از جمله فعالیت هایی که ارتباط تنگاتنگی با ریاضی دارد ارزشیابی ست، در حقیقت ارزشیابی بخش جدایی ناپذیر از تدریس ریاضی است، اهمیت این ضرورت زمانی بیشتر می شود که بخواهیم نگرش ها، توانایی ها، مهارت ها و ویژگی های شخصیتی شاگردان را مورد سنجش قرار می‌دهیم، به عنوان مثال برای ارزشیابی مهارت جمع، در خصوص آن دسته از شاگردانی که مشکل خواندن دارند ممکن است آزمون کتبی مناسب ترین ابزار سنجش نباشد(برونر و همکاران، ترجمه ی کرامتی، ۱۳۸۷)



استفاده از سنجش عملکرد به عنوان یک روش آموزش و سنجش نه تنها به رشد مهارت های سنجش شخصی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان کمک می‌کند بلکه راهبردهای فراشناختی را نیز گسترش می‌دهد در واقع هنگامی که دانش آموزان به طور فعال در رشد ابزارهای سنجش خودشان درگیر می‌شوند آن ها شروع به انتخاب هدف برای خودشان می‌کنند وپیشرفت خودشان را در رسیدن به اهداف وارسی می‌کنند و همچنین یاد می گیرند تا توانایی‌های خودشان را ارزیابی کنند( سیف، ۱۳۸۶).

اهمیت روش عملکردی در رشد و پرورش مهارت های شناختی در این است که یادگیرندگان با اطلاع از آموخته های خود ، نحوه تفکر و فرایند یادگیری خویش و چگونگی به کارگیری دانش و و مهارت در حل مسائل، قادر خواهند بود یادگیری وتفکر خود را در جهت داده و هدایت کنند و از طریق خود نظم دهی و نظارت بر فرایندهای ذهنی خود ، پیشرفت خودشان را بهبود بخشند(استیگنز، ۲۰۰۴).

با توجه به جدید بودن روش های سنجش جایگزین و مزایای زیاد ادعا شده از سوی طرف داران این روش ها ضرورت دارد تا پژوهش هایی درباره ی تاثیر این روش ها بر آموزش معلمان و یادگیری دانش آموزان انجام گیرد. پژوهش حاضر بنا به ضرورت فوق انجام گرفت تا ضمن بررسی تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، بتواند معلمان را جهت استفاده از این آزمون ها تشویق کند.

هدف کلی :

تعیین تاثیر آزمون‌های عملکردی سازنده گرایی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی پایه سوم و ششم ابتدایی.

اهداف جزئی :

تعیین تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در پایه سوم ابتدایی.

تعیین تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در پایه ششم ابتدایی.

مقایسه تأثیر استفاده از آزمون­های عملکردی سازنده­گرایی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در پایه سوم و ششم ابتدایی.

سوالات پژوهش :

۱ . آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر می‌گذارد؟

۲٫آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تاثیر می‌گذارد؟

۳٫ آیا تاثیرآزمون های عملکردی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان پایه سوم و ششم ابتدایی متفاوت است؟

جامعه :

جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر لردگان در سال تحصیلی ۱۳۹۳– ۱۳۹۲ می‌باشند .

روش نمونه گیری و حجم نمونه :

برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد، بدین صورت که: ابتدا ازبین ۲۲ مدرسه ابتدایی شهر لردگان دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه به صورت تصادفی انتخاب و سپس از هر مدرسه یک پایه سوم و ششم ابتدایی انتخاب شد و دو پایه به صورت تصادفی در گروه آزمایش و دو پایه دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. جمعا ۲۰۰ دانش آموز: ۵۰ دانش آموزاز پایه سوم و ۵۰ دانش آموز از پایه ششم در گروه آزمایش ۵۰ دانش آموزاز پایه سوم و ۵۰ دانش آموز پایه ششم در گروه کنترل بررسی شدند.

ابزار جمع‌ آوری داده ها

۱ . آزمون های پیشرفت تحصیلی درس ریاضی پایه سوم و ششم ابتدایی

بر اساس حجم هدف ها و محتوای کتاب جدیدالتألیف ریاضی سوم و ششم ابتدایی در نیمسال دوم و همچنین جدول زمان بندی پیشنهادی درس ریاضی پایه سوم و ششم که به وسیله کارشناسان آموزش و پرورش و مولفان کتب تهیه شده است .

روایی: برای تهیه آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی از جدول مشخصات مربوط ‌به این درس استفاده شد.

پایایی: پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی با بهره گرفتن از روش آزمون – آزمون مجدد، به دست آمد.

۲ . آزمون‌های عملکردی سازنده گرایی

پس از تهیه ی جدول مشخصات این درس، بر اساس قواعد تهیه ی آزمون عملکردی (سیف،۱۳۸۹ و خوش خلق،۱۳۹۱) با کمک معلمان و متخصصین، این آزمون ها تدوین شد.

روایی: برای تهیه ی آزمون های عملکردی از نظرات صاحب‌نظران و معلمان استفاده شد.

پایایی: برای بررسی پایایی آزمون های عملکردی از روش پایایی مصححان استفاده شد. بدین صورت که در حین انجام آزمون ها از سوی هر دانش آموز، پژوهشگر و دبیر مربوطه حضور دارند و به طور مستقل و جداگانه فعالیت هر یک از دانش آموزان و نحوه ی انجام کار آن ها روی هر تکلیف را ثبت کرده، ضریب همبستگی بین نمرات دو مصحح مذکور به عنوان شاخص پایایی محسوب شد.

روش اجرایی پژوهش

برای اجرای این پژوهش از بین کلیه کلاس‌های انتخاب شده دو کلاس به صورت کاملا تصادفی انتخاب می‌شوند و از این دو کلاس یکی به منظور آموزش و سنجش آزمون‌های عملکردی و یک کلاس به منظور گروه گواه می‌باشند. ابتدا پیش آزمون اجرا می شود و سپس متغیر مستقل در گروه آزمایش اعمال شد، متغیر مستقل در این پژوهش به کارگیری آزمون های عملکردی سازنده گرایی می‌باشد.

تعریف نظری و عملی مفاهیم

سازنده گرایی[۱]

تعریف نظری:

بنا به گفته(سانتروک[۲] ۲۰۰۴) سازنده گرایی یک رویکرد یادگیری است، سازنده گرایی یک دیدگاه روانشناختی و فلسفی است که طبق آن افراد بیشتر از آنچه را که یاد می گیرند و می فهمند خود می‌سازند و شکل می‌دهند. به طور کلی سازنده گرایی بر اندیشه استوار است که یادگیرندگان دانش خود را از تجربه هایشان به دست می آورند (سیف، ۱۳۸۹).

آزمون عملکرد ی

تعریف نظری آزمون عملکردی:

آزمون عملکرد را می توان «روش سنجشی تعریف کرد که در آن یادگیرنده با انجام تکالیف واقعی یا مشابه با زندگی واقعی توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت های آموخته شده برای استدلال، حل مسئله، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده، سپس معلم با مشاهده ی عملکرد، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می‌دهد»( خوش خلق، ۱۳۹۱).

تعریف عملیاتی آزمون عملکردی :

آزمون های محقق ساخته ای که با توجه به رویکرد سازنده گرایی در درس ریاضی پایه سوم و ششم ابتدایی تهیه شده و در آن دانش آموز با انجام تکالیف واقعی یا مشابه توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت های آموخته شده برای استدلال، حل مسئله، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده، سپس معلم با مشاهده ی عملکرد، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می‌دهد.

پیشرفت تحصیلی:

تعریف نظری پیشرفت تحصیلی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...