پژوهش های انجام شده با موضوع بررسی-تاثیر-قابلیت-بازاریابی-روی-عملکرد-بنگاه-های-کوچک-و-متوسط-صادرکننده-فرش- فایل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
توسعه قابلیت های بازاریابی شرکت کوچک و متوسط
Vaijande(2012)
نتایج تحقیق نشان میدهد مدیریت که از قابلیت های بازاریابی است روی رضایت مشتری و در نتیجه عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارد.
نتایج حاصل از این تحقیق نیز نشان از وجود ارتباط مثبت بین قابلیت مدیریت و عملکرد سازمان میدهد.
قابلیت های بازاریابی
Merrilees(2011)
نتایج تحقیق نشان میدهد که قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازاریابی و عملکرد بازاریابی بر عملکرد مالی تاثیر مثبت دارد.همچنین از میان قابلیت های بازاریابی،قابلیت نوآوری و قابلیت برند دارای اهمیت بیشتری هستند.
یافته های این تحقیق نیز ارتباط مثبت بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد سازمان را تایید می کند.
قابلیت های بازاریابی تعیین معیار برای مزیت رقابتی پایدار
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
Vorhies(2005)
نتایج تحقیق نشان میدهد که شرکت ها قابلیت هایشان را برای انتقال منابع به خروجی ها بر مبنای استراتژی های بازاریابی خود به کار می برند چنین قابلیت هایی با عملکردشان در ارتباط است و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.
یافته های این تحقیق نیز ارتباط مثبت بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد را تایید می کند.
بررسی و مطالعه اثر قابلیتهای بازاریابی و تنوعبخشی بر عملکرد مالی
قاضی زاده(۱۳۸۸)
نتایج بررسی نشان داد که بین قابلیت بازاریابی و عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی در شرکتهای کارا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج این تحقیق نیز ارتباط مثبت و معنیدار بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد را تایید می کند.
مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی
دولت آبادی(۱۳۸۴)
نتایج نشان میدهد که عملکرد در فضای رقابتی کنونی تحت تاثیر یکپارچگی بازارگرایی و قابلیت های بازاریابی قرار دارد.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان از وجود ارتباط مثبت بین قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمان میدهد
۵-۴٫ نتیجه گیری و پیشنهادات
شرکتها برای موفقیت باید مشتریان و رقبا و سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار را شناسایی کنند. این مسئله در مورد صنعت فرش نیز ضرورت دارد. سازمانها باید نیازهای مشتریان و سلایق آنها در مورد فرش که مرتبا در حال تغییر میباشد را شناسایی کرده و همچنین رفتار و اعمال رقبا را نیز زیر نظر داشته باشند زیرا آنها نیز به دنبال جذب مشتریان جدید هستند. شناخت و پیشبینی این عوامل و ارائه راهکار مناسب در برخورد با آنها، در موفقیت آنها در بازار هدف، نقش کلیدی را بازی خواهد کرد. لذا بازارگرایی که همان ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان دربارهی نیازهای جاری و آیندهی مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاعات در سراسر سازمان و پاسخگویی به آن در تمام سطوح سازمان است، امری ضروری به حساب می آید. در این پژوهش نیز وجود ارتباط بین بازارگرایی و دو عامل قابلیت برند و قابلیت نوآوری تایید شد. به این معنا که بازارگرایی در صنعت فرش هم سبب شناسایی محصول سازمان و متمایز کردن آن از محصولات رقبا می شود و هم موجب می شود سازمانها بتوانند محصول یا خدمتی جدید مطابق با نیاز مشتریان ارائه دهند که این عوامل در موفقیت بنگاههای صادرکننده فرش و بهبود عملکرد آنها بسیار موثر است. لذا توصیه می شود که سازمانها به جمع آوری اطلاعات از محیط پرداخته تا از تغییراتی که در نیازها و سلایق مشتری ایجاد شده به موقع، باخبر شوند و در جهت رفع سریعتر این نیازها برآیند تا بتوانند از رقبا پیشی گیرند. همچنین باید گروهی ایجاد کنند که در بازار میزان رضایت مشتریان را از محصول شرکت ارزیابی کند تا به رفع نواقص احتمالی در محصول یا فرایند کار بپردازند. ﻣﺨﺎﻃﺐﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺳﻠﯿﻘﻪﯾﺎﺑﯽ و ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﻬﺘﺮﯾﻦ اﺻﻮل ﺑﺮای روﻧﻖ ﻓﺮوش اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﻋﻠﻢ تبلیغات و ﻋﻠﻢ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﺸﺘﺮی را ﺑﺎ ﺧﻮد ﻫﻤﺮاه ﻧﻤﻮد و در او ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺣﺲ وﻓﺎداری اﯾﺠﺎد ﮐﺮد. در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎر و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺿﺮوری اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻼﯾﻖ، ﺳﻼﯾﻖ، اﺣﺴﺎﺳﺎت، ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺗﻤﺎﯾﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﮔﺮاﯾﺸﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺗﻮان ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﺮوه ﺳﻨﯽ، ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ، ﺷﯿﻮه ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮل، ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮد و رﺿﺎﯾﺖ آﻧﺎن را ﺟﻠﺐ ﻧﻤﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﮔﺮوهﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاردر ﺑﺎزار ﺑﺮای آﮔﺎه ﻧﻤﻮدن، ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن، ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﮐﺮدن، اﻗﻨﺎع، ﺗﻐﯿﺮ ﻧﮕﺮش و داﻧﺶ و رﻓﺘﺎر، ﺗﺮﻏﯿﺐ، ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺟﻠﺐ ﻧﻈﺮ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻋﺎدی و ﻣﻨﻔﻌﻞ ﻧﯿﺰ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﻣﺒﺎدﻻت را در ﭘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. داﺷﺘﻦ آﻣﺎری دﻗﯿﻖ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ای ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﻓﺮش ﺿﺮوری اﺳﺖ.
– مدیریت، مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا نابودی سازمانهاست .مدیر، روند حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب را هدایت می کند. لذا حضور مدیران موفق و خبره در سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش ارتباط بین قابلیت مدیریت و قابلیت نوآوری تایید شده است. به این معنی که وجود مدیران خبره در همه سطوح سازمان اعم از عملیاتی و زنجیره تامین و … سبب ارائه محصول یا خدمت جدید و یا ارائه راهکاری برای کاهش هزینه و… می شود. نقش مدیریت در مجموعه هایى که خلاقیت و نوآورى از ضروریات و عوامل اصلى سازمان است بسیار مهم و حساس است، زیرا مدیریت مى تواند توانایى خلاقیت و نوآورى را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او مى تواند مانع این امر حیاتى شود. همچنین ارتباط بین قابلیت مدیریت و قابلیت برند نیز تایید شده است. یعنی داشتن مدیران با تجربه و خبره در سازمان سبب شناسانده شدن سازمان و محصول آن در بین مشتریان می شود. لذا توصیه می شود که مدیران خبره با عملکرد بالا در سازمان بکار گرفته شوند. حضور مدیران خبره در بخش عملیاتی و یا در زنجیره تامین برای هماهنگ نگه داشتن میزان هزینه و درآمد در سازمان به ویژه در بنگاههای کوچک و متوسط که از سرمایه اندکی برخوردارند، بسیار ضروری است. مدیران با روشن ساختن اهداف و اطلاع رسانی به موقع آن به پرسنل می توانند خلاقیت و نوآوری را در پرسنل تقویت نمایند و باعث مشارکت و آزادی در تصمیم گیریهای سازمانی شوند. همچنین گزینش افراد مبتکر در واحدهای مختلف شرکت و توجه به تنوع دیدگاه ها و نظرات پرسنل شرکت و ارزیابی عملکرد پرسنل بر اساس میزان ارائه ایده ها و افکار جدید، راهکارهای نوین، چاپ مقالات علمی و حمایت مالی و معنوی از آنها از طرف مدیران عالی شرکت سبب بهبود عملکرد سازمان خواهد شد.
قابلیت نوآوری استراتژی است که سازمان باید برای بدست آوردن مزیت رقابتی از آن بهره گیرد. این امر بخصوص برای سازمانهای کوچک و متوسط، برای افزایش بقا در بازارهای جهانی در مقابل سازمانهای بزرگ، بسیار ضروری است. زیرا نوآوری توانایی سازمان را برای انطباق با محیط افزایش میدهد. پیشرفت اقتصادی در یک دوره بلندمدت به سرمایه گذاری در ابتکارات، اختراعات و نوآوریها با جهتگیری ارتباط دادن پژوهش و آموزشها با بازار و نیازها، بستگی دارد. در بازار داخلی نوآوری از طریق آموزش و کسب مهارت ایجاد می شود که نقش مهمی در بهره وری عوامل و کیفیت محصولات دارد. کیفیت بالا و قیمت مناسب پایین در بخش تولید، می تواند باعث افزایش قدرت رقابت تولیدات صادراتی گردد. در بازار بینالملل، مزیتهای نسبی فرصت ظهور مییابند و کالا و خدمات مورد نیاز در گوشه و کنار جهان در شرایط رقابتی با حداقل هزینه ممکن در دسترس قرار می گیرند. هرگونه تغییر و تحول و یا تعادل جدید که در بازار رخ می دهد، می تواند براساس نوآوری و سایر عواملی باشد که این ظرفیت های جدید را ایجاد می کند. مسئولین بایستی راهکاری را تدوین و اجرا کنند که هدایتکننده نوآوری و خلاقیت باشد. مثلا مشوقهای مالیاتی و اعتبارات سرمایه گذاری را میتوان به شرکتهایی بسط داد که درگیر تحقیق و توسعه هستند و یا منابع بیشتری را برای خلاقیت و نوآوری در نظر گرفت. در این پژوهش وجود ارتباط بین قابلیت نوآوری و عملکرد بازاریابی در صنعت فرش تایید شده است که به این معنی است که بکارگیری نوآوری در زمینه تولید یا ارائه محصول موجب بهبود عملکرد بازاریابی سازمان می شود یعنی سبب می شود درآمد حاصل از فروش افزایش یافته و با جذب مشتریان بیشتر به سهم بزرگتری از بازار دست یابد. به این منظور سازمانها باید در ارائه پیشنهادات جدید به مشتریان نسبت به رقبای خود پیشتاز باشند و پیشنهادات جدید مشتریان خود را سریعتر پیگیری کنند. همچنین یافتن روشی برای پایین نگهداشتن هزینهها سبب موفقیت بنگاههای صادرکننده فرش خواهد شد.
– در دنیای رقابتی امروز که تنوع محصول سبب شده مشتریان با حق انتخابهای فراوانی مواجه شوند، برند، سرمایه اصلی سازمان به شمار میرود. برند می تواند با مشتری ارتباط برقرار کند و در صورت رضایت مشتری از آن، می تواند سبب ایجاد وفاداری نسبت به برند در او گردد. این وفاداری، حیات یک شرکت را تامین کند. در این پژوهش رابطه بین قابلیت برند و عملکرد بازاریابی تایید شد. به این معنی که اگر سازمان و محصولات آن در کشور هدف و بین مشتریان شناخته شده باشد، توانایی شرکت برای افزایش فروش و ارتقای موقعیت رقابتی و… افزایش مییابد. به این منظور سازمانها باید تلاش کنند که برند مناسبی را برای شرکت خود برگزینند وآن را در صنعت بشناسانند. برند باید به وسیله ارتباط با دیگران تبدیل شود که با بیان آن، کیفیت مطلوب و ویژگی خاص فرش در ذهن مشتریان تداعی شود. برند جزء سرمایههای پنهان یک بنگاه میباشد که سرمایهگذاری روی آن بر قیمت کالا مؤثر خواهد بود. ساخت یک برند قوی پر اهمیت است و سازمان دارای نام تجاری قوی و موفق می تواند درآمد بیشتری ایجاد نماید و در عملکرد بازاریابی خود با ثباتتر باشد. در فضای رقابتی سبز فایل، خوش نامی نام تجاری نمایانگر هویت و اعتبار و یادآور تعاملات شرکت با مشتریان خود میباشد که اهمیت ویژه ای دارد.
۵-۵٫ محدودیت های پژوهش
محدودیتهای پژوهش به صورت زیر بوده است:
– عدم همکاری مناسب برخی از صادرکنندگان در تکمیل پرسشنامه
– کمبود منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع پژوهش
– جامعه آماری پژوهش حاضر محدود به بنگاههای صادرکنندهای است که در کاشان میباشند و تعمیم نتایج به کل صادرکننده های فرش کشور نیاز به بررسی دارد.
۵-۶٫ پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی
زمینه های مرتبط موضوعی که در این پژوهش بدان پرداخته نشده است، می تواند به عنوان زمینه های موضوعی سایر پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد که برخی از آنها عبارتند از:
انجام تحقیقات مشابه در مناطق و استان های دیگر و مقایسه نتایج حاصل از آنها با نتایج تحقیق حاضر. این تحقیق در شهر کاشان انجام گرفته است. انجام این تحقیق درشهرهای دیگر، مسلما در قابلیت اطمینان نتایج این تحقیق کمک خواهد کرد.
بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بنگاههای بزرگ
توصیه می شود در پژوهشهای آتی آمادگی در چند صنعت متفاوت مورد بررسی قرار گیرد تا قابلیت تعمیم پذیری آن افزایش یابد.
بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شرکتهای صادرکننده به سایر قارهها (علاوه بر کشورهای آسیایی)
در این پژوهش، تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت بررسی شده است، توصیه می شود در پژوهشهای آتی تاثیر این قابلیتها بر عملکرد مالی نیز سنجیده شود.
در پژوهشهای آتی می توان تاثیر سایر قابلیت های بازاریابی همچون قابلیت محصول، قابلیت قیمت، قابلیت توزیع و… را بر عملکرد سازمان مورد بررسی قرار داد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 08:01:00 ق.ظ ]
|