پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | پیشنهادهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در تبیین کاهش تفکر قطعی نگر در نتیجه آموزش گروهی مدیریت خشم باید گفت که، دیدگاه های شناختی، سلامت یا عدم سلامت روانی را با نحوه دریافت و تفسیر افراد از جهان یا به طور اخص، محیط پیرامون وابسته دانسته اند (سومرز-فلانگان[۲۷] و سومرز-فلانگان، ۲۰۰۴). در واقع، بازخورد افراد نسبت به خود یا جهان پیرامونشان در آسیب پذیری آنان نسبت به تنیدگی ها ی روانی نقش بسیار مهمی ایفا میکند (وارنر[۲۸]، ۲۰۰۰). در تحقیقات همسو و موازی با نتیجه این تحقیق، یونسی و بهرامی (۱۳۸۸)، در تحقیقی نشان دادند که، تفکر قطعی نگر با رضایت زوجین رابطه معکوس دارد. دیویس و لیساکر (۲۰۰۵)، در پژوهش خود نشان دادند که شناخت درمانی و درمان شناختی-رفتاری به اصلاح باورهای منفی و غیرمنطقی و کاهش جنبههای نگرانی منجر می شود. نوابی نژاد و ملک (۱۳۸۹) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که آموزش مقابله با تفکر قطعی نگر، بر افزایش روابط زناشویی مؤثر است، این نتیجه حاصل می شود که، سازگاری بیشتر در زندگی زناشویی با پایین بودن میزان تفکر قطعی نگر همراه است.
محدودیت:
فقدان پیگیری جلسات به علت کاستی های زمانی در اجرا، محدودیت این تحقیق میباشد.
پیشنهادهای پژوهش
پیشنهادهای پژوهش در دو طبقه به شرح زیر آورده شده است:
پیشنهادهای کاربردی که به مسئولان آموزش و پرورش و والدین ارائه میشود. پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی که به پژوهشگرانی که قصد پژوهش در این زمینه را دارند ارائه میشود. در زیر این دو دسته پیشنهاد به تفکیک ذکر شدهاند.
پیشنهادهای کاربردی
۱- لازم است آموزش و پرورش در ارتباط با نقش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی در کاهش تفکر قطعی نگر و سایر زمینههای مرتبط با خشم، برنامههای آموزشی مناسبی را برای انواع دورههای آموزش معلمان، آموزش خانواده، مدیران و دبیران در نظر گرفته و تهیه و برگزار کند.
۲- والدین و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت خود، باید الگو باشند و در روبط خشم خود را کنترل کنند.
۳- به منظور آشنایی و کاربرد و نقش آموزش گروهی مدیریت خشم بر کاهش تفکر قطعی نگر و افزایش صمیمیت اجتماعی و همچنین اهمیت بازسازی شناختی ، کارگاههای آموزشی و دورههای ضمن خدمت برای دستاندرکاران تعلیم و تربیت، بخصوص مشاوران مدرسه برگزار شود.
پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی
۱- به منظور افزایش صمیمیت اجتماعی، دانش آموزانی که از فوبیهای اجتماعی رنج میبرند، شناسایی و مداخلات متناسب برایشان تدوین و اجرا گردد.
۲- پژوهش مشابهی بر روی «نمونه دختران» انجام شود و با «نمونه پسران» مقایسه گردد.
منابع فارسی
ابوالمعالی، خدیجه؛ موسی زاده، زهره(۱۳۹۱). پرخاشگری، ماهیت، علت و پیشگیری. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).
ابوالمعالی، خدیجه (۱۳۸۹). نظریه های جرم شناسی و بزه کاری، با تأکید بر شناخت اجتماعی. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).
ابوئی مهریزی، م؛ طهماسیان، ک؛ و خوش کنش، ا.(۱۳۸۹). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران. فصلنامه خانواده پژوهی، سال۶، شماره ۲۳،۴۰۴-۳۹۳٫
آذریان، زهرا (۱۳۸۶). بررسی آموزش کنترل خشم به شیوه شناختی- رفتاری بر خشونت زناشویی زوجین شهرستان شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره دانشگاه اصفهران.
پاتریک، ریلی؛ مایکل، شاپ شایر(۲۰۱۳).مدیریت خشم بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری. (ترجمه: فرزاد نصیری، ۱۳۹۲). تهران: انتشارات ارجمند.
پورجوزی، بهنام. (۱۳۷۳). بررسی رابطه خصومت و خشم و شدت انسداد عروق کرونر قلب. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، علوم انسانی، گروه روان شناسی.
ترکان، هاجر (۱۳۸۵). بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی زوج های شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
خدایاری فرد، محمد؛ چشمه نوشی، میترا؛ رحیمی نژاد، عباس؛ و فراهانی، حجت اله (۱۳۹۰). اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی. مجله روان شناسی، ۳۶۷٫
دانشورپور،زهره؛ تاجیک اسمعیلی،عزیزالله؛ شهرآرای،مهرناز؛ فرزاد،ولی اله؛ و شکری، امید(۱۳۸۶).تفاوت های جنسیتی در جمعیت اجتماعی: نقش سبک های هویت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران(۴)۱۳،۴۰۴-۳۹۳٫
دانشورپور، زهره(۱۳۸۵).بررسی روابط بین سبک های هویت و صمیمیت اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.
زارعی، م. (۱۳۸۵). تأثیر آموزش فنون مشاوره شناختی- رفتاری بر عملکرد خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
ساراسون، ایروین جی؛ ساراسون، باربارا (۱۹۹۹). روان شناسی مرضی. جلد (۲). (ترجمه بهمن نجاریان و همکاران، ۱۳۷۸). تهران: نشر رشد.
شعاری نژاد، علی اکبر(۱۳۷۱). درآمدی بر روانشناسی انسان. تهران: انتشارات آزاده، چاپ دوم، جلد اول.
شکوهی یکتا، م؛ به پژوه، ا؛ غباری بناب، ب؛ زمانی، ن؛ و پرند، ا.(۱۳۸۷).تاثیر آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و دیر آموز. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال۶، شماره ۴،-۳۵۸۳۶۹٫
شکوهی یکتا، م؛ پرند، ا؛ شهائیان، ا؛ و اکبری زردخانه، س.(۱۳۹۰). تأثیر آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسأله بر روش فرزندپروری و رفتارهای خشمگینانه والدین. روش ها و مدل های روان شناختی، سال۲، شماره۶، ۵۶-۴۵٫
شکیبایی، ف؛ تهرانی دوست، م؛ شهریور، ز؛ و آثاری، ش.(۱۳۸۳).گروه درمانی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری در نوجوانان مؤسسه ای. مجله تازه های علوم شناختی، سال ۶، شماره ۱ و ۲، ۵۹-۶۶٫
صادقی، احمد؛ احمدی، سید احمد؛ و عابدی، محمدرضا(۱۳۸۱). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهار خشم به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری. مجله روان شناسی ۲۱، سال۶، شماره۱٫
کاپلان، ه؛ سادوک، ب (۱۹۹۵). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی. (ترجمه: نصراله پورافکاری،جلد سوم، ۱۳۷۴). تهران: انتشارات شهر آب.
کاظمی، ز؛ نشاط دوست، ح؛ کجباف، م؛ عابدی، ا؛ آقامحمدی، س و صادقی، س (۱۳۹۱). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، سال۱۰، شماره۳، ۱۶۲-۱۳۹٫
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:55:00 ق.ظ ]
|