این پرسشنامه اقتباسی است از نظریه اقتدار والدین که بر اساس نظریه بامریند، از سه الگوی آزادگذاری، آمرانه و اقتدار منطقی والدین جهت بررسی الگوهای نفوذ و شیوه های فرزندپروری، ساخته شده است.این پرسشنامه دارای ۳۰ سوال است که ۱۰ سوال آن به شیوه آزادگذاری مطلق، ۱۰ سوال به شیوه آمرانه و ۱۰ سوال دیگر به شیوه اقتدار منطقی والدیم به امر پرورش فرزند مربوط می شود.

 

در این پرسشنامه، مادران و پدران آزمودنی ها با مطالعه هر سوال نظر خود را با علامت × و بر حسب یک مقیاس پنج درجه ای (لیکرت) مشخص می‌کنند. این مقیاس از صفر تا ۴ نمره گذاری می شود و با جمع نمرات، ۳ نمره مجزا ‌در مورد آزادگذاری مطلق، آمرانه و اقتدار منطقی برای هر آزمودنی، به دست می‌آید. این مقیاس ها با تأکید بر شماره سوالات، به شرح زیر می‌باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف مقیاس شماره سوالات ۱ مقیاس آزادگذاری ۱، ۶، ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۴، ۲۸ ۲ مقیاس آمرانه ۲، ۳، ۷، ۹، ۱۲، ۱۶، ۱۸،۲۵، ۲۶، ۲۹ ۳ مقیاس اقتدار منطقی ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۵، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۷، ۳۰

۳-۵-۱-۲پایانی

 

پرسشنامه دیاناباوم در تحقیقات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار و روایی آن به دست آمده است. چنانچه بوری در سال ۱۹۹۱ پایانی پرسشنامه مذبور را با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در بین گروه مادران به ترتیب ۸۱/۰برای شیوه سهل گیرانه ۸۶/۰ برای شیوه استبدادی و ۷۸/۰ برای شیوه قاطع و اطمینان قاطع و اطمینان بخش گزارش نمود.

 

اسفندیاری (۱۳۷۴) برروی یک نمونه ۱۲ نفری از مادران، پایایی آزمون را به شیوه باز آزمایی و با فاصله زمانی یک هفته به ترتیب ۶۹/۰ برای شیوه سهل گیرانه، ۷۷/۰ برای شیوه استبدادی و ۷۳/۰ برای شیوه قاطع و اطمینان گزارش نمود.

 

روایی: بوری (۱۹۹۱) با بهره گرفتن از روایی تشخیصی، نشان داد که روش استبدادی مادر رابطه معکوس با سهلگیری (۳۸/۰-)، روش قاطع و اطمینان بخش (۴۸/۰-) و مستبد بودن پدر نیز رابطه معکوسی با سهلگیری (۵۰/۰-) و قاطع و اطمینان بخش (۵۲/۰-) دارد (میرثانی،۱۳۸۸).

 

۳-۵-۲ پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد: پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد نسخه بهبود یافته فهرست شادکامی آکسفورد ودارای ۲۹ سؤال است که توسط هیلز و آرگیل (۲۰۰۲) ساخته شده است فورنهام و بروین (۱۹۹۰) آلفای ۸۷/۰ را با ۱۰۱ آزمودنی گزارش ‌کرده‌است. فرانسیس و همکاران (۱۹۹۸) آلفای ۹۲/ ۰ و در یک بررسی میان فرهنگی در چهار کشور مختلف ضرایب ۸۹/۰، ۸۹/۰، ۹۰/۰و ۸۹/۰ را به دست آورده است. در ایران پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد توسط علی پور و نوربالا (۱۳۷۸) به فارسی ترجمه و ضریب آلفای کرونباخ ۹۳/۰،با روش دو نیمه کردن به روش اسپیرمن براون مقدار۹۲/۰ و به روش گوتمن ۹۱/۰ گزارش شده است. این فرم هر سؤال دارای طیف لیکرت ۶ درجه ای است که برای پاسخ‌ها ی کاملاً مخالفم (نمره (۱) و کاملاً موافقم (نمره (۶) به دست می‌آید (هیلز وآرگیل، ۲۰۰۲).

 

در پژوهش دلیری (۱۳۸۹) نیز آلفای کرونباخ پرسشنامه، برابر با۹۱/۰ گزارش شده است.پایایی آزمون را عابدی (۱۳۸۵) به روش اپیرمن براون ۷۹/۰ محاسبه ‌کرده‌است و به روش گوتمن۷۸/۰بدست آورده است.

 

۳-۵-۳ آزمون عزت نفس کوپر اسمیت :

 

این مقیاس توسط کوپر اسمیت در سال (۱۹۶۷)تهیه شده است. این پرسش نامه دارای ۵۸ سئوال دو گزینه ای (بلی – خیر) است. شیوه نمره گذاری این آزمونبه صورت صفر و یک است.

 

پایایی: پورشافعی(۱۳۷۱) ضریب پایایی ۸۳/۰ را به دست آورده است. گلبرگ (۱۳۷۳) ضریب پایایی ۸۹/۰ را گزارش ‌کرده‌است.

 

روایی: بررسی ها در ایران وخارج از ایران بیان گر آن است که این آزمون از اعتبار و روایی قابل قبولی برخوردار است اعتبار علمی ابزار عزت نفس کوپر اسمیت توسط نیسی(۱۳۶۳)، انصاری جابر(۱۳۷۴) و زاغری تفرشی (۱۳۷۵) تأیید شده است. هرز و گولن (۱۹۹۹) ضریب آلفای ۸۸/ . را برای نمره کلی آزمون گزارش کرده‌اند. همچنین جهت سنجش روایی بین نمره کل آزمون با خرده مقیاس روان آزرده گرایی در آزمون شخصیت آیسنک ،روایی واگرای منفی و منعادار و با خرده مقیاس برون گرایی روایی همگرای مثبت معنادار به دست آمده است. ادموند سون و همکاران (۲۰۰۶) نیز ضریب همسانی درونی ۸۶/ . تا ۹۰/ . را برای آزمون عزت نفس کوپر اسمیت گزارش کرده‌اند. کوپر اسمیت و دیگران (۱۹۹۰) ضریب باز آزمایی را بعد از پنج هفته ۸۸/ . و بعد از سال ۷۰/ . گزارش کرده‌اند ضریب همسانی درونی گزارش شده بین ۸۹/ . تا ۸۳/ . در مطالعات مختلف متغیر بوده است . پور شافعی (۱۳۷۱) با روش دو نیمه کردن ضریب ۸۷/ . را گزارش ‌کرده‌است . در بررسی روایی آزمون کوپر اسمیت ،ثابت (۱۳۷۵) و نایبی فرد(۱۳۸۲) روایی همگرای مثبت بین آزمون کوپر اسمیت و آزمون عزت نفس آیسنک به دست آوردند. این میزان در پژوهش ثابت ۸۰/. و در پژوهش نایبی فرد ۷۸/ . بوده است. همچنین ضرایب اعتبار این آزمون با روش باز آزمایی برای دختران و پسران به ترتیب ۹۰/ . و۹۲/ . گزارش شده است (امانیان، ۱۳۸۸).

 

.

 

 

 

فصل چهارم:

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱ مقدمه:

 

در این فصل نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها ی پژوهش ارائه می‌گردد. اطلاعات این فصل در دو بخش توصیفی، استنباطی تنظیم شده است. در بخش توصیفی ویژگی های افراد مورد بررسی ارائه می‌گردد. در بخش استنباطی نتایج مربوط به هر فرضیه پژوهش ارائه و توضیحات مربوط به هر قسمت در پی آن ذکر می شود. برای بررسی فرضیه های پزوهش از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار ۱۷ – SPSS به کار رفت.

 

۴-۲ بخش اول: شاخص‌های توصیفی

 

در جداول (۴-۱) شاخص‌های توصیفی متغیر جنسیت والدین، در جدول (۴-۲) جنسیت دانش آموزان ارائه شده است.

 

جدول (۴-۱) توزیع فراوانی متغیر جنسیت والدین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت تعداد درصد درصد تراکمی پدر ۳۲۵ ۰۰/۵۰ ۰۰/۵۰ مادر ۳۲۵ ۰۰/۵۰ ۱۰۰% کل ۶۵۰ ۱۰۰% ….

آن گونه که در جدول (۱-۴) مشخص است از مجموع ۶۵۰ نفر والدین ۳۲۵ نفر (۰۰/۵۰ %) پدر و ۳۵۲ نفر (۰۰/۵۰%) مادر هستند.

 

جدول (۴-۲) توزیع فراوانی متغیر جنسیت دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت تعداد درصد درصد تراکمی پسر ۱۶۰ ۲۳/۴۹ ۲۳/۴۹ دختر ۱۶۵ ۷۷/۵۰ ۱۰۰% کل ۳۲۵ ۱۰۰% ….

آن گونه که در جدول (۴-۲) مشخص است از مجموع ۳۲۵ نفر دانش اموز ۱۶۰ نفر (۲۳/۴۹ %) پسر و ۱۶۵ نفر (۷۷/۵۰%) دختر هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر شادکامی عزت نفس همبستگی (r ) سطح معنی داری (p ) همبستگی (r ) سطح معنی داری (p )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...