۵-۴-۴) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم:
با توجه به نتایج حاصل از آزمون رگرسیون فرضیه فرعی سوم، مشاهده می­ شود که مقدارسطح معنی داری بدست آمده کمتر از پنج صدم می­باشد. به همین دلیل بین متغیر رضایت از برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکت تاثیر دارد. هم­چنین می­توان گفت که شدت تأثیر متغیر رضایت از برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکت ۴/۵۶ درصد می­باشد، با توجه به علامت بتا جهت این تاثیر مستقیم بوده، هم­چنین ضریب تعیین بین دو متغیر رضایت از برقراری ارتباط و عملکرد صادرات برابر با ۳۱۸/۰ می­باشد که این نشان می­دهد که متغیر رضایت از برقراری ارتباط به میزان ۸/۳۱ درصد می ­تواند متغیر عملکرد صادرات شرکت را پیش ­بینی کند. نتیجه­ مذکور با نتایج حاصله از مطالعات اورال (۲۰۰۸)، هم­سو می­باشد. وی در مطالعات خویش به این نتیجه رسید که رضایت از برقراری ارتباط میان مشتریان و فروشندگان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شرکت خواهد داشت.
۵-۵) مقایسه نتایج حاصل از آزمون فرضیات با مطالعات انجام شده
نتایج مطالعه حاضر با نتایج حاصل از تحقیق صورت گرفته توسط اورال در سال ۲۰۰۹ کاملا مطابقت دارد. وی نیز در پژوهش خویش تاثیر کیفیت ارتباطات را بر عملکرد صادراتی شرکت­های تولیدی و صادراتی بررسی نموده بود. نتایج حاصل از تحقیق وی نیز نشان دادند که کیفیت ارتباطات با مشتریان تاثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد صادراتی شرکت ها خواهد داشت.
با نتایج حاصل از تحقیق وانگ و همکاران در سال ۲۰۰۷، مشابه می­باشد. ایشان نیز در پژوهش خویش به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری میان کیفیت ارتباطات، تسهیم اطلاعات و عملکرد مالی شرکت­های خدماتی وجود دارد.
۵-۶) مقایسه نتایج آزمون فرضیات بر اساس سه مولفه کیفیت ارتباط
در جدول زیر میزان تاثیر ابعاد کیفیت ارتباط با مشتریان شرکت­های تولیدی و صادراتی استان اردبیل بر عملکرد صادراتی شرکت با یکدیگر مقایسه می­گردد.
جدول ۵-۱) مقایسه میزان تاثیر ابعاد کیفیت ارتباطات بر عملکرد صادرات شرکت

ردیف

ابعاد کیفیت ارتباطات

مقدار ضریب تعیین

۱

رضایت از برقراری ارتباط

۳۱۸/۰

۲

ارتباط بلندمدت

۱۵۱/۰

۳

اشتراک گذاری اطلاعات

۰۴۵/۰

همان­طور که در جدول ۵-۱ مشاهده می­ شود، متغیر رضایت از برقراری ارتباط با ضریب تعیین ۳۱۸/۰ بیشترین تاثیر را بر عملکرد صادراتی شرکت­ها داشته، پس از آن متغیر ارتباط بلندمدت با ضریب تعیین ۱۵۱/۰ در رتبه­ی دوم قرار می­گیرد و در انتها نیز متغیر اشتراک اطلاعات با ضریب تعیین ۰۴۵/۰، کمترین میزان تاثیر بر عملکرد صادراتی را نشان داده است.
۵-۷) پیشنهادات پژوهش
۵-۷-۱) پیشنهادات درخصوص فرضیه اصلی
از آن­جا که کیفیت ارتباطات با مشتریان، به عنوان یک متغیر اصلی و مداخله­گر، تاثیر بسیار مهمی بر عملکرد سازمانی دارد، لذا پیشنهاد می­گردد:
مدیران شرکت­های تولیدی و صادراتی استان اردبیل با آموزش نیروی انسانی و دادن انگیزه از طریق پاداش­های مادی و معنوی، تلاش نمایند تا رابطه­ای دوطرفه و پایدار بین شرکت­ها و مشتریان فراهم گردد.
ساختار سازمانی به شیوه ای منعطف طراحی شود تا امکان تحقق خواسته­ های مشتریان در حداقل زمان ممکن فراهم آید.
از آن­جا که افزایش و بهبود کیفیت ارتباطات با مشتریان، مستلزم تعهد سازمانی کارکنان می­باشد، لذا پیشنهاد می­گردد مدیران شرکت­های تولیدی و صادراتی استان اردبیل، با مشارکت دادن کارکنان در تعیین اهداف و تصمیم ­گیری های شرکت، تعهد سازمانی ایشان را افزایش داده و کیفیت ارتباط ایشان با مشتریان را از این طریق بهبود بخشند.
مدیرانی که به دنبال توسعه کیفیت ارتباط با مشتریان خویش می­باشند، باید تلاش نمایند فرهنگ مشتری مداری را در سازمان و نیز در بین کارکنان خود بهبود بخشند. توسعه فرهنگ مشتری مداری، روند بهبود کیفیت ارتباطات با مشتری را تسهیل می­نماید.
پیشنهاد می­ شود شرکت­ها با تدوین منشور اخلاقیات سازمانی در مورد خواسته­ های مشتریان احساس مسئولیت کنند و با ارائه گزارش­های مناسب، به درخواست­های مشتریان پاسخ دهند.
برگزاری دوره­ های آموزشی برای کارکنان جهت آشنایی ایشان با مولفه­های تاثیرگذار بر کیفیت ارتباطات با مشتریان و تاکید مدیران شرکت­ها بر اهمیت توجه­ی کارمندان به رضایت مشتریان و افزایش کیفیت ارتباطات با ایشان، جهت دست­یابی به اهداف سازمانی از جمله پیشنهادات می­باشد.

به مدیران پیشنهاد می­گردد هرچندگاه جلسات غیررسمی بین کارکنان و مدیران برگزار نمایند و جلسات پرسش و پاسخ ایجاد نمایند و کارکنان را در جریان اطلاعات سازمان درمورد اهداف سازمانی قرار دهند و به پیشنهادات کارکنان در مورد بهبود روش­های برخورد و تعامل با مشتریان و راضی نگه داشتن ایشان، اهمیت دهند.
۵-۷-۲) پیشنهادات درخصوص فرضیه های فرعی
۵-۷-۲-۱) پیشنهادات درخصوص فرضیه فرعی اول
به منظور بهبود کیفیت ارتباطات با مشتریان، اطلاع رسانی به موقع به ایشان نیز می ­تواند بسیار مهم تلقی گردد، لذا شرکت­ها باید به انجام تبلیغات بیشتری درمورد محصولات و خدمات پیشنهادی و انواع تخفیفات و امثال آن اقدام نمایند.
مدیران شرکت­ها می­توانند اطلاعاتی نظری محصولات و خدمات ارائه شده شرکت و نیز محصولات و خدمات جدید را در اختیار مشتریان قرار داده و از این طریق اعتماد ایشان به شرکت­ها را افزایش دهند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...