نگارش پایان نامه درباره طراحی الگوی توسعه شبکه های دانش در صنعت نفت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
شرکت نفتی پتروبراس برزیل در سال ۱۹۵۳ تاسیس شده است. شرکت پتروبراس در زمینههای اکتشافاتی، تولید، پالایش، توزیع مواد سوختی، و همچنین تولید مشتقات و فرآوردههای جانبی نفت، گاز و انرژی و تولیدات پتروشیمی در سطح بینالمللی فعالیت می نماید. شرکت پتروبراس یک شرکت سهامی است که عمده سهامدار آن دولت برزیل می باشد. این شرکت توانسته با توسعه فعالیتها و سرمایه خود نه تنها به یکی از بزرگترین تولید کننده و توزیع کننده فراوردههای نفتی و گازی تبدیل شود بلکه در حال حاضر در زمره ۲۰ کمپانی نفتی بزرگ جهان قرار گرفته دارد.
برمبنای برنامه استراتژیک ۲۰۲۰ شرکت پتروبراس، هدف این شرکت این است که میزان سرمایه گذاری پتروبراس در خارج از کشور فراتر از رقم ۱۵ میلیارد دلار بشود. این سرمایه گذاریها بترتیب اهمیت عموماً در ایالات متحده، خلیج مکزیک، آرژانتین و آفریقا قرار دارند.
در سند چشم انداز این شرکت، قصد بر آن است که یکی از پنج شرکت بزرگ یکپارچه در جهان شود و سهام شرکت پتروبراس از دید سهامداران به سهام ارجح تبدیل شود.
ماموریت این شرکت عبارتست از: انجام کارها به سبک پر سود در داخل و خارج از برزیل با مسئولیت پذیری بالا نسبت به محیط و اجتماع و تامین کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان اعم از داخل و خارج برزیل .
ارزش های این شرکت عبارتست از: ارزشها راه و روشی هستند که استراتژی ها و پروژه ها و عملکرد شرکت را به پیش می برند.
شرکت پتروبراس در نظر دارد که موفقیت تجاری را با دید بلند مدت دنبال کند. این شرکت به دنبال حداکثر کردن همکاری ها و ایجاد هم افزایی در مناطق و واحدها با دید یکپارچه سازی است. شرکت پتروبراس به طور مداوم در پی ایجاد ارزش برای تمام سهامدارنش است و به طور متمرکز بر تنظیم سرمایه گذاری و مدیریت هزینه تاکید دارد.
شرکت پتروبراس برای چهارمین سال در سال ۲۰۰۸ به عنوان “شرکت رویایی جوانان” انتخاب شده است (در مطالعه ای که توسط Companhia de Talentos صورت گرفته است). بر طبق این مطالعه آنچه مورد علاقه کارکنان جوان این شرکت قرار دارد عبارت است از: حقوق و مزایای دریافتی بالا ، کار در محیط با اهمیت زیرساخت، رشد حرفه ای، سرمایه گذاری در دوره های آموزشی و اعتبار بالا در بازار.
همچنین شرکت پتروبراس جایزه “ذهن برتر” را در گروه برنامه ریزی برای حفظ استعدادها در سال ۲۰۰۸ برنده شده است. این جایزه به شرکتهایی داده می شود که در شاخه های کاری مشخصی افراد حرفه ای با برتری های قابل اذعان را شناسایی می کنند.
به منظور اینکه شرکت پتروبراس به اهداف خودش در طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ برسد، ۳ فرایند جذب عمومی نیروی انسانی در سال ۲۰۰۸ برگزار کرد. یکی از آنها رکورد اسم نویسی را بدنبال داشت و ۴۵۱۷۱۲ نفر کاندید برای ۲۶۱۱ سمت در مناطق مختلف برزیل تقاضا داده بودند. شرکت سال ۲۰۰۸ را با ۵۵۱۹۹ نفر شاغل در پتروبراس مرکزی به پایان رساند که ۵۵۶۵ نفر آنها در سال ۲۰۰۸ استخدام شده بودند. کل کارمندان پتروبراس در شرکت مرکزی، خارج از کشور و شرکتهای تابعه به ۷۴۲۴۰ شاغل ثابت می رسد.
در این شرکت علاوه بر پرداخت ثابت برای شاغلین، پاداش و پرداختهای اضافی هم صورت می گیرد. پتروبراس به طرح تکمیلی مستمری، طرح مراقبت از سلامت عمومی (AMS) و اجازه ادامه تحصیل برای کارکنان توجه کرده است (www.petrobras.com).
رساله مورد بررسی در این تحقیق، در ارتباط با توسعه شبکه های دانش در سیستم های نوآوری کشورهای صنعتی می باشد. تاکید این مطالعه در خصوص نحوه تاثیر گذاری توانمندی های شرکت پتروبراس برزیل و عوامل داخلی مانند فناوری ها و چارچوب های سازمانی بر مشخصه های فراگیری شبکه های دانش با گذشت زمان است. این مطالعه تجربی براساس یک مطالعه موردی بوده و توسعه شبکه دانش شرکت “پتروبراس برزیل” در فناوری های فراساحلی را در بازه زمانی اواخر دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار می دهد.
در ادبیات نظری مرتبط، به اهمیت عوامل سازمانی و فناوری بعنوان عواملی که بر توسعه شبکه های دانش تاثیر می گذارند اشاره شده است، اما مطالعات کمی بطور تجربی به این موضوعات پرداخته اند. همچنین در اغلب تحقیقات، نقش توانمندی های موجود در توسعه شبکه ها نادیده گرفته شده است. آثار منتشر شده در مورد توانمندی های فناوری ارتباط قابلیت های جذب در برقراری پیوند با منابع دانش خارجی را مورد تاکید قرار داده اند. اما این تفکر در بررسی شکل گیری طولانی مدت شبکه های دانش بکار گرفته نشده است. این تحقیق (با در نظر گرفتن رابطه بین توانمندی های شرکت و عوامل سازمانی) چارچوبی را برای بررسی توسعه شبکه های دانش ارائه می دهد.
این تحقیق نشان می دهد قابلیت شبکه دانش شرکت پتروبراس با گذشت زمان تغییرات مستمری را تجربه کرده است. اراده ای که توسعه شبکه دانش را مورد تاکید قرار می دهد تقویت گردید، فعالیت های مرتبط با گردآوری فناوری پیچیده تر شد، مسیرهای عبور دانش متنوع تر شد، محتوای مسیرهای دانش جامع تر شده و تقسیم بندی کار در زمینه تولید دانش بین شرکت و شرکاء متعادل تر گردیده است.
بطور خلاصه بین سالهای ۱۹۶۰ الی ۲۰۰۰ میلادی، شبکه دانش شرکت پتروبراس متحول شده و از یک شبکه یادگیری غیر فعال به یک شبکه نوآوری راهبردی تبدیل شده است. بررسی ها نشان می دهد عوامل سازمانی و فناوری انگیزه هایی برای ایجاد شبکه های دانش فراهم آورده و اینکه توانمندی های شرکت در هر مرحله موجب شکل گیری واکنش های آن شده است. همچنین این عوامل منجر به تقویت توانمندی هایی شده که امکان جابجایی به شکل های جدید شبکه با گذشت زمان را میسر ساخته است. این روابط بر ارتباط فزاینده بین توانمندی ها و شبکه های دانش شکل گرفته و با گذشت زمان تاثیر گذار بوده است. از یک طرف توانمندی های موجود انواع شبکه های قابل اجراء را محدود کرده و از طرف دیگر، این شبکه ها را در توسعه هر چه بیشتر توانمندی ها یاری رسانده اند.
مدل مفهومی ارائه شده در این تحقیق، روابط میان عوامل سازمانی و فناوری هایی که بعنوان قابلیتهایی برای توسعه شبکه دانش در شرکت می باشند را نشان داده است.
فناوری
عوامل سازمانی
قابلیت ها
شبکه های
دانش
چرخه
تکرار
نمودار ۲-۹: مدل مفهومی توسعه شبکه های دانش در سیستم نوآوری شرکت پتروبراس برزیل(Dantas, 2006)
البته عوامل بالقوه دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر توسعه شبکه دانش تاثیر گذار باشد، مانند مقررات سازمانی و رویه های مدیریتی و قابلیت های شرکت. البته عوامل سطح کلان نیز در محیط بیرون از شرکت وجود دارد که در اینجا مورد بررسی قرار نگرفته است.
بر همین اساس هدف اصلی این پژوهش این است که به افزایش درک در مورد روند توسعه بلند مدت شبکه های دانش و عوامل موثر بر این فرایند کمک نماید. برای دستیابی به این هدف، به سوالات زیر پاسخ داده شده است:
۱- ویژگی های مهم شبکه های دانش در سطح شرکت چیست و چگونه می تواند توسعه یابد؟
۲- چگونه ماهیت فناوری های مربوطه و و عوامل سازمانی در سیستم نوآوری بر فرایند توسعه شبکه های دانش تاثیر می گذارد؟
۳- قابلیت های شرکت چگونه بر توسعه این شبکه دانش تاثیر می گذارد و همچنین قابلیت های شرکت چگونه از شبکه تاثیر می پذیرد؟
در این تحقیق برای یافتن پاسخ سوالات فوق، چارچوب مفهومی ذکر شده با اطلاعات تجربی شرکت پتروبراس برزیل تجزیه و تحلیل شده که نتایج آن در جدول زیر ذکر شده است:
جدول ۲-۹: ارتباط اجزای مدل مفهومی و اطلاعات تجربی توسعه شبکه های دانش شرکت پتروبراس
اجزای مدل
ابعاد
شاخص ها
شبکه های دانش
مفاهیم اساسی توسعه شبکه
انواع مفاهیم و موضوعات محرک همکاری (مانند توسعه تجهیزات)
فعالیت های تجمیع فناوری با آنچه موردنیاز شبکه است
انواع فعالیت های فناورانه که در شبکه ارائه شده است (مانند تبادل فناوری ها با شرکا)
محتوا و جهت قابلیت افزایش جریان دانش
مسیر اصلی جریان دانش (مثلاً از سمت شرکا به شرکت)، و انواع جریان دانش (مانند طراحی فرایندهای همکاری برای انتقال تکنولوژی)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 02:46:00 ق.ظ ]
|