مطالب با موضوع بررسی رابطه بین درگیری و وفاداری به ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
Habitual Loyals
کم
۱-۱۲-۱-۲ وفاداران پیچیده
این دسته از افراد ابتدا اقدام به تحقیق می نمایند ، سپس با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری نموده اند باورها و نگرش خویش را در مورد این برند شکل می دهند . سپس با توجه به اطلاعات دقیقی که جمع آوری نموده اند اقدامی معقولانه انجام می دهند . بازاریابان در مواجهه با این دسته از مصرف کنندگان سعی بر آن دارند تا آنها را آموزش دهند ، محصولات خود را از سایر محصولات رقبا متمایز سازند ،ویژگی های محصولات خود را در مقایسه با محصولات رقبا برجسته سازند و نیروی فروش خود را به گونه ای تربیت نمایند که بتوانند به روی انتخاب برند اثر گذار باشند .
۲-۱۲-۱-۲ وفاداران ناهمسانی
ایت دسته از مصرف کنندگان بدون دغدغه های خاص اقدام به خرید می نمایند ، فرایند خرید کردن آنها به نسبتا به سرعت صورت می پذیرد ، و آنها برندهایی را که در یک محدوده قیمتی قرار دارند را تقریبا یکسان و بدون تفاوت انگاشت می کنند حتی اگر که این کالاها گران قیمت باشند و شخصیت فرد را ابراز دارند . بعد از انجام خرید این دسته از مصرف کنندگان با پدیده ناهمسانی شناختی ادراکی [۹۶]روبرو می شوند .. علت درک شدن این ناهمسانی به دست آوردن اطلاعاتی در مورد برندهای دیگر و ویژگی های متمایزه آنها می باشد اما این دسته از افراد پس از محقق شدن این ناهمسانی اقدام به جمع آوری اطلاعاتی می نمایند که موید رفتار خرید آنها باشد . بازاریابان در مورد این دسته از مصرف کنندگان سعی بر آن خواهند داشت تا بتوانند با اقدام به ارزیابی هایی که انجام می دهند رفتار خرید این دسته از افراد را منطقی جلوه داده و مورد تایید قرار دهند .
۳-۱۲-۱-۲ وفاداران عادتی
این دسته از افراد خرید خود را بر اساس آشنایی با برند صورت می دهند . این افراد رفتار خرید خود را بر اساس عادت ادامه می دهند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی گیرند . علت این مهم آن است که این افراد در برابر پیغام های تبلیغاتی که سایر سازمان ها و رقبا در بازار ارسال می نمایند حالت انفعالی دارند . در مورد اینگونه از محصولات سازمان های سعی بر آن خواهند داشت تا بتوانند قفسه های فروشگاه را در اختیار بگیرند ، آنها پر نگه دارند و اقدام به ارائه تبلیغات یادآوری کننده می نمایند .
۴-۱۲-۱-۲ تنوع جویان
این دسته از افراد برند انتخابی خویش را به کثرت تغییر می دهند ؛ علت این تغییر برند در واقع نارضایتی این افراد از این برند نمی باشد بلکه آنها در واقع حس تنوع در زندگی را می پسندند . این افراد باورهای محدودی در مورد برند ها دارا هستند ، برندها را با میزان ارزیابی بسیار کم بر می گزینند و معمولا اقدام به ارزیابی تکمیلی آنها به بعد از مصرف این محصولات معطوف می گردد . سازمان ها در برابر این دسته از محصولات می بایست که اقدام به ارائه نمونه ، کوپن های ترویجی و ارائه قیمت های پایین نمایند تا بتوانند مصرف کنندگان را به سمت خویش بکشانند . البته می بایست در این شرایط این مساله را مورد توجه قرار داد که سازمان ها می بایست برند خود و ویژگی های آن را به گونه ای تعریف نمایند که این برند حرف جدیدی برای گفت داشته باشد تا بتواند توجه این افراد را به خود جلب نماید .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(Kotler, 2002, 145)
تحقیقات انجام شده توسط لوکرک و لیتل نشان از آن دارد که رفتار تکرار خرید در مصرف کنندگان مختلف و در مورد کالاهای کم در گیر و پردرگیر لزوما نشان از وفاداری به برند ندارد . بنا بر این تحقیقات رفتار تکرار خرید در مورد کالاهای پر درگیر به معنای وفاداری به برند است .
اما در مورد کالاهای کم درگیری رفتار تکرار خرید ، نه تنها به عنوان وفاداری به برند تلقی نمی شود بلکه در بسیاری از موارد تنها نشانه ای از رفتار خرید عادتی است. (Loclerc & Little, 1997)
۱۳-۱-۲ انواع وفاداری بر اساس تکرار خرید و نگرش
دیک و باسو اعتقاد دارند که وفاداری به برند دو جنبه اساسی دارد . بر این اساس رفتار تکرار خرید و نگرش مصرف کننده در ارتباط با برند دو جنبه اساسی وفاداری به برند می باشند . همانگونه که قبل از این بحث شد وفادرای به یک برند می تواند تحت تاثیر عدم دسترسی به سایر برندهای موجود در بازار باشد .
بر این اساس دیک و باسو یک ماتریس دو در دو شکل دادند که وفاداری را بر اساس رفتار تکرار خرید و نگرش های فرد در ارتباط با برند تقسیم بندی نمودند .
زیاد
رفتار تکرار خرید
کم
زیاد
حالت وفاداری
Loyalty
وفاداری پنهان
Patent loyalty
نگرش فرد در ارتباط با برند
وفاداری جعلی
Spurious Loyalty
بی وفا
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 09:36:00 ق.ظ ]
|