۳۵۰=N

۳-۴- نوع و روش پژوهش

از آنجا که هدف پژوهش شناخت روابط بین سبک­های هویت و سلامت اجتماعی به واسطه­ تفکر انتقادی است لذا غیر ‌آزمایشی و از نوع همبستگی است که طی آن پژوهشگر بدون دستکاری متغییرها سعی دارد روابط متغییرها را مطالعه کند.

۳-۵- ابزارهای اندازه گیری

در این پژوهش به منظور اندازه ­گیری متغیرهای مورد نظر از ابزارهای زیر استفاده شده است:

۱) پرسشنامه سلامت اجتماعی کیینز.

۲) پرسشنامه سبک­های هویت(ISI-g6).

۳) پرسشنامه تفکرانتقادی ریکتس[۸۶]( (CTDI.

۳-۵-۱-پرسشنامه­ سلامت اجتماعی کیینز)۱۹۹۸)

کینز بر اساس مدل نظری خود از سلامت اجتماعی، پرسشنامه سلامت اجتماعی را تهیه کرد و با بهره گرفتن از تحلیل عوامل تاییدی مدل ۵ بعدی به کار رفته در پرسش­نامه خود را از نظر تجربی مورد تأیید قرار داد. این پنج بعد انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انطباق اجتماعی و شکوفایی اجتماعی است این پنج بعد سلامت اجتماعی هر کدام دارای پنج گویه­ای است و در کل متغیر سلامت اجتماعی دارای ۲۵ گویه است که توسط طیف ۵ قسمتی لیکرت از کاملا”موافق تا کاملا”مخالف سنجیده شد. ابزار حاضر در بردارنده ۵ مؤلفه‌، انسجام اجتماعی (سوالات ۱- ۵ )، پذیرش اجتماعی( ۶- ۱۰)، مشارکت اجتماعی( ۱۱- ۱۵ )، انطباق اجتماعی ( ۱۶ – ۲۰ )، شکوفایی اجتماعی ( ۲۱ – ۲۵ ) است. که ۱۰ سوال آن (۴- ۱۲-۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۲۲-۲۳) به صورت معکوس نمره­گذاری می­ شود.آلفای کرونباخ برای ۲۵ گویه سلامت اجتماعی برابر۸۱/۰ محاسبه شده است.

در ایران، جوشن لو و همکاران(۱۳۸۵) درمطالعه­ای به نام بررسی ساختار عاملی مقیاس سلامت روانی و اعتبار پرسش­­نامه سلامت اجتماعی کیینز را با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استاندارد نمود و آن را بهترین مورد برای پردازش است. فارسی­نژاد نیز در سال(۱۳۸۵) پرسش­نامه مذکور را با بهره گرفتن از تحلیل عاملی هنجاریابی نمود. در فرم کوتاه شده آن باباپور و همکاران(۱۳۸۸) برای بررسی پایایی این ابزار از روش همسانی دورنی استفاده کردند گزارشات آن ها چنین بود که آلفای به دست آمده برای کل مقیاس .۷۸/۰ و برای هریک از خرده مقیاس­ها که شامل: یکپارچگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و چسبندگی اجتماعی به ترتیب۷۱/۰، ۷۴/۰، ۷۴/۰، ۷۰/۰، ۷۷/۰ می‌باشد این ابزار از پایایی مطلوبی برخوردار است.

۳-۵-۲-پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس(۲۰۰۳)( (CTDI

پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی بر اساس تفکر انتقادی فاسیون (۱۹۹۰) ساخته شده است آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت ۵ درجه­ای (از شدیداً مخالف=۱ تا کاملا موافق=۵ )میزان موافقت یا مخالفت خود را در هریک از عبارات مشخص کند این ابزار یک ابزار استاندارد است و در تحقیقات مختلف، ارزیابی، پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است.

ریکتس (۲۰۰۳) با توجه به مشکلی که در مقیاس گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا وجود داشت. (طولانی بودن پرسشنامه) سعی کرد یک مقیاس کوتاه‌تر ولی تاثیرگذارتر و پایاتر تهیه کند پرسشنامه ۳۳ سوالی بر اساس مقیاس مذکور در این زمینه طراحی نمود. با عنایت به گزارش دلفی در زمینه پرسشنامه مذکور، با نظر ده تن از متخصصین در دانشگاه فلوریدا، سه مؤلفه‌ خلاقیت، بلوغ شناختی (بالیدگی) و درگیری ذهنی (تعهد) به عنوان زیر مقیاس­های پرسشنامه شناسایی شدند. خلاقیت: تمایل در کنجکاوی­های هوشمندانه و خلاقانه برای کشف واقعیت­های جدید. بالیدگی: تا چه اندازه بر ‌پیچیدگی­های مسائل واقعی، واقف­اند و با توجه به شناختی که از خود و دیگران دارند، تا چه میزان قادر به پذیرش دیدگاه دیگران هستند (انتقادپذیری). تعهد: آمادگی برای استدلال و پیش ­بینی موقعیت­هایی که نیازمند استدلال بوده و اطمینانی که نسبت به توانایی خود در زمینه استدلال کردن دارند.

این پرسشنامه دارای ۳۳ عبارت است و سه زیر مقیاس ،خلاقیت[۸۷] (۱۱عبارت )، بالیدگی [۸۸](۹عبارت )، و تعهد[۸۹] (۱۳عبارت) است. که ۸ سوال (۲­۱۲-۱۵-۱۹-۲۳-۳۰-۳۲-۳۳) آن به صورت معکوس نمره­گذاری می­شوند. ضریب پایایی برای کل پرسشنامه ۸۶/۰ و برای هر یک از زیر مقیاس­های خلاقیت ۷۹/۰، بالیدگی۷۵/۰،و تعهد۸۹/۰ حاصل گردید.

در مطالعه پاک­مهر و دهقانی(۱۳۸۹) ضریب آلفای کرونباخ ۷۶/۰ گزارش شده است و در پژوهش قنبری هاشم­آبادی و همکاران( ۱۳۹۱) در مقیاس­های خلاقیت، بالیدگی و تعهد به ترتیب ۷۹/۰، ۷۱/۰، ۵۷/۰، به دست آمده است. هم­چنین در مطالعه پاک­مهر و همکاران(۱۳۹۲) با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ و روش دونیم کردن به بررسی اعتبار مقیاس گرایش به تفکر انتقادی پرداختند هدف، سنجش میزان تعیین هماهنگی درونی سئوالات با توجه به میزان همبستگی بین دو نیمه سئوالات و از طریق آلفای کرونباخ، سنجش ثبات درونی آن است. نتیجه یافته­ ها چنین بود که پرسشنامه مذکور به طور کلی از ثبات درونی نسبتا مطلوبی برخوردار است ضرایب به ترتیب برای هریک از سه خرده مقیاس خلاقیت، بالیدگی و تعهد، ۶۴/۰، ۷۶/۰، ۸۹/۰ و برای کل پرسشنامه ۶۸/۰ گزارش شد.

ضرایب به دست آمده با نسخه اصلی تفاوت­هایی داشت پاک مهر و همکاران علل این تفاوت­ها را ناشی از بافت فرهنگی، تفاوت­های فردی و نظام آموزشی بیان کردند البته مقدار ۶۸/۰ در قیاس با نسخه اصلی که ۸۶/۰ اعلام شده بود فاصله­ نسبتا زیادی است که دلایل آن ذکر شد به علاوه نوریس و انیس[۹۰] (به نقل پاک­مهر و همکاران، ۱۳۸۹) ضرایب پایایی بالاتر از ۶۷/۰ ضرایب قابل قبولی هستند.

۳-۵-۳- مقیاس سبک های هویت(۱۹۹۸) (ISI-g6 )

این ابزار اولین بار توسط برزونسکی ( ۱۹۸۹) ساخته شد و پس ازآن در سال ۱۹۹۲ توسط وایت و همکارانش مورد تجدید نظر قرار گرفت. این ابزار شامل ۴۰ گویه است که ۱۱ گویه آن مربوط به سبک اطلاعاتی ،۱۰ گویه آن به سبک مغشوش – اجتنابی و ۹ گویه مربوط به سبک هنجاری و ۱۰ گویه آن به تعهد هویت تعلق دارد که چهار سوال آن (۹-۱۱-۱۴-۲۰) به صورت معکوس نمره گذاری می­ شود که در پژوهش حاض گویه ­های تعهد مورد تحلیل و استفاده قرار نمی­گیرند چرا که برزونسکی آن را یک سبک نمی­داند. سوالات روی یک مقیاس پنج درجه ای از کاملا ” موافق تا کاملا” مخالف نمره گذاری شده است.

برزونسکی (۱۹۹۷) در آخرین نسخه­ تجدید نطر شده پرسشنامه، آلفای کرونباخ که بر روی یک نمونه­ ۶۱۸ نفری انجام داده بود برای سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/اجتنابی و همجنین تعهد به ترتیب ۷۰/۰، ۶۴/۰، ۷۶/۰، ۷۱/۰ گزارش داد.

وایت[۹۱]و ومپلر[۹۲](۱۹۹۸) جهت بررسی ویژگی­های مقیاس تجدید نظر شده سبک­های هویت برزونسکی را روی نمونه ۳۶۱ نفری از دانشجویان انجام دادند ضرایب آلفابی کرونباخ برای سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری، و سردرگم/اجتنابی را به ترتیب ۵۹/۰، ۶۴/۰، ۷۸/۰ به دست ‌آوردند. اما متوجه شدند برخی از نمونه­ ها در ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این سوالات دچار مشکل داشتند. اعتبار سازه نشان داد که همه مقیاس­ها به طور مثبت با هم ارتباط دارند این نتیجه در حالی حاصل شد که انتطار می­رفت سبک هنجاری با سبک اطلاعاتی همبستگی مثبت و سبک سردرگم با سبک اطلاعاتی همبستگی منفی نشان دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...