شکل ‏۳‑۲۹ کلاس Mission and Vission Adaptor
در این کلاس، عمل بررسی عملیات موردنظر سایر عامل­ها به منظور تأیید صحت و سازگاری آن­ها با رسالت و چشم­انداز سازمان صورت می­پذیرد. همانگونه که مشاهده می­ شود، بیشتر متدهای این کلاس به صورت خصوصی یا Private می­باشند، بدان معنا که دسترسی به آن­ها تنها در درون همان کلاس امکان­ پذیر می­باشد. با اینحال یکی از متدها با نام AllowExecuteAction که مجاز بودن یا نبودن اجرای یک عملیات موردنظر را تعیین می­ کند، به صورت عمومی یا Public تعریف شده و دلیل این امر نیز آن است که این متد بایست توسط سایر عامل­های هوشمند قابلیت اجرا داشته باشد. همین قابلیت اجرا توسط سایر عامل­های هوشمند نوعی وابستگی میان این عامل و سایر عامل­ها ایجاد می­نماید که به شکل نماد dependency در نمودار UML موردنظر ما نمایش داده خواهد شد. پس بین این کلاس و تمامی کلاس­های دیگر مدل (به جز کلاس مراقب PESTEL) رابطه­ dependency برقرار است (اما به دلیل بزرگی ابعاد دیاگرام در اینجا کل دیاگرام به صورت یکجا و با تمامی عامل­های آن، قابل ترسیم نمی ­باشد).
شکل ‏۳‑۳۰ کلاس PESTEL Watcher
برای عامل مراقب PESTEL نیز وضع به همین منوال است. در اینجا نیز کلاسی با نام PESTEL WATCHER ایجاد شده که از کلاس Intelligent Agent ارث­بری نموده و متدهای خاص خود را داراست و وظیفه­ی این متدها همانگونه که از نام کلاس مشخص است، رصد عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی، محیطی، قانونی و بررسی میزان تأثیر آن­ها در نیل به وضعیت موردانتظار سازمان است. مشابه کلاس قبلی، میان این کلاس و تمامی کلاس­های دیگر مدل (به جز کلاس انطباق دهنده رسالت و چشم­انداز) رابطه­ dependency برقرار است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

متناظر با سایر عامل­های چارچوب پیشنهادی نیز، کلاس­های موردنیاز در دیاگرام مربوطه ترسیم شده ­اند که به ترتیب در شکل ‏۳‑۳۱ کلاس مربوط به عامل تحلیل­گر بازار، در شکل ‏۳‑۳۲ کلاس مربوط به عامل ناظر محصولات و خدمات، در شکل ‏۳‑۳۳ کلاس مربوط به عامل ناظر مالی، در شکل ‏۳‑۳۴ کلاس مربوط به عامل تحلیلگر ذینفعان، در شکل ‏۳‑۳۵ کلاس مربوط به عامل تنظیم­کننده منابع انسانی و در شکل ‏۳‑۳۶ کلاس متناظر با عامل ترسیم­گر وضعیت موردانتظار را ملاحظه می­کنید. از آنجایی که ترسیم تمامی عامل­ها در کنار هم و نمایش روابط میان آن­ها به صورت یکجا با کیفیت بالا امکان­ پذیر نمی ­باشد (گرچه در شکل ‏۳‑۳۷ شمای کلی این نمودار کلاس را ملاحظه می­کنید)، به ذکر این نکته در مورد روابط بین عامل­ها در کلاس دیاگرام موردنظر بسنده می­کنیم که به صورت کلی، روابط یک طرفه در چارچوب پیشنهادی (شکل ‏۳‑۳) به صورت رابطه­ dependency و روابط دوطرفه به صورت aggregation در کلاس دیاگرام موردنظر ترسیم شده ­اند، به علاوه آن رابطه generalization میان تمامی کلاس­های متناظر با عامل­ها و کلاس Intelligent Agent برقرار است.
شکل ‏۳‑۳۱ کلاس Market Analyzer
شکل ‏۳‑۳۲ کلاس Product and Services Supervisor
شکل ‏۳‑۳۳ کلاس Financial Supervisor
شکل ‏۳‑۳۴ کلاس Stakeholder Analyzer
شکل ‏۳‑۳۵ کلاس Human Resource Regulator
شکل ‏۳‑۳۶ کلاس Desired Situation Designer
شکل ‏۳‑۳۷ کلاس دیاگرام کلی چارچوب پیشنهادی
به دلیل وضوع اسامی متد­های هر کلاس، از توضیح بیشتر در این خصوص اجتناب می­کنیم. ضمنا توجه به این نکته ضروری به نظر می­رسد که ویژگی­ها و متدهای ذکرشده در بالا برای کلاس­های متناظر با عامل­های هوشمند چارچوب پیشنهادی، تنها گوشه ­ای از ضروری­ترین و بدیهی­ترین موارد می­باشد و مسلما برای پیاده­سازی واقعی کلاس­ها، احتمالا به تعداد بیشتری متد و ویژگی نیاز خواهیم داشت که بیان تک­تک آن­ها در اینجا لزومی­ندارد.
آخرین نکته­ای که پیش از پایان این فصل بدان اشاره می­کنیم، توضیح مختصری در مورد کدهایی است که چه از روی نمودار UML تشریح شده و چه به صورت دستی در هر زبان برنامه­نویسی شیئ­گرا قابل ایجاد است. گرچه برای انجام کامل پیاده­سازی اکیدا استفاده از یک زبان برنامه­سازی سطح بالا مانند جاوا توصیه می­ شود. در ادامه تنها کدهای ایجاد شده به زبان جاوا برای دو کلاس Intelligent Agent و Desired Situation Designer ذکر شده ­اند:
public abstract class IntelligentAgent {
protected String name;
protected Memory memory;
public String getName()
{
return name;
}
protected void initializeAgent()
{
//TO-DO
}
protected void ModifyBehavioralRules()
{
//TO-DO
}
protected void ExecuteAction(AgentAction action)
{
//TO-DO
}
protected void SendMessageToAnotherAgent(IntelligentAgent agent, AgentMessage message)
{
//TO-DO
}
protected void ReceiveMessageFromAnotherAgent()
{
//TO-DO
}
}
شکل ‏۳‑۳۸ کد کلاس IntelligentAgent به زبان جاوا
همانطور که در شکل ‏۳‑۳۸ ملاحظه می­کنید، این یک کلاس abstract جاوا با متدهای عمدتا محافظت شده است که سایر کلاس­های موردنظر از قبیل DesiredSituationDesigner که در ادامه کد آن را مشاهده می­کنید، از آن به عنوان کلاس والد ارث­بری نموده و از امکانات آن پس از پیاده­سازی بهره­مند می­شوند.
public class DesiredSituationDesigner extends IntelligentAgent
{
public DesiredSituationDesigner()
{
//To-DO
}
private void CreateScenario()
{
//To-DO

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...