توسعه قابلیت های بازاریابی شرکت کوچک و متوسط

Vaijande(2012)

نتایج تحقیق نشان می­دهد مدیریت که از قابلیت ­های بازاریابی است روی رضایت مشتری و در نتیجه عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارد.

نتایج حاصل از این تحقیق نیز نشان از وجود ارتباط مثبت بین قابلیت مدیریت و عملکرد سازمان می­دهد.

قابلیت ­های بازاریابی

Merrilees(2011)

نتایج تحقیق نشان می­دهد که قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازاریابی و عملکرد بازاریابی بر عملکرد مالی تاثیر مثبت دارد.همچنین از میان قابلیت ­های بازاریابی،قابلیت نوآوری و قابلیت برند دارای اهمیت بیشتری هستند.

یافته های این تحقیق نیز ارتباط مثبت بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد سازمان را تایید می­ کند.

قابلیت های بازاریابی تعیین معیار برای مزیت رقابتی پایدار
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

Vorhies(2005)

نتایج تحقیق نشان می­دهد که شرکت ها قابلیت هایشان را برای انتقال منابع به خروجی ها بر مبنای استراتژی های بازاریابی خود به کار می برند چنین قابلیت هایی با عملکردشان در ارتباط است و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.

یافته های این تحقیق نیز ارتباط مثبت بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد را تایید می­ کند.

بررسی و مطالعه اثر قابلیت‌های بازاریابی و تنوع‌بخشی بر عملکرد مالی

قاضی زاده(۱۳۸۸)

نتایج بررسی نشان داد که بین قابلیت بازاریابی و عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی در شرکت­های کارا رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.

نتایج این تحقیق نیز ارتباط مثبت و معنی­دار بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد را تایید می­ کند.

مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت ­های بازاریابی

دولت آبادی(۱۳۸۴)

نتایج نشان می­دهد که عملکرد در فضای رقابتی کنونی تحت تاثیر یکپارچگی بازارگرایی و قابلیت ­های بازاریابی قرار دارد.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان از وجود ارتباط مثبت بین قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمان می­دهد

۵-۴٫ نتیجه ­گیری و پیشنهادات

شرکت­ها برای موفقیت باید مشتریان و رقبا و سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار را شناسایی کنند. این مسئله در مورد صنعت فرش نیز ضرورت دارد. سازمان­ها باید نیازهای مشتریان و سلایق آنها در مورد فرش که مرتبا در حال تغییر می­باشد را شناسایی کرده و همچنین رفتار و اعمال رقبا را نیز زیر نظر داشته باشند زیرا آنها نیز به دنبال جذب مشتریان جدید هستند. شناخت و پیش‌بینی این عوامل و ارائه راه‌کار مناسب در برخورد با آن‌ها، در موفقیت آنها در بازار هدف، نقش کلیدی را بازی خواهد کرد. لذا بازارگرایی که همان ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان درباره‌ی نیازهای جاری و آینده‌ی مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاعات در سراسر سازمان و پاسخگویی به آن در تمام سطوح سازمان است، امری ضروری به حساب می ­آید. در این پژوهش نیز وجود ارتباط بین بازارگرایی و دو عامل قابلیت برند و قابلیت نوآوری تایید شد. به این معنا که بازارگرایی در صنعت فرش هم سبب شناسایی محصول سازمان و متمایز کردن آن از محصولات رقبا می­ شود و هم موجب می­ شود سازمانها بتوانند محصول یا خدمتی جدید مطابق با نیاز مشتریان ارائه دهند که این عوامل در موفقیت بنگاه­های صادرکننده فرش و بهبود عملکرد آنها بسیار موثر است. لذا توصیه می­ شود که سازمان­ها به جمع آوری اطلاعات از محیط پرداخته تا از تغییراتی که در نیازها و سلایق مشتری ایجاد شده به موقع، باخبر شوند و در جهت رفع سریعتر این نیازها برآیند تا بتوانند از رقبا پیشی گیرند. همچنین باید گروهی ایجاد کنند که در بازار میزان رضایت مشتریان را از محصول شرکت ارزیابی کند تا به رفع نواقص احتمالی در محصول یا فرایند کار بپردازند. ﻣﺨﺎﻃﺐ­ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺳﻠﯿﻘﻪ­ﯾﺎﺑﯽ و ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﻬﺘﺮﯾﻦ اﺻﻮل ﺑﺮای روﻧﻖ ﻓﺮوش اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه­ﮔﯿﺮی از ﻋﻠﻢ تبلیغات و ﻋﻠﻢ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﺸﺘﺮی را ﺑﺎ ﺧﻮد ﻫﻤﺮاه ﻧﻤﻮد و در او ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺣﺲ وﻓﺎداری اﯾﺠﺎد ﮐﺮد. در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎر و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺿﺮوری اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻼﯾﻖ، ﺳﻼﯾﻖ، اﺣﺴﺎﺳﺎت، ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺗﻤﺎﯾﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﮔﺮاﯾﺸﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺗﻮان ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﺮوه ﺳﻨﯽ، ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ، ﺷﯿﻮه ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮل، ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮد و رﺿﺎﯾﺖ آﻧﺎن را ﺟﻠﺐ ﻧﻤﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﮔﺮوه­ﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاردر ﺑﺎزار ﺑﺮای آﮔﺎه ﻧﻤﻮدن، ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن، ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﮐﺮدن، اﻗﻨﺎع، ﺗﻐﯿﺮ ﻧﮕﺮش و داﻧﺶ و رﻓﺘﺎر، ﺗﺮﻏﯿﺐ، ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺟﻠﺐ ﻧﻈﺮ ﮔﺮوه­ﻫﺎی ﻋﺎدی و ﻣﻨﻔﻌﻞ ﻧﯿﺰ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﻣﺒﺎدﻻت را در ﭘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. داﺷﺘﻦ آﻣﺎری دﻗﯿﻖ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ای ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﻓﺮش ﺿﺮوری اﺳﺖ.
– مدیریت، مهم­ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا نابودی سازمان­هاست .مدیر، روند حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب را هدایت می­ کند. لذا حضور مدیران موفق و خبره در سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش ارتباط بین قابلیت مدیریت و قابلیت نوآوری تایید شده است. به این معنی که وجود مدیران خبره در همه سطوح سازمان اعم از عملیاتی و زنجیره تامین و … سبب ارائه محصول یا خدمت جدید و یا ارائه راهکاری برای کاهش هزینه و… می­ شود. نقش مدیریت در مجموعه هایى که خلاقیت و نوآورى از ضروریات و عوامل اصلى سازمان است بسیار مهم و حساس است، زیرا مدیریت مى تواند توانایى خلاقیت و نوآورى را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او مى تواند مانع این امر حیاتى شود. همچنین ارتباط بین قابلیت مدیریت و قابلیت برند نیز تایید شده است. یعنی داشتن مدیران با تجربه و خبره در سازمان سبب شناسانده شدن سازمان و محصول آن در بین مشتریان می­ شود. لذا توصیه می­ شود که مدیران خبره با عملکرد بالا در سازمان بکار گرفته شوند. حضور مدیران خبره در بخش عملیاتی و یا در زنجیره تامین برای هماهنگ نگه داشتن میزان هزینه و درآمد در سازمان به ویژه در بنگاه­های کوچک و متوسط که از سرمایه اندکی برخوردارند، بسیار ضروری است. مدیران با روشن ساختن اهداف و اطلاع رسانی به موقع آن به پرسنل می توانند خلاقیت و نوآوری را در پرسنل تقویت نمایند و باعث مشارکت و آزادی در تصمیم گیری­های سازمانی شوند. همچنین گزینش افراد مبتکر در واحدهای مختلف شرکت و توجه به تنوع دیدگاه ها و نظرات پرسنل شرکت و ارزیابی عملکرد پرسنل بر اساس میزان ارائه ایده ها و افکار جدید، راهکارهای نوین، چاپ مقالات علمی و حمایت مالی و معنوی از آنها از طرف مدیران عالی شرکت سبب بهبود عملکرد سازمان خواهد شد.
قابلیت نوآوری استراتژی است که سازمان باید برای بدست آوردن مزیت رقابتی از آن بهره گیرد. این امر بخصوص برای سازمان­های کوچک و متوسط، برای افزایش بقا در بازارهای جهانی در مقابل سازمانهای بزرگ، بسیار ضروری است. زیرا نوآوری توانایی سازمان را برای انطباق با محیط افزایش می­دهد. پیشرفت اقتصادی در یک دوره بلند­مدت به سرمایه ­گذاری در ابتکارات، اختراعات و نوآوری­ها با جهت­گیری ارتباط دادن پژوهش و آموزش­ها با بازار و نیازها، بستگی دارد. در بازار داخلی نوآوری از طریق آموزش و کسب مهارت ایجاد می شود که نقش مهمی در بهره وری عوامل و کیفیت محصولات دارد. کیفیت بالا و قیمت مناسب پایین در بخش تولید، می ­تواند باعث افزایش قدرت رقابت تولیدات صادراتی گردد. در بازار بین­الملل، مزیت­های نسبی فرصت ظهور می­یابند و کالا و خدمات مورد نیاز در گوشه و کنار جهان در شرایط رقابتی با حداقل هزینه ممکن در دسترس قرار می گیرند. هرگونه تغییر و تحول و یا تعادل جدید که در بازار رخ می دهد، می تواند براساس نوآوری و سایر عواملی باشد که این ظرفیت های جدید را ایجاد می کند. مسئولین بایستی راهکاری را تدوین و اجرا کنند که هدایت­کننده نوآوری و خلاقیت باشد. مثلا مشوق­های مالیاتی و اعتبارات سرمایه ­گذاری را می­توان به شرکت­هایی بسط داد که درگیر تحقیق و توسعه هستند و یا منابع بیشتری را برای خلاقیت و نوآوری در نظر گرفت. در این پژوهش وجود ارتباط بین قابلیت نوآوری و عملکرد بازاریابی در صنعت فرش تایید شده است که به این معنی است که بکارگیری نوآوری در زمینه تولید یا ارائه محصول موجب بهبود عملکرد بازاریابی سازمان می­ شود یعنی سبب می­ شود درآمد حاصل از فروش افزایش یافته و با جذب مشتریان بیشتر به سهم بزرگتری از بازار دست یابد. به این منظور سازمان­ها باید در ارائه پیشنهادات جدید به مشتریان نسبت به رقبای خود پیشتاز باشند و پیشنهادات جدید مشتریان خود را سریعتر پیگیری کنند. همچنین یافتن روشی برای پایین نگه­داشتن هزینه­ها سبب موفقیت بنگاه­های صادرکننده فرش خواهد شد.
– در دنیای رقابتی امروز که تنوع محصول سبب شده مشتریان با حق انتخاب­های فراوانی مواجه شوند، برند، سرمایه اصلی سازمان به شمار می­رود. برند می ­تواند با مشتری ارتباط برقرار کند و در صورت رضایت مشتری از آن، می ­تواند سبب ایجاد وفاداری نسبت به برند در او گردد. این وفاداری، حیات یک شرکت را تامین کند. در این پژوهش رابطه بین قابلیت برند و عملکرد بازاریابی تایید شد. به این معنی که اگر سازمان و محصولات آن در کشور هدف و بین مشتریان شناخته شده باشد، توانایی شرکت برای افزایش فروش و ارتقای موقعیت رقابتی و… افزایش می­یابد. به این منظور سازمانها باید تلاش کنند که برند مناسبی را برای شرکت خود برگزینند وآن را در صنعت بشناسانند. برند باید به وسیله ارتباط با دیگران تبدیل شود که با بیان آن، کیفیت مطلوب و ویژگی خاص فرش در ذهن مشتریان تداعی شود. برند جزء سرمایه‌های پنهان یک بنگاه می­باشد که سرمایه‌گذاری روی آن بر قیمت کالا مؤثر خواهد بود. ساخت یک برند قوی پر اهمیت است و سازمان دارای نام تجاری قوی و موفق می ­تواند درآمد بیشتری ایجاد نماید و در عملکرد بازاریابی خود با ثبات­تر باشد. در فضای رقابتی سبز فایل، خوش نامی نام تجاری نمایانگر هویت و اعتبار و یادآور تعاملات شرکت با مشتریان خود می­باشد که اهمیت ویژه ای دارد.

۵-۵٫ محدودیت های پژوهش

محدودیت­های پژوهش به صورت زیر بوده است:
– عدم همکاری مناسب برخی از صادرکنندگان در تکمیل پرسشنامه
کمبود منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر محدود به بنگاه­های صادرکننده­ای است که در کاشان می­باشند و تعمیم نتایج به کل صادر­کننده­ های فرش کشور نیاز به بررسی دارد.

۵-۶٫ پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی

زمینه ­های مرتبط موضوعی که در این پژوهش بدان پرداخته نشده است، می ­تواند به عنوان زمینه ­های موضوعی سایر پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد که برخی از آن­ها عبارتند از:
انجام تحقیقات مشابه در مناطق و استان های دیگر و مقایسه نتایج حاصل از آنها با نتایج تحقیق حاضر. این تحقیق در شهر کاشان انجام گرفته است. انجام این تحقیق درشهرهای دیگر، مسلما در قابلیت اطمینان نتایج این تحقیق کمک خواهد کرد.
بررسی تاثیر قابلیت ­های بازاریابی بر عملکرد بنگاه­های بزرگ
توصیه می­ شود در پژوهش­های آتی آمادگی در چند صنعت متفاوت مورد بررسی قرار گیرد تا قابلیت تعمیم پذیری آن افزایش یابد.
بررسی تاثیر قابلیت ­های بازاریابی بر عملکرد شرکت­های صادرکننده به سایر قاره­ها (علاوه بر کشورهای آسیایی)
در این پژوهش، تاثیر قابلیت ­های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت بررسی شده است، توصیه می­ شود در پژوهش­های آتی تاثیر این قابلیت­ها بر عملکرد مالی نیز سنجیده شود.
در پژوهش­های آتی می توان تاثیر سایر قابلیت ­های بازاریابی همچون قابلیت محصول، قابلیت قیمت، قابلیت توزیع و… را بر عملکرد سازمان مورد بررسی قرار داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...