برای تعیین روایی پرسشنامه از نظر اساتید مجرب و صاحبنظر در این زمینه استفاده شده است. به همین منظور پرسشنامه در اختیار پنج نفر از استادان این عرصه قرار گرفت و از آن­ها خواسته شد تا قابلیت هر پرسش را برای سنجش متغیر مورد نظر مشخص نمایند.

در نهایت مواردی که اساتید مطرح کردند، با همکاری و هماهنگی اساتید راهنما و مشاور مورد بحث قرار گرفت و نظرات اصلاحی آن­ها در پرسشنامه لحاظ گردید­. بدین ترتیب پرسش­ها برای سنجش متغیر مورد نظر مورد تأیید اساتید قرار گرفت.

پایایی یا اعتبار پرسشنامه

پایایی یک ابزار اندازه گیری، عمدتاًً به دقت نتایج حاصل از آن اشاره می­ کند. اگر آزمونی در هر بار اجرا بر روی تعدادی از فراگیران نتایج مختلفی به دست دهد، آن آزمون یک آزمون پایا نخواهد بود و در واقع هیچ چیزی را به درستی اندازه نخواهد گرفت. ‌بنابرین‏ قبل از استفاده از یک آزمون باید از صحت پایا بودن آن مطمئن شد. روش های تعیین پایایی متنوع می‌باشند که به شرح زیر تقسیم بندی ‌می‌کنند:

روش پایایی مصححان، روش بازآزمایی، روش فرم­های هم­ارز و روش همسانی درونی (روش دو نیمه کردن آزمون، روش کودر- ریچاردسون و روش آلفای کرونباخ).

برای بالا بردن پایایی پرسشنامه،ابتدا پرسشنامه ­ها به صورت مقدماتی در ۲۰ مدرسه شهرستان­های بندرعباس و میناب اجرا شدند. از بین روش­های فوق، محقق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده نموده است. به دلیل این که این روش در شرایطی است که نمرات سؤالات نه به صورت دو ارزشی صفر و یک، بلکه به صورت چند ارزشی تعیین می شود. پرسشنامه به کار رفته در این تحقیق نیز به صورت چند ارزشی ‌می‌باشد که برای تعیین پایایی آن­ها از این روش استفاده شده است.

مقدار آلفای به دست آمده بعد از حذف سؤالات معیوب، برابر ۸۹۳/۰ حاصل گردید. منظور از سؤالات معیوب سؤالاتی هستند که همبستگی آن­ها با سؤالات دیگر پایین بود.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ­ها

۴-۱ مقدمه

پژوهشگر پس از این­که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب داده ­های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه یا سؤال­های خود جمع ­آوری نمود، اکنون نوبت آن می‌رسد که با بهره­ گیری از تکنیک­های آماری مناسب که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری داشته باشد، داده ­های جمع ­آوری­شده را دسته­بندی و تجزیه وتحلیل نماید و در نهایت فرضیه یا سؤالی که او را در تحقیق هدایت نموده را در بوته آزمون قرار داده و تکلیف آن را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق در پی آن بود، بیابد. در پایان، در این فصل داده ­های جمع ­آوری شده برای پاسخ به پرسش­های مورد پژوهش به دو صورت توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۴-۲ تحلیل توصیفی

در این بخش به توصیف ویژگی جمعیت شناختی (جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خدمت) نمونه پژوهش پرداخته شده که ذیلاً به آن­ها اشاره می­گردد.

جدول (۴-۱). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت

متغیر جنسیت

فراًوانی

درصد

زن

۱۰۲

۸/۷۲

مرد

۳۳

۶/۲۳

نامشخص

۵

۶/۳

نمودار (۴-۱). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت

    1. . Stafelbeam ↑

    1. – Pre assessment ↑

    1. – Formative evaluation ↑

    1. – Diagnostic evaluation ↑

    1. – Summative evalution ↑

    1. – Rando and lenze ↑

    1. – Academic semester ↑

    1. – Master Learning ↑

    1. – Seifert ↑

    1. – Weimer ↑

    1. – Mcmillian ↑

    1. – Popham ↑

    1. Schiro ↑

    1. French ↑

    1. Camp ↑

    1. . Teprof ↑

    1. . Lachwer ↑

    1. . Tardif ↑

    1. . Van evra ↑

    1. . Whils ↑

    1. – yen boo ↑

    1. .Tu Tran ↑

    1. -king ↑

    1. Gall ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...