پایان نامه ارشد : منابع کارشناسی ارشد در مورد بررسی تعاملات مولفه های … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۵- ایجاد ملاک های مأموریت، اعمال قانونی و رفتار اخلاقی درست (اخلاق حرفه ای).
۶- حَِرف آمیخته با یک روحیه نوع دوستانه۳ هستند (برین، ۲۰۰۰: ۳۹۶).
هوی و میسکل (۱۳۸۷)معتقدند که، اگرچه تعاریف متعددی برای اصطلاح «حرفهای» مطرح شده است ولی در همه این تعاریف وجوه مشترکی وجود دارد. اول اینکه تصمیمات حرفه ای مبتنی بر تخصص فنی است که از طریق آموزش، کارآموزی، و تمرین کسب شده است. حرفه ایها در حوزه محدود و مشخص خود متخصص بوده و کاری انجام میدهند که ویژگی آن پیچیدگی و انطباق است. همچنانکه پیتر بلو و ریچارد اسکات[۱۵] اظهار میکنند: حرفهایها[۱۶] ادعایی بر عقل کل بودن ندارند-آنان نه دانشمند هستند نه مرد عاقل، مع هذا به دلیل داشتن آموزش و تخصص حرفه ای از آنان انتظار میرود که در حوزه تخصصی خود از نظر فنی تصمیمات درستی اتخاذ کنند. طول مدت کارآموزی یک حرفهای متفاوت است اما در حالت عادی نسبتا زیاد میباشد. امتیای اتزیونی[۱۷] ادعا میکند که حرفهایهای کامل کسانی هستند که مدت کارآموزی آنان پنج سال یا بیشتر است در حالیکه نیمه حرفهایها مدت کارآموزی مقرر کوتاه تری دارند (عباسزاده، ۱۳۸۷: ۲۷۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
دومین ویژگی جهت گیری حرفه ای، میزان خدمتی است که کارورزان به مشتریان خود ارائه میکنند. در واقع این نوع خدمت آرمانی، در قانونی کردن منزلت حرفه ایها اهمیت اساسی دارد. از حرفه ایها انتظار میرود که نفع شخصی خود را فرعی دانسته و به نفع مشتریان عمل نمایند. بعلاوه مشتریان، مخصوصا از اعمال حرفهایها آسیب پذیر هستند زیرا آنان نوعا به کمک نیاز دارند ولی نمیدانند که چگونه به خودشان کمک کنند. مشتریان خود را در اختیار حرفهایها میگذارند و اطمینان دارند که به نفع آنان عمل خواهند کرد. اگر یک حرفهای عمدتا نفع شخصی خود را در نظر داشته باشد معمولا اعتراضات ناشی از آن، به همکاری وی با جامعه، به نفع شخصی او آسیب می رساند، به همین دلیل «دیگرخواهی» حرفه ایها محفوظ می ماند زیرا قصور از همنوایی با هنجار خدمت بیش از همنوایی با آن متضمن تبعات است (همان).
علاوه بر آرمان خدمت، هنجارهای دیگری وجود دارند که حاکم بر رابطه حرفه ای- مشتری هستند. شخص حرفه ای عینی گرا و بی طرف است. این رابطه با مشتری محدود به وظیفه فنی مورد نظر می باشد. از حرفه ایها انتظار می رود که از درگیری احساسی با مشتریان اجتناب کنند. عینیت و بی طرفی، حرفهای را قادر می سازد که در حق مشتریان خود قضاوتهای معقول و منطقی داشته باشد (هوی و میسکل، ۱۳۸۷: ۲۷۸).
جهتگیری گروه- مرجع خصوصیت ویژه دیگری است که نقش مهمی برای حرفه ایها ایفا میکند. «افراد دیگری که مهم هستند» همکارانی میباشند، که دانش و شایستگی آنان در رشته معین و در تصمیم گیریهای مربوطه سودمند است. وفاداری شخص حرفهای در صداقت حرفه ای خود و خدمت به مشتریانش مشهود میگردد.
بالاخره حرفهایها دارای قواعد اخلاق درونی هستند که فعالیت های آنان را هدایت میکنند. عملکرد حرفهایها عمدتا بهوسیله معیارهایی که بهوسیله خود آنان وضع شده، با نظارت گروه همگنان کنترل میشود (همان).
حرفهایها و غیرحرفهایها که در سازمان های رسمی استخدام میشوند، تعارض اساسی بین جهت گیری حرفهای و جهت گیری بروکراتیک را در کانون توجه قرار میدهند. اگرچه در میان اصول حرفهای و بوروکراتیک شباهتهای زیادی هست اما تعارض بالقوهای نیز باقیست زیرا که تفاوتهایی نیز وجود دارد. شباهتها و تفاوتها در جداول صفحه بعد خلاصه شدهاند.
جدول ۲-۱٫ ویژگیهای اساسی جهت گیری حرفهای و بوروکراتیک: شباهتها و تفاوتها (هوی و میسکل،۱۳۸۷: ۲۸۰)
شباهت ها
جهت گیری حرفهای
جهت گیری بوروکراتیک
تخصص فنی
تخصص فنی
دیدگاه عینی
دیدگاه عینی
خدمت به سازمان
خدمت به سازمان
رویکرد غیر شخصی و بی طرفانه
رویکرد غیرشخصی و بی طرفانه
تفاوت ها
جهت گیری حرفهای
جهت گیری حرفهای
معیارهای کنترل وضع شده خود آنان
معیارهای کنترل وضع شده خود آنان
گروه مرجع همکار- مدار
گروه مرجع همکار- مدار
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 08:23:00 ق.ظ ]
|