۳-۳٫شناسایی متغیر ها( مستقل و وابسته)

یک متغیر هر نوع پدیده ای است که می تواند ارز شهای متفاوت و متغییری به خود بگیرد ،تمام مفاهیمی که بتواند دو یاچند ارزش یا حالت به خود بگیرد، متغیر می نامند.

۳-۳-۱٫ متغیر مستقل

متغیر مستقل، متغیری است که متغیر وابسته را به صورت مثبت و منفی تحت تأثیر قرار می دهد و به عبارتی تغییر پذیری یا نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته می شود
با عنایت به این تعریف، متغیر اصلی مستقل این تحقیق عوامل مؤثر در مراجع انتظامی و قضایی است که می تواند برمقبولیت و اعتبار گزارش های قضایی مامورین انتظامی تأثیر گذار باشد . قابل ذکر است که عوامل موثر در مراجع انتظامی می تواند شامل مسائل مربوط به نیروی انسانی مانند آموزش ، گزینش و استخدام ، تجزیه و تحلیل شغل ، برنامه ریزی نیروی انسانی ، ارزیابی عملکرد ، سیستم پاداش و مدیریت حقوق و دستمزد و.. مسائل مربوط به مدیریت رفتار سازمانی مانند شخصیت و توانایی افراد ادراک و یادگیری ، رضایت شغلی ، انگیزش و.. یا سایر مسائل مدیریتی مانند ساختار رهبری و سبک مدیریت ، هدایت، نظارت ، کنترل و ارتباطات و مانند آن و عوامل برون سازمانی شامل قوانین و مقررات ، طرز نگرش قضات،و.. باشد. اما چون امکان بررسی تمامی این عوامل در چنین امکان پذیر نیست . لذا چند عامل مهم به عنوان متغیر های مستقل تحقیق از میان عوامل ذکر شده شناسایی ، که این پژوهش به بررسی تأثیر این عوامل بر موضوع مقبولیت و اعتبار گزارش های قضایی مامورین انتظامی پرداخته است متغیر های مستقل عبارتند از:
۱-آگاهی و دانش حقوقی
۲-آموزش مامورین انتظامی
۳-ساختار سازمانی مراجع انتظامی بویژه کلانتری ها
۴-قوانین و مقررات

۳-۳-۲٫ متغیر وابسته

متغیر وابسته متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می گیرد
متغیر وابسته که در این پژوهش تأثیر عوامل یا متغیرهای مستقل ذکر شده در بالا بر آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است « مقبولیت و اعتبار گزارش های قضایی مامورین انتظامی » است.

۳-۴٫ جامعه آماری و نمونه

جامعه آماری این پژوهش قضات و رؤسای دفاتر آنها ، رؤسای پلیس های تخصصی و دوایر اجرایی آنها ، رؤسای کلانتری ها و مسئولین دوایر آنها در شهر ایلام است که تعداد آنها ۱۲۰ نفر می باشد.

۳-۴-۱٫نمونه گیری و حجم نمونه و شیوه انتخاب

نمونه زیر مجموعه ای از جامعه است و در برگیرنده برخی اعضاء منتخب آن است و به عبارتی گروهی فرعی یا زیر مجموعه ای از جامعه است که محقق قصد دارد با بررسی و مطالعه آن، نتایج استخراجی تحقیق خود را به کل جامعه تعمیم دهد. نمونه‌گیری نیز به فرایند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضا جامعه گفته می شود . روش نمونه گیری در این تحقیق روش تصادفی ساده طبقه ای است . نمونه گیری تصادفی فرآیندی است که از آن طریق به زیر گروه های واقعی یا طبقه های انتخاب شده به عنوان آزمودنی‌های نمونه منتخب ، از شانس و احتمال یکسانی برای انتخاب شدن برخوردارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طبقات این تحقیق شامل رؤسای دفاتر آنها دادگاهها و دادسراها ، رؤسای پلیس های تخصصی و دوایر اجرایی آنها ، رؤسای کلانتری ها و مسئولین دوایر آنها است از هرکدام از این طبقات متناسب با تعداد آنها به عنوان نمونه و به شکل تصادفی انتخاب گردیده اند.
در خصوص حجم نمونه و روش تعیین آن در این پژوهش ، با بهره گرفتن از (فرمول کوکران) حجم نمونه تعیین گردید ، که تعداد نمونه لازم۱۲۰ نفر بدست آمده است که همین تعداد با مشورت صورت گرفته با متخصصین آمار ۱۲۰ عدد پرسش نامه توزیع گردید که کلیه مخاطبین (۱۲۰ نفر) پرسشنامه‌ها را پاسخ دادند(۴۰ نفر مسئولین قضایی و ۸۰ نفر مسئولین انتظامی)

۳-۵٫ گزارش روایی و پایایی تحقیق

برای تعیین روایی پرسش نامه ، در مرحله اول با کارشناسان و متخصصین و اساتید راهنما و مشاور ، مشورت لازم به عمل آمد و براساس نظریات پیشنهادی ، اصلاحات لازم انجام شد.
در بررسی پایایی پرسش نامه ، تحلیل آلفای کرونباخ انجام که در نتیجه میزان آلفای مذکور ، برای پرسش نامه(۸۳/.) برآورد گردید که بیانگر پایایی قابل قبولی برای این پرسش نامه می باشد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱٫ مقدمه

تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخش های تحقیق محسوب می شود.
انواع روش های تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نطریه سازی، ابزار به کار رفته برای جمع آوری اطلاعات و…متفاوت هستند، ولی با این وجود می توان اذعان نمود که که این روش ها دارای مراحل مشترکی هستند. از این رو، تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، فرآیندی چند مرحله ای است، که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری اطلاعات فراهم آمده اند؛ خلاصه، کدبندی، دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند، تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می باشد: ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها؛ و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند .
همانطور که در فصل سوم بیان گردید برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از هر دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است.

۴-۲٫ آمار توصیفی

برای توصیف داده های حاصل از این طرح از جداول توزیع فراوانی، درصد استفاده شد. همچنین به منظور نمایش گرافیکی داده ها از نمودار ستونی استفاده شد.
با توجه به این که در این تحقیق، اطلاعات لازم از دو گروه شامل مسئولین قضایی (قضات و روسای دفاتر آنها )مسئولین انتظامی (دوایر اجرایی پلیس های تخصصی و رؤسا ومسئولین دوایر کلانتری ها) اخذ شده است، لذا بررسی ویژگی های جمعیت شناسی هر یک از این دو به صورت جداگانه انجام شده است.

۴-۲-۱٫ آمار توصیفی مربوط به مسئولین انتظامی و مسئولین قضایی

۴-۲-۱-۱٫وضعیت تحصیلی

جدول ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات

درصد فراوانی
فراوانی
تحصیلات

۱۰

۴

فوق دیپلم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...