1. مدیریت زنجیره ارزش (چگونه با سازمان های همکار و مشتریان کار می کنیم؟ )
    • روابط با همکاران
    • یکپارچگی زنجیره ارزش
    • ارزیابی آمادگی عمومی
    1. مدیریت عملکرد (چگونه عمل کنیم؟ )
    • رضایت مندی مشتری
    • رعایت حریم شخصی و پایش دستاوردها

این مدل آینده نگر است و بر روی آن دسته از قابلیت ها تمرکز خود را در هر یک از عوامل ۲۵ گانه ارزیابی می کنند. در پرسشنامه مزبور برای هر عامل ۵ گزینه وضعیت وجود دارد که به ترتیب میزان پیشرفت سازمان را در آن عامل مشخص می کند. از جمع عوامل موثر در هر یک از دسته های ۶ گانه اصلی وضعیت سازمان در آن دسته تعیین می شود و از جمع کلی این ۶ دسته سطح آمادگی کلی سازمان محاسبه می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برخی ویژگی های متعدد مدل/ آزمون ظرفیت دولت الکترونیکی که عناصر و عوامل تشکیل دهنده آن ذکر شد، عبارتند از:
به جای ریزش نیرو ها و کوچک کردن سازمان که گرایش معمول در سازمان ها برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است، این مدل بر توسعه و بهبود قابلیت ها تمرکز می کند.
این مدل به صورت ضمنی تایید می کند که سازمان ها در یک زمان مشخص نمی توانند همه حوزه ها را بهبود بخشند و در همه آنها در بهترین وضعیت به سر ببرند، بلکه در هر زمان تنها می توانند بر روی بهبود مجموعه ای از حوزه ای که بر اساس اولویت بندی انتخاب شده اند تمرکز کنند.
تمرکز این مدل بر روی سازمان های دولتی است و به دیگر بخش ها و حوزه ها نظیر کل دولت، بخش خصوصی، سازمان های غیر دولتی و جامعه نمی پردازد.
این مدل ابزاری برای خود ارزیابی مستقیم سازمان است نه ابزاری برای بازنگری سازمان. اطلاعات لازم برای این ارزیابی از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری می شود(شول ، ۱۳۸۴).
۲-۲-۲-۴- مدل P3I3 ( مدل ارزیابی هدایت و رهبری الکترونیک ادارات / وزارتخانه های دولتی)
گروه تکنولوژی الکترونیک IMRB مدلی ای را برای ارزیابی سطح هدایت و رهبری الکترونیک ادارات و وزارت خانه های دولتی ارائه داد. این نمونه بعد از مطالعه مدل های بین المللی آمادگی الکترونیک و تحلیل مطالعات انجام شده در زمینه هدایت و رهبری الکترونیک ارائه شد. این مدل در هند پیاده سازی شده است(eTechnology Group, 2003).
نمونه P3I3 سطح کلی آمادگی الکترونیک ادارات و وزارت خانه های دولتی را ارزیابی می کند. این مدل هم چنین عوامل گوناگون تأثیر گذار بر آن را اندازه گیری می کند. بر طبق مدل معیار های گوناگونی، به عنوان عواملی که روی آمادگی الکترونیک تأثیر می گذارند، مورد ارزیابی قرار می گیرند.
در این مدل عوامل گوناگونی که تعیین کننده مقیاس کلی آمادگی الکترونیک می باشد، تعریف شده و وزن هایی به آن ها اختصاص داده می شود. وزن های اختصاصی الزاماً میزان اثر معیار بر روی آمادگی الکترونیک کلی را تعریف می کند(eTechnology Group, 2003).
به منظور رسیدن به این هدف، تحلیل های رگرسیون چندگانه انجام شده تا یک متغیر وابسته ( آمادگی هدایت و رهبری الکترونیک یا ممکن است متغیر دیگری باشد) را معین سازد و سپس اثر متغیر های دیگر را اندازه گیری کند. این پروسه همبستگی معادلات خطی را تخمین می زند که در برگیرنده یک مجموعه از متغیر های مستقل می باشد که به بهترین نحو ارزش متغیر وابسته را پیشگویی می کند.
بر طبق مدل کارایی استفاده از فناوری اطلاعات توسط هر اداره و وزارت خانه دولتی بستگی به۶ معیار زیر دارد:

    1. آمادگی فناوری اطلاعات
    1. سیاست فن آوری اطلاعات
    1. نیروی انسانی
    1. زیر ساخت فن آوری اطلاعات
    1. فرایند
    1. فواید فن آوری اطلاعات

۶ معیار بالا به صورت خیلی نزدیک متقابلاً بر یکدیگر اثر می گذارند تا آمادگی الکترونیکی در اداره و وزارتخانه دولتی ایجاد شود. شرح مختصری از این ۶ معیار در زیر ارائه می شود:
آمادگی فناوری اطلاعات : یک اندازه گیری ذهنی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در اداره و وزارت خانه می باشد.
سیاست فناوری اطلاعات : توسط اسناد خاص اداره و وزارتخانه پی ریزی شده و هدف فناوری اطلاعات در عملیات و فرایند های آن را تعریف می کند.
نیروی انسانی : ضروری است که آموزش فناوری اطلاعات که در اداره به شکل متحد و یکپارچه درآمده و فهم نقطه قوت کنونی دانش فناوری اطلاعات در اداره و آنچه که سطح راحتی کارکنان در اجرای وظایف به صورت الکترونیکی می باشد را مورد ارزیابی قرار دهیم. بدون اینکه نیاز به گفتن و بیان باشد، بهترین آموزش دیده ها، کارمندانی هستند که آسانتر زیر ساخت ها را گسترش داده و اتوماسیون فرایند ها را به مرحله اجرا در آورند.
زیر ساخت فناوری اطلاعات : نوآوری هایی که قبلا توسط اداره و وزارتخانه برای اجرای سیاست های فناوری اطلاعات و استفاده از دانش کارکنان اتخاذ شده است را محک می زند.
فرآیندها : در یک اداره یک مشخصه کلیدی از بکارگیری درباره سیاست فناوری اطلاعات اداره و استفاده از دانش کارمندان می باشد. علیرغم پی ریزی سیاست های فناوری اطلاعات، آموزش افراد و برقراری زیر ساخت، اگر اداره و وزارتخانه قادر به استفاده از آن و اتوماسیون فرایندهایش نباشد، کل تلاش ها تلف خواهد شد. بنابراین، اتوماسیون فرآیندهای اداری و درون اداری یک مشخصه دقیق و استوار از آمادگی الکترونیکی اداره و وزارتخانه مرکزی می باشد.
اندازه گیری فواید : فناوری اطلاعات برای ذینفعان، دیگر ادارات دولتی یا خود دولت تضمین خواهد کرد که تمام تلاش ها نهایتاٌ به بار نشسته است. کاهش زمان فرآیندها و آسانی قابلیت دسترسی و موجود بودن اطلاعات برای ذینفعان درگیر، یک شاخصه کلیدی آمادگی الکترونیکی می باشد(شول ، ۱۳۸۴).
شاخص های کلانی که در این نمونه به کار گرفته شده است، در برگیرنده زیر شاخص هایی به شرح زیر است:

    • آمادگی هدایت و رهبری الکترونیک / فن آوری اطلاعات
    • درک هدایت و رهبری الکترونیک
    • اهمیت فن آوری اطلاعات در انجام وظیفه اداره و وزارتخانه
  • سیاست فن آوری اطلاعات
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...