کنترل امتیازات مسابقات ورزشی

۴۷

بررسی سایت تیم‌ها و کلوپ‌ها

۳۹

مراجعه سایتی که بتوانند عقاید خود را بیان کنند

۳۸

خرید آن‌لاین

۳۱

مراجعه به سایت‌هایی که بتوانند خرید و فروش نمایند

۳۱

سایت‌های بهداشتی و اطلاعاتی درخصوص سلامت

۲۶

ایجاد یک صفحه وب

۲۴

جستجوی برای اطلاعاتی که در موردشان زیاد نمی‌شود راحت صحبت کرد

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱۸

به‌طور کلی، پـسران بـیش از دخـتران از ایـمیـل، خـرید، جسـتجوی اطـلاعات و پورنـوگـرافی استفاده می‌نمایند و دختران، به برقراری ارتباط عاطفی و عاشقانه علاقه‌مندتر میباشند. (تاکی[۲۰] ،۲۰۰۱،ص۵۲)
در واقع، اینترنت به دنیای مجازیِ ایجاد ارتباط و ابراز عقاید جوانان تبدیل شده و این حالت در کشورهای گوناگون از شدت و ضعف برخوردار است. اینترنت، فضای لازم برای بروز هیجانات آنان را فراهـم می‌آورد؛ ایشـان به راحتی می توانند در حالی که در محیط خانه یا بیرون از خانه هستند با دیگران ارتباط برقرار نمایند. به طور کلی، اینترنت شکل های جدیدی از انسان اجتماعی تولـید میکند و جوانان به لحاظ انعطاف‌پذیری در پذیرش اجتماع جدید انسانی، بیشترین علاقه را به این رسانه نشان داده‌اند. گسترش و تعمیق تعلق نوجوانان به اینترنت، پژوهشگران را بر آن داشته است تا تأثیرات این رسانه را براین گروه سنی مورد مطالعه قرار دهند. این تأثیرات مثبت و منفی در حوزه‌های متعدد آسیب‌شناسی قابل بررسی است و می‌تواند از چالش‌های اصلی حوزه جامعه‌شناسی و روانشناسی در آینده نزدیک باشد.
از آنجایی که هنوز مطالعه و پژوهش چندانی در خصوص تأثیرات اینترنت بر روی دختران و پسران به صورت مجزا صورت نگرفته است، تقریباً در برخی موارد، آن هم به‌صورت موردی، می‌توان این تفاوت‌ها را مشاهده نمود. اگر چه این تفاوت‌ها در زنان و مردان بزرگسال به لحاظ رشد شخصیتی و تمایز آشکار جنسیتی بررسی شده است، امّا در بسیاری از موارد، نمی‌توان آن را به دنیای جوانان تعمیم داد؛ زیرا این گروه های سنی در شرایطی کاملاً متفاوت قرار دارند و لذا برای پژوهش‌ در این حیطه، باید روش خاصی در نظر گرفته شود.

۱۰-۲-تأثیر اینترنت بر فرهنگ

استفاده از اینترنت و رسانه‌هایی که به‌صورت بین‌المللی عمل می‌نمایند به افراد اجازه می‌دهد تا با عناصر فرهنگی جدید آشنا شده و در کنار عناصر فرهنگی ـ ملی خود، از آنها استفاده نمایند. امروزه، مفاهیم کلاسیک فرهنگ در فرایند جهانی‌سازی شمولیت خود را از دست داده‌اند و این مسئله، نکات مثبت و منفی بسیاری را در پی داشته است. آشنایی و تداخل فرهنگ کشورها با یکدیگر، به انواع خرده ‌فرهنگ‌های جدید و پویایی آنها منجر شده و می‌تواند زمینه‌ساز تعامل و توافق مردم دنیا و درک آنها از یکدیگر باشد. از سوی دیگر، این مسئله با ساختارشکنی‌هایی که ممکن است در این میان اتفاق بیفتد و نیز جریان تسلط بر فرهنگ های دیگر، شکل دیگری به خود خواهد گرفت. دورنمای فرهنگ در دنیای امروز سلسله مراتب حیرت‌آوری از استقلال و استنتاج در تعاریف مفاهیم را به همراه دارد. در رابطه با فرهنگ، این پارادایم‌ها نام‌های جدیدی چون «سوپرمارکت فرهنگی»، «فرهنگ مجازی»، «موزائیک فرهنگی» و «فوق فرهنگ» به خود گرفته‌اند. گوردن ماتیو[۲۱]به نقل از دیویدهاروی[۲۲] در کاربرد استعاره«سوپرمارکت فرهنگی»می‌نویسد:این سوپرمارکت‌ها نیزمانند سوپرمارکت‌های غذایی در سال‌های اخیر،اجناس متنوع‌تری راعرضه می‌کنند.به عنوان مثال نخودهای کنیا،آواکادوهای کالیفرنیا، سیب‌زمینی آفریقای جنوبی، سیب‌های کـانادایی و…. هـمه در یک فروشگاه دیـده مـی‌شوند و به لطف تلویزیون، ماهواره و اینترنت در سوپر مارکت فرهنگ نیز چنین وفوری وجود دارد(,۲۰۰۰ cf.Mathews).
لذا دسترسی و اطلاع افراد از جلوه‌های فرهنگی در گوشه وکنار دنیا بسیار به سهولت اتفاق می‌افتد و قشر جوان که از تأثیرپذیری و کنجکاوی بیشتری نسبت به سایر اقشار برخوردارند، به میزان بیشتری در معرض پیامدهای آن قرار می‌گیرند. در این میان، تفاوت گزینش اطلاعات در استفاده دختران و پسران از این مرسولات و همچنین میزان تأثیرپذیری آنها نیز قابل بررسی و ملاحظه می‌باشد. دختران به ایجاد ارتباط، جلب توجه، ایجاد عشق، دوستی و مد و پسران به سرگرمی و خرید اینترنتی گرایش بیشتری دارند .(cf. kornblum, 2007)به‌عنوان مثال، برپایی روز ولنتاین در ایران از طریق اینترنت و ماهواره و به‌طور عمده از سوی دختران رواج یافته است. برای فهم بهتر موضوع، می‌توان به تحقیقی که توسط اساتید دانشگاه الزهرا صورت گرفته است اشاره نمود. ۸/۵۲ درصد از پاسخ‌گویان این پژوهش را دختران و زنان جوان ۲۵-۱۵ تهرانی تشکیل می‌داده‌اند. براساس این تحقیق، ۹/۹۰ درصد از جوانان، روز ولنتاین را می‌شناختند و فقط ۸/۷ درصد از آنها با این مسئله آشنایی نداشتند. براساس نظر پاسخ دهندگان، اگر چه برگزارکنندگان روز ولنتاین معتقد بودند که این سنت ریشه در فرهنگ غرب دارد امّا براین باورند که این مسئله قابل استفاده در سراسر دنیا است. در جدول زیر، میزان رشد و استقبال از این فرهنگ وارداتی ملاحظه میشود (مهدی‌زاده، ۱۳۷۶: ص۱۰۷).

جدول۲-۲: توزیع روند برگزاری روز ولنتاین از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵

سال

فراوانی

فراوانی تجمعی

۱۳۷۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...