۱۳

۲۰۰۵

نلسون اولی

بررسی پذیرش دورکاری در مالزی

به بررسی دورکاری در مالزی پرداخته و از مهمترین فاکتور های تاثیر گذار به مولفه فرهنگ در پذیرش دورکاری پرداخته است .

۱۴

۱۹۹۷

محمد خلیفه
جمشید اعتضادی

دورکاری
مطالعه ای از منظر تفکرات کارکنان

.در مدلی که این دو پژوهشگر ارائه داده اند دورکاری بر ۵ فاکتور تاثیر مثبت و بر دوفاکتور تاثیر منفی دارد :
تاثیر مثبت بر وجهه شرکت ،‌کیفیت زندگی ،‌جامعه و محیط همچنین تاثیر مثبت بر بهره وری از نتایج دورکاری بوده است . هرچند که با دورکاری مسئله ارتقا شغلی کارکنان و مدیریت و کنترل آنها با چالش هایی روبرواست .

۱۵

۲۰۱۱

لیلیان منز و همکاران

کار منعطف و کارایی

مطالعه مروری بر تمام پژوهش های صورت گرفته درباره دورکاری از دیتابیس های EBSCO ,Proquest,psysch Infoو ISI انجام شده است .اکثریت مطالعات درباره دورکاری در غرب اروپا وشمال آمریکا بوده است . بطورکلی مطالعات درباره دورکاری به سه دسته کلی تقسیم کرده است یک دسته عملکرد سازمانی در دورکاری را مورد توجه قرار داده اند و به موضوعات کارایی ، بهره وری و تمایلات رویگردان در دورکاری پرداخته اند .دسته دوم بهدورکاری از جنبه عملکرد فردی و بهره وری حاصل از آن و نرخ کارایی و کیفیت کار را سنجیده اند .و دسته سوم مطالعات در باب نگرش و نتایج پیاده سازی دورکاری صورت گرفته است .

خلاصه و نتیجه گیری :
در داخل کشور تحقیقات چندانی در زمینه پذیرش دورکاری انجام نشده است . بخش قابل توجهی از تحقیقات پیرامون دورکاری به ترویج دورکاری و مزایای آن اشاره دارند . در میان پژوهش های انجام شده در ارتباط با پذیرش دورکاری مقالات و پایان نامه هایی ارائه شده که مختصر خلاصه ای از آنها عنوان شد . .بطور کلی پژوهش های انجام شده درباره پذیرش دورکاری به دودسته کلی تقسیم میشود . یک دسته آنها که پذیرش را بطورکلی مورد بررسی قرار داده اند و یک یا چند فرضیه عامل را مورد بررسی قرارداده اند به عبارت دیگر بررسی پذیرش مبتنی بر مدلی ارائه نشده است بلکه با بررسی روی ادبیات موضوع به این مهم پرداخته اند و دسته دوم پژوهش هایی است که برای پذیرش دورکاری مدلی ارائه کرده اند و مدل را آزموده اند . بر اساس آنها و بر اساس ویژگی های جامعه آماری در کشور مدل پژوهش استخراج شد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل چهارم
روش تحقیق
مقدمه
فصل چهارم این طرح پژوهشی، به روش شناسی تحقیق اختصاص دارد. دستیابی به شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر اینکه با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. روش شناس علمی، نظامی است از قواعد و روشهایی که پژوهش بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مسأله پژوهش مورد ارزشیابی قرار می گیرد. روش، مجموعه شیوه ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بکار گرفته می شود. روش، لازمه دستیابی به دانش و ابزاری جهت حرکت از مجهولات به معلومات است. روش علمی تحقیق، به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین (که همان دستیابی به حقیقت است) مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روش شناسی، کاربرد روش های علمی در حل یک مساله یا پاسخگویی به یک سوال می باشد.
انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است.
برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد بایستی از یک روش مناسب در تحقیق استفاده شود، چرا که انتخاب نادرست منجربه نتیجه گیری نادرست می شود. در این فصل ابتدا به بررسی روش تحقیق ، روش های گردآوری اطلاعات و جامعه آماری پرداخته می شود و سپس پایایی و روایی ابزار سنجش مورد بررسی و روش های آماری تحلیل داده ها بیان می گردد.
روش تحقیق
طبقه بندی های گوناگونی از انواع روش تحقیق از دیدگاه صاحب نظران انجام گرفته است. یکی از این طبقه بندی ها، طبقه بندی بر مبنای هدف و طبقه بندی بر اساس روش است. پژوهش حاضر از نظر هدف ازنوع تحقیقات کاربردی است، به این دلیل که یافته های این تحقیق و تجزیه و تحلیل آن می تواند برای حل مسایل اجرایی و عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد و پس از انجام آزمون های آماری و بحث و نتیجه گیری می توان به آزمونی تجربی از بررسی پذیرش دورکاری در ایران مبتنی بر مدل پذیرش فناوری که شامل ابعاد مختلفی است دست یافت وآنها را مورد سنجش قرار داد. به عبارت دیگر هدف از انجام این تحقیق ایجاد دانشی تجربی به منظور بررسی امکان سنجی پیاده سازی دورکاری در بین سازمانهای دولتی در ایران است. همچنین تحقیق حاضر از نظر روش، از نوع توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد.
پیمایش، روشی برای بدست آوردن اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها و یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. در تحقیقات پیمایشی جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در گروه های نمونه دسته بندی شده اند، صورت می گیرد.
متغیرهای تحقیق
در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سوال های تحقیق و یا آزمون فرضیه ها، تشخیص متغیر ها امری ضروری است.
به طور کلی متغیر های یک تحقیق را میتوان از سه منظر مختلف دسته بندی کرد که در زیر متغییر های تحقیق حاظر را در هر کدام از دیدگاه ها تقسیم بندی میکنیم.
تقسیم بندی متغیر ها براساس رابطه
در این نوع تقسیم بندی متغیر ها به متغیر مستقل و متغیر وابسته تقسیم میگردد.که متغیر وابسته خود به متغییر وابسته میانجی و وابسته نهایی تقسیم میگردد.که در زیر به توضیح آنها میپردازیم.
الف) متغیر مستقل (برون‏زا) یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر(وابسته) مشاهده شود. البته از منظری دیگری، متغیر برون‏زا (مستقل) اشاره به متغیر دارد که میزان آن بر اساس عواملی خارج از مدل مورد بررسی تعیین می‏گردد. در این تحقیق با توجه به مدل ارائه شده متغیر تمایل به استفاده از دورکاری به عنوان متغیر مستقل در این تحقیق در نظر گرفته میشود.
ب)متغیر وابسته متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد. این تحقیق با توجه مدل آن شامل دو نوع متغیر وایسته است.
متغیر وابسته واسطه (میانجی) این نوع متغیر ، متغیری است که در مدل هم نقش متغیر مستقل را دارد و هم نقش متغیر وابسته. به عبارت دیگر هم متغیری تاثیر گذار است و هم متغییری تاثیر پذیر. با توجه به تعریف ارائه شده و مدل تحقیق متغیر های هنجار، رفتار، کنترل رفتار درک شده را به عنوان متغیر واسطه میانجی در نظر میگیریم.
متغیر وابسته نهایی:این نوع متغیر، متغیری صرفا تاثیر پذیر بوده و از متغییر های دیگر در مدل تحقیق تاثیر میگیرد .بنابراین با توجه به تعریف و مدل ارائه شده متغیر های درک از منافع شخصی، درک از مفید بودن، درک از راحتی استفاده، سازگاری، درستی و حقانیت، ساختار و فرهنگ، درجه کارائی شخصی، در دسترس بودن منابع و شرایط تسهیل کننده فناوی به عنوان متغییر واسطه نهایی در نظر گرفته شده است.
تقسیم بندی متغیر ها بر اساس سطح قابلیت مشاهده
در این نوع تقسیم بندی متغییر ها بر اساس اینکه مستقیما قابل مشاهده هستند یا نه دسته بندی میشوند.بنابراین در این دسته بندی دو دسته متغیر وجود دارد:
متغیر مشاهده گر (آشکار) : این نوع متغیر ها مستقیما قابل مشاهده بوده و برای اندازه گیری آنها نیازی به شکستن آنها به ابعاد ویا گویه نیست. بنابراین این تحقیق فاقد متغیر مشاهده گر یا آشکار است. چرا که برای اندازه گیری آنها نیاز به طراحی سوال بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...