آموزش ابتدایی

لیسانس

۲

۲۲

مدیریت آموزشی

لیسانس

۳

۲۰

علوم تربیتی

لیسانس

۴

۲۶

علوم تربیتی

لیسانس

۵

۲۵

مدیریت آموزشی

فوق لیسانس

۳-۵ ابزار جمعآوری اطلاعات
از آنجا که پژوهش حاضر مستلزم استفاده از ابزارهای متعدد است، جمعآوری داده‌ها طی چهار مرحله و اساساً با بهره گرفتن از ابزارهای مصاحبه و مشاهده صورت خواهد گرفت.
مصاحبه، فن تماس شخصی و حضوری میان پژوهشگر و یا پرسشگر با اعضای جامعهی مورد بررسی در جهت کسب اطلاعات مورد نیاز در طرح های پژوهشی است (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵).
مصاحبه یکی از ابزارهای جمعآوری داده ها محسوب می‌شود. این ابزار گردآوری داده ها، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک آن می‌توان به ارزیابی عمیقتر ادراک ها، نگرش ها، علایق و آرزوهای آزمودنیها پرداخت. از سوی دیگر مصاحبه ابزاری است که امکان بررسی موضوع های پیچیده پی گیری پاسخها یا پیدا کردن علل آن و اطمینان یافتن از درک سوال از سوی آزمودنی را فراهم می سازد. اعتقاد بر این است که در جریان مصاحبه، بسیاری از حالت ها و عکسالعملهای آزمودنی فاش شده و می‌توان به مقاومت مصاحبه شونده در برابر برخی سوالها پی برد. برای آنکه مصاحبه دارای کارآیی بوده و در رسیدن به هدف های تحقیق به محقق یاری نماید، توجه به نکات زیر ضروری است:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ایجاد جو دوستانه: اولین هدف مصاحبهگر باید آن باشد که پاسخ دهنده را در شرایط مطلوبی قرار دهد. با ایجاد جوی که توام با اعتماد و اطمینان است، پاسخ های آزمودنی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.
توجه و علاقه مصاحبهگر: مصاحبهگر باید به پاسخهای مصاحبه شونده دقت داشته و آن ها را با علاقه مندی پیگیری نماید. ثبت پاسخ ها بدون داشتن توجه، منجر به آن می‌گردد که پاسخ دهنده نیز به سوالات با دقت و علاقه مندی پاسخ ندهد.
نظم در ارائه سوال ها: پژوهشگر بهتر است مصاحبه را با سوالهای بنیادی و اساسی شروع کرده و سپس به تدریج سوال های ویژه و حساس را مطرح کند. مطرح نمودن سوالهای حساس زمانی آغاز می‌شود که میان مصاحبهگر و مصاحبهشونده اعتماد برقرار شود. بنابراین، آزمودنی مقاومت کمتری نسبت به سوالها خواهد داشت.
نشان ندادن عکسالعمل به پاسخ های آزمودنی: مصاحبهگر نباید نسبت به پاسخهای مصاحبهشونده حالت تعجب، تشویق، سرزنش و یا عکسالعملهای بازدارندهی دیگری از خود نشان دهد. زیرا عکسالعمل نامناسب مصاحبهگر می‌تواند بر پاسخها اثر گذاشته، پاسخ خاصی را به آزمودنی القا کند و علاوه بر آن آزمودنی را مورد قضاوت قرار دهد.
مطرح کردن سوالها به شیوه مشابه در طول مصاحبه: برای مطرح کردن سوالها باید از واژگان مشابه و جمله بندی یکسان برای تمام آزمودنی ها استفاده کرد. زیرا در غیر اینصورت ممکن است تفاوت هایی در پاسخ آزمودنی.
در این پژوهش، مصاحبه به صورت نیمه‌سازمان یافته است. بدین صورت که ابتدا سوال‌های اصلی تحقیق از مدیران، همکاران، والدین و دانشآموزان و معلمان پرسیده میشود و در جریان بحث، سوالات دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر عنوان می گردد. با توجه به این که هدف این پژوهش دست یافتن به دلایل موفقیت معلمان نمونه است، مشاهده و مصاحبه، بهترین ابزارها برای دستیابی به این گونه اهداف است.
۳-۵ اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری
– اعتبار یعنی «آیا واقعا همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم؟» در ابداع ابزارهای سنجش مفاهیم مجرد مسذله اغتبار اهمیت بسزایی دارد.اغتبر سنجش بر تطابق مفهوم با معرف های تجربی سنجش آن بستگی دارد.(هوشنگ نایینی،۱۳۸۳).
رابرت بن[۴۸] کیفیت طرح پژوهش موردی را با بهره گرفتن از سه ملاک مورد قضاوت قرار می دهد:
۱-اعتبار سازه(ساخت): عبارت است از میزانی که شاخص به کار برده شده در پژوهش موردی می تواند مفاهیم را به صورت صحیح عملیاتی کند.
۲-اعتبار درونی: عبارت است از میزان موفقیت پژوهشگر در نمایش رابطه علّی بین x وy با نشان دادن اینکه سایر عوامل نمی تواند y باشد (گال،بورگ،گال،۱۳۹۰).
۳-اعتبار بیرونی: عبارت است از میزان قابلیت تعمیم پذیری یافته های پژوهش موردی.
– پایایی: عبارت از میزان دستیابی به نکات مشابه از جانب سایر پژوهشگران است، اگر مورد واحدی را با راهکارهای دقیقا یکسانی مطالعه کنید (گال، بورگ،گال،۱۳۹۰).
در این پژوهش محقق پاسخهای حاصل از مصاحبه را ضبط کرد، سپس آن‌ها را روی کاغذ پیاده‌سازی کرد و به مصاحبه‌شوندگان برگرداند. هدف از این کار این بود که محقق به این نتیجه برسد که آیا ادراکات او از مصاحبه درست است یا خیر؟ که این‌کار برای بررسی میزان باور‌پذیری یافته‌ها صورت گرفت. همچنین به منظور اطمینان از صحت یافته‌ها از روش چند سویه‌سازی نیز بهره گرفت. بدین معنی که داده‌های لازم را از گروه‌های مختلف (مدیران،والدین،معلمان، دانش‌آموزان،) استخراج کرد.
۳-۶ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روشی است. به طور کلی ،تجزیه و تحلیل عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. چون غالب مسائلی که در تعلیم و تربیت مورد پژوهش قرار می گیرد خیلی گسترده و وسیع هستند، پژوهشگران برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تایید فرضیه ای که صورتبندی کرده است، از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. روش های مختلف تجزیه و تحلیل را میتوان به سه طبقه تقسیم کرد:
– توصیفی؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...