دانلود فایل های دانشگاهی – ۱-۲- بیان مسأله و اهداف تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
عنوان صفحه
شکل ۲-۱: تابع عضویت عدد فازی مثلثی ۳۵
شکل ۳-۱: مراحل متدولوژی اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی ۸۱
شکل ۴-۱: محل قرار گرفتن امتیاز فازی حل مشکلات درمانی و تغییر محیط درمان نسبت به عبارات
کلامی ۸۹
شکل۴-۲: نمودار امتیازات فازی معیارهای اصلی نیازمندیهای مدیریت دانش ۹۳
فصل اول
کلیات
۱-۱- مقدمه
امروزه دانش بهعنوان مهمترین سرمایه و عامل اصلی مزیت رقابتی پایدار سازمانها بهشمار میرود. مدیریت این سرمایه حیاتی امری ضروری است. این پژوهش درصدد است به شناسایی نیازمندیها و در نهایت اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز بپردازد. فصل اول به کلیات تحقیق اشاره میکند. در این راستا ابتدا مسئله تحقیق و سپس ضرورت و اهداف تحقیق و در ادامه قلمرو و روش تحقیق بررسی میگردد.
۱-۲- بیان مسأله و اهداف تحقیق
امروزه دانش به عنوان مهمترین سرمایه و دارایی یک سازمان و محرکی برای ایجاد مزیت رقابتی، تحول سازمانی، نوآوری و… در سازمان بهشمار میرود. این دارایی، در مقایسه با انواع دیگر داراییها، از این ویژگی منحصربه فرد برخوردار است که هر چه بیشتر استفاده گردد به ارزش آن افزوده میشود(نیمال و همکاران[۱]، ۲۰۰۴). مدیریت این دارایی نامشهود در طول دهه های گذشته توجه زیادی را به خود جلب نموده بهطوریکه اجرای یک استراتژی مؤثر مدیریت دانش و تبدیل شدن به یک سازمان دانشمحور، شرط الزامی موفقیت سازمانها در دورهای است که به دوره اقتصاد دانشمحور معروف است(هانگ و همکاران[۲]، ۲۰۰۵؛ داونپورت و بک[۳]، ۲۰۰۲؛ لوت و گونر[۴]، ۲۰۰۰).
مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها در کشف، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و تجارب ضروری برای فعالیتهایی از قبیل حل مسأله، یادگیری پویا، برنامهریزی استراتژیک و تصمیمگیری کمک میکند(گوپتا و گاوندراجن[۵]، ۲۰۰۰). مدیریت دانش به تلاشهایی اشاره دارد که به طور سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی، قابل دسترس نمودن سرمایه های نامشهود سازمان، تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت میگیرد. بسیاری از سازمانها با تمرکز بر مدیریت دانش و سرمایهگذاری گسترده در زمینه فناوری اطلاعات به دنبال دسترسی به مزایای حاصل از مدیریت دانش هستند(شیح و چنگ[۶]، ۲۰۰۵).
مدیریت دانش سازمانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع بهحدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازهگیری میکنند و بهمنزلهی سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجهبندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند(موسوی، ۱۳۸۴). اهمیت دانش را در محیط تجاری، جهانی و پیچیده نمیتوان نادیده گرفت. سازمانهایی که میدانند چگونه باید اطلاعات را به طور مؤثر کسب، توزیع و مدیریت کنند، رهبران صنعت خود خواهند بود. امروزه به سوی دورهای حرکت میکنیم که مزیت رقابتی نه فقط از طریق دستیابی به اطلاعات، بلکه مهمتر اینکه از طریق ایجاد دانش جدید حاصل میشود(داونپورت و کلار[۷]، ۱۹۹۸).
سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند. محصولات و خدمات سازمانها هر روز پیچیدهتر شده و نرخ نوآوری و سهم اطلاعات در آن ها بیشتر میشود. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم به عنوان فرصت مناسبی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود. لذا مدیریت دانش، به جهت اشتراک گذاشتن و بهکارگیری دانش در سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی، مورد استفاده قرار میگیرد(پیترسون و پولفالت[۸]، ۲۰۰۲). جوامع علمی و تجاری، هر دو بر این باورند که سازمانهای دارای قدرت دانش میتوانند برتریهای بلندمدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند و به همین دلیل در سالهای اخیر، مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در سازمانها تبدیل شده است(بات[۹]، ۲۰۰۱).
با وجود مزایای بسیار مدیریت دانش، به منظور بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانها، گاهی اوقات با مشکلات و موانعی روبرو میشویم(طاهریهشی و همکاران، ۱۳۸۹). شرکتهای بسیاری درراستای اجرای مدیریت دانش موفق شدهاند و به پیشتازی خود ادامه میدهند ولی سازمانهایی نیز علیرغم صرف وقت و هزینه بسیار ناکام ماندهاند(قلیزاده و حمیدیزاده، ۱۳۸۸). ناتوانی در شناسایی و برطرف کردن این مشکلات پیش از پیادهسازی برنامه های مدیریت دانش در سازمانها و از جمله بخش مدیریت بیمارستانی کشور، تأثیرات نامطلوب گستردهای بر مرحله پیادهسازی و اجرای آن ها خواهد گذاشت.
هدف پژوهش حاضر اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازها در بیمارستان شهید بهشتی شیراز، به منظور تشخیص کمبودها و موانع در اجرای دانش سازمانی و تلاش برای رفع آن ها، بهبود بهرهوری سرمایه های انسانی، ارائه خدمات با ارزش افزودهی بیشتر و رضایتمندی بیماران و کارکنان میباشد.
۱-۳- ضرورت تحقیق
مدیریت دانش در اوایل دهه ۹۰ به عنوان یک رویکرد عمومی در تمام سازمانهای بازرگانی، خدماتی، بخش خصوصی و دولتی، کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی مطرح گردید(جین[۱۰]، ۲۰۰۹). در حال حاضر در عصر دانایی و دانشمحوری، مدیریت دانش از اهمیت ویژهای برخوردار شده است(جعفری[۱۱]، ۲۰۰۹). پژوهشها حاکی از تأثیر مدیریت دانش در به دست آوردن استراتژی پایدار و مزایای رقابتی است(جاسمادین[۱۲]، ۲۰۰۸). علاوه بر آن ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری در سازمان و مدیریت دانش و عملکرد بالای سازمانی به اثبات رسیده است(رودز و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۸).
در سازمانهای بهداشتی و درمانی به لحاظ اهمیت روزآمد بودن اطلاعات و دانش برای بهبود خدمات، دانش و مدیریت آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. سازمانهای بهداشت و سلامت در قرن ۲۱ به لحاظ گسترهی وسیع آن، تعامل این سازمانها با عموم مردم و تغییرات پیش آمده در نظامهای بهداشتی جهانی، با چالشهای زیادی مواجه هستند. برای غلبه بر این چالشها و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، این بخش از نظام اجتماعی نیازمند مدیریت کارآمد و مؤثر، استفاده از کارکنان ماهر و بادانش و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش میباشد(امیری، ۱۳۸۹). بنابرین میتوان گفت در دهه های اخیر، تکنولوژی اطلاعات با محوریت دانش و خردگرایی انسان و اندیشههایش، بهمنظور بهرهبرداری از اندیشه و سپردن امور تکراری و غیرخلاق به ماشین و همچنین افزایش کارایی و آزادسازی مهارتهای انسانی، مورد توجه خاصی قرار گرفته است(فاتح پناه[۱۴]، ۲۰۰۶). از این رو پژوهش حاضر به اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش بهمنظور پیاده سازی مؤثر مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز اختصاص یافته است.
۱-۴- سؤالات تحقیق
۱- نیازمندیهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟
۲-سطوح اهمیت نیازمندیهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:51:00 ق.ظ ]
|