همانطور که در قسمت قبل مشاهده شد، حضور واحد تولید پراکنده در بخش خرده­فروشی باعث افزایش سود خرده­فروش، کاهش ریسک و کاهش قیمت فروش پیشنهادی به مصرف­ کنندگان می­ شود. برای بررسی و تحلیل این موضوع، مسئله­ (۳-۲۲)-(۳-۳۰) بر روی یک سیستم بزرگتر و در یک بازه­ی زمانی میان­مدت یکساله مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

معرفی سیستم مورد مطالعه

بازه­ی زمانی میان­مدت یک ساله به ۷۲ بازه، یعنی شش بازه در هر ماه تقسیم می­ شود. این شش بازه متناظر با این مجموعه ساعت­ها است: ساعت­های غیر پیک دوشنبه­ها، ساعت­های پیک دوشنبه­ها، ساعت­های غیر پیک روزهای هفته(غیر از دوشنبه)، ساعت­های پیک روزهای هفته(غیر از دوشنبه)، ساعت­های غیر پیک آخر هفته و ساعت­های پیک آخر هفته. ساعت­های پیک شامل {۲۲و۲۱و۲۰و۱۹و۱۴و۱۳و۱۲و۱۱} است و بقیه ساعت­ها به عنوان ساعت­های غیر پیک در نظر گرفته می­شوند. برای مثال، قیمت بازار اشتراکی در اولین بازه­ی دوره برنامه­ ریزی برابر متوسط قیمت­های بازار اشتراکی در ساعت­های غیر پیک در تمامی دوشنبه­های ژانویه است. مدل ARIMA زیر برای مشخص کردن قیمت بازار اشتراکی با بهره گرفتن از یک سری زمانی به دست آمده است]۱۴[:

(۴-۱)

انحراف معیار عبارت خطا ثابت و برابر ۳/۰ در نظر گرفته شده است. هر تحقق یا سناریو نتیجه تولید تصادفی یک بردار ۷۲ عضوی از عبارت خطا است. مقادیر پارامترهای (۴-۱) در جدول (۴-۱۸) آمده است.
جدول (۴-۱۸): پارامترهای مدل ARIMA (4-1)

یک گروه مصرف ­کننده خانگی در نظر گرفته شده است. تقاضای مصرف­ کنندگان توسط یک فرایند تصادفی برای در نظر گرفتن عدم­قطعیت تقاضا مدل شده است. فرض شده است خرده­فروش از تقاضای مصرف­ کنندگان یک پیش ­بینی دارد، . همچنین، فرض شده است که تقاضای مصرف­ کنندگان با قیمت­های بازار اشتراکی همبسته است. بنابراین، می­توان سناریوهای تقاضای مصرف­ کنندگان را به این صورت تولید کرد:

(۴-۲)

قیمت بازار اشتراکی مورد انتظار در زمان است که توسط مدل ARIMA (4-1) به دست می ­آید. پارامتری است که رابطه بین قیمت بازار اشتراکی و تقاضای مصرف ­کننده را در هر سناریو نشان می­دهد که فرض شده است .
رابطه بین قیمت فروش و تقاضای تأمین شده توسط خرده­فروش برای مصرف­ کنندگان از طریق یک منحنی سهمیه­بندی قیمت با ۱۰۰ پله مدل شده است. شکل (۴-۲) منحنی سهمیه­بندی قیمت را نشان می­دهد.
سه قرارداد ماهانه و چهار قرارداد فصلی برای ساعت­های پیک و پایه در نظر گرفته شده است (در مجموع ۱۴ قرارداد). قراردادهای پیک در ساعت­های پیک روزهای هفته استفاده می­ شود، درحالیکه قراردادهای پایه در تمامی بازه­ها در طول دوره­ قرارداد استفاده می­ شود. جدول (۴-۱۹) قیمت و حد بالایی اولین بلوک منحنی قرارداد آینده را برای هر قرارداد بیان می­ کند. برای هر قرارداد، ۹ بلوک دیگر نیز با اندازه­ های مساوی در نظر گرفته شده است که قیمت آن در هر بلوک ۱۰% افزایش می­یابد.
شکل (۴-۲): منحنی سهمیه­بندی قیمت]۱۲[
جدول (۴-۱۹): داده ­های منحنی قرارداد آینده

قراردادهای پایه
قراردادهای پیک
قرارداد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...