گوردون و دورانا [۸۸](۱۹۹۹) یک روش دولتی – آموزشی جامع برای افزایش خودآگاهی و توسعه توانایی برای حفظ روابط صمیمانه تحت عنوام کاربرد عملی مهارت های ارتباط صمیمانه طراحی کردند. یافته ها نشان داده است که این برنامه باعث اظطراب کمتر ، افزایش سازگاری ، رضایت و افزایش صمیمیت زوجین شده است (گوردون و دورانا،۱۹۹۹،نقل از اعتمادی،۱۳۸۵).

فاورز[۸۹] (۱۹۹۹) نیز در تحقیقی با بهره گرفتن از پرسشنامه انریچ نشان داد که مذهب برای مردان و نقش مساوی برای زنان اهمیت بیشتری دارد و در کل بر زندگی زناشویی و رضایت و صمیمیت بین زوجین مؤثر است.

کاسلین و همکاران (۱۹۸۶) در بررسی بلوغ و کمال صمیمیت بین ۲۱ زوج جوان دریافتند که زوجین در ۵ بعد صمیمیت شامل جهت گیری ارتباط ، … ، تعهد ، (اشتیاق جنسی و … تفاوت معنی داری با هم ندارند و ارتباط هر بعد صمیمیت با صمیمیت و سازگاری زناشویی نیز بررسی شد ، نتایج نشان داد که بیم کمال سازگاری زناشویی و ابعاد صمیمیت تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین ابعاد صمیمیت و جنسیت ، تفاوت های حاشیه ای و مرزی وجود دارد.

استفان و براد فورد (۱۹۸۳، نقل از خوانساری ، ۱۳۸۰ ) در بررسی رابطه ارزش های مذهبی با رضایتمندی و صمیمیت زناشویی گزارش کرده‌اند که هماهنگی ارزش های زن و شوهر و داشتن اشتراک در این مورد با رضایت زناشویی آن ها همبستگی مثبت و زیادی دارد(نقل از رضایی،۱۳۸۹).

تحقیقات انجام شده ‌در مورد اعتقادات مذهبی و اثر بخشی آموزه های دینی در ایران

حیرت (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان بررسی اثر بخشی زوج درمانی اسلام محور بر سازگاری ، سلامت روان و خوش بینی زوجین شهر اصفهان ، ‌به این نتایج رسیدند که زوج درمانی اسلام محور به سلامت روان ، سازگاری زناشویی و خوش بینی زوجین را بهبود بخشیده است.

بیرامی (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان مقایسه ی اثر بخشی مشاوره ای مبتنی بر معنویت با مشاوره ی استاندارد بر سلامت روانی ‌به این نتیجه رسید که به طور معنی داری مشاوره ی مبتنی بر معنویت ، اظطراب ، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی دانشجویان مشکل دار را بیش از مشاوره استاندارد کاهش داده و سلامت روانی آن ها را افزایش می‌دهد.

دانش(۱۳۸۱) در پژوهشی با عنوان تأثیر خودشناسی اسلامی در افزایش میزان سازگاری زناشویی، ‌به این نتیجه رسید که افزایش خودشناسی به طور معناداری باعث افزایش سازگاری زناشویی گروه آزمایشی نسبت به قبل از مشاوره و در مقایسه با گروه گواه شد. تأثیر خودشناسی بر حالت خود بالغ گروه آزمایش (۳۶/۶) بیشتر از حالت خود والدینی (۳۴/۳) و حالت خود کودکی (۳۶/۴) شد. همچنین همبستگی سازگاری زناشویی با حالت خود بالغ (۸۷/۰) بیشتر از حالت های خود والدینی (۵۳/۰) و خود کودکی (۶۲/۰) بود.

با توجه به تحقیقاتی که در ایران و خارج از کشور بر روی افزایش صمیمیت زناشویی انجام گرفته است و با توجه به تحقیقات روی آموزه های دینی بر زوجین به نظر می‌رسد تحقیق حاضر با عنوان مدارا با رویکرد اسلامی می‌تواند تحقیق جدیدی برای بررسی صمیمیت زوجین باشد.

خلاصه فصل دوم

در این فصل به بیان ادبیات نظری و پیشینه پژوهش پرداخته شد . در بخش ادبیات پژوهش صمیمیت زناشویی ، تعاریف و ابعاد آن ، نظریه ها و مدل های مرتبط با آن تشریح و دیدگاه اسلام نیز ‌در مورد صمیمیت بین زوجین بیان شد در ادامه مدارا با رویکرد اسلامی بررسی گردید تعاریف مدارا ، اهمیت مدارا ، ضرورت مدارا ، جایگاه مدارا ، حدّ‌و مرز مدارا ، و مهارت های مدارا و فواید مدارا در زندگی زناشویی بیان گردید. در نهایت پیشینه پیشینه پژوهش در ایران و خارج از کشور بیان شد . همان گونه که در بخش پیشینه پژوهش آمده است ، پژوهش های چندانی در ایران ‌در مورد مدارا با رویکرد اسلامی به صورت تجربی صورت نگرفته است . آموزش مدارا با رویکرد اسلامی در خانواده های ایرانی از آن جهت حائز اهمیت است که اسلام به عنوان متقی ترین آموزه های وحیانی و اساسی ترین مؤلفه های فرهنگ ایرانی است ؛ از این رو آگاهی دقیق و عمیق از معارف اسلامی، بازنگری ، بومی سازی مبانی و بهره گیری از آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

    1. ۱ – Strenberg

    1. ۲ – Schnarch

    1. ۱ – Marital Intimacy

    1. ۲ – Bagarozzi

    1. ۳ – Booen

    1. ۱ – Leniency

    1. ۱-Lenity of Islamic۲-Marital Intimacy۳-Emotional Intimacy ↑

    1. ۱- Physical Intimacy ↑

    1. ۲ -Intellectual Intimacy ↑

    1. ۱- Social and Reactional Intimacy ↑

    1. ۲ – Communication Intimacy ↑

    1. ۳- Spritual Intimacy ↑

    1. ۱- Psychological Intimacy ↑

    1. – Bagarozzi ↑

    1. – Random House dictionary۳- Berne ↑

    1. ۱-Robinz۲-Emotional Intimacy ↑

    1. ۱-Psychological۲-Intellectual ↑

    1. ۳ – Sexual ↑

    1. – Kevin ↑

    1. – Physical ↑

    1. – Spirtual۴ – در اسلام هم مذهب بودن برای زوجین لازم است . ↑

    1. – Aesthetie ↑

    1. – social and Recreational ↑

    1. – Temporal ↑

    1. ۳- Communication ↑

    1. – Waring ↑

    1. – Affection ↑

    1. – Expressivness ↑

    1. – Self .disclusure ↑

    1. – Compatibility ↑

    1. – Cohesion ↑

    1. – commitment ↑

    1. – Sexuality ↑

    1. – Conflict ↑

    1. – Autonamy ↑

    1. – Larson ↑

    1. – Hammand & Harper ↑

    1. – Approach developmental ↑

    1. – Sheila sharpe ↑

    1. – Theweys we love ↑

    1. – Nurturing ↑

    1. – Merging ↑

    1. – Idealizing ↑

    1. – Devaluing ↑

    1. – Competing for speriority ↑

    1. – Walster ↑

    1. – Davidson ↑

    1. – Prins* – لازم به ذکر است که در مکتب اسلام در عشق واقعی حساب سود و زیان مطرح نیست . ↑

    1. – Doherty ↑

    1. – Klangelo ↑

    1. – Clor , Cerald , and Donn Byrne ↑

    1. – Operant Conditioning ↑

    1. – Aristotle ↑

    1. – Social Exchange Theory ↑

    1. – Interdependence Theory ↑

    1. – Fehr, Beverley ↑

    1. – Cognitive Consistency* – البته همان‌ طور که در گذشته ذکر شد در عشق واقعی در اسلام مسئله سود وزیان مطرح نیست . ↑

    1. – Levinger ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...