پایان نامه ارشد : دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با روشی-برای-ارزیابی-عملکرد-واحدهای-تصمیم گیری-مبتنی-بر-تحلیل-پوششی-داده … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
باید دانست که کارایی بهعنوان یک نسبت عموماً از رابطه 1-5 محاسبه می شود: (مهرگان, 1391)
رابطه 1-5
= کارایی
واحد تصمیمگیرنده: یک جز عنصر که میتواند سازمان، واحد تولیدی، واحد خدماتی، یک بخش و… باشد که در یک مجموعه مستقلاً در حال فعالیت بوده و با مصرف تعدادی منبع به عنوان ورودی، تعدادی خروجی را تولید میکند. مفهوم تولید در مورد DMU بصورت عام مورد استفاده قرار میگیرد و صرفاً به معنوی تولید کالا نیست (چارنز و دیگران، 1978).
نوآوری
تعریف نظری
آفوا معتقد است که نوآوری، استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیک و دانش بازار برای عرضه محصول یا خدمتی نو به مشتری است (آفوا[10]، 1998).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در واقع، نوآوری تبدیل خلاقیت و ایدههای نو به عمل و نتیجه است. پشتوانه اصلی نوآوری در همه ابعاد آن داشتن و ارائه ایدههای نو است (ونگلیمپیارت[11]، 2004).
نوآوری بهعنوان ترکیب جدیدی از دانش، منابع و تجهیزات موجود و یا جدید است (اسچامپیتر[12]، 1934).
نوآوری فرایندی است برای ایجاد و معرفی چیزی جدید، بدیع و یا پیشرفته، با هدف ایجاد ارزش یا سود (هیسریچ و کرنی[13]، 2014).
نوآوری، ابزار خاص کارآفرینان است، بدین معنا که آنها از تغییرات به عنوان یک فرصت برای ایجاد یک کسبوکار و یا خدمت متفاوت بهره میبرند (دراکر، 1985).
بطور کلی، نوآوری یک فرایند خلاقانه است که منابع و ایده ها منجر به ارائه راه حلهای جدید می شود. (گرین[14]، 2005).
تعریف عملیاتی
در این پژوهش نوآوری بر اساس هفت شاخص ارائه شده در شاخص نوآوری جهانی 2014 (نهادها، سرمایه های انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار، شاخص خروجی دانش و تکنولوژی و شاخص خروجی خلاقانه) بیان می شود
10-1- جمعبندی
تحقیق حاضر از پنج فصل تشکیل می شود. در فصل اول کلیات تحقیق بیان شده است.
در این فصل، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق، گزارههای تحقیق، روش کلی تحقیق، روشهای تحلیل دادهها، موانع و محدودیتهای تحقیق، چارچوب کلان نظری تحقیق، نقشه راه و در نهایت اصطلاحات واژه های تحقیق ارائه گردیده است.
در فصل دوم مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق گردآوری شده است.
در فصل سوم روششناسی پژوهش مورد بحث قرار میگیرد و در ادامه سه مدل بر مبنای تحلیل پوششی دادهها وزنهای مشترک برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیری ارائه شده است.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده و 142 کشور منتخب جهان با شاخصهای نوآوری با مدلهای ارائه شده و تعدادی از مدلهای ارائه شده در این زمینه مورد ارزیابی قرار میگیرند و نتایج حاصل از پردازش اطلاعات بیان می شود.
و در نهایت، فصل پنجم به نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق اختصاص یافته است.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1-2- ارزیابی عملکرد
1-1-2- مقدمه
عملکرد یکی از مباحثی است که از دیرباز تا کنون با کلیه مباحث مدیریتی پیوند خورده است. عملکرد یکی از مفاهیم بنیادین در مدیریت محسوب می شود چرا که بسیاری از وظایف مدیریت بر اساس آن شکل میگیرد (اولیا و دیگران،1389). آرتلی[15]، سنجش عملکرد را قلب و روح مدیریت بر مبنای عملکرد میداند ( آرتلی، 2001). در عصر كنونی، تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر كرده است و ارزیابی و اندازهگیری عملكرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب میشود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است لذا استقرار نظامی جهت ارزیابی عملکرد در راستای دستیابی به اهداف کلان ترسیم شده، لازم و ضروری است و فقدان ارزیابی به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و بیرون سازمان تلقی می شود که پیامد کهولت و در نهایت مرگ سازمان را به دنبال دارد (فتحی و دیگران، 1393).
بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم هم افزایی ایجاد می کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برندهای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازهگیری و ارزیابی امکان پذیر نیست.
اهمیت روند ارزیابی عملکرد، دانشگاهیان و پژوهشگران را به ایجاد روشهایی برای ارزیابی عملکرد واداشته است؛ روشهایی از قبیل مدل سینک وتاتل[16]، ماتریس ارزیابی عملکرد[17]، هرم عملکرد[18]، مدل مدوری و استیپل[19]، تحلیل ذینفعان[20]، تئوری محدودیت[21]، مدل نتایج و دلایل[22]، مدل سه بعدی عملکرد[23]، مدل ارزش فرایند[24]، هزینهیابی بر مبنای فرایند[25]، مدل مثلث خدمات[26]، مدل کارت امتیازی متوازن[27]، مدل منشور عملکرد[28]، جایزه دمینگ[29]، مدل مالکوم بالدریج[30]، جایزه کیفیت اروپا[31] و تحلیل پوششی دادهها[32] اشاره کرد. بیشتر این تکنیکها تلاشی است برای کاهش برخی از مشکلات شخصی در روشهای قدیمی. بطور کلی میتوان گفت تکنیک یگانه مطلوبی در این زمینه یافت نمی شود و هر روش، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
ارزیابی عملکرد از دواژه “ارزیابی” و “عملکرد[33]” تشکیل شده است؛ که در زیر به تعریف این دواژه پرداخته می شود و بعد مفاهیم مربوط به ارزیابی عملکرد مطرح می شود.
2-1-2- تعریف ارزیابی
تعریف گوناگونی از ارزیابی شده است که اهداف و استراتژی های متولیان امر، موجب برداشتهای متفاوتی از ارزیابی شده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود:
از نظر لغوی واژه ارزیابی به معنی تعیین ارزش چیزی است. (معین، 1370). به گفته برخی از صاحبنظران، ارزیابی با دواژه ارزشیابی و سنجش مترادف میباشد و نمی توان بین این سه واژه تفاوت معنایی و مفهومی قائل شد . عدهای نیز این سه واژه را از یکدیگر تفکیک کرده و حیطه کاربرد آنرا درجهبندی کرده اند. به عنوان مثال ابیلی، ارزشیابی را جامعتر از ارزیابی میداند و حیطه کاربرد آنرا وسیعتر از ارزیابی میشمارد (ابیلی، 1375).
اولين تعريفي كه از ارزيابي شده است به نام رالف تايلر ثبت شده؛ وي ارزيابي را وسيلهاي جهت تعيين ميزان رسيدن برنامه ها به هدفهاي آموزشي ميداند. در اين تعريف هدفهاي آموزشي به تغييرات مطلوب اشاره ميكنند كه انتظار ميرود در اثر اجراي برنامههاي آموزشي در رفتار فراگيران حاصل آيد (بازرگان، 1383).
ماروين آلكين، ارزيابي را فرايندي براي تهيه اطلاعات مناسب جهت تصمیمگیری در سطوح مختلف مديريت ميداند (آلکین[34]، 1998).
هاربر[35] ارزیابی را قضاوت مبتنی بر اهمیت یا ارزش میداند (هاربر، 1390).
پاتن[36]، معتقد است ارزیابی روش یا ابزاری است که اهداف، نقشه کار، اصطلاحات لازم برای اجرا، سیستمهای نظارت و پیشگیری، اشراف بر میزان موفقیت یا شکست در رسیدن به نتایج مورد نظر را توضیح میدهد. او میان ارزیابی[37] و ارزشیابی[38] تفاوت قائل می شود و معتقد است که واژه ارزشیابی دربردارنده مضمون ارزیابی، مبتنی بر اندازه گیری عینی است اما واژه ارزیابی حاوی جمع میان اندازه گیری عینی و اندازه گیری شخصی به اضافه تصحیح پیشرفت رو به آینده است (پاتن 1982). درباره تفاوت میان اصطلاح ارزیابی و ارزشیابی، میتوان گفت که منظور از ارزشیابی، دادن ارزش عددی یا توصیفی به عملکرد از طریق مقایسه عملکرد عینی در دورهای مشخص یا عملکرد مورد انتظار است. اما ارزیابی عبارتست از روندی فراگیر که دربردارنده اصطلاح پیشرفت رو به آینده است و از تعیین سطوح عملکرد مورد انتظار شروع و با مرحله پیشرفت و توسعه عملکرد پایان مییابد. به علاوه شامل مرحله ارزشیابی گذشته است که به عنوان سنجش جزئی از روند فراگیر سنجش عملکرد به شمار میرود (اشکنانی، 1387).
بطور خلاصه میتوان گفت ارزیابی عبارتست از هرگونه قضاوت ذهنی و کمی در مورد چیزی به منظور تعیین ارزش آن.
3-1-2- تعریف عملکرد
واژه عملکرد performance که به معنای عملکرد است، از کلمه انگلیسی perform و پسوند ance گرفته شده است و از حدود سال 1500 میلادی به بعد متداول شد. این کلمه به معنای تحقق یک امر، یا چیزی است که قبلاً تحقق یافته است. میتوان گفت که کلمه performance به معنایی که اکنون درک می شود، اولین بار در سال 1709 میلادی تعریف شد[39].
عملکرد مفهومی است که در جوامع معاصر نفوذ می کند همانطور که برای ارزیابی کیفیت تلاش های فردی و جمعی استفاده می شود (کارولک[40]، 1997).
در تحقیقات مدیریتی، عملکرد اغلب به عنوان خلاصه و فشردن هدف واحد سازمانی تعبیر شده است (مارچ[41]،1997).
تنجن[42] معتقد است که بسیاری از مواقع، افرادی که ادعای تشریح مفهوم بهرهوری[43] را دارند، در واقع مفهوم گستردهتری به نام عملکرد را تعریف کرده اند (توماس و بارون[44]، 1994). اگر چه این دو مفهوم به شدت به هم مرتبطاند اما اصطلاح عملکرد بسیار جامعتر از بهرهوری میباشد. هزینهها بخشی محوری از عملکرد محسوب میشوند اما عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطافپذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر میگیرد. در حالیکه بهرهوری صرفاً مفهومی ویژه است که به نسبت بین ورودی و خروجی می پردازد (تنجن، 2004).
عملکرد عبارتست از آنچه که شخص در ضمن حدود و نقش معینی که سازمان یا موسسه به منظور تحقق دادن به اهداف معین تعیین کرده است، انجام میدهد (مینر[45] و دیگران، 1985).
عملکرد، انجام دادن هر کار به طریقی مشخص با تعیین هدفی معین برای آن است (هانابوس[46]، 1987).
عملکرد عبارتست از اتمام کار، نتیجه یا خروجی واقعی_ یا آنچه که در پایان روز و پس از رفتن کارکنان بجا مانده است. در این تعریف نباید عملکرد با روش کار (رفتار کاری) اشتباه گرفته شود. عملکرد بر اتمام و تکمیل واقعی متمرکز است (هاربر[47]، 1390).
یک تعریف جامع از عملکرد که به دو عامل نتیجه و رفتار یا نحوه انجام کار در آن اشاره شده است، توسط برام بارچ[48] ارائه شده است. او عملکرد را هم به معنی نتایج و هم به معنی رفتارها میداند. رفتارها از ایفا کننده نشأت میگیرند و عملکرد را از مجرد به فعل تبدیل می کنند. رفتارها نه تنها وسیلهای برای دستیابی به نتایج، بلکه خود نیز به نوبه خود نتیجه خروجی هستند. به عبارت دیگر، رفتارها محصول تلاش فیزیکی و فکری به کار برده شده برای انجام وظایف میباشند و میتوانند جدا از نتایج (خروجیها) مورد قضاوت قرار گیرند (علینژاد، 1390).
یک مطلب قابل ملاحظه، گسترش دیدگاه محققین نسبت به مسئله عملکرد در طول سالیان است. در دهه 1950، این دیدگاه نسبتاً ساده بود و عمدتاً کارایی یک سازمان را مد نظر قرار میداد. به این معنی که عملکرد بهینه موقعی بدست میآمد که نتیجه واقعی دقیقه نتیجه مورد انتظار بود. با افزایش پیچیدگی محیط کسبوکار در هر دهه، معیارهای بیشتری در اصطلاح عملکرد مورد نظر قرار گرفتند (بلالی، 1391). در جدول 2-1 گستره مفهوم عملکرد در دههای مختلف بیان شده است.
عملکرد را میتوان آن چیزی تعریف کرد که بعد از انجام هر فعالیتی به جا میماند.
جدول 2-1- گستره مفهوم عملکرد
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 03:59:00 ق.ظ ]
|