باید دانست که کارایی به‌عنوان یک نسبت عموماً از رابطه 1-5 محاسبه می­ شود: (مهرگان, 1391)
رابطه 1-5
= کارایی
واحد تصمیم‌گیرنده: یک جز عنصر که می‌تواند سازمان، واحد تولیدی، واحد خدماتی، یک بخش و… باشد که در یک مجموعه مستقلاً در حال فعالیت بوده و با مصرف تعدادی منبع به عنوان ورودی، تعدادی خروجی را تولید می‌کند. مفهوم تولید در مورد DMU بصورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و صرفاً به معنوی تولید کالا نیست (چارنز و دیگران، 1978).
نوآوری
تعریف نظری
آفوا معتقد است که نوآوری، استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیک و دانش بازار برای عرضه محصول یا خدمتی نو به مشتری است (آفوا[10]، 1998).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در واقع، نوآوری تبدیل خلاقیت و ایده­های نو به عمل و نتیجه است. پشتوانه اصلی نوآوری در همه ابعاد آن داشتن و ارائه ایده­های نو است (ونگلیمپیارت[11]، 2004).
نوآوری به‌عنوان ترکیب جدیدی از دانش، منابع و تجهیزات موجود و یا جدید است (اسچامپیتر[12]، 1934).
نوآوری فرایندی است برای ایجاد و معرفی چیزی جدید، بدیع و یا پیشرفته، با هدف ایجاد ارزش یا سود (هیسریچ و کرنی[13]، 2014).
نوآوری، ابزار خاص کارآفرینان است، بدین معنا که آنها از تغییرات به عنوان یک فرصت برای ایجاد یک کسب‌وکار و یا خدمت متفاوت بهره می­برند (دراکر، 1985).
بطور کلی، نوآوری یک فرایند خلاقانه است که منابع و ایده­ ها منجر به ارائه راه­ حل­های جدید می­ شود. (گرین[14]، 2005).
تعریف عملیاتی
در این پژوهش نوآوری بر اساس هفت شاخص ارائه شده در شاخص نوآوری جهانی 2014 (نهادها، سرمایه ­های انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار، شاخص خروجی دانش و تکنولوژی و شاخص خروجی خلاقانه) بیان می­ شود
10-1- جمع‌بندی
تحقیق حاضر از پنج فصل تشکیل می­ شود. در فصل اول کلیات تحقیق بیان شده است.
در این فصل، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق، گزاره­های تحقیق، روش کلی تحقیق، روش‌های تحلیل داده‌ها، موانع و محدودیت­های تحقیق، چارچوب کلان نظری تحقیق، نقشه راه و در نهایت اصطلاحات واژه­ های تحقیق ارائه گردیده است.
در فصل دوم مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق گردآوری شده است.
در فصل سوم روش‌شناسی پژوهش مورد بحث قرار می­گیرد و در ادامه سه مدل بر مبنای تحلیل پوششی داده‌ها وزن‌های مشترک برای ارزیابی واحدهای تصمیم ­گیری ارائه شده است.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شده و 142 کشور منتخب جهان با شاخص‌های نوآوری با مدل‌های ارائه شده و تعدادی از مدل‌های ارائه شده در این زمینه مورد ارزیابی قرار می­گیرند و نتایج حاصل از پردازش اطلاعات بیان می­ شود.
و در نهایت، فصل پنجم به نتیجه ­گیری و پیشنهادات تحقیق اختصاص یافته است.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1-2- ارزیابی عملکرد
1-1-2- مقدمه
عملکرد یکی از مباحثی است که از دیرباز تا کنون با کلیه مباحث مدیریتی پیوند خورده است. عملکرد یکی از مفاهیم بنیادین در مدیریت محسوب می­ شود چرا که بسیاری از وظایف مدیریت بر اساس آن شکل می­گیرد (اولیا و دیگران،1389). آرتلی[15]، سنجش عملکرد را قلب و روح مدیریت بر مبنای عملکرد می­داند ( آرتلی، 2001). در عصر كنونی، تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر كرده است و ارزیابی و اندازه‌گیری عملكرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می‌شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است لذا استقرار نظامی جهت ارزیابی عملکرد در راستای دستیابی به اهداف کلان ترسیم شده، لازم و ضروری است و فقدان ارزیابی به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و بیرون سازمان تلقی می­ شود که پیامد کهولت و در نهایت مرگ سازمان را به دنبال دارد (فتحی و دیگران، 1393).
بهبود مستمر عملکرد سازمان‌ها، نیروی عظیم هم افزایی ایجاد می­ کند که این نیروها می ­تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولت­ها و سازمان‌ها و مؤسسات تلاش جلو برنده­ای را در این مورد اعمال می­ کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاست‌های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست.
اهمیت روند ارزیابی عملکرد، دانشگاهیان و پژوهشگران را به ایجاد روش‌هایی برای ارزیابی عملکرد واداشته است؛ روش‌هایی از قبیل مدل سینک وتاتل[16]، ماتریس ارزیابی عملکرد[17]، هرم عملکرد[18]، مدل مدوری و استیپل[19]، تحلیل ذینفعان[20]، تئوری محدودیت[21]، مدل نتایج و دلایل[22]، مدل سه بعدی عملکرد[23]، مدل ارزش فرایند[24]، هزینه­یابی بر مبنای فرایند[25]، مدل مثلث خدمات[26]، مدل کارت امتیازی متوازن[27]، مدل منشور عملکرد[28]، جایزه دمینگ[29]، مدل مالکوم بالدریج[30]، جایزه کیفیت اروپا[31] و تحلیل پوششی داده‌ها[32] اشاره کرد. بیشتر این تکنیک‌ها تلاشی است برای کاهش برخی از مشکلات شخصی در روش‌های قدیمی. بطور کلی می­توان گفت تکنیک یگانه مطلوبی در این زمینه یافت نمی­ شود و هر روش، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
ارزیابی عملکرد از دواژه “ارزیابی” و “عملکرد[33]” تشکیل شده است؛ که در زیر به تعریف این دواژه پرداخته می­ شود و بعد مفاهیم مربوط به ارزیابی عملکرد مطرح می­ شود.
2-1-2- تعریف ارزیابی
تعریف گوناگونی از ارزیابی شده است که اهداف و استراتژی­ های متولیان امر، موجب برداشت­های متفاوتی از ارزیابی شده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می­ شود:
از نظر لغوی واژه ارزیابی به معنی تعیین ارزش چیزی است. (معین، 1370). به گفته برخی از صاحبنظران، ارزیابی با دواژه ارزشیابی و سنجش مترادف می‌باشد و نمی­ توان بین این سه واژه تفاوت معنایی و مفهومی قائل شد . عده­ای نیز این سه واژه را از یکدیگر تفکیک کرده و حیطه کاربرد آنرا درجه­بندی کرده ­اند. به عنوان مثال ابیلی، ارزشیابی را جامع‌تر از ارزیابی می­داند و حیطه کاربرد آنرا وسیع‌تر از ارزیابی می­شمارد (ابیلی، 1375).
اولين تعريفي كه از ارزيابي شده است به نام رالف تايلر ثبت شده؛ وي ارزيابي را وسيله­اي جهت تعيين ميزان رسيدن برنامه­ ها به هدف­هاي آموزشي مي­داند. در اين تعريف هدف­هاي آموزشي به تغييرات مطلوب اشاره مي­كنند كه انتظار مي­رود در اثر اجراي برنامه­هاي آموزشي در رفتار فراگيران حاصل آيد (بازرگان، 1383).
ماروين آلكين، ارزيابي را فرايندي براي تهيه اطلاعات مناسب جهت تصمیم‌گیری در سطوح مختلف مديريت مي­داند (آلکین[34]، 1998).
هاربر[35] ارزیابی را قضاوت مبتنی بر اهمیت یا ارزش می­داند (هاربر، 1390).
پاتن[36]، معتقد است ارزیابی روش یا ابزاری است که اهداف، نقشه کار، اصطلاحات لازم برای اجرا، سیستم­های نظارت و پیشگیری، اشراف بر میزان موفقیت یا شکست در رسیدن به نتایج مورد نظر را توضیح می‌دهد. او میان ارزیابی[37] و ارزشیابی[38] تفاوت قائل می­ شود و معتقد است که واژه ارزشیابی دربردارنده مضمون ارزیابی، مبتنی بر اندازه ­گیری عینی است اما واژه ارزیابی حاوی جمع میان اندازه ­گیری عینی و اندازه ­گیری شخصی به اضافه تصحیح پیشرفت رو به آینده است (پاتن 1982). درباره تفاوت میان اصطلاح ارزیابی و ارزشیابی، می­توان گفت که منظور از ارزشیابی، دادن ارزش عددی یا توصیفی به عملکرد از طریق مقایسه عملکرد عینی در دوره­ای مشخص یا عملکرد مورد انتظار است. اما ارزیابی عبارتست از روندی فراگیر که دربردارنده اصطلاح پیشرفت رو به آینده است و از تعیین سطوح عملکرد مورد انتظار شروع و با مرحله پیشرفت و توسعه عملکرد پایان می­یابد. به علاوه شامل مرحله ارزشیابی گذشته است که به عنوان سنجش جزئی از روند فراگیر سنجش عملکرد به شمار می­رود (اشکنانی، 1387).
بطور خلاصه می­توان گفت ارزیابی عبارتست از هرگونه قضاوت ذهنی و کمی در مورد چیزی به منظور تعیین ارزش آن.
3-1-2- تعریف عملکرد
واژه عملکرد performance که به معنای عملکرد است، از کلمه انگلیسی perform و پسوند ance گرفته شده است و از حدود سال 1500 میلادی به بعد متداول شد. این کلمه به معنای تحقق یک امر، یا چیزی است که قبلاً تحقق یافته است. می­توان گفت که کلمه performance به معنایی که اکنون درک می­ شود، اولین بار در سال 1709 میلادی تعریف شد[39].
عملکرد مفهومی است که در جوامع معاصر نفوذ می­ کند همانطور که برای ارزیابی کیفیت تلاش­ های فردی و جمعی استفاده می­ شود (کارولک[40]، 1997).
در تحقیقات مدیریتی، عملکرد اغلب به عنوان خلاصه و فشردن هدف واحد سازمانی تعبیر شده است (مارچ[41]،1997).
تنجن[42] معتقد است که بسیاری از مواقع، افرادی که ادعای تشریح مفهوم بهره­وری[43] را دارند، در واقع مفهوم گسترده­تری به نام عملکرد را تعریف کرده ­اند (توماس و بارون[44]، 1994). اگر چه این دو مفهوم به شدت به هم مرتبط‌اند اما اصطلاح عملکرد بسیار جامع­تر از بهره­وری می‌باشد. هزینه­ها بخشی محوری از عملکرد محسوب می­شوند اما عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطاف‌پذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر می­گیرد. در حالیکه بهره­وری صرفاً مفهومی ویژه است که به نسبت بین ورودی و خروجی می ­پردازد (تنجن، 2004).
عملکرد عبارتست از آنچه که شخص در ضمن حدود و نقش معینی که سازمان یا موسسه به منظور تحقق دادن به اهداف معین تعیین کرده است، انجام می‌دهد (مینر[45] و دیگران، 1985).
عملکرد، انجام دادن هر کار به طریقی مشخص با تعیین هدفی معین برای آن است (هانابوس[46]، 1987).
عملکرد عبارتست از اتمام کار، نتیجه یا خروجی واقعی_ یا آنچه که در پایان روز و پس از رفتن کارکنان بجا مانده است. در این تعریف نباید عملکرد با روش کار (رفتار کاری) اشتباه گرفته شود. عملکرد بر اتمام و تکمیل واقعی متمرکز است (هاربر[47]، 1390).
یک تعریف جامع از عملکرد که به دو عامل نتیجه و رفتار یا نحوه انجام کار در آن اشاره شده است، توسط برام بارچ[48] ارائه شده است. او عملکرد را هم به معنی نتایج و هم به معنی رفتارها می­داند. رفتارها از ایفا کننده نشأت می­گیرند و عملکرد را از مجرد به فعل تبدیل می­ کنند. رفتارها نه تنها وسیله­ای برای دستیابی به نتایج، بلکه خود نیز به نوبه خود نتیجه خروجی هستند. به عبارت دیگر، رفتارها محصول تلاش فیزیکی و فکری به کار برده شده برای انجام وظایف می­باشند و می­توانند جدا از نتایج (خروجی­ها) مورد قضاوت قرار گیرند (علینژاد، 1390).
یک مطلب قابل ملاحظه، گسترش دیدگاه محققین نسبت به مسئله عملکرد در طول سالیان است. در دهه 1950، این دیدگاه نسبتاً ساده بود و عمدتاً کارایی یک سازمان را مد نظر قرار می­داد. به این معنی که عملکرد بهینه موقعی بدست می­آمد که نتیجه واقعی دقیقه نتیجه مورد انتظار بود. با افزایش پیچیدگی محیط کسب‌وکار در هر دهه، معیارهای بیشتری در اصطلاح عملکرد مورد نظر قرار گرفتند (بلالی، 1391). در جدول 2-1 گستره مفهوم عملکرد در ده­های مختلف بیان شده است.
عملکرد را می­توان آن چیزی تعریف کرد که بعد از انجام هر فعالیتی به جا می­ماند.
جدول 2-1- گستره مفهوم عملکرد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...