۴-۳- یافته های استنباطی ۷۴

۴-۳-۱ فرضیه شماره ۱: میان میزان یادگیری شیمی از طریق روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) و روش معمول (سخنرانی ) تفاوت معنی دار وجود دارد. ۷۴

۴-۳-۲- تحلیل کوواریانس به منظور کنترل اثر معدل و پیش آزمون بر نمرات یادگیری ۷۶

۴-۳-۳- فرضیه شماره ۲: میان میزان یادداری شیمی از طریق روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) و روش معمول (سخنرانی ) تفاوت معنی دار وجود دارد. ۷۴

۴-۳-۴- تحلیل کوواریانس به منظور کنترل اثر معدل و پیش آزمون بر نمرات یادداری ۷۶

فصل پنجم « بحث و نتیجه گیری» ۷۹

۵-۱- مقدمه ۸۰

۵-۲- خلاصه فصل های ‌پنج‌گانه پژوهش ۸۰

۵-۳- نتایج و دستاوردهای حاصل از پژوهش ۸۳

۵-۴- فرضیه های تحقیق ۸۳

۵-۴-۱- فرضیه اول تحقیق: ۸۳

۵-۴-۲- فرضیه ی دوم تحقیق: ۸۴

۵-۵- نتیجه کلی پژوهش ۸۵

۵-۶- پیشنهادها و توصیه های کاربردی: ۸۶

۵-۷- پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ۸۷

۵-۸- محدودیتهای پژوهش ۸۸

۵-۸-۱- محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر: ۸۸

۵-۸-۲- محدودیت های در اختیار پژوهشگر: ۸۸

منابع ۸۹

پیوست ها ۹۸

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول ۲-۱ خلاصه پیشینه پژوهش ۵۶

جدول ۳-۱ جامعه آماری ۶۰

جدول ۳-۲ جایگزینی نمونه ها در گروه ها ۶۱

جدول ۳-۳ میزان پایایی در الفای کرونباخ ۶۳

جدول ۳-۴ موضوع و هدف کلی درس جلسه های آموزشی ۶۶

جدول ۳-۵ شرح آزمون های تحقیق ۶۸

جدول۴-۱ توزیع فراوانی و درصد ‌گروه‌های پاسخ دهندگان ۷۰

جدول۴-۲ توزیع فراوانی و درصد نمره معدل دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۳/۹۲ بر حسب گروه ۷۱

جدول۴-۳ آنالیز نمرات پیش آزمون ۷۲

جدول۴-۴ نمرات حاصل از پس آزمون (یادگیری) ۷۳

جدول۴-۵ نمرات حاصل از آزمون پی گیری (یادداری) ۷۴

جدول۴-۶ میانگین و انحراف معیار تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری در ‌گروه‌های آزمودنی ۷۵

جدول۴-۷ نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تفاوت میزان یادگیری دانش آموزان ۷۵

جدول۴-۸ نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون یادگیری دو گروه با کنترل پیش آزمون و معدل نیمسال اول ۷۶

جدول۴-۹ میانگین و انحراف معیار تفاضل نمرات پیش آزمون و آزمون پی گیری (یادداری) در ‌گروه‌های آزمودنی ۷۷

جدول۴-۱۰ نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تفاوت میزان یادداری دانش آموزان ۷۷

جدول۴-۱۱ نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون یادداری دو گروه با کنترل پیش آزمون و معدل نیمسال اول ۷۸

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی و درصد ‌گروه‌های پاسخ دهنده ۷۱

نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی نمرات معدل نیمسال اول دانش آموزان بر حسب گروه ۷۲

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی ۹۳/۹۲ درس شیمی ۳ و آزمایشگاه داشتند، تشکیل می‌دهند. از بین جامعه تحقیق دو گروه ( کلاس ) ۲۸ نفره به عنوان نمونه آماری به شیوه­­ی خوشه ای انتخاب شدند. یک گروه ها به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. گروه آزمایش با روش فعال فناورانه و گروه کنترل با روش معمول آموزش دیدند. یادگیری و یادداری از طریق آزمون های معلم ساخته ( پیش آزمون و پس آزمون ) مورد سنجش قرار گرفت. روایی آزمون ها را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ ۷۰۳/۰ برآورد گردید. در این تحقیق نمره معدل نیمسال قبل به عنوان متغیر کوواریانس تحت کنترل قرار گرفت. داده ها از طریق آمار استنباطی ( آزمون t و تحلیل کوواریانس ) با بهره گرفتن از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که تاثیر آموزش با بهره گرفتن از روش فعال فناورانه ( TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دانش آموزان بیشتر از روش های معمول است.

واژگان کلیدی: روش فعال فناورانه، TEAL ، یادگیری، یادداری

فصل اول

کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه

فصل اول یا کلیات پژوهش همانند نقشه یک ساختمان می‏ باشد که توسط پژوهش گر طراحی گردیده است. در این فصل به مباحثی از قبیل موضوع پژوهش، اهداف پژوهش، فرضیات و واژه ها و مفاهیم می پردازیم. دنیای آموزش و پرورش امروز، نقطه توجه خود را از تدریس، به یادگیری معطـوف کـرده اسـت. این رویکرد، یادگیری را محور و پایه همه برنامه ها، سیاست ها و خـط مشـی هـای آموزشـی قـرار می‌دهد. لازمه تحقق هدف های چنین رویکردی، با توجه به دانش گسـترده فـن­آوری اطلاعـاتی ، بهره وری از تمام امکانات و فن آوری های غنی در دسترس است (رئیس دانا، ۱۳۸۱).

در ورود به عرصه مدیریت نوین شاهد این واقعیت هستیم که تکنولوژی همه چیز را تحت تأثیرخود قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت نیز از این امر مستثنی نمی ­باشد . نظام آموزشی کنونی تنها بر پایه تئوری ها و نظریاتی است که دانش آموز با تلاش متعلم و پشتکار خویش آن ها را خوب به اذهان می­سپارد ولی آنگاه که پای عمل به میان می ­آید، تربیتی صورت نگرفته و مهارتی کسب نشده است (عطاران، ۱۳۸۷). هدف تکنولوژی آموزشی فراهم کردن شرایطی است که باید امکان یادگیری ساده تر همراه با بازدهی بیشتر را فراهم سازد. تکنولوژی آموزشی می‌تواند، اجازه دهد که یادگیری از جهات دیگری که ممکن است رخ دهد، وسیله­ای برای پیشرفت یادگیری در تمام موضوعات شود. توانایی‌های خلاقانه دانش آموزان را توسعه دهد، دانش آموزان را تشویق نماید خودشان مسئول، یادگیری خود باشند و آنان را به ارتباط متقابل با یک جامعه بزرگتر تشویق نماید (مولرا و هال[۱]،۲۰۰۲، به نقل از مجدفر، ۱۳۷۵، ص ۱۰۵).

توسعه آموزش و بهبود فرایند یادگیری مسأله­ای است که از گذشته های دور توجه و علاقه اندیشمندان و افراد آگاه و مسئول را به خود جلب نموده است .همواره با توجه به رشد فن­آوری ها، سعی در به روز آمد کردن و متحول نمودن روش های آموزشی و ارتقاء و بهبود کیفیت یادگیری و به یادسپاری مطالب آموخته شده، بوده است . فرایند یاددهی – یادگیری به جهت برخورداری از ویژگی های خاص، فرآیندی دارای جنبه‌های مختلف و اجزا و عناصری هست که دارای کنش های متقابل بوده و هر یک بر دیگری تأثیر می‌گذارد و از دیگری تأثیر می­پذیرد (فردانش، ۱۳۸۷).

از آنجایی که قالب بسیاری از کتاب های درسی و سایر مواد آموزشی با روش های سنتی انجام می­پذیرد، سیستم آموزش و پرورش تا حصول نتایج، آرمان و اهداف مورد انتظار فاصله بسیاری دارد که این خود همانند دیگر سازمان های سنتی مستلزم تغییرات سازمانی اساسی و بنیادی است که با برنامه ریزی، شناخت و آگاهی همراه باشد (محمدی، ۱۳۸۵ به نقل از لاکدشتی،۱۳۹۰، ص ۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...