هم چنین هربرت[۱۶۱] و همکاران ( ۲۰۰۵ ) در پژوهشی با همین عنوان دریافتند که آموزش مهارت های ارتباطی و اجتماعی باعث کاهش اضطراب اجتماعی آزمودنی ها می شود. آنان هم چنین بیان می‌کنند که درمان گروهی شناختی رفتاری می‌تواند به آموزش مهارت های ارتباطی و اجتماعی در کاهش اضطراب اجتماعی کمک کند.( به نقل از کایوند و همکاران، ۱۳۸۸ ).

کاشدان، جلان، میریت ویوزوات[۱۶۲] ( ۲۰۰۶ )، در پژوهشی تحت عنوان اضطراب اجتماعی و احساس ذهنی در سربازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نشان داد که افرادی که دچار ( PTSD )[163] هستند و در معرض اضطراب اجتماعی قرار دارند، احساس ذهنی بهزیستی شان رو به کاهش می نهد .( به نقل از عسگری و همکاران، ۱۳۸۹ ).

کاشدان، واکمن، برین و هان (۲۰۰۶) در پژوهشی با عنوان اضطراب اجتماعی و روابط رمانتیک: فواید و مضرات بیان هیجان منفی نشان دادن که ابراز هیجانات فرد تحت تاثیر میزان اضطراب اجتماعی او قرار دارد.

جیورجیو و بالدی[۱۶۴] (۲۰۰۷) در پژ‍وهشی با عنوان رابطه بین اختلالت اضطرابی و سوء عملکرد جنسی نشان دادند که مشکلات جنسی در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی معمول است.

مونتسی، کانر، گوردون، فابر، کیم و هیمبرگ[۱۶۵] (۲۰۱۳) در تحقیقی با عنوان رابطه اضطراب اجتماعی، صمیمیت، روابط جنسی و رضایت جنسی در زوجین ‌به این نتیجه رسیدند که ترس های ناشی از اضطراب اجتماعی با ترس بیشتر از صمیمیت و رضایت کمتر از روابط و ارتباط جنسی در ارتباط است.

۲-۸- تحقیقات داخلی

نوروزی (۱۳۷۶) در پژوهشی به منظور بررسی رابطه اضطراب با سن، جنس، وضعیت تأهل، وضعیت اقتصادی و رشته تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز انجام داده، نشان داده است که بین سن و اضطراب آزمودنی ها رابطه وجود دارد، میزان اضطراب آزمودنی های مؤنث بیشتر از آزمودنی های مذکر می‌باشند.

مهرابی زاده هنرمند، نجاریان و بهارلو (۱۳۷۸)، در مطالعه ی خود تحت عنوان رابطه ی کمال گرایی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان نشان دادند که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب اجتماعی رابطه ی منفی وجود دارد.

هرمزی نژاد و همکاران (۱۳۷۹)، در تحقیقی دریافتند که بین اضطراب اجتماعی، اجتناب و پریشانی اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی دانشجویان با ابراز وجود آن ها رابطه ی منفی معنادار وجود دارد. همچنین، آن ها گزارش دادند که متغیر اضطراب اجتماعی بهترین پیش بین کننده ی ابراز وجود در دانشجویان پسر است.

پاشا (۱۳۸۱)، رابطه حالت های چهارگانه هویت و بهداشت روانی را در ابعاد جسمی سازی، وسواس، افسردگی، اضطراب و خصومت را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که هویت پیشرفته (کسب شده) و سلامت روانی در دختران و پسران، با هم رابطه داشت. افسردگی و اضطراب با هویت به تعویق افتاده (مهلت خواه) رابطه داشت. خصومت تنها در دختران با هویت زود شکل گرفته (زودهنگام) رابطه و در دختران و پسران هویت آشفته (سردرگم) با خصومت، وسواس افسردگی و اضطراب رابطه داشت.

امیریان (۱۳۸۲) در بررسی رابطه حالت های هویت با سلامت روانی نشان داد که هویت های سردرگم و مهلت خواه به صورت مستقیم با نمره های آزمون SCI-25 رابطه داشتند، در حالی که هویت زودهنگام با این نمره معکوس و رابطه هویت کسب شده با این آزمون معنی دار نبود. به عبارت دیگر ‌بر اساس نتایج به دست آمده هویت های سردرگم و مهلت خواه با علائم و نشانه های آسیب روانی بیشتری همراه هستند و هویت زودهنگام با نشانه های آسیبی کمتر همراه است.

در تحقیقی که توسط علیخانی (۱۳۸۲) انجام گرفته ، نشان داد که بین سبک‌های هویت و سلامت روان، رابطه معناداری وجود دارد و افراد دارای هویت موفق از تعاملات و کنش اجتماعی موفقی برخوردارند (به نقل از مربی،۱۳۸۷ ).

فارسی نژاد(۱۳۸۳) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک های هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی پرداخته بود نتایج تحقیق نشان داد که به طور کلی نوجوانان مورد مطالعه از سلامت اجتماعی تحصیلی پایینی برخوردارند.

نیسی و همکاران (۱۳۸۴)، در پژوهشی ‌به این نتیجه دست یافتند که عدم وجود حمایت و نبود رابطه ی امن که در پرتو حمایت اجتماعی دیگران به وجود می‌آید، موجب کاهش تصور مثبت فرد از خود و در نتیجه زمینه ی بروز اضطراب اجتماعی می شود.

شمسایی، جدیدی و نیکخواه (۱۳۸۵) در تحقیقی با عنوان نقش احساس هویت و هوش هیجانی در رضایت زناشویی ‌به این نتیجه رسیدند که احساس هویت و هوش هیجانی در افرادی که رضایت زناشویی بالا و پایین دارند متفاوت است. بین هویت، هوش هیجانی و رضایت زناشویی رابطه‎ی معناداری وجود دارد.

دانشور پور و همکاران (۱۳۸۶) با انجام تحقیق در زمینه ی سبک های هویت و روابط اجتماعی مشخص کردند که سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار و سبک هویت هنجاری بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم معنادار و مثبت دارد.

صادق مهدوی و نسیمی (۱۳۸۷) در مطالعه ای به بررسی جامعه شناختی رضایت زنان از مناسبات زناشوئی پرداختند . یافته ها نشان داد که بین رضایت جنسی و متغیرهای سن ، شیوه های تربیتی استبدادی و مردسالارانه ، دارا بودن مهارت زندگی ، برداشت نادرست از آموزه های دینی ، رضایت از وضعیت اقتصادی ، تعاملات عاطفی ، رضایت از سایر ابعاد زندگی ، باورها و نگرش های جنسی غلط و نحوه اجتماعی شدن همبستگی بالا وجود دارد .

مربی (۱۳۸۷) در تحقیق خود با عنوان مطالعه و بررسی رابطه سبک های تفکر و هویت با روش‌های کنارآمدن در نوجوانان شهرستان مرودشت انجام شد ‌به این نتیجه دست یافت که بین سبک‌های هویت با روش کنار آمدن با فشار در بین نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد که این نشان دهنده آن است که سبک‌های هویتی متفاوت با شرایط دشوار به صورت متفاوت ، سازگاری نشان می‌دهند.

نیک پور ، هاشمی پطرودی ، فرخزادیان و همایونی (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان رابطه سبک‌های هویت و تصویر تن با شادکامی در دانش آموزان دبیرستانی نشان دادند که بین سبک هویت اطلاعاتی و شادکامی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و بین سبک هویت هنجاری با شادکامی رابطه معناداری وجودندارد و بین سبک هویت سردرگم یا اجتنابی با شادکامی رابطه منفی معناداری وجود دارد.

مسعودنیا (۱۳۸۸)، در مطالعه ی خود بیان نمود که افراد به لحاظ اجتماعی مضطرب ممکن است باورهای کمتر مثبتی درباره ی خود در مقایسه با افراد غیر مضطرب داشته باشند. اما چنین باورهایی آنقدر منفی نیستند که بر قضاوت ها درباره ی خود در موقعیت اجتماعی یا غیر اجتماعی اثر بگذارند.

عبدی زرین و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان رابطه ی سبک هویت و بهزیستی روانی در دانش اموزان دختر نشان دادند که بین سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با بهزیستی روانی و تعهد هویت در سطح معناداری رابطه مستقیم وجود دارد و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت دو متغیری بودند که به خوبی توانایی پیش‌بینی بهزیستی روانی را داشتند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...