارتباطی وجود دارد از چه نوع و میزان آن چقدر است (حافظ نیا، ۱۳۸۵، ۶۷-۶۶). تحقیق همبستگی هرگز یک رابطه علت و معلولی را روشن نمی­کند، بلکه صرفا وجود یک رابطه را توصیف می­ کند(خاکی، ۱۳۸۸، ۲۱۹-۲۱۸). بنابراین، این تحقیق همبستگی است زیرا به دنبال رابطه بین دو متغیر هستیم و اگر این رابطه وجود دارد، اندازه و حد آن چقدر است.
بنابراین با توجه به مطالب مذکور، می­توان گفت که پژوهش حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع ارتباط، همبستگی می­باشد.
۳-۳ قلمرو پژوهش
قلمرو زمانی:
پژوهش حاضر از نظر زمانی از دی ماه ۱۳۹۳ لغایت مرداد ماه ۱۳۹۴ به طول انجامید
قلمرو مکانی:
پژوهش حاضر از نظر مکانی در صنایع خشکبار استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفت.
قلمرو موضوعی پژوهش:
پژوهش حاضر از نظر موضوعی به بررسی تاثیر عدم اطمینان بر استراتژی آمیخته بازاریابی صادرات میپردازد.
۳-۴ جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری پژوهش حاضر را ۴۵ شرکت فعال در زمینه خشکبار در استان آذربایجان شرقی تشکیل داده است.
۳-۴-۱ نمونه و روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در تحقیق حاضر از نوع تصادفی ساده می باشد.
۳-۴-۲ روش تعیین حجم نمونه
براساس فرمول کرجی سی اند مورگان تعداد نمونه ۴۰ شرکت فعال تعیین شد.
۳-۵ متغیرهای تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...